تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

كُتب : [ 12-11-2011 - 12:22 PM ]

وسمحينى يا ايمى وسامحينى يا ريم انا هقتبس من كلامكم الرائع
انا يا ايمى لو معايا 500 جنيه وهدايا العيد 1000 جنيه انا هحاول ادبر الفلوس من خدمة تانية زى خدمة ابتدائى او اعدادى او ثانوى وكده يعنى من الخدمات اللى فى كنيستى لو مكملش المبلغ ان هلجا لاباء الكنيسة وهما يدونى الفلوس اكيد لانها خدمة لاولاد ربنا مش هاخدهم احطهم فى جيبى وكل الكلام ده هيحصل فى يوم او يومين بالكتير تكون عندى كل احتياجات خدمتى ومتنسيش برده ان ربنا لازم لازم لازم هيدبر مصاريف خدمة اولاده مهما كانت درجة اهتمام الخدام المسئولين

اسامحك على اية بالظبط !! انت متصورش سعادتى بوجودك
انا عاوزة ارد بس على الجزئية دى -- معتقدتش يا يوسف ان فى خدمة هتديك حاجة فايضة منها مأظنش مع ان هو دة الصححح وهو دة المفروض وهو دة اللى لازم يحصل وهى دة المحبة وتعاليم المسيح
بس بما ان كل خدمة بقت مختصرة على نفسها من الاول للاخر بخدامها وامنائها هيقولوا احنا اولى
انا معتقدتش حتى ان كتير بيكون عندة استعداد يطلب من خدمة تانية
انت كدة عاوز ترجع لهصر الرسل بقى يا يوسف -- مكملين بعضكم بهضا فى المحبة
عموما عشان اكون صادقة معاك دة رايئ شخصة من خلال اللى النماذج الكتيرة اللى شوفتها فى حياتى
لو فى حد بيعمل اللى انت بتقولة دة يبقى مش كتير -- قليل اوى

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2011 - 12:41 PM ]

عارفة ياريم لو عملنا نظام الصندوق الواحد اللى قال علية استاذ ايمن دة ويكون مشئول عنة خدام حقيقى يعرف يدير الامور بحكمة
هنتجب مشاكل كتير وهنتعلم نبقى خدمة واحدة وقلب واحد
عارفة من ضمن المشاكل اللى بتحصل مثلا - بنيجى فى العيد كل خدمة تجيب هدايا لاولادها
ممكن مرحلة خامسة وسادسة تجيب هدية قيمة جدا وحلوة ومرحلة تالتة ورابعة تجيب هدية بسيطة جدا
الاطفال بيبصوا لبعض وخصوصا بقى لو كانوا اخوات بتكون مشكلة والام تسمع تعليقات من الاخ الصغير يا ماما لية اخويا واد هدية حلوة وانا هديتى وحشة وانكسرت بسرعة المسات بتوعنا مش بيحبونا زى اخويا وهكذا
واللى بحكية دة حصل بالفعل مش بتخلية انا حصل قدامى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2011 - 01:11 PM ]

