تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

انا تعبانة ومش عارفة اعمل ايه

انا حبيت واحد ومن اول لحظة حكيت كل حاجة لماما ودخلتها معايا فى الموضوع و عرفت بعد كدة انى غلطت لانى عملت كدة لانه خانفتنى مشاكل .المهم هو كان عنده

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

افتراضي انا تعبانة ومش عارفة اعمل ايه

كُتب : [ 08-20-2011 - 02:30 PM ]

انا حبيت واحد ومن اول لحظة حكيت كل حاجة لماما ودخلتها معايا فى الموضوع و عرفت بعد كدة انى غلطت لانى عملت كدة لانه خانفتنى مشاكل .المهم هو كان عنده شوية مشاكل انه مش جاهز يعنى هو شاب بيدا حياته وبعد فترة كانت فيها مشاكل من ناحية البيت عندى اتقدملى المشكلة انه حس ان اهلى ناس صعابين وده حقيفى المهم رغم انه اتقدملى كان بابا مش عاوزانى اكلمه او اشوفه و كل مايكلمنى ماما او بابا يزعقوا ويعملوا مشاكل لحد مانا وهو تعباننا اووى وبدات مشاكل بينا لانه مش قادر يستحملهم واخيرا قرر يبعد . المشكلة انى بحبه اوى واتحملت حاجات علشان احافظ على الحب ده ودلوقتى مش قادرة اتخيل ان كل حاجة خلصت وحاسة انى تعبانة اوى مش عارفة اعمل حاجة فى حياتى حاسة انى بموت انا بجد بدمر مش عارفة اعمل ايه انا كمان مش عارفة اسامح اهلى لانه تعابونى اوى .صلوا من اجلى وانصحونى اعمل ايه

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: انا تعبانة ومش عارفة اعمل ايه

كُتب : [ 08-20-2011 - 02:48 PM ]

سلام في الرب
باختصار شديد أولاً: لابد من أن تسامحي وتغفري لأهلك بالضرورة، لأن أي أهل كل وجهة نظرهم أنهم يسعون نحو الأفضل لأولادهم بشتى الطرق وبكل طريقة ممكنه حتى لو بدت قاسية للغاية ولا تتفق مع رغباتنا عادة وفي أغلب الأحوال...
ثانياً: الحب الأفلاطوني المبني على مشاعر فقط بدون عقل، فهو في العادة يدمر صاحبة لأنه يتعلق عاطفياً وينسى أو يتناسى ظروف المعيشة ومواجهة الحياة الحاضرة بإمكانيات ولو كانت بسيطة، أو على الأقل في مبادر أو ملامح توضح الطريق وكيف سيتم مواجهة الحياة وصعوباتها الخاصة...
ثالثاً: الحياة صعبة جداً وتحتاج بذل مجهود فوق العادي حتى يستطيع الإنسان في ظل هذه الظروف أن يكون أُسرة وبيت، فأن لم يحسب كل خطوة قبل أن يقوم بها سيعيش في عالم الأحلام بعيداً عن الواقع فسيتضايق وينهار في النهاية ويسقط تحت ثقل الظروف وتتحطم مشاعرة التي لم تبنى على أساس واقع نعيشه اليوم...
رابعاً: حينما تصيري أماً ويبقى عندك بنت وأولاد فستفعلي هذا الأمر عينه بدون زيادة أو نقصان، ففكري كأم لها بنت ماذا تفعل، ولو أن التفكير في هذا شبه مستحيل لأنك ستنحازي لمشكلتك الآن !!!

انتبهي يا أختي لحياتك وحاولي تتخطي المسألة ولا داعي للسباحة ضد الأهل كعادة اندفاع الشباب دائماً لأن هذا خطير وكفيل أن يحطم حياتك كلياً، والحب مش مشاعر فقط بل عقل يقود المشاعر، ونفس تبذل وتعطي، والحب في استمرار النمو كل يوم ويبدأ بالإعجاب ويكتمل بالارتباط ويستمر ينمو مع الأيام لو رعيناه فعلاً وأعطيناه فرصه للاستمرار، ولكن الركض وراء المشاعر مع تحدي الأهل والسباحة ضد التيار هذا حب عاطفي يزول بزوال المؤثر، وينقلب في النهاية لمشكلة نفسيه وليست محبة حقيقية...

