تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

Dr.PeRO غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بضعة أيــــام فى الكــاتدرائية

كُتب : [ 03-26-2011 - 09:30 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy totti مشاهدة المشاركة
ولكن
لاسف مفيش جديد ها يحصل
ولا من الناس اللى فى المنتدى ولا من الكنيسة نفسها
لان الناس بتفكر اننا لما نتكلم لفى المشاكل دى بيكون الرد خاليك فى حالك وانت مالك
وغيره من الردود وده لااسف
احنا فعلنا اتكلمنا كتير فى الموضوع وكنا بنهتم با اشياء وكلام غريب
ولكن انا اشكرك جدا طرحك للمشكلة لان تويد
ما تكلمنا عليه من قبل
ويارب حاجه تتغير
مانقدرش نقول ان مافيش فايدة ونقفل بقنا وماناقش .. شوف حضرتك اى موضوع بيتحط عالمنتدى مهما كان صغير هاتلاقى ان عدد المشاهدات اكتر بكتيييييير من عدد الردود .. أنا أقصد بكده ان ناس كتييير بتشوف المواضيع وبالذات الشباب ... يبقى ليه مانوبخش افعالهم الغلط، مايمكن يبطلوا والحكاية تقل من كتر الكلام عليها .. أصل محدش من اللى بيغلطوا هايخش يكتب رد ويقول سورى يا جماعة انا كنت غلطان ودلوقتى انا اتنورت بكلامكم ّ!!
وزى ماقلت يكفيني ان واحد بس ينتبه بعد لما يشوف انه كان بيعمل حاجة من السلبيات اللى ذكرتها ديه .. حتى نقطة الشحاتة اللى اتكلمت عليها، المفروض مانديش ولا مليم للى بيشحتوا جوه أى كنيسة عشان كده احنا بنشجعهم، وحتى اللى بيشتغل منهم احنا بنشجعه على انه يسيب شغله ويجي يشحت عشان حاجة أسهل ومكسبها أكتر .. بس فى نفس الوقت ندى أكتر لصناديق إخوة الرب ونقدم مش بس مساعدات مادية لكن مجهود وكل اللى نقدر نعمله.
بس لازم نخلى بالنا إن بين النقد والتوبيخ وبين الإدانة شعره واحدة!
متشكر لردك الجميل ونورت الموضوع.

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2011 - 09:38 PM ]

يعنى الواحد ده مش هاياخد باله من اللى بتشوفه عينه وهو معدى كل يوم من جنب أى كنيسة وهياخد باله لأنه مشترك فى منتدى مسيحي وقرأ الموضوع ده بالصدفة!!
وبعدين كلهم عارفين وواخدين بالهم من كل حاجة، بدليل الشتايم اللى كل يوم بنسمعها والإشاعات اللى بتتطلع كنتيجة للى بيشوفوه فى الأصل!!

وبعدين هل انا يهمنى بالدرجة الأولى الآخرين ممكن يشوفوا المسيح ازاى، ولا ولاده اللى فى الصل من خرافه وهما بيضيعوا واصبحوا مسيحيين بالاسم بس!!
الله فى الأصل كان ليه شعب (شعب بنى اسرائيل) وبعده لما سابوه سابهم لهلاكهم واجتذب ليه شعوب أممية آخري قبلت دعوته (اللى منهم إحنا)

وانت مش مستكفى باللى بيشوفوة يا دكتور قلت اكمل واكد ؟؟
لا يا بيتر انا مش موفقاك خالص انت هتشيل الذنب لوحدك
انت واستاذ ايمن --- ربنا يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

كُتب : [ 03-26-2011 - 09:44 PM ]

اقتباس
متشكر للتوضيح
بس تفتكر كلمه كالعادة اللي حضرتك كتبتها مناسبة للتوضيح اللي تقصدة ؟
علي كلاً انا زي ما قولتلك اني مفهمتش الجزئية دي علشان كده سئلت فيها، فقط لا غير.

