تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
imoo
ارثوذكسي جديد

imoo غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عندنا مع سؤال جديد

كُتب : [ 05-14-2009 - 04:02 PM ]

احب ان اوضح حاجه بسيطه رد علي rehamromm انا بحترم رأيك جدا بس لي تعليق بسيط بعد اذنك
احنا بنقول اننا لازم نصلي ونطلب مشوره ربنا وانه يرتب لنا الخير دايما . طيب انا هقول لو ليكي اخ وانسان ممتاز واضطر انه يسافر لو حب يتجوز هتقوليله ايه ؟ اتجوز من البلد اللي انت فيها علشان مش يتجوز من مصر واحده لسه مش عارفها . وبعدين الاهم من كده انك بتقولي مش هتوفقي حتي لو صفاته جميله وان ميرنا هتلاقي في مصر الانسان المناسب بس هي تصلي ... طيب هل انا هصلي واقوله يارب انا عايزه اتجوز بس لازم يكون من مصر . طيب معني كده اني انا اللي عايزه اختار مش اسيب ربنا اللي يختارلي . وبعدين مش يمكن ربنا يريد يربط اتنين مع بعض ويجمعهم ويبني كنيسه حلوه ويكون كل واحد من بلد .
انا زي ما وضحت قبل كده اني اتجوزت بنفس الطريقه رغم اني زيك الاول كنت بقول مش عايزه اسافر خالص ورفضت اشخاص ممكن اكون مشوفت الشخص اصلا علشان مش عايزه اسافر . لكن علشان ربنا هو اللي رتب كده لقيت الامور بتمشي بطريقه عجيبه لان ده اختياره . وانا كل العيله كنا مرتاحين وفرحانين لانه اتقدم لي كتير وكان يا اما يكون عدم ارتياح او ربنا يظهر اشياء توقف الموضوع .ورغم انه ظهرت بعض الامور اللي تخيلنا انها مش هتكمل الموضوع لكن كل شئ تم حسب مشيئته الصالحه
صدقوني اللي هيطلب من ربنا حقيقي انه يرشده ويرتب ليه الصالح مش ممكن يسيبه هل الابن لما يطلب من ابوه انه يساعده ويفكر معاه ويرشده في موضوع علشان هو اكبر منه وبيحبه هل الاب بيغرق ابنه او يسيبه ؟ امال ربنا هيعمل ايه معانا واحنا ولاده وخصوصا لما ميكونشي هدفي هو الامور الماديه فقط وفي نفس الوقت اشغل تفكيري لان ربنا مش لازم هيظهر بنفسه يقولي فلان ده كويس والا لأ لكن بيظهر اشياء كتيره توضح اما بالسلب او بالايجاب
بس المهم يا ميرنا زي ما وضحت قبل كده انك ممكن تكوني متخيله الحياة شئ تلاقيها حاجه تانيه مش بخوفك ابدا , بس لازم تعرفي انك هتتحملي مسؤليه وممكن تكوني طول اليوم لواحدك وخصوصا لو معرفتيش تشتغلي وده وارد طبعا يعني ممكن تقابلك امور كتيره لازم تكوني مؤهله لذلك وتكوني واثقه ان ربنا معاكي . وصدقوني اعرف ناس متجوزين في مصر وحياتهم حقيقي مش حلوه خالص والعكس . ربنا يرشدك ويفرح قلبك وقلب الجميع

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
الحنون الطيب
ارثوذكسي متألق

الحنون الطيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-14-2009 - 04:12 PM ]

بس عاوزة اسئل سؤال كمان ليه بتظلمو الشباب يعنى واحد يئس من ظروف البلد ضحى باهله باصحابة بكل حاجة علشان يكون نفسه علشان يتقال عليه راجل مش زى شباب اليومين دول عايش على فلوس بابى ومامى انا بحترم الناس اللى بتبنى نفسها وبعدين انا مبصتش ابدا لمستواه المادى كان اتقدملى مستوى افضل من دا بكتير بس الموضوع من اوله ريحنى حسيت انى مبسوطة من الاول غير اى موضوع تانى كنت ببقى قلقانة بطريقة غريبة