هي بالطبع مشكلة بقت صعبة جداً ومعقدة للغاية وحلها في هذه الأيام عملياً صعب للغاية، لأن معظم الخدام اليوم مش عندهم التدبير الحسن في الروح الواحد ، ومش عايزين يعيشوا جسد واحد في كنيسة واحدة متفقة، مع أنهم بيقولوا في كل صلاة قانون الإيمان الذي فيه إعلان إيماننا الواحد : [ وبكنيسة واحدة مقدسة جامعة رسولية ]
ففي كل قداس بيصلوا فيه، بيعلنوا الإيمان الواحد ولكن للأسف مش عايشين اللي بينطقوا بيه ويؤمنوا بيه وبيصلوا بيه !!! ومش عارف ازاي يعلموا الأولاد الوحدة والاتفاق في الجسد الواحد والخدام نفسهم مش متفقين في التدبير وليس لهم وحده وكل واحد يقول خدمتي وبس ويالا نفسي وخلاص وكأنه بيعلن انه منفصل عن الآخرين وبذلك عن دون وعي وإدراك بيفصل الكنيسة الواحدة على مستوى ضيق ولكن بيخسر في النهاية وبيخسر الخدمة معاه دون أن يدري .... إلهنا القدوس رأس الكنيسة يجمع كل أولادة بروح الوحدة في النور والحق وبحسن تدبير الروح آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2011 - 08:43 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
هههههههههههههههه هو الموضوع معقد للدرجة دية هههههههههه، بس هو عندك حق لأنه فعلاً ساعات بيبقى معقد لما يخرج عن بساطة الإيمان وحسن التدبير اللائق للخدمة وفق موهبة الله وتدبير الروح، كما يحدث أحياناً عند بعض الخدام الغير مدبرين، لأن للأسف مش في حد عارف أن التدبير موهبة من الله بالروح القدس، لأنه مش ينفع أن أي شخص يضع نظام صرف للأموال وهو مش عنده حسن التدبير لأجل الخدمة، ومن هنا يحدث تعقيدات كثيرة جداً وخلافات لا حصر لها ونقص في كل شيء وعدم تلبية الاحتياجات الضرورية في الخدمة لتستقيم وتمجد الله، ومش في كل الكنائس ولا كل الخدمات طبعاً بيحدجث ذلك لحسن حد يفهمني غلط، أنا بقول البعض وليس الكل فلا يأخذ أحد كلامي أنه كلام عام ينطبق على الجميع بل البعض .... وأشكرك بجد على متابعتك واهتمامك بالموضوع يا أجمل أخت حلوة، أقبلي مني كل التقدير، النعمة معك كل حين
ههههههههه صح متعقد حبتين يعني اعمل ايه بس كلامك جي بجوهر التعقيد بتاعي

كلامك دا بفكرني بكلام الرب لمرثا انك تهتمين لاجل امور كثيرة وانما الحاجة لواحد يعني الصندوق مهم ولية دورة بالخدمة بس ميش هدف بحد زاتة انما وسيلة اوقات بتكون سيف ذو حدين

يكفي ان اي حد يشتغل بامانة بوزنتة
بالخدمة صدقني ربنا بيبارك بالقليل ويزيدة اضعاف كمان ومتعرفيش الامو ربتدبر ازاي لسد الاحتياج بوقتة وربنا بسير المركب
اشكرك جدا على ردك استاز ايمن

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 12-11-2011 - 09:15 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef_jesus مشاهدة المشاركة

وسمحينى يا ايمى وسامحينى يا ريم انا هقتبس من كلامكم الرائع
انا يا ايمى لو معايا 500 جنيه وهدايا العيد 1000 جنيه انا هحاول ادبر الفلوس من خدمة تانية زى خدمة ابتدائى او اعدادى او ثانوى وكده يعنى من الخدمات اللى فى كنيستى لو مكملش المبلغ ان هلجا لاباء الكنيسة وهما يدونى الفلوس اكيد لانها خدمة لاولاد ربنا مش هاخدهم احطهم فى جيبى وكل الكلام ده هيحصل فى يوم او يومين بالكتير تكون عندى كل احتياجات خدمتى ومتنسيش برده ان ربنا لازم لازم لازم هيدبر مصاريف خدمة اولاده مهما كانت درجة اهتمام الخدام المسئولين

سلام المسيح معاكم ويدبر كل خدماتكم ومحبتكم لربنا فى صورة اولاده
معليش اخي يوسف فين دورك انت بالموضوع ميش لازم يكون ليك درو وفاعل كخادم يعني في مثل بيقول بدل ما تديني سمكة اكلها النهرة وبكرة ارجع واطلب منك تديني كمان لا ادني صنارة وعلمني اصيد وبكده تخدمني انت فكر بطرق تخليك تكتفي على القلل لفرقتك اخي يوسف مبدا المساعدة لبعض ميش غلط بس مرة وتنين بس الفرق التانية ليها الاحتياجات بتاعتها وممكن اوي مرة تلقي ومرة لا يبقي ليه من الاولى فكر بطرق تحل المشكلة من الاساس يعني وربنا بيدبر ويفتح طرق كتيرة وبيطرح بركتة فيها باي خطوة بيكون هدفها نمو الخدمة وتقدمها معليش حبيت اعلق بس على فكرة انك تاخد من فرق تانية ربنا يبارك تعبك