لا حضرتك انا فاهم انت قصدك ايه .. لأ انا معنديش اى إعتراض ان المعلم يكون أعمي .. بالعكس ان نفسي ان كله بيكون يشتغل ويا سلام لما يكون بيشتغل فى بيت ربنا وفى القداس كمان .. لأ مش ديه النقطة اللى عاوز اذكرها خالص .. بس كلمة كالعادة معناها سليم وصحيح 100% لأن فعلا كتييير من المعلمين عمي والكنيسة بتستغل حاسة السمع والحفظ القوية اوى عندهم فى حفظ القداسات والتسبحة والالحان
ده شئ إيجابي يحسب جداا للكنيسة
اقتباس
دي تبقي اسمها قله ادب لما انا كبنت او ولد رايح الكنيسة احب في واحده ولا اتعرف علي البنات وسايب القداس شغال فوق ويبقي المبرر بتاعي بدل ما نروح مكان تاني، بصراحة الافضل انهم يروحوا مكان تاني ههههه
تمام يا فندم، أنا معاك فى اللى قولته
اقتباس
بخصوص نقطة اللبس انه حرية شخصية فده طبعاً شئ أكيد، ولكن علي ما أظن يبقي حرية شخصية في البيت او في الشارع ولكن جوا الكنيسة مفتكرش، بمعني اعم لكل مكان لبسه وزي ما بيقولوا لكل مقام مقال.
انا معاك ومش معاك في نفس الوقت .. كلام حضرتك مظبوط بس انا قولت فى الردود فوق ان الحرية الحقيقية احنا وخدينها من المسيح والعتق من عبودية ابليس .. انما الجسد ليه آيات توحي بأننا لازم نتحكم فيه ومانديلوش رغباته وحريته، زى:
"بل اقمع جسدي و استعبده"
"و كذلك ان النساء يزين ذواتهن بلباس الحشمة مع ورع و تعقل لا بضفائر او ذهب او لالئ او ملابس كثيرة الثمن"
"لان اهتمام الجسد هو عداوة لله اذ ليس هو خاضعا لناموس"
اقتباس
أتمني ان الناس تاخد بالها ان النت ليه دور كبير في حل المشكلات دي، فعلي ما أظن ان لما شاب يشوف الكلام والتعليقات او شابه تشوف الكلام والتعليقات علي الاقل 30% من الناس دي قد يغيروا من طريقة تعاملهم في الكنيسة، يبقي احنا كسبنا ومخسرناش
تمام وده أنا أتمناه فعلا من كل قلبي
الرب يبارك حياتك ومتشكر لمشاركاتك الجميلة

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

كُتب : [ 03-26-2011 - 09:55 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
يعنى الواحد ده مش هاياخد باله من اللى بتشوفه عينه وهو معدى كل يوم من جنب أى كنيسة وهياخد باله لأنه مشترك فى منتدى مسيحي وقرأ الموضوع ده بالصدفة!!

وبعدين كلهم عارفين وواخدين بالهم من كل حاجة، بدليل الشتايم اللى كل يوم بنسمعها والإشاعات اللى بتتطلع كنتيجة للى بيشوفوه فى الأصل!!
وبعدين هل انا يهمنى بالدرجة الأولى الآخرين ممكن يشوفوا المسيح ازاى، ولا ولاده اللى فى الصل من خرافه وهما بيضيعوا واصبحوا مسيحيين بالاسم بس!!
الله فى الأصل كان ليه شعب (شعب بنى اسرائيل) وبعده لما سابوه سابهم لهلاكهم واجتذب ليه شعوب أممية آخري قبلت دعوته (اللى منهم إحنا)

وانت مش مستكفى باللى بيشوفوة يا دكتور قلت اكمل واكد ؟؟
لا يا بيتر انا مش موفقاك خالص انت هتشيل الذنب لوحدك

انت واستاذ ايمن --- ربنا يباركك
طبعا كلمة ربنا يباركك اللى فى الآخر ديه مقصود بيها "ربنا ياخدك"
عموما طالما انا مقولتش حاجة غلط أو حتى بالغت فى حاجة يبقى انا مش غلطان ثم ثانيا استاذ أيمن ملوش دعوة انا اللى كتبت، هو لا هاجم ولا انتقد فى الأول عشان تعترضى عليه، ثالثاً انا قولت انا ليه فتحت الموضوع ده وقولت ايه المكاسب اللى ممكن تحصل بدون ما ندرى من مجرد ذكر حاجات زى ديه فى منتديات كتيييرة .. ده غير ان فيه مليون موضوع اتفتح كله نقد فى مواضيع مشابهه، مثل موضوع "خدمة دي ولا عرض أزياء" وقبليه كتييير ... انتوا حاسين ان مفيش تغييير عشان الناس اللى بترد كل مرة هى هى مش بتتغير، لكن عدد المشاهدات أكيد كبير وأكيد فى ناس استفادت .. ولو مسكنا اكتاب المقدس هاتلاقى ان داود النبي نفسه وبعظمته أخطأ كتييير وكلها أتكتبت وكل الأجيال عرفتها .. كلامك يبقى صح تماماً فى موضوع زى موضوع "الطلاق فى المسيحية" اللى كان شاغل الساحة فى فترة سابقة، وكنا بنقطع فى بعض لكن كان معروف ايه الصح وايه الغلط .. فالطلاق لعلة غير الزنا مرفوض .. وده كلام الانجيل
وربنا يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2011 - 11:12 PM ]

