تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مهرجان الكرازة فاشل

كُتب : [ 05-29-2010 - 06:28 PM ]

[quote=ماروجيرافك;683033]اقولك يا مجدي
اولا خساره معنويه
بمعني ان لما الطفل يدخل المهرجان وهو مش جاهز نظرا لعده امور منها عدم كفائه الخدام مثلا
او ان المنهج وصلهم متاخر وطبعا هيطر الخادم انه يضغط المخدومين عشان يخلص المنهج
ويروح يلاقي كنائس اخري مستعدين جدا للمهرجان اكيد هيحس اقل منهم كلهم وده لي عشان لازم الكنيسه تدخل المهرجان ويكون ليها اسم سواء فازت او لا مش مهم
هتقوله طيب تعمل ايه
معلش انا شايف ان كل كنيسه عارفه بظبط قدراتها وهل ممكن تدخل او لا مش مثلاا تكون كنيسه تبع قريه وعددها قليل ومع ضعف خدامها قادم كنائس جباره
تخيلو هيكون الفرق ايه كبير طبعا كنيسه داخله بيوني فورم خاص عدد كبير خدام برضه بيوني فورم خاص
قدام كنيسه ضعيفه بامكانيتها تفتكرو هيكون في مقارنه
نيجي لاهم نقطه
هو الهدف الاساسي للمهرجان
طبعا هتقوله تجميع الاولاد في الصيف وانهم يستفدو من منهج المهرجان
انا معاكم
طب لي الكنسيه مثلا الي شايفها نفسها مش قد المقارنات دي لي تكلف نفسها مصاريف الانتقلات وخلافه
وفي الاخر ولادهم هيرجعه مهزومين ومهزوزين في نفس الوقت
طبعا ده غير تعليقات اولياء الامور الي منهم هيقول
ههه طول الصيف رايحين جاين عملتم ايه
بلا مهرجانات بلا بتاع
مش كنتم طلعتم معنا المصيف احسن
صح اكيد صح
طب لي احنا ما ناخدش المنهج الخاص بالمهرجان ونشوف ايه الي يناسبنا وندرسه للاطفال ويكون في مسابقه في داخليه بين المخدومين او بين مجموعه الكنائس الي في نفس المستوي
وبرضه تتعمل دوارت رياضيه وترفيه
وبكده الاطفال هيكونه سعداء وفرحانين طول الصيف وميكنش في ضغط عصبي علي المخدومين وعلي الخدام برضه
ملوحوظه انا بكلم عامتنا مش شخصيا
عشان محدش يقول دي ظروفك او ظروف كنيستك
المواضيع دي انا اكتسبتها علي مدار كذا سنه وشفت الخدام من الكنائس الاخري ورائيهم برضه كان كده
الرب يبارك حياتكم
ويثمر خدمتكم

هو انا ينفع ادخل فى الحوار الجميل دة مجدى بعد اذنك ممكن اقول حاجة لماريو
ماريو بصراحة بصراحة وعن صدق انا بحييك على كلامك حقيقى ممتاز انا كان رايئ كدة بردوا بالظبط بجد وقلت الكلام دة قبل كدة كتير فى خدمات عارفة وشافية انها مش اد المنافسة الاحسن للخدام والمخدومين انهم يستفادوا من المهرجان بشكل محدود على اد امكانياتهم ومحدودياتهم ويفرحوا مع بعض بالاستفادة دى داخل كنيستهم وبعد امتحانات برضوا والاباء المسئولين يشاركوا الفرحة دى مش لازم يعنى تبقى على مستوى الابروشية عصفور فى ايدنا احسن من عشرة على الشجرة
صح يا ماريو يا مبدع كالعادة اشكرك حقيقى
ومرسى يا مجدى واسفة للتدخل

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-29-2010 - 06:47 PM ]

[QUOTE=magdy totti;683046][QUOTE=emmmy;682997]

يا ايمى معنى كلامك انى برضوة متمرد
ااكيد يا ايمى كل شى فى ايجابيات وسلبيات
بس انا بناقش السلبيات علشاان نحاول نعالجهاا على الاقل كل واحد يشوف ااية الغط اللى بيعملو
وياا اخد باله بعد كده