أقبلي مني كل تقدير النعمة معك

بياناتي
غير مسجل
Guest

كُتب : [ 08-20-2011 - 02:55 PM ]

شكرا اخى على الرد و صليلى كتير

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 08-20-2011 - 02:58 PM ]

المسيح معك يا أختي الحلوة في شخص الكلمة ربنا يسوع
ويهبك ملء النعمة وفرح الروح القدس ويجعلك تعبري على هذه المرحلة
ويوفقك في حياتك الخاصة ليتمجد اسمه في شخصك الحلو
نعمة ربنا يسوع المُخلصة تملك قلبك وتهبك سلاماً
ولنُصلي بعضنا لأجل بعض

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-20-2011 - 03:29 PM ]

عزيزتى !!!
هو انتى طبعا من حقك تحبى وتتحبى دة امر طبيعى
دى مشاعر جميلة لا يمكن الاستغناء عنها وامر طبيعى وحلم كل بنت وشاب
بصى هقولك حاجة بصراحة الغلطة غلطتك انتى من الاول ودى تجربة حاولى تستفيدى منها صحح وتأخدى منها خبرة حلوة تنفعك فى حياتك بعد كدة
ربنا اداكى عقل وقلب مش كدة !!
لاينفع تختارى شريك حياتك بقلبك بس ومشاعرك وعواطفك بس مينفعشى زى ما عملتى المرة دى واندفعتى وعرفتى شاب وسملتيلة قلبك قبل ما تعرفى ان ظروفة مش مناسبة ليكى وانة مش مؤهل لفتح بيت واسرة واولاد يا حبيبتى الحب مش مشاعر حلوة وعواطف واشباع رغبة متبادلة وبس الحب مسئولية وعطاء ورسالة كمان
ولا ينفع بختارى بعقلك بس وتبقى جافة والحياة تبقى رخمة وملهاش طعم اختارى بالاتنين علشان الاختيار يبقى صححح بس خلى العقل اللى يسبق الاول والقلب يشاركة
ومتعنديش اهلك ولا تزعلى منهم ولا تخسريهم الحبيب ممكن يتعوض بغيرة كتير انتى ياما هتشوفى وتقابلى كتير لكن اهلك مش هتلاقى زيهم يحبك ويخاف عليكى حتى يا ستى لو كانت طريقتهم غلط يكفى تعرفى انهم بيتمنوا ليكى الحياة الافضل والمستقبل الافضل دة يشفع ليهم اهلك بيفكروا بدالك لانهم اكثر خبرة منك وممكن جدا يكونوا عانوا من مشاكل ومتاعب الحياة وعلشان كدة مش عاوزينك تتعبى انتى كمان وبيتمنوا ليكى افضل عيشة وحياة
ولو كانوا شايفين انك مش تستاهلى احسن من كدة كانوا وافقوكى لان زواج البنت بالنسبة للاهل مهم جدا بس هما شايفينك تستاهلى احسن بكتير وشايفين فيكى مميزات حلوة بس اصبرى وطولى بالك
حاولى تتغلبى على مشاعرك وتكونى واقعية واحسنى اختبارك من البداية علشان مش تندمى بعد كدة

انا ليا سؤال اخير ممكن !!
انتى عندك كااام سنة يا ترى ؟؟؟

بياناتي
غير مسجل
Guest

كُتب : [ 08-20-2011 - 04:23 PM ]

