تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

لية الخادم بيزعل لو خادم تانى وبخ ابنة

أحيانا كتير أوى الخادم بيزعل لما أى حد من الخدام إخواته فى الخدمة يكلم أو يوبخ حد من الولاد اللى عنده فى أسرته و ساعات بتقوم مشاكل كبيرة بسبب حاجة

اضافة رد

الصورة الرمزية emmmy
emmmy
ارثوذكسي ذهبي
emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي لية الخادم بيزعل لو خادم تانى وبخ ابنة

كُتب : [ 06-07-2011 - 04:13 PM ]

أحيانا كتير أوى الخادم بيزعل لما أى حد من الخدام إخواته فى الخدمة يكلم أو يوبخ حد من الولاد اللى عنده فى أسرته و ساعات بتقوم مشاكل كبيرة بسبب حاجة زى دى
اية التصرف الصح اللى المفروض انة يكون فى موقف زى دة ؟؟
الخادم المفروض يجى فى صف ابنة ولا زميلة الخادم الاخر
دى إيه رأيكو فى الموضوع ده بجد محتاجة أراءكم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لية الخادم بيزعل لو خادم تانى وبخ ابنة

كُتب : [ 06-07-2011 - 06:14 PM ]

هو من المفترض أن كل الخدام في جسد المسيح الواحد ، وكل خادم يجمع الكل في المحبة بقوة الروح الواحد الذي يسكن فيهما أي في كل الخدام ، وأي توبيخ في المحبة مقدم من أي أحد لأحد آخر مهما كان ، فأن لم يكن بحركة الروح في القلب وفي ملء المحبة مع شعور واضح أن الخادم ليس أفضل من المخدوم في شيء على الإطلاق ، بل هو مثله تماماً ولا فرق ، لأن كل ضعف إنسان هو ضعفي وضعف المخدوم والخادم وكل إنسان لأننا جميعاً خطاة رحمنا الرب وغفر خطايانا وأعطانا نعمة وموهبة لخدمة اسمه كل واحد حسب وزنته المعطاه له في روح التقوى والاتضاع بالروح الوديع الهادئ الروح القدس الرب المُحيي روح الخدمة والمحبة ...
فأن كان التوبيخ بهذه الروح والمحبة والبذل فهذا يتفق مع الروح الواحد روح المحبة ، وأي خصومة تدب بين الخدام لهذا الأمر فهو دليل واضح على انطفاء الروح القدس وعدم لبس المسيح الرب والحياة بالتقوى والاتضاع المفروض أن يكون في كل الخدام بلا أي استثناء ، لأن أي خصومة لست من روح الله بل من عدو كل خير أي الشيطان ، فأي خادم لم يتقدم للخدمة بالروح فبالطبع لابد من الخلاف لا محالة ، بل والانقسام وعدم السلام بينه وبين الآخرين ، لأنه لا سلام قال ربي للأشرار ، وينبغي أن نخدم بعضنا البعض بالمحبة التي وهبت لنا من الله ، اي نغسل أقدام بعضنا البعض بكل حب ، فأن تحرك أخ لي خادم بالروح ليوبخ طفل ما أو مخدوم ما لأنه يخاف لئلا ينطفأ فيه الروح القدس فانا أفرح لأن الله زرع في أخي الغيرة الحسنة لأجل هيكله المقدس الذي هو المخدوم لتتصحح حياته ويسير في خوف الرب ...

مع ملاحظة أن لا يوبخ أحد مخدوم لأنه مش عاجبه شخصياً والا من أجل اي سبب آخر سوى المحبة وتحت توجيه الروح القدس أن كان بيعرف يسمع للروح القدس وقلبه موجه دائماً حسب النعمة ومسرة مشيئة الله ، غير متحركاً من ذاته ليوبخ وينتهر على كل فارغة ومليانه لئلا يخيب بسببه ويخور الكثيرين لأنه يتحرك من ذاته وليس من روح الله الذي يوبخ بمحبة وينتهر بلطف حتى يعيد النفس لله بالحب والإيمان مرة أخرى ...

النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-07-2011 - 09:08 PM ]

اولا طبعا شكرا على وجودك الرائع استاذى
ثانيا كلام جميل مقدرشى اقول فية حاجة
بس هكون صريحة معاك لابعد الحدود وهكلمك بصدق وامانة
لأجل البنيان لينا كخدام وللمخدوم كمان
انا كتب الموضوع مش لمجرد المعلومات ولكن للافادة فعلا ودى تجربة شخصية انا مريت بيها وبشوفها كتير بين الخدام
انا لو حد انتهر ابنى ووبخة حتى لو كان بالشكل دة لاجل غيرة حلوة على بيت اللة او على نفس بشرية

فانا أفرح لأن الله زرع في أخي الغيرة الحسنة لأجل هيكله المقدس الذي هو المخدوم لتتصحح حياته ويسير في خوف الرب ...

