تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

ارجو الرد والمساعدة من فضلكم

صديقتى متزوجة وزوجها محترم جدا ولكنها اشتكت لى انة يعنى يحبها ولكن باحترام شديد .......وطلبت منى ان ارشدها لطريقة تتدلع علية ليكون موضوع الزواج اسهل فقلت لها ممكن ترقص لة

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

novanova74
ارثوذكسي جديد
novanova74 غير متواجد حالياً

Heart01 ارجو الرد والمساعدة من فضلكم

كُتب : [ 09-22-2011 - 07:28 PM ]

صديقتى متزوجة وزوجها محترم جدا ولكنها اشتكت لى انة يعنى يحبها ولكن باحترام شديد .......وطلبت منى ان ارشدها لطريقة تتدلع علية ليكون موضوع الزواج اسهل فقلت لها ممكن ترقص لة فهى طريقة لذيذة للدلع وزيادة احساس الزوج بانوثة زوجتة
وفعلا حضرت سعيدة جدا فى اليوم التالى ولكنها قالت لى لن افعل ذلك مرة ثانية لانة حرام الرقص وانها احست ان ربنا زعل منها علشان رقصت
فهل فعلا ان الرقص للزوج يزعل منا ربنا وانة خطية للاعتراف بها ؟؟؟
لانة يشبهنا باهل العالم
بصراحة انا كنت فقط انصحها كاخت لانى احسست ان زوجها جامد جدا مع حبة الشديد لها ولكن المرأة تحتاج للعلاقة مع الزوج بحب ايضا
فهل كلامها دة صحيح وانى اخطأت فى كلامى لها ؟:؟؟

Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ارجو الرد والمساعدة من فضلكم

كُتب : [ 09-24-2011 - 01:23 PM ]

عزيزتى صاحبة السؤال
انا مش فاهمة يعنى اية بيحبها ولكن باحترام شديد !! ؟؟
هو فى حب باحترام !! وحب بعدم احترام ؟؟
انت بس معرفتيش تعبرى عن الموقف والمعنى المقصود كويس معلش
طيب لو فرضنا ان زوج صاحبتك محترم اوى لدرجة التزمت والتحفظ
ازاى صحبتك جت تانى يوم مبسوطة وسعيدة باقتراحك بفكرة الرقص
الزوج المحترم قبل دة ازاى وكان سعيد بدليل رد فعل الزوجة اللى هى صحبتك
واللى بعد كدة برغم سعادتها احسيت بالذنب وقالتلك مش هعمل كدة تانى انا حسيت ان ربنا زعل منى !!! اعتقد كدة الاحداث ناقصة والقصة مش واضحة
ربما يكون الزوج بطبيعتة انسان عملى جدا وهى رومانسية جدا وعلشان كدة هى حاسة انة جامد على حد تعبيرك
وانا معاكى ان الزوجة بتكون محتاجة للدلع والحنان والرومنسية من زوجها طبعا دى مشاعر طبيعية وحقها وحقة هو كمان
وصدقينى مفيش راجل مش محتاج دة مش محتاج الدلع والرقة والحنان والرومنسية والاهتمام بية من زوجتة حتى لو ادى احساس عكسى متصدقيش
بس كتير مش بيعرف يعبر عن دة او يوصلة او بيعتبرة ضد رجولتة وبيحس ان دة دور المرأة بالاكثر هى اللى تبدأ
وممكن جدا يكون فى نوع من انواع الكبت او مشكلة نفسية
ولو هو قبل الرقص فعلا واعتبرة مصدر السعادة بينهم يبقى الموضوع مش موضوع احترام بقى خالص -- اد ما هو مشكلة تخص نفسيتة وروحياتة كمان بالاكثر
حبيبتى : السعادة مصدرها حضور المسيح بينهم وفى حياتهم مصدرها التفاهم والتعاون والشركة واحترام حقوق كل منهم للاخر واحترام مشاعر كل منهم وحتى فى عز علاقتهم الزوجية بردوا المسيح بيكون هو الهدف
لان زواجهم هو فى الاصل شركة مع اللة فى عملية الاثمار والاكثار