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 12-11-2011 - 09:21 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
عارفة ياريم لو عملنا نظام الصندوق الواحد اللى قال علية استاذ ايمن دة ويكون مشئول عنة خدام حقيقى يعرف يدير الامور بحكمة
عارفة من ضمن المشاكل اللى بتحصل مثلا - بنيجى فى العيد كل خدمة تجيب هدايا لاولادها
ممكن مرحلة خامسة وسادسة تجيب هدية قيمة جدا وحلوة ومرحلة تالتة ورابعة تجيب هدية بسيطة جدا
الاطفال بيبصوا لبعض وخصوصا بقى لو كانوا اخوات بتكون مشكلة والام تسمع تعليقات من الاخ الصغير يا ماما لية اخويا واد هدية حلوة وانا هديتى وحشة وانكسرت بسرعة المسات بتوعنا مش بيحبونا زى اخويا وهكذا
طيب خلو صندوق واحد افضل وقسمو الهدايا ولاد بنات حسب الاعمار ويبقي كلو زي بعض ومفيش مشكلة
ايمي

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2011 - 10:15 PM ]

لأ يا ريم مينفعش لأسف
مينفعش خالص الفكره نتائج السلبيات فيها أكثر من الإيجابيات بكتير

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

Rose رد: صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

كُتب : [ 12-12-2011 - 01:04 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
هههههههههههههههه ميش رح علق لاحسن تقولي لا مينفعيش اي يا بنتي بتقفليها ليه
خليكي كده مرنة منتي بتقولي اهو الصندوق الواحد حلوووووووووووووووووووو و ولو على الهدايا متجربة يا قمر وحلو بالعكس دي افضل طريقة يحسو الاولاد او البنات بانهم زي بعض مفيش تفريق دي اغلى ودي ميش حلوه طبعا حسب الفيئات العمرية
طيب ينفع اتابع احسن ههههههه قولى كلمة مشجعة لاختك الله ........... على طول جازمة لا مينفعيش
لاحسن كده احبطت
خلاص حتابع وغلوتك توبة ههههههههههههههههه ربنا يباركك ايمي

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-12-2011 - 01:16 PM ]

هههههههههههههههههههههه
يا نهار زى بعضوا ريم احبطت ريم عيانة بسببى
لأ يا روح قلبى بأمانة مقصدتش بس انا بتكلم من واقع الحياة المعاشة
يعنى اضحك على نفسى وعليكم واقول اااة حلوة وهايل وبرافوا
وكلوا صحح x صحح

انا بنقل الاحداث بصورتها الحقيقية بدون مجاملة او تزييييييف
قولى اللى انتى عاوزاة وعلقى كيييف ما تحبى يا بطتى واجرك على اللة
هههههههههههه

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 12-12-2011 - 01:23 PM ]

ميش بوقلك تقولي على الغلط صح لالالالالالالالالا بس منجزميش لان اوقات حالة الخدمة عندك هي بتحكم انو مينفعيش بتحكم طريقة ردك على الموضوعمن واقع انت عارفية ولمساه انا عارفه يا قطة دا بس يعني شي لزوم التشجيع وتحفيز الاخرين لنبحث عن الطرق الافضل اللى تزيد نمو الخدمة وبنفس الوقت تودي هدفها اللى وجد من اجلة
انتو بجد عندكم خدمة جميلة يا قمر ومنقدريش نعمم السلبيات لاي شي ء لانها حالات فردية او نسبية والا اييييييييييييي ربنا يقويكي

رد مع إقتباس

اضافة رد