دة كلام رائع انا ممكن افرح طبعا جدا بس فى مش فى كل الاحوال
وممكن بردوا مفرحشى مش لانى حاسة انى زعلانة على ابنى او بنتى لمجرد تدخل من خادم او خادمة غريبة مش لاسباب شخصية على الاطلاق لكن لان المخدوم ممكن جدا يكون بيعمل الخطأ دة لاسباب نفسية معينة انا بس اللى اعرفها بما انى مسئولة عنة وبقعقد معاة
وعلى سبيل المثال !!!
طفل شقى بشكل مفرط ومستفز جدا جدا ومش قاعد ساكت وبيلعب فى الكنيسة وكتير مننا بيسميها عدم احترام بيت اللة
هذا الطفل مكبوت كبت رهيب فى البيت وبيتعامل خطأ جدا طبيعى انة لما يلاقى فرصة يفجر الطاقة اللى جواة فى اى مكان بعيد عن التوبيخ والانتهار بشدة هيعمل دة بفرح
انا الخادمة المسئولة فاهمة مشكلتة النفسية والخطأ اللى جاى من البيت
علشان كدة هستحملة وهوصلة رسالتى بالراحة وبالصبر وبمحبتى لية وقربى منة واحاول اشغلة واخلية يشارك معايا فى الخدمة بشكل مش مباشر
لما يجى خادم وينتهر هذا الطفل امامى طبيعى انى اتضايق وارفض دة
لانة كدة بيعقد الامور اكثر واكثر من غير ما يقصد
بس المشكلة بقى تبقى فى موقف الخادم معايا ممكن يحصل زعل او فجوة يجى منها برود فى المحبة او حساسية فى التعامل بشكل عاااام

اعتقد الحل الافضل انى لما اشوف مخدوم بيعمل اى خطأ اروح للخادم المسئول عنة واتكلم معاة بمحبة واقولة شوف ابنك عمل كذا وكذا ياريت تاخد بالك منة وبما انة عارفة وعارف مفاتيحة هيقدر اكثر منى يتصرف صححححح

ثم فى حاجة كمان المخدوم مش هيسمع للخادم الغريب غالبا
لازم علشان يسمع للخادم يكون بيحبة وعارفة وخصوصا فى الجيل دة بتاع دلوقتى
لازم علاقة محبة قوية بين الخادم والمخدوم
علشان المخدوم يسمع والخادم يقدر يوصل رسالتة

اية رايك يا استاذ ايمن فى الكلام دة ؟؟
انا صححح ولا غلط ؟؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 06-08-2011 - 12:40 AM ]

بالطبع انا قلت ملاحظة هامة جداً في ختام الموضوع لكي يكتمل المعنى بدقة ، غذ قلت بتدقيق :
مع ملاحظة أن لا يوبخ أحد مخدوم لأنه مش عاجبه شخصياً والا من أجل اي سبب آخر سوى المحبة وتحت توجيه الروح القدس أن كان بيعرف يسمع للروح القدس وقلبه موجه دائماً حسب النعمة ومسرة مشيئة الله ، غير متحركاً من ذاته ليوبخ وينتهر على كل فارغة ومليانه لئلا يخيب بسببه ويخور الكثيرين لأنه يتحرك من ذاته وليس من روح الله الذي يوبخ بمحبة وينتهر بلطف حتى يعيد النفس لله بالحب والإيمان مرة أخرى ...

طبعاً أي توبيخ يأتي بكبرياء القلب أو حتى بروح الاتضاع أو حتى لو كان بشكل غيرة غير منضبطة ولا موجهة بالروح القدس بسبب أني أرى ولد شقي أو بيستفزني أنا على المستوى الشخصي ، هذا التوبيخ ليس من روح الله إنما مصدره ذاتي لأني أرى أني الخادم الناصح والموجه بدون ان أُراعي نفسية الإنسان الذي هو حاضر أمامي عالماً بمداخله ومخارجه ، أو أن الروح القدس حركني لكي أعاتب شخص ما أمامي لأني أراه أخ لي وبالحب أوجهه بروح المحبة الروح القدس ، عدا ذلك فأي توبيخ لا لزوم له أن كان بدافع شخصي أو بعدم دراية بالآخرين أو أن حس الخادم غير مرهف ولا يعرف أن ينقاد بروح الله !!! وهذا قصدي كله من الكلام ....