طبعا كلمة ربنا يباركك اللى فى الآخر ديه مقصود بيها "ربنا ياخدك"

لا طبعا بعد الشر عليك انا هاعتبر دى مداعبة محبة ومحاولة لتهدئة الموقف انا مكنتش ناوية ارد تانى خالص بامانة صدقنى

يا بيتر انا حاسة ان الموضوع حساس اوى خايفة يجيب نتيجة عكسية
تماما انا عارفة كويس انك بتتكلم من غلبك ومن تعبك انت وغيرك وعارفة ان مفيش مجال تانى تتكلم فية لاننا مش هنقدر نتكلم فى حاجات كتير فى الاجتماعات مع الاباء لان الاباء احيانا بيكونوا جزء من المشكلة للاسف يا بيتر الموضوع ممكن يجى منة ايجابيات صحيح لو واحد عارف نفسة بيتة من زجاج وحس ان الكلام موجهة لية هينتفع وياخد بالة ويتعدل ويبطل قلة ادب بقى سورى فى الكلمة معلش
بس السلبيات هتكون اكتر صدقنى انت هتوصف الحقيقة كما هى لكن الغريب واصحاب الدين الاخر هياخدها ويزود عليها بافترى اشاعات وسخافات كتير مش هيستكفوا بكلامك كمان صدقنى وبكدة يبقى ادينا لعدو الخير فرصة ذهبية لتشوية الصورة اكتر واكتر
ارجوك تفهمنى

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

كُتب : [ 03-26-2011 - 11:37 PM ]

أكيد يا إيمي اللى كتبته كان هزار وانا عارف ان نيتك سليمة وتقصدي الكلمة بمعناها وليس بمعنى آخر ... انا فاهم كل اللى تقصديه وعارف انه ده من خوفك على كنيستك وبرضه اللى انا بعمله هو مش خوفى على كنيستى بس خوفى على ولادها اللى ضايعين.
زى ماقلت ان الكنيسة ما هى الا حيطان مش هاتطلع معانا السما (اذا طلعنا احنا يعنى) بس الكنيسة الحقيقية هى جماعة المؤمنين .. ودول اللى يهمونى ..
انا بشكرك جداا على مشاعرك النبيلة وعلى خوفك على سمعة كنيستك واحب اقول ان كنيستنا مش الكاتدرائية ولا غيرها كنيستنا هى الكنيسة الأولي اللى اتبنت مش من حيطان لكن بدم شهدائها المصريين وأولهم القديس مارمرقص .. وأى أخطاء بتحصل مهما كبرت هى أخطاء فردية فى الآخر لأن فيه كتيير ناس كويسين وقديسين وخدام وأساقفة وكهنة بنفتخر بيهم ... وانا كنت كاتب فى الموضوع فى الأصل انى حزنت على اللى شوفته واتصدمت فى نفس الوقت لأنى كنت عاوز أشوف حاجة تانى.
وأخيرا ده وعد منى أنى مش هانتقد اى سلبيات تانى خالص تخص أى بنى آدم وده عشان أب اعترافى بيشد فى شعره مني (وهو صديق شخصي ليا وبنتكلم مع بعض كتير، هو مش مجرد كاهن وبس بالنسبالى) ونبه عليا جامد آخر مرة انى ابطل نقد عشان ماقعش فى الإدانة .. والعالم كده كده ماليان شر وفى كل حته زى ماقلتى انتى .. وانا بالنسبالى انتقدت حاجات كتير كفاية كده بقى أخلى غيري يكمل بلاش انا
ربنا معاكى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-27-2011 - 01:59 AM ]