كلاميك يا ميرنا صح 100%100 لية الشاب ترك اهلة وبلدة واستحمل الغربة طلع يشتغل برة علاشان يكون نفسة ولولقى فرصة عمل فى مصر كان سافر برة واستحمل دة كلة ايديكم شايفين الوضع فى مصر ازاى وبعدين تعالو هنافى تدخل ربنا فى حياتكم فين مشورة ربنااهم شى انكم تصلو ربنا هيدبرحياتكم وهيرشدكو للخير

صباح الورد على كل شباب واعضاء المنتدى

الصراحة الموضوع شيق للغاية وردود الشباب حلوة بس مش كلها بصراحة

انا واحد من الشباب اللى بيسافروا ويرجعوا شهر واحد كل سنة واخاطب ليا سنتين ونشكر يسوع لان هو المدبر عايز اقولكم على حاجة مهمة جدا المشاعر ياجماعة مش بتحتاج لوقت وارتياح القلوب بيبان من اول مرة لو انا اتكلمت مع اى شخص وحثيت انة مقبول اكون دايما حابب اكمل معاةولو مش مهدوم يعنى مش كويس اكيد اخد منة موقف لازم تعرفوا انة مفيش شاب بيحب الغربة ولو الواحد لقى شغل كويس ببلدة لية ايسافر من الاساس اللى بيسافر بيسافر من اجل تحسين وضع وكمان من اجل ظروف خاصة التعرف ايكون كافى من خلال الاتصال والانترنت وكمان البنت اتقدر تعرف من خلال الكلام انة كويس ولا لا ياجماعة فى كتير شباب فى مصر مخطوبين وعاملين مشاكل وفى منهم كمان بعد الجواز بتكتر مشاكلة وفى شباب كتير بيسافرو ومخطوبين ووامورهم تمام وفى شباب منهم كتير مجوزين يعنى من الاخر دى مش اول ظاهرة فى الحياة اللى بيجمعة الله لا يفرقة انسان واللى يوضع امورة امام الله ايرشدة على الصالح

اما من ناحية انى اطلب من اهلى انهم يختارولى فدة علشان الاجازة بتكون محدودة لان الشركات فى الخارج بيكون ليها التزامات ودى مش معناة انهم يختارو يعنى يقررو لا انا بطلب منهم وهما بيعرضو عليا وانا بشوف وانا اللى بقرر مش عيب لما اخلى حد يشاركنى الراى فى الاختيار لان الناس اللى بالبلد اكيد بيشوف الشخص اللى بيقوللى علية اكيد عارفين عنة كل سلوكة

بالنسبة للبنات اللى بتقول احنا مش عارفين هو بيعمل اية فى حياتة برة دة كلام مش كويس لانة اللى بيطلع يشتغل مش فاضى للمسخرة
اللى عايز يغلط ايغلط لو فى مصر مش فى الخارج وبلاش نمشى وراه الكلام اللى بنسمعة المثل بيقول اللى تسمعة ماتصدقهش واللى تشوفة صدق نصفة

لكل الشباب والبنات يسوع بيقول من يطلبنى يجدنى اللى عندة موضوع يوضة قدام يسوع وهو اله الصلاح

امير يابنى ردك جميل اوى فى الصميم ربنا يبارك حياتك ويفرحك

وفعلا الشاب طالع يشتغل برة مش فاضى لاى شى تانى بس حياتة شغل فى شغل لا نو فى تعليقات من اخواتنا البنات بيقولو مش عارفين بيعملو اية برة شكرا على الموضوع الجميل اوى دة ربنا يدبرحياتكم ويرشدكم للخير

رد مع إقتباس
بياناتي
مرفت2
ارثوذكسي جديد

مرفت2 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-14-2009 - 08:09 PM ]

اكيد مش هوافق لان الانسان مش بيتعرف من مكالمه تليفون او من النت0المواقف هى اللى بتبين الانسان مش الكلام

رد مع إقتباس
بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

kottah_sh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-14-2009 - 08:53 PM ]