ميرسى ايمى للمتاابعة ربناا يعضوك ويثمر فى خدمتك

اسفة يا مجدى على اى مضايقة سببتهالك بجد حقك عليا انا بكلمك بصدق بصراحة من غير مجاملات ممكن تكون على حساب نجاح خدمتك او حتى ابديتك
دة اللى انا حسيتة من كلامك صدقنى دة اللى وصللى من طريقة عرضك للموضوع واعتراضك على الاوضاع ياريت اكون غلط انا بتمنى اكون غلط بامانة انت ممكن تكون مش قاصد تمرد وعصيان ورفض الاوضاع بطريقة غلط بس طريقتك بتدى الاحساس دة وفى تعليقات من الاعضاء بتدل على ان فى ناس موافقانى على الراى دةووصلها نفس الاحساس عموما انت ادرى بنفسك وبمشاعرك وباللى جواك وانا مصدقاك مدامت صادق مع نفسك يا مجدى بس بلاش الانفعال اوى دة براحة علينا شوية ههههههه
سورى مرة تانية بجد
مجدى ممكن كلمة اخيرة اية رايك لو تفكر فى كلام ماريو خلى المهرجان داخل حدودنا ونشجع ولادنا ونحتفل بيهم بطريقتنا ونعلمهم ان المنافسة منافسة محبة وهيكون الموضوع سهل عن كدة ونتحكم فية اكتر من كدة لانة داخل دايرتنا
فكر فيها وربنا يتمجد ويبارك خدمتك
ربنا يعوضك على محبتك

رد مع إقتباس
بياناتي
mno-z
ارثوذكسي للعضم

mno-z غير متواجد حالياً

Rose رد: مهرجان الكرازة فاشل

كُتب : [ 05-29-2010 - 09:09 PM ]

اقتباس من ماروجيرافك : ((المشكله في الخادم والخادمه نفسهم الي فيهم يتعصب علي العيال والي مش فاضيه ليهم اصلا
والي بتعرض ولادها للامتحان وهما اصلا مش جاهزين وطبعا ده بيسيب اثر وحش في نفوس

الاطفال لانهم هما مش مستعدين عشان الخادم او الخادمه مش قادره توصل المعلومه للطفل
بس تقول يا عم ندخل وخلاص وزي ما تيجي تيجي
احنا هنخسر ايه
هنخسر كتير صدقوني ))

اقتباس من emmy انا خدمت عندنا 3 ولاد كانوا فى اولى اعدادى ودة لان مكنشى فية خدام
علشان محدش يعلق ويقولى لية خدمتهم وعلمتهم وجة وقت المهرجان وطلبوا يدخلوا ويشتركوا
وكانت المسالة بالنسبة لى صعبة جدا جدا لانى كنت لوحدى ومعرفشى حاجة عن نظام
المهرجان ولا الشروط طلبت معونة ربنا ومساعدة احد الخدام فى بلد تانية وبعد محاولات قابلت
الخادم اللى كان مسئول عن المهرجان وشرحتلة الظروف وقلت لة معنديش غير 3 راولاد بس
ونفسهم يشتركوا ساعتها لقيتة رحب جدا وفتح لى ابواب المحبة كاملة بكل المعانى وساعدنى
ومكنشى بيطلب منى حاجة ولا حتى اشتراك المهرجان كان 50ج وقتها مكنشى معايا حاجة
خالص قالى مش مشكلة ودخلت بيهم وكانت اسعد ايام حياتهم وكسبوا وفرحوا واستفادوا وانا
قبلهم
اقتباس من miro_rook انا بتفق معكم انه في خدام كتير اصبح كل اهتمامهم بالفوز ونسيوا
اهم حاجه ان المهرجان ده معمول ععشان يقرب الاولاد الكنيسه
اقتباسس من wgwg كانو اولادى مشتركون فى المهرجان
وكانو كل يوم يذهبون الى الكنيسة
اما الخدام مبيجوش نهائى الاولاد يلعبون
ثم يذهبون الى منازلهم

---- ممكن اقول ملاحظة : انا من سوريا يعني مش حتفلسف عليكون ... عندنا نفس الموال بس اللي يهمنا فرحة الاطفال بالنتيجة لاني الولد اذا ربح او خسر او شجع هو فرحان وعايش بسعادة مطلقة ..
اما باقي الامور انا بعتبرها داخلية وخاصة فيكون وماني عايش الجو بتاعكم بس تابعت كل الموضوع واريت كل الردود ..