احب بس انوه على شيء محدد : أن الإدانة شيء يختلف تماماً على الحكم على أعمال الظلمة التي ينبغي أن نوبخها لنبرئ أنفسنا أمام الله ، ونحن نكون مذنبين أن ذكرنا اسماء الناس المخطأين لأننا لا ننتقد تصرفات وحياة شخصية داخلية في القلب أو نحكم على خفايا القلوب أو نحدد من يستحق الحياة الأبدية أو لا يستحقها ، ولكننا نُدين الظلمة بكلمة الله التي تدين القلوب لأجل التوبة والوعي ، ونكتب بإنذار لعل الناس تستفيق لأن بسببها يُجدف على الاسم الحسن ، وكل أعمال الظلمة واضحة أمام العالم كله ولا تغيب عنه ، ومخالفة الوصية ظاهرة وعلى الأخص المحبة ، لأن الكثيرين تظهر مخالفتهم للوصية بوضوح الشمس أمام العالم كله وينبغي أن يتوبوا ويعودا لله الحي ، فنحن لا يهمنا الناس بل يهمنا الله الحي الذي سيدين المسكونة بالعدل ، وانا عن نفسي سأظل أنبه على الأخطاء والخطايا حسب أمر الرب مخلصنا لعل أحد يصغي ويسمع ويستيقظ وينتبه حتى يعود لله الحي ، عموما فقد كتبت منذراً باسم الرب وبروح إلهنا ومن يسمع ويصغي ويعود ويتوب فقد ربح نفسه ومن لم يصغي ولم يسمع فدمه على رأسه يُطلب منه وحده ، وكما هو مكتوب : [ ان كنت حكيماً فأنت حكيم لنفسك و ان استهزأت فأنت وحدك تتحمل ] (ام 9 : 12)

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-27-2011 - 11:14 AM ]

لا تعليق يا استاذ ايمن
والايه الأخيره اللي كتبتها بإيدك تحسم الامر جت في الصواب حقيقي
سيظل الخلاف بينا حتي يكشف الله مقصاده

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-27-2011 - 12:28 PM ]

لا يوجد خلاف بيننا يا محبوبة الله الحلوة ولن يوجد خلاف لأن كلمة الله تعلن مشيئة الله بوضح كشمس النهار لأن الروح القدس يبكت العالم على خطية وعلى بر وعلى دينوينة ، وإنذاره سيظل يُعلن لكل من يُريد أن يُصغي :
إذا قلت للشرير موتاً تموت وما أنذرته أنت ولا تكلمت إنذاراً للشرير من طريقه الرديئة لإحيائه فذلك الشرير يموت بإثمه أما دمه فمن يدك أطلبه (حز 3 : 18)
وأن أنذرت أنت الشرير ولم يرجع عن شره ولا عن طريقه الرديئة فأنه يموت بإثمه أما أنت فقد نجيت نفسك (حز 3 : 19)
وأن أنذرت أنت البار من أن يُخطئ البار وهو لم يخطئ فأنه حياة يحيا لأنه أُنذر وأنت تكون قد نجيت نفسك (حز 3 : 21)
وأنا أنذرتهم و شددت أذرعهم وهم يفكرون علي بالشر (هو 7 : 15)
ونطلب إليكم أيها الاخوة أنذروا الذين بلا ترتيب، شجعوا صغار النفوس، اسندوا الضعفاء، تأنوا على الجميع (1تس 5 : 14)

فنحن ننذر بالمحبة ونوبخ الظلمة بقوة كلمة الله لكي يستفيق الكل ويستيقظ لأن الرب قريب ، وكل من يتوب فقد ربح نفسه ومن لم يتب فقد خسر ذاته ، والرب قادر أن يجعل شعبه يستفيق ويرفع عصا التأديب ويعود فيرحمنا كلنا معاً ، فلنصغي لصوت الروح ويستيقظ النائم لأنه في آخر الأيام كما هو مكتوب :
لأني عارف أنكم بعد موتي تفسدون و تزيغون عن الطريق الذي أوصيتكم به و يصيبكم الشر في آخر الأيام لأنكم تعملون الشر أمام الرب حتى تغيظوه بأعمال أيديكم (تث 31 : 29)
عالمين هذا أولاً أنه سيأتي في آخر الأيام قوم مستهزئون سالكين بحسب شهوات أنفسهم (2بط 3 : 3)

ربنا يرحمنا كلنا معاً ، النعمة معك ومع الجميع آمين فآمين

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-27-2011 - 05:09 PM ]

فنحن ننذر بالمحبة ونوبخ الظلمة بقوة كلمة الله لكي يستفيق الكل ويستيقظ لأن الرب قريب ،

بأى سلطان تتكلم وبأصفة تنذر وعلى اى اساس توبخ
لو الكلام دة كان من اصحاب السلاطين بحسب مشيئة اللة
ومن هم معهم مفتاتيح ملكوت السموات كان ممكن يكون الكلام
حق وصواب ويعطى النتيجة اللى كلنا بنتمناها
عزيزى واستاذى
تقدر تطرح هذة السلبيات والاخطاء والامور التى تتكلموا فيها بكل وضوح وكشوف على الشاشات وخوصا تاثير بعض الاباء والرعاة امام الاباء والاساقفة والمطارنة ؟؟
ولو حصل حصل تتوقع رد الفعل يكون اية ؟؟

رد مع إقتباس

اضافة رد