ميرسى على الرد. انا عمرى 24 سنة انا بس حبيت اوصح ان الانسان اللى انا حبيته كان ممكن يفتح بيت لانه كان عنده شقة و بيشتغل بمرتب حلو. انا قصدى بكلمة مش جاهز بعنى مش مكون مبلغ كبير يقدر يجهز شقته و يجيب شبكة فى وقت قصير محتاج شوية وقت . على فكرة هو اتقدملى واهلى وافقوا ومع ذلك ماكنوش عاوزنا نكلم بعض او نقعد وكل خطوة عاوزنها بسرعة اوى. على فكرة الانسان اللى انا حبيته فى نفس سنى تقريبا. انا حكمت عقلى من الاول وشفت انه مناسب ليا وواففت عليه بعقلى قبل قلبى بس اهلى مستعجلين كل حاجة . على العموم مشكلتى دلوقتى انى مش عارفة انسى واكمل عادى اكن مافيش حاجة حصلت انا حبيته اوى وكمان بحب اهلى بس موجوعة منهم اوى ومش عارفة اسامحهم

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 08-20-2011 - 07:00 PM ]

أولاً سامحيني على تسرعي في الرد لأني رديت رد عام جداً من واقع تكرار المشكلة عند الأهل عموماً
ثانياً: عيب كبير وضخم عند كثير من الناس الاستعجال وتسريع كل شيء مع أن السرعة في هذه الأيام كواقع عملي غير صحيحة على الإطلاق وغير مطلوبة في واقعنا العملي المعاش، وعموماً يا إما أهلك في واقعهم مش عايزين هذا الشخص فبيستعجلوه جداً لكي يبعد هو لأن في خيالهم يريدون لك الأفضل من هذا ولا يريدوا أن يصرحوا بواقع الأمر!!! أو ينظرون على أنه لم يكن مستعداً بعد لأن متطلبتهم أكثر مما في إمكانياته !!!
يا أما هم من النوع المندفع في كل شيء ويريدوا تتميم كل شيء على وجه السرعة بدون أن يدخلوا في اتجاه عملي واقعي على مستوى خبرة هذه الأيام التي يستحيل فيها على أي شاب مهما كان أن يستعجل أمر ما، وبخاصة الأمور المادية، وهذا الشاب اعتقد انه جاهز على وجه عام وبيحاول يدبر أموره في كل شيء بتدقيق وعلى قدر طاقته ولن يستطيع ان يستكمل كل شيء على وجه السرعة...

عموماً الحل الأمثل في مثل هذه المواقف الجلوس الهادئ مع الوالدين كل واحد على حده بعيداً عن الآخر في ساعة هادئة ويتم مواجهة الأمر عملياً لتخطي هذه الأزمة مع التوضيح أنه لن يكون هناك أي داعي للسرعة ، والمطالبة بمعرفة واقع الأمر هل هم فعلاً لا يردون هذا الشخص ولماذا، أم يريدون أن الأمر يتم سريعاً وأيضاً لماذا هذه السرعة الشديدة في كل شيء مع أنه ينبغي أن تُأخذ الأمور بروية شديدة وتمهل ...
فلابد من معرفة موقف الأهل الحقيقي حتى لو لم يتم الموضوع وذلك لكي لا تتكرر المشكلة في كل مرة، لأن المفروض تدخل الأهل يبقى في الحدود العامة للأمور وليس التدخل في كل صغيرة وكبيرة بهذا الشكل الغير مبرر، فلا بد من معرفة القصد من وراء موقفهم الشخصي ، شرط المعرفة بهدوء وإظهار المحبة لهم لأنهم في محبة بيحاولوا أن يجعلوا حياتك أفضل من وجهة نظرهم، ولكن لابد من المشاركة الواضحة معك في كل ما يخص حياتك لأنه اختيارك الخاص لأجل حياتك ومستقبلك كما تُريدين، فحاولي بهدوء شديد أن تجلسي معهم وتفهمي وجهة نظرهم وتشرحي وجهة نظرك، وهذا نقاش بناء هدفة بناء علاقة سليمة وسوية مع الأهل وإظهار أنه لابد من المشاركة في تحديد مستقبلك ومصيرك لأنه يخصك بالدرجة الأولى، فحاولي أن تقيمي علاقة معهم على مستوى المشاركة وربنا قدر أن يعينك ويجعل حياتك وفق روح السلام والمحبة التي من الله، كوني معافاة باسم الرب وفي روح الوداعة آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 08-23-2011 الساعة 11:16 AM