ربنا يحفظكم ويقويكم انتو كلكم بتحبو الكنيسة ناقشو اموركم
الحساسة باماكنها .... صلوا لاجلي انا الخاطئ

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-29-2010 - 10:25 PM ]

يعني ارائكم متباينة بين وبين وبصراحة تراددت اعلق على الموضوع لاني معرفش طبيعة المهرجان الكرازي اية نحنا عندنا مخيمات او لقاءت او لقاءات تنافسية ومسابقات بالانجيل ما بعرف از زات الشيء
بس راي بالموضوع لاخ مجدي والاخرين وبقولة باستمرار ان لو المخيم او اللقاء او المهرجان ما اضاف شيء جديد ولو واحد بالميئة للطفل بلا ما تخلية ياخد و ينمي الجوانب السلبية عند الطفل او المشارك لذلك الواحدبالميئة هي سر الخدمة وهاد هو شغل الخدام والقايمين على كل هل امور
لذلك ناخد الايجابي ونمية ونثمر فية اكتر ونشتغل ونصلح السلبي وما نعمم السلبة لبربما تكون هي نقطة التحول الايجابي لتحقق الهدف
داي راي ميش للمهرجان بشكل خاص لاني ما بعرف كيف هو لالالالالالالالالالا وانما لكل العقبات اللى في الخدمة اللى ممكن تحول الخدمة من هدفها الروحي والسامي لهدف تاني لذلك استثمر الايجابي واشتغل على تصليح السلبي ولو حبة حبة اكيد حتوصل اذا كنت بتتكل على نعمة الروح ميش على ذاتك لان قوتي الضعف تكمن ........................

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-30-2010 - 01:40 PM ]

[QUOTE=emmmy;683298][QUOTE=magdy totti;683046]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة

اسفة يا مجدى على اى مضايقة سببتهالك بجد حقك عليا انا بكلمك بصدق بصراحة من غير مجاملات ممكن تكون على حساب نجاح خدمتك او حتى ابديتك
دة اللى انا حسيتة من كلامك صدقنى دة اللى وصللى من طريقة عرضك للموضوع واعتراضك على الاوضاع ياريت اكون غلط انا بتمنى اكون غلط بامانة انت ممكن تكون مش قاصد تمرد
هههههههه تاانى يا ايمى ولسة مش عاارفة انتى غلط ولا لالالا
عموماا اوك يا ايمى دى وجهه نظرك
وعصيان ورفض الاوضاع بطريقة غلط بس طريقتك بتدى الاحساس دة وفى تعليقات من الاعضاء بتدل على ان فى ناس موافقانى على الراى دةووصلها نفس الاحساس
الاعضااء موفقة معاكى انى متمرد
هههههههههههههههه وبعدين
لاااسف بعض الاعضااء علقت على عنوان الموضوع بس

عموما انت ادرى بنفسك وبمشاعرك وباللى جواك وانا مصدقاك مدامت صادق مع نفسك يا مجدى بس بلاش الانفعال اوى دة براحة علينا شوية ههههههه
ااكيد اناا عااارف نفسى وصريح كمان
وانا بيتكلم برااحة يا ايمى
لسة مولعتيش فى نفسى
هههههههههههههه
سورى مرة تانية بجد
مجدى ممكن كلمة اخيرة اية رايك لو تفكر فى كلام ماريو خلى المهرجان داخل حدودنا ونشجع ولادنا ونحتفل بيهم بطريقتنا ونعلمهم ان المنافسة منافسة محبة وهيكون الموضوع سهل عن كدة ونتحكم فية اكتر من كدة لانة داخل دايرتنا
فكر فيها وربنا يتمجد ويبارك خدمتك

ربنا يعوضك على محبتك

ااكيد فكرت فيه
ويااريت ترجهى كلامى والتعليق على رد ومشااركة مااريو
هاا تعرفى انا قولت ااية
وهو ده اللى عاايز اوصوله
ميرسى يا ايمى على المتااابعة والاهتماام الجميل