النعمة معك يا محبوبة الله الحلوة واشكرك كتير على هذا الموضوع والذي لم تكن الكتابة فيه ولا الإجابة عنه للمعلومات إنما للسلوك والحياة حسب ما يتفق مع روح الله روح الخدمة الحقيقية ، لأننا جميعنا لا نتحرك في الخدمة إلا بما يتفق مع روح الله لحساب مجد الله القدوس ، الذي هو راعي كل نفس ويعرف احتياجها الخاص ، ولنُصلي بعضنا من أجل بعض ؛ النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-08-2011 - 02:56 PM ]

مرسى استاذ ايمن شكرا على كلامك الجميل
منتظرة باقى الاراء يا خدااام اية رايكم ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 06-08-2011 - 08:20 PM ]

ربنا يخليكي يا أجمل أخت حلوة ودائماً تُفيدي الجميع بمناقشاتك الحلوة والفعاله
أقبلي مني كل تقدير لشخصك المحبوب في كنيسة الله ، ولنُصلي بعضنا من أجل بعض على الدوام

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-08-2011 - 09:17 PM ]

راي ايمي ان لو مثلا بدي صلح تصرف ما لحد بفرقة تانية غير فرقتي ميش المفروض اتصرف بفردية مني بمعني الاول بكلم الخادم المسؤوال واقولك ابنك عمل كز وكز ودا تصرف لا يليق لو ممكن تاخد بالك من النقطة دي او ممكن لو هو تصرف ميش حلو خالص كتير انا بحضور الخادم بتاعه اكلم المخدوم وانبهة وممكن اتخد تصرف معين بالاتفاق مع الخادم بتاعة ميش لوحدي انوه يعمل شيء معين ولو التصرف لية ابعاد اخري ذات اهمية كبيرة نتناقش مع ابونا وبحضور الخادم والمخدوم
وميصحش باي حال من الاحوال وبخ اي طفل او مخدوم بشكل عام من باب الادانة .....وانما بمحبة لان براي الخدام هما الصورة اللى بتعكس تصرفات المخدومين حتي بعلاقتهم مع بعض داخل نطاق الخدمة حتي لو بدي عدل سلوك او تصرف ايمي يبقي بوداعة وبمحبة وصبر لان اوقات كتير ميش بنقدر نعدل تصرف بلحظة او بيوم وانما نحتاج ربما اوقات لسنوات لنقدر نحصد ثمار زرع المحبة بالمخدومين لنقدر نقول صلحنا سلوك معين ..........
كتير امور المفروض تتعلم بالقدوة ايمي يعني يبقي الخادم صورة ليها في نظر المخدوم وبيقيس عليها
شكرا للموضوع كتير حلو استفدت من حواركم بجد

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2011 - 06:26 PM ]

واحنا كمان استفدنا من كلامك اكييييد يا قمر
وطبعا اناا معااكى لو بقى التصرف بوداعة ولاجل الغيرة على المخدومين
ممكن جدا يكون التدخل مقبول وحلو وبمحبة لكن انتهار وشخط وزعيق بحجة الغيرة على بيت اللة
لا مينفعشى والافضل اتكلم مع الخادم المسئول بقى
انا مش ضد التدخل بس الطريقة والاسلوب والدافع هما اللى هيحددوا اذا كان دة يبقى مقبول ولا لأ

مرسى ياريم على مشاركتك الجميلة

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-10-2011 - 12:38 AM ]

بصراحة حاسس لو ابتديت اتكلم في الموضوع ده هارغي بطريقة بشعة (علي اساس اني مش رغاي اساسا)
بس هاعلق علي حاجتين ومحدش ياخدهم بشكل شخصي، بس حاسس لو مقولتهمش مش هاعرف انام دلوقتي (حاجة كدة عامله لما تكون عاوز تطرقع ضهرك ولكن في فجاءة تلاقي فقرة وقفت ومش راضية تطرقع .. احساس رخخخخخخم اوي)
بخصوص الخادم اللي يزعل ويخاصم خادم اخر بسبب انه زعق لطفل من اولاده في الاسرة (انا بتكلم عن اللي بيخاصم ويحصل مشاكل والحاجات دي)، أحب اقوله :
زعلتي يا ختشي، اسم النبي حارسَك وصاينَك ويخليك لامك وحبايبها، وجيرانها وجيران الجيران
التعليق التاني خاص بان ولد مكبوت في البيت فجاي يطلع الطاقة بتاعته في الكنيسة (ايه الحلاوة والجبنة الرومي دي)
لهو انا علشان مش راضيين يخلوني العب كورة في البيت فأقضيها يوم الجمعة اجري في الكنيسة وحولين الكنيسة ؟ (بسخن بقي ولا ايه؟!)
بيت ربنا مهواش مكان لتفريغ الطاقات الرياضية المكبوتة هههههه