موضوعك وسؤالك حلو اوى يا ميرنا فعلا
بصى انا مخطوبه لواحد مسافر بره
فتره الخطوبه كانت 18 يوم فقط
بس انا اعرفه قبل كده
بس اهلى مش يعرفوه
و18 يوم مكانتش كافيه علشان يتعرفوا عليه كويس
بس هما حاليا بيحبوه جدا
من تصرفاته واهتمامه بيا ومن حاجات كتير
انا كنت رافضه انى اعيش بره مصر
لكن بصراحه اراده ربنا اقوى بكتير
وهوه اختارلى الصالح
وانا وافقت بكده ومبسوطه اوووووووووى

بجد ياجماعه الشباب مظلوم اوووى
والبنات المفروض تقدر كده
حالوا تفرضوا ان الولد ده اخوكى
وشوفى اد ايه ان صعب عليه اوى انه يسيب اهله
واصحابه ويسافر ويتغرب
حياه الغربه صعبه اوى
لو كان عايش هنا فى وسط اهله وبيشتغل وطالع عينه
وبياخد فلوس قليله
كان اهون بكتيييييييييييييير من الغربه

ربنا يحافظ على كل ولاده وبناته
ويرشدهم للصالح

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

hany1982 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-14-2009 - 09:02 PM ]

شكراً يا مرنا على الموضوع اللذيذ
انا لوشغال بره وعايز اخطب اختار من المكان اللى انا شغال فيه أو اختار حد اعرفه من بلدى ذى الأقارب

رد مع إقتباس
بياناتي
روفــــا
ارثوذكسي متألق

روفــــا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-15-2009 - 09:35 AM ]

انا اللى هختار اللى هتعيش معايا لو اهلى اختارو موش هيقدروا يعرفوا ولا يقدروا افهم الل اقدر افهمه ولا اللى اقدر اعرفه منها لازم اكون قعد معها واتكلمت اكتر من مرة علشان برضة هى تقدر تفهمنى وتتكلم معايا ولو بشتغل اكيد فى اجازة وكل اجازة اقعد معها لحد ما اكون خلاص قررت هى اقدر اللى ارتبط بيها واسيبها وانا مسافر واحنا متجوزين ولا لاء

رد مع إقتباس
بياناتي
mira smsm
ارثوذكسي بداء يشتغل

mira smsm غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-15-2009 - 07:31 PM ]

بلاش بلاش يا بنات لازم يكون موجود معاكى طول الخطوبه عشان تعرفيه كويس فى حجات كتي مش هتبان غير بالتعامل مثلا البخل والتفاهم لازم لازم
ميرسى ميرنا موضوعك مهم جدااااااااااااااااااااااا ااااااا

رد مع إقتباس
بياناتي
aghaby mshraqy
ارثوذكسي جديد

aghaby mshraqy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-16-2009 - 10:19 AM ]

ميرنا انا معاكى وبقوللك طول ماانتى مرتاحة ومقدمة ربنا فى كل خطوة فى حياتك اوعى تقلقى من حاجة واطلبى ربنا وقولليله انا بنتك اللى عايزه يكون ومصلحتى بين ايديك وتأكدى انه عمره ماهيسيبك
وبالناسبة لانه مسافر دى مش مشكلة كبيرة طول ماانتى تعرفيه اقبل كده لكن خلى بالك نظرتك ليه هو وقريب او صديق غير نظرتك ليه وهو حبيب وربنا معاكى ويرعاكى واللى فيه الخير ليكى ولبيتك بعدين يقدمه ربنا

رد مع إقتباس
بياناتي
yousef2010
ارثوذكسي جديد

yousef2010 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-03-2009 - 12:38 PM ]

لا ياجماعه الموضوع ده عاوز صلاه احسن اختيار للبنت انها تصلى ان ربنا يجبلها عريس بتحبوا
أنا حاليا يا جمعاعه من استراليا يعنى بره مصر بدرس وبشتغل عندي قرايب كتير اتجوزوا من مصر هما سعداء واهلهم سعداء لانى اللى بيفكر يتجوز واحده من مصر معنه عاوز يتجوز واحده تحافظ على التقليد اللى اتعلمنها فى مصر غير البنات اللى مولوده هنا

رد مع إقتباس
بياناتي
peter_naser
ارثوذكسي شغال

peter_naser غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-04-2009 - 02:26 PM ]

بجد الله يفتح عليكى شايفين الناس اللى بتقدر الشباب مظلومه والله معاكو يا بنات الجيل

رد مع إقتباس

اضافة رد