تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المنتدى الاجتماعى > صندوق مناقشات الاعضاء

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
نادر شحاته
ارثوذكسي مكافح

نادر شحاته غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ماما فلآن ضربـــني !..(ياحبيبي اللي يضربك أضربه ؟) صح أم غـــلط ؟!.

كُتب : [ 02-05-2010 - 05:15 PM ]

انا اعتقد ان يفضل ان ياخذ الطفل حقه بان يرد الضربه للولد المعتدى ولكنى لازم اعرفه ان المبادره بالاعتداء خطا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
ادروسيس
ارثوذكسي بارع

ادروسيس غير متواجد حالياً

Love رد: ماما فلآن ضربـــني !..(ياحبيبي اللي يضربك أضربه ؟) صح أم غـــلط ؟!.

كُتب : [ 08-20-2011 - 02:36 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر شحاته مشاهدة المشاركة
انا اعتقد ان يفضل ان ياخذ الطفل حقه بان يرد الضربه للولد المعتدى ولكنى لازم اعرفه ان المبادره بالاعتداء خطا
تحياتى كل يانادر شوف الموضوع دة كان سنة 2010 وتجى 2011 بكل مرارها وقسوتها
بس كل ال اقدر اقوله اننا فعلا انية ضعيفة
انية ضعيفة لكن غير قابلة للكسر
انا بصراحة كنت ومازالت ضد مبدء من ضربك على خدك الايمن حول له الاخر من احترامى للكتاب المقدس لان السيد المسيح وكما سبق وقولت قبل كدة ان الجنود لما ضربوه قالهم لماذا تضربنى
وحنا مينفعش نكون ملطشة لليسوى واللى ميساوش دة حتى ربنا مرضش بكدة وبعدين فى حقوق الانسان او بمعنى اصح الحقوق الانسانية
انا ضد الضرب والاعتداء فى وسائل كتير ممكن اخد حقى من خلالها يعنى مينفعش ان حد يعتدى على بالضرب بالمسدس او اى اله نار مثلا واروح المسك نفس الاله واضرب بيها لا انا عندى انهم يموتونى بالنار او غيرة ولا ازى مخلوق اسفك دم
وطبعا الاحداث التى مرت بينا كانت اكبر داليل على ان ربنا حى وموجود لكن بتانى وصبرا هما اعتقدوا
ان ربنا مبارك جهادهم ضدنا لكن صدقنى الايام ال جاية كل العالم هايشوف مجد المسيح
سامحنى ان كنت طولت عليك وخرجت من الموضوع كتير معلش شوية كلام كانوا فى قلبى
ومن حظك الوحش جم فيك انت فسامحنى
اشكر مرورك الجميل
ولا انسى طبعا الرد الجميل والمليان بالروح
رد الاستاذ ايمن

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ماما فلآن ضربـــني !..(ياحبيبي اللي يضربك أضربه ؟) صح أم غـــلط ؟!.

كُتب : [ 08-21-2011 - 03:13 PM ]

موضوع جميل ومشكلة بتقابلنا كتير فعلا
وكتير مش بيعرف يتصرف فيها بحكمة وافراز
عزيزتى الحبيبة ادروسيس
انا هقولك رايئ ودة رايى شخصى لا افرضة على احد انا هعلم ابنى واقولة لاتكن اسد يفترس ولا نعجة تقاد
لو قلتلة اللى يضربك اضربة يبقى بعلمة العدوانية وعدم المحبة ورد الاساءة بالاساءة - ولو قلتلة اللى يضربة قلة اللة يسامحك يبقى بعلمة السلبية والخوف لان الطفل لسة ميفهمشى يعنى اية اتنازل عن حقى واطاطى للى قدامى محبة وتسامح ميستوعبش دة لسة صعب علية جدا
انا هعرف منة المشكلة وهجبلة حقة وقدامة ومن غير ما استخدم اساليب الشر ونفس طريقة الطرف التانى
وفى نفس الوقت هعلم ابنى انة يقدر يضرب اللى يضربة وافهم الطرف التانى اى كان مين هو ان ابنى يقدر يضربة بردوا بس لو اتنازل عن حقة يبقى بمزاجة مش علشان خايف ولا علشان احنا مش قد فلان وعيلان - ولما يكبر شوية يبقى عندة روح الافراز يعرف ياخد حقة صححح من غير ما يغلط ولا يرتكب جرائم فى حق نفسة وحق غيرة
يعرف يحول خدة الاخر زى ما قال الكتاب المقدس يا ادروسيس بس امتى وازاى ولمين ؟؟؟ هو دة محور الموضوع كلة

رد مع إقتباس

اضافة رد