طبعاً مش قصدي نقهر الواد اكتر ما هو مقهور في البيت ولكن وقت الخدمة يبقي في سكون وبعد الخدمة يبقي في ماتش كورة او اي لعبه رياضيه للاطفال كلها
1.تفرغ طاقات غضب وملل
2.يتعلموا روح الجماعة في اللعب (مبدأ ايد لوحدها متسقفش)
3.يتعلموا الروح الرياضية في المكسب والخسارة وتقبل الهزيمة واصرارة علي الفوز او النجاح عامة (خلق روح التحدي أو المنافسة)
والخادم لازم يعلب معاهم علشان يبقي واخد دور المشرف لو صدرت اخطاء اثناء اللعب (واهو يخس شوية لو كان تخين زي حلاتي)

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-10-2011 - 04:11 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رويس مشاهدة المشاركة
بصراحة حاسس لو ابتديت اتكلم في الموضوع ده هارغي بطريقة بشعة (علي اساس اني مش رغاي اساسا)

اااااة انت هتقولى ما انا عارفة ومجربة يا سلااام
مين يجرؤا يقول انك رغاى يل رويس دة كلاااام
عيب عليك ههههههههههههههه

بس هاعلق علي حاجتين ومحدش ياخدهم بشكل شخصي، بس حاسس لو مقولتهمش مش هاعرف انام دلوقتي (حاجة كدة عامله لما تكون عاوز تطرقع ضهرك ولكن في فجاءة تلاقي فقرة وقفت ومش راضية تطرقع .. احساس رخخخخخخم اوي)
اية يا ابنى دة فى اية مالك ؟؟
طيب قول علشان تعرف تنام قول لحسن يجرالك حاجة
وتحلم بكوابيس
بخصوص الخادم اللي يزعل ويخاصم خادم اخر بسبب انه زعق لطفل من اولاده في الاسرة (انا بتكلم عن اللي بيخاصم ويحصل مشاكل والحاجات دي)، أحب اقوله :
زعلتي يا ختشي، اسم النبي حارسَك وصاينَك ويخليك لامك وحبايبها، وجيرانها وجيران الجيران
هو دة اللى ربنا قدرك علية لا بجد فعلا تحس انك عبقرى
يا سلااام على البدلوماسية فلتحيا الرويسية

التعليق التاني خاص بان ولد مكبوت في البيت فجاي يطلع الطاقة بتاعته في الكنيسة (ايه الحلاوة والجبنة الرومي دي)
لهو انا علشان مش راضيين يخلوني العب كورة في البيت فأقضيها يوم الجمعة اجري في الكنيسة وحولين الكنيسة ؟ (بسخن بقي ولا ايه؟!)
بيت ربنا مهواش مكان لتفريغ الطاقات الرياضية المكبوتة هههههه
حد جاااب سيرة الكورة دلوقتى ؟؟؟
واشمعنى يعنى الكورة اللى اخترتها ؟؟؟
لا يارويس الموضوع مش كدة خااالص والمثال اللى ذكرتة مش متفق مع الكلام ولا منطقى بالمرة
لان الطفل مها كان مكبوت ومش بيقعقد فهو عارف وفاهم كويس ان الكنيسة مش مكان للعب الكورة او اى لعب من النوع دة تحديدا !!!
الامثلة ابسط من كدة بكتير ولو انى مش عاوزة ارغى كتير علشان مش تزهقوا بس هديك انت مثل صغير اوى يوضح القصد فمعلش استحملنى عموما هو الرغى دة ميجيش من بعد خيرك
ممكن جدا ودة حصل معايا يبقى طفل حاضر الخدمة بس مش قاعد عمال يتجول فى الكنيسة فى كل حتة شوية متعمد يلفت الانظار حتى لو كان بالاستفزاز ويجى خادم تانى غريب من خدمة تانية معانا بردوا بس بالنسبة للطفل مش الانكل بتاعة يطلع فجاءة يشوفة يقولة اقعقد ساكت يا ولد بطل شقاوة ادخل مكانك
دة على اعتبار اية بقى ؟؟؟
فى مفهوم بعض الخادمات عندنا للاسف !!!
ان الخادم يقدر على الولاد اكثر من المسات
المسات تتعامل مع البنات ممكن دة سهل لكن الاولاد شقاوتهم صعبة عاوزين شدة وعنف وحزم علشان يأثر فيهم
مع العلم ان انا شايفاة وقعقدتة كذا مرة وقعدت جنبة لكن كان بيتسحب من جنبى او يتنهز فرصة انشغالى عنة ويقوم بردوا يبعد ويقعقد لوحدة او يتنطط طالع نازل كتير
لو انا ضغطت علية هيسبنى ويمشى فسبتة خالص واديتة احساس بعدم الاهتمام نهائى بعد ما تعبت ودة تعمد منى
وطلبت من الخادم بمحبة