القسم الادبي

يا اسكندريـــة … متخافيش

يا اسكندرية متخافيش – نهر الدموع مالى حاراتك
صوت السيوف ميهزكيش فوق الصليب على راعك
دم الشهيد مبيتنسيش
يا اسكندرية متخافيش


ايام زمان فى الاضهاد كان الايمان ثابت شديد
ييجى الزمان تانى باهات ويموت اكيد ابنك شهيد
دمع القلوب بيقول اهات ايام بتحفر ذكريات
وايمان بيزداد ف الثبات والقداسات بالناس تزيد
صوت الصلاة لازم يعيش

يا اسكندرية متخافيش

لاجل الكنيسة نموت الوف وبدمنا هنصون ترابها
فى القداسات واقفين صفوف والشر مش ممكن يصيبها
دى كل ابواب الجحيم حاولت على مر السنين
بس الايمان راسخ متين ويا الدما ف عروق ولادها
حكايات جدودنا متتنسيش

يا اسكندرية متخافيش

يا اسكندرية للمسيح .. دم الشهيد حصن لحيطانك
شوف كام شهيد شوف كام جريح…وبرغم ده زايد ايمانك
الدم بيزيدك ثبات و ف عز هتباركى الرفات
عمر الشهيد مافي مره مات وتمللى بيصللى عشانك
شهدانا فوق ودموع مفيش
يا اسكندرية متخافيش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

معاني الكلمات في الأصحاح

إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

Please consider supporting us by disabling your ad blocker!