تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

المنتدى العام المنتدى العام خاص بالمواضيع التى ليست لها تصنيف

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

Heartcross رد: نائبة ..مصيبة... قاضية ...هذا ظلم

كُتب : [ 04-20-2010 - 10:07 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
طيب عديها قلبك ابيض واز ما عدتها شو بتعمليى ههههههه

مش هعمل حاجة خالص احنا ادوا يا بتوع فلسطين ههههههههه
لالالالا معقول لسي يا ايمي ما عديتيش نهر الاردن يا بنتي ما عم تلمحيني عم اشرلك من
من على ضفاف النهر الشرقية

بجد حوارك جميل يا ريم وانا استفدت منة كتير
صدقيني انا استفتدت اكتر
ربنا يباركك
ثانكس يا قمر ...الرب يبارك

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

Heartcross رد: نائبة ..مصيبة... قاضية ...هذا ظلم

كُتب : [ 04-20-2010 - 10:44 PM ]

[4]طيب ايه المشكله لو انا بنت وانا شوفت شاب شيفه فيه انه ممكن يكون زوج مناسب ليه ايه المانع اني اكلمه
هل ممكن يفهمني غلط ؟!! التقاليد تمنعني ؟!!
انا ما بعرف الظاهر في شوية اختلاف صدقني هلا الحكي اللى عم تحكية نحنا في منة بطريقة اضيق شوي لسا في مراعاة للتقاليد ....ميش بنسبة كبيرة بس موجود وكتار من البنات عم تقرر هي مين بدها بيبقوا متفاهمين قبل ممكن في اوقات كتير بتبقي مخبرة حدن بالعيلة الماما مثلاُ اخوها الكبير او اختها بتتحمل فية مسؤولية الكلام هي وهو قدام اهلها واهلة وعم تتوجة بطريقة انو هون بصح وهون لا التوجية باغلب الاحيان من جوا الاسرة والاغلب الوالدين طبعاً بدون ما تطلع برا حدود الادب والتعاليم الكنسية والتقاليد اللى بنتكلم عنها او حريتها مطلقة مدام ليس مفيش رسمي بيعني تعرفت علية بالعمل او صديق بالجامعة او من القرايب وبدخل من الباب ... وهاد الشي ميش تفتح وتحضر على فكرة ...وانما مفروض بحكم الانفتاح اللى بيحصل لازم نواكب وبطريقة صحيحة وضمن التعاليم بدون ما نخسر اي شي من قيمنا كمسيحين وكعرب نحافظ على تقاليدنا المتوارثة بس بلغة العصر ودا زي ما زكرت تدبير اجتماعي اسري صريح ....وزي ما في هادي الصورة في كما الصورة التانية تمام بردة بنسبة .... بس الصورتين موجودين

كتير جدا من الفروق الى احنا دلوقتي شيفنها موجوده
مش هيكون ليها معني لو في مساوه حقيقه بين الرجل والمراه
زي مين يعبر للتاني عن مشاعره الاول ومين يتقدم لمين ويطلبها للجواز
يعني هي هتفرق في ايه ؟!!
ميش رح تفرق في شيء مدام التنين على نفس الخط وبيقدرو كل واحد حب وتضحيتة للتاني بس لان نحنا ما تعودنا على هل الطريقةميش بس تقليد متوارث لان مجتمعنا ذكوري وبيفكر من هل منطلق

يعني لو اخدنا الغرب مثل علي اعتبار انه هناك حريه ومساواه بشكل كبير للجنسين ( بخلاف انها حريه غير منظبطه بالدين ) مش هتفرق مين يقول للتاني انا بطلبك للجواز:d....
انا براي مفيش وجة للمقارنة لان طريقتة نظرتهم للموضوع تختلف بحكم طبيعة تفكيرهم ...مثلاً تعرف ان اللى ملهاش سواء بنت او ولد بوي فرند تتعتبر نفسيتها ميس مزبوطة وبتخض للعلاج لحتي يعرفو المشكلة اللى منعتها من تكوين صداقة بهل طريقة ...يبقي منقدرش نقارن لان كل طريقة تفكيرهم لا تنطلق من منظور ديني بحت .... وكل شيء في الدنيا لية ميزات ايجابية ولية سلبية غير ان الاولاد بيطلعو براء مسؤولية الاهل عن سن الرشد يعني الشب او الفتاة تقدر تسكن لوحدها بعيد عن الاهل . وغيرها بلاوي ...ممكن اي حدن يقول لابنة او بنة ما تخرجيش لاي سبب كان .. وفي كتار من اسر المغتربين تفكك بسبب هذا المنظور من الحرية .
مفيش مقارنة ايجابية بالنسبة للموضوع
بس انا بحكيلك ممكن في حقوق الفرد كانسان نعم هم كتير انسانين ومنظورهم حلو من حيث حرية الراي والتعبير وحقوق مدنية وعامة...ورعاية وطفولة وطب وعلم ..
يبقي الحرية اللى بنطالب بها ميش تمام زي اللى هما بيمارسوها اكيد وفق هذا بمجتمعاتا اعتقد بتازي ميش بتنفع .

فطبيعي لما يكون في مساواه بين الرجل والمراه وكلهم ليهم حريه لكن الحريه ( الحريه المضبوطه ) و مساواه في العمل والتعبير وكل شئ هتختفي فروق كتير جداا اصحيح اخي واعتقد لو مشينا دينيا بنحقق الهدف

بس لازم نعرف ان في كمان حاجات مخصوص للست تناسب طبيعتها
وفي حاجات مخصوصه للرجل تناسب طبيعته ... ولما بيحصل خلط في المنطقه دي بيكون مش لائق شويه
يعني مثلا بنات ترفع اثقال ده مش مستحب لان بيكون شكلها مشمئز اوي
حلو المثل طيب اي رايك برقيب سير مثلاً ....ينفع

لكن هنرجع نقول عادات وتقليد الشرقيين ؟!!
طيب هل لو خالفنا التقاليد دي هنتعرض لكلام الناس .. ويمكن كمان نصطدم بناس مشيين لسا بتقاليد ظالمه ؟!! ويمكن نكون في نظرهم مجانيين :d ؟؟!!
وازاي هعيش انا بعادات وتقاليد غريبه وسط ناس ليهم تقاليدهم المتورثه ؟!!
طب هل ممكن اني احاول اغير التقاليد دي . وازاي ؟!!!
محدش يعرف اجابات للاسئله دي ؟؟[/QUOTE]
التغير وفق ما تتطلب الحاجة بدون ما نخسر لا قيمنا ولا اخلاقياتنا هو المطلوب ميكونش في طرف ضحية وخسران والامر اللى بيتم بالنور عمرة ما يكون تخلف ابدا بل قبس من ضياء وجة المسيح ميتحولش فيما بعد لعامل سلبي بالمجتمع وللشخص نفسة
وكل شي بالدنيا ابتدا بفكرة من اشخاص عرفوا يوظفوها في مكانها واصبح بعد كدة حقيقة لا جدال عليها

بس عن جد تعرف حاسس اني عم صحح امتحان حولت اختصر بس مفيش فايدة الموضوع متشعب وافكارة كتيرة
شكراليك اخي تعليقك الرب يبارك

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 04-20-2010 الساعة 10:57 PM

رد مع إقتباس

اضافة رد