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-20-2011 - 07:59 PM ]

24 سنة يعنى بنت ناضجة وتقدر تتحمل نتيجة اختيارها - طيب كويس
بصى يا حبيبتى بالاضافة لكلام استاذ ايمن اللى حقيقى لو نفذتية هتكسبى كتير وهيكون الموقف كلة فى صالحك
مدام كدة اوعى تفرطى فى حبك بقى اوعى تتخلى عنة بالبساطة دى اوعى تيأيسى - خدى ماما بالراحة ابدأى بماما وقوللها يا ماما هو فى شباب لاقيين شقة دلوقتى دى حتة انة عندة شقة بتاعتة دى فى حد ذاتها معجزة حقيقى وانتى يا امى كل اللى يهمك سعادتى وراحتى وانا مش صغيرة واتحمل نتيجة اختيارى انا ارتحتلة وحبيتة وعاوزاة ودة اهم شئ فى الموضوع اما الماديات والشبكة وباقى احتياجات الزواج هتيجى بالراحة وبالصبر وانا مش مستعجلة ودة شاب يعتبر كويس وظروفة مقبولة يعنى مش هنجوع انا وهو ولا حاجة هنقدر نواجة الحياة بالصبر
ومتقوليش مش عارفة انسى الموضوع كلة واكمل حياتى عادى برغم انى انا بحبة -لأ دافعى عن حبك واتمسكى بيكى وصممى علية بكل حب لاهلك واحترام واصرار دافعى عنة بشخصية قوية عارفة هى عاوزة اية وليها هدف هتحققة دة حقك بكل المقاييس حقك واذا فشلتى دخلى حد كبير من قريابك او اباء الكنيسة شهديهم المهم انك متكسريش قلبك بسلبيتك وخوفك وضعفك - بس خلى بالك هتتحملى نتيجة اختيارك لو الشاب دة ميستهلشى حقيقى الدفاع عنة يعنى لو مكنتيش عرفتية كويس اوى اوى ومتأكدة من كلامك او لو كنتى مش صادقة مع نفسك بقدر كفاية
انا دايما ارفض الاندفاع ورا العواطف والجرى وراء السراب يعنى لو كان الشاب دة مش فى مقدورتة يفتح بيت ويكون اسرة مرتاحة ومتكنشى الحياة بعد كدة كلها متاعب والام هقولك اهلك معاهم حق ولو عندتيهم هتندمى ندم شديد جدا جدا
وربنا يوفقك ابقى طمنينا عليكى بقى

قديم 08-23-2011, 12:20 AM
joraouf
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: تهكم لا داعي له
بياناتي
aymandoss
ارثوذكسي جديد

aymandoss غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-24-2011 - 02:18 PM ]

تأكدى لو من نصيك وربنا عايزه لك مهما حصل هايكون لك بس العمليه وقت بس السؤال اللى عايز اسأله ليه عايز يتركك بسهوله من اول مشكله مع اهلك اين حبه لك!

بياناتي
Malak sokar
ملاك

Malak sokar غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-21-2011 - 09:13 AM ]

انا مع ايمي وكمان الرد الثاني لايمون بس ف سؤال انت نسيتية هو لية هرب بسرعة مع اول مشكلة حصلت مع اهلك يعني لية قرر يبعد وبعد فعلا عاوز ياخد قرار سريع زي دة ولوحدة لية ؟
امال لما تعهيشو ومع بعض وتقبلو مشاكل اكبر هتعملو اية .

التعديل الأخير تم بواسطة Malak sokar ; 09-22-2011 الساعة 04:18 AM

موضوع مغلق