تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مشكلتي هي العاده السريه

سلام ونعمه للجميع مشكلتي هي العاده السريه قديما كنت امارسها بشراهه اما الان فاني امارسها بين الحين والاخر والمشكله اني مش عارف ابطلها خالص وطبعا ابونا بيمنعني من

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
مسجل
ارثوذكسي جديد
مسجل غير متواجد حالياً

افتراضي مشكلتي هي العاده السريه

كُتب : [ 12-11-2010 - 01:58 PM ]

سلام ونعمه للجميع
مشكلتي هي العاده السريه

مشكلتي العاده السريه %D8%B4%D8%A7%D8%A8-%

قديما كنت امارسها بشراهه اما الان فاني امارسها بين الحين والاخر والمشكله اني مش عارف ابطلها خالص

وطبعا ابونا بيمنعني من التناول عندما امارسها ولابد من اخذ الحل قبل التناول

وعندما امارسها واذهب بعدها واعترف اقرر الا امارسها مره اخري وما انتظر فتره حوالي شهر اواكثر لا امارسها (وطبعا ده لان الشيطان لا يحاربني في هذه الفتره وليس قوه مني ولا حاجه ) وطبعا في هذه الفتره بتناول عادي وبصلي وبقرأ في الكتاب المقدس ثم ياتي علي القكر وفي البدايه بجاهد وبحاول عدم ممارستها لكن في النهايه بضعف واعود وامارسها

وفعلا عندما قرات لقداسه البابا شنوده عرفت ان الشيطان قد لا يحارب الانسان فتره بخطيه معينه ثم يعود بعدها ويحاربه

(وبلاحظ ان الفكر بيجيلي في الصيام كتير عن الفطار يعني في فتره الصيام بضعف وبسقط مع ان مفروض العكس )

ثم بعد ما ان يهرب الفكر اعود واعترف ونفس القصه السابقه

والان وطبعا كالعاده مع دخول صيام الميلاد وبصراحه انا محرج جدا وخجلان جدا اني اروح اقول لابونا زي كل مره لاني بصراحه يأست ...لم ايأس من رحمه ربنا لان رحمته كبيره لكن ياست اني هقدر ابطل الخطيه

وعارف اني لما هقول لابونا هفضل فتره لا امارسها بعد كده هتحصل نفس القصه السابقه

وكل مره بمارس العاده السريه في البدايه بيحصلي فتور روحي واحس اني غير مستحق للصلاه او قراءه الكتاب المقدس وبعدها برجع واقول لازم اتوب واعترف وكالعاده نفس اللي فات

والمشكله الكبري اني عاوز اطلع راهب وده حلم حياتي وكل تفكيري ومش عارف انا ازاي بمارس العاده السريه وهي التناقض التام لحياه الراهب

وبقرأ في كتب رهبانيه وروحيه لكن برضه مفيش فايده

انا عاوز ابطلها نهائيا بس مش عارف ازاي واسف علي الاطاله لكن دي مشكتي الكبري

التعديل الأخير تم بواسطة ماروجيرافك ; 09-27-2011 الساعة 12:20 PM
Sponsored Links