بياناتي
novanova74
ارثوذكسي جديد

novanova74 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-24-2011 - 06:24 PM ]

شكرا لاهتمامك وردك الرائع
بس هل انا اخطات وان الرقص دة يزعل ربنا بجد ؟؟؟
اما عن قولى انة محترم اقصد انة غير مقبل على اقامة العلاقة الزوجية الا قليلا جدا ولكنى كنت مكسوفة اقول فقلتها بهذا الشكل
شكرا مرة تانية على محبتك وردك

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-24-2011 - 07:46 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة ...
أنا لن أكتب ما هو جديد بعد تعليق أختنا الحلوة إيمي ولكن أحب أن أكتب ما هو مكتوب على سبيل الإضافة فقط وليس التعليق على الموضوع بوجه خاص : [ ليوف الرجل المرأة حقها الواجب وكذلك المرأة أيضاً الرجل. ليس للمرأة تسلط على جسدها بل للرجل وكذلك الرجل أيضاً ليس له تسلط على جسده بل للمرأة. لا يسلب أحدكم الآخر (بالامتناع عن العلاقة الزوجية السرية) إلا أن يكون على موافقة إلى حين لكي تتفرغوا للصوم والصلاة ثم تجتمعوا أيضاً معاً لكي لا يجربكم الشيطان لسبب عدم نزاهتكم، ولكن أقول هذا على سبيل الإذن لا على سبيل الأمر. ] (كورنثوس الثانية 7: 3 - 6)
وهذا هو الموضوع باختصار شديد حسب الكتاب المقدس وينطبق على كل من يتقي الرب ويعبده بالمحبة والإيمان الحي، والمهم أن لا يُخطأ الإنسان للرب ويحاول أن يتمسك به ويعيش كيفما اختار وما يتوافق معه في سر المحبة وحياة التقوى ... النعمة معك

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2011 - 03:52 PM ]

حبيبتى مسألة انك اخطأتى فى ارشادك لصحبتك بالرقص او لأ
فدة كان بحسن نية وانك عاوزة تسعدى وتساعدى صحبتك
يعنى ملوش لزوم احساس الذنب اللى انتى حاسة بية دة ربنا مش واقفلنا على الواحدة - ثم اعترافك وموقفك يدل على نقاءك وحسن نيتك
خلاص محصلش حاجة - الرقص فى حد ذاتة مش خطية ولا حاجة
بصى بالنسبة لموضوع الرقص انا هقولك رايئ بس دة رايئ شخصى بصراحة !!!
اى حاجة تحصل بين الزوج والزوجة داخل الجداران مش غلط حتى لو كان رقص
المشكلة مش فى الرقص المشكلة فى الطريقة والدافع والنية اللى بيها تم الرقص
داود النبى من فرحتة رقص امام تابوت العهد
فى رقص بيكون مرفوض فعلا بيكون بطريقة فيها خلاعة واستفزاز فيها اثارة للشهوة فيها احساس مرفوض - انتى فاهمانى ؟؟
وفى رقص بيكون هادى بين الطرفين الزوج والزوجة مع بعض مع موسيقى هادية جميلة مقصود منها الرومانسية والتلامس والاحساس بألفة كل منهم تجاة الاخر ودة مش عيب دة احساس طبيعى وشرعى
المرأة ملك للرجل والرجل ملك للمرأة فى المسيح
اما بالنسبة للزوج الغير مقبل على اقامة العلاقة الزوجية الا قليلا فدة انا كنت حاسة بية من بداية كلامك ودة اللى خلانى قلتلك فى المشاركة الاولى يبدو ان فى مشكلة نفسية او نوع من انواع الكبيت عند الزوج - والنقطة دى تحتاج لكلام تانى خالص - لان دة موضوع تانى خالص محتاج متخصص فى المشاكل النفسية بصراحة

شكرا ليكى انتى على محبتك لصحبتك ومحاولتك مساعدتها

موضوع مغلق