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 05-30-2010 - 02:16 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mno-z مشاهدة المشاركة
اقتباس من ماروجيرافك : ((المشكله في الخادم والخادمه نفسهم الي فيهم يتعصب علي العيال والي مش فاضيه ليهم اصلا
والي بتعرض ولادها للامتحان وهما اصلا مش جاهزين وطبعا ده بيسيب اثر وحش في نفوس
الاطفال لانهم هما مش مستعدين عشان الخادم او الخادمه مش قادره توصل المعلومه للطفل
بس تقول يا عم ندخل وخلاص وزي ما تيجي تيجي
احنا هنخسر ايه
هنخسر كتير صدقوني ))

اقتباس من emmy انا خدمت عندنا 3 ولاد كانوا فى اولى اعدادى ودة لان مكنشى فية خدام
علشان محدش يعلق ويقولى لية خدمتهم وعلمتهم وجة وقت المهرجان وطلبوا يدخلوا ويشتركوا
وكانت المسالة بالنسبة لى صعبة جدا جدا لانى كنت لوحدى ومعرفشى حاجة عن نظام
المهرجان ولا الشروط طلبت معونة ربنا ومساعدة احد الخدام فى بلد تانية وبعد محاولات قابلت
الخادم اللى كان مسئول عن المهرجان وشرحتلة الظروف وقلت لة معنديش غير 3 راولاد بس
ونفسهم يشتركوا ساعتها لقيتة رحب جدا وفتح لى ابواب المحبة كاملة بكل المعانى وساعدنى
ومكنشى بيطلب منى حاجة ولا حتى اشتراك المهرجان كان 50ج وقتها مكنشى معايا حاجة
خالص قالى مش مشكلة ودخلت بيهم وكانت اسعد ايام حياتهم وكسبوا وفرحوا واستفادوا وانا
قبلهم
اقتباس من miro_rook انا بتفق معكم انه في خدام كتير اصبح كل اهتمامهم بالفوز ونسيوا
اهم حاجه ان المهرجان ده معمول ععشان يقرب الاولاد الكنيسه
اقتباسس من wgwg كانو اولادى مشتركون فى المهرجان
وكانو كل يوم يذهبون الى الكنيسة
اما الخدام مبيجوش نهائى الاولاد يلعبون
ثم يذهبون الى منازلهم

---- ممكن اقول ملاحظة : انا من سوريا يعني مش حتفلسف عليكون ... عندنا نفس الموال بس اللي يهمنا فرحة الاطفال بالنتيجة لاني الولد اذا ربح او خسر او شجع هو فرحان وعايش بسعادة مطلقة ..
اما باقي الامور انا بعتبرها داخلية وخاصة فيكون وماني عايش الجو بتاعكم بس تابعت كل الموضوع واريت كل الردود ..

ربنا يحفظكم ويقويكم انتو كلكم بتحبو الكنيسة ناقشو اموركم
الحساسة باماكنها .... صلوا لاجلي انا الخاطئ

اناا بشكرك كتير على المتاابعة والاهتماام با الموضوع
وكمان على التعليق الراائع
شكراا على محبيتك وربناا يعوضك

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 05-30-2010 - 02:19 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم الخوري مشاهدة المشاركة
يعني ارائكم متباينة بين وبين وبصراحة تراددت اعلق على الموضوع لاني معرفش طبيعة المهرجان الكرازي اية نحنا عندنا مخيمات او لقاءت او لقاءات تنافسية ومسابقات بالانجيل ما بعرف از زات الشيء
بس راي بالموضوع لاخ مجدي والاخرين وبقولة باستمرار ان لو المخيم او اللقاء او المهرجان ما اضاف شيء جديد ولو واحد بالميئة للطفل بلا ما تخلية ياخد و ينمي الجوانب السلبية عند الطفل او المشارك لذلك الواحدبالميئة هي سر الخدمة وهاد هو شغل الخدام والقايمين على كل هل امور
لذلك ناخد الايجابي ونمية ونثمر فية اكتر ونشتغل ونصلح السلبي وما نعمم السلبة لبربما تكون هي نقطة التحول الايجابي لتحقق الهدف
داي راي ميش للمهرجان بشكل خاص لاني ما بعرف كيف هو لالالالالالالالالالا وانما لكل العقبات اللى في الخدمة اللى ممكن تحول الخدمة من هدفها الروحي والسامي لهدف تاني لذلك استثمر الايجابي واشتغل على تصليح السلبي ولو حبة حبة اكيد حتوصل اذا كنت بتتكل على نعمة الروح ميش على ذاتك لان قوتي الضعف تكمن ........................

اشكرك يا ريم على التعليق والاهتماام با الموضوع
والرد والمشاركة مش تتقال الا من خادمة واعية
عندهه خبرة وتفكر با العقل والمنطق
ااشكرك وربناا يثمر فى خدمتك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-30-2010 - 07:04 PM ]

هههههههههه اية يا مجدة الله يعنى انت سبت كل كلامى ومسكت فى دى طيب طيب خلاص انت مش متمرد مبسوط يا عم
بص بقى
اعتقد ان كلام مينو صح الموضوع والمشاكل داخلية و خصوصية بمعنى انها مش بشكل عام ومش كلة بيعانى من تقصير نجاح المهرجان يعنى على حسب الخدمة ومستواها من كل ناحية
وبما انك موافق الكلام دة خلاص خليها محدودة على مستوى القرى بتاعتنا بس وانا مستعدة اكون معاك فى الموضوع دة بجد ونكلم ابونا وهو يكلم باقى الاباء المسئولين عن ال 14 قرية الموجودين وتبقى المنافسة بينهم بس هتبقى حلوة اوى ومحدودة والمخدومين على نفس المستوى تقريبا والنجاح هيكون متقارب والهدايا تكون متقاربة برضوا والاحتفال بيهم يكون لية اهتمام جميل من الاباء والخدام انا على اتم استعداد اكون معاك فى تنفيذ الفكرة دى وعرضها على الكل فى حدودنا طبعا

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-30-2010 - 07:06 PM ]

ااة وعلى فكرة لو دة حصل الموضوع دة هيوصل للابروشية والاساقفة المسئولين عن المهرجان وهيبقى فيها سؤال منهم لية كدة ؟
ويمكن تكون فرصة للفت الانتباة لشئ احنا عاوزينة
فاهمنى

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 05-30-2010 - 11:54 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
هههههههههه اية يا مجدة الله يعنى انت سبت كل كلامى ومسكت فى دى طيب طيب خلاص انت مش متمرد مبسوط يا عم

بص بقى
اعتقد ان كلام مينو صح الموضوع والمشاكل داخلية و خصوصية بمعنى انها مش بشكل عام ومش كلة بيعانى من تقصير نجاح المهرجان يعنى على حسب الخدمة ومستواها من كل ناحية

وبما انك موافق الكلام دة خلاص خليها محدودة على مستوى القرى بتاعتنا بس وانا مستعدة اكون معاك فى الموضوع دة بجد ونكلم ابونا وهو يكلم باقى الاباء المسئولين عن ال 14 قرية الموجودين وتبقى المنافسة بينهم بس هتبقى حلوة اوى ومحدودة والمخدومين على نفس المستوى تقريبا والنجاح هيكون متقارب والهدايا تكون متقاربة برضوا والاحتفال بيهم يكون لية اهتمام جميل من الاباء والخدام انا على اتم استعداد اكون معاك فى تنفيذ الفكرة دى وعرضها على الكل فى حدودنا طبعا

الفكرة فكرنا فيهاا وقاالنا فعلنا لابونا ياايمى بس هو رفض
وعلى فكرة انابرضوة مقتنع ان المهرجان فيه سلبيات
وليس بيها جديد
وعلى فكرة من الوضح من الاراء ان معظم الخدمات فيهاا مشاكل
مفيش الا رد واحد ومشاركة واحدة تويد ان المهرجان مفيد للخدمة والخدمة ليس بها مشاكل
يا ايمى صدقنى انا مش بعترض وخالص دى وجهه نظرى وبعرضها
ومقتنع بيها وكل واحد ليه راى
ووجهه نظر وان مش متشدد زى ما نت فاكرة
عموما يا ايمى ربنا يعمل الصالح للخدمة ويثمر فيها

رد مع إقتباس

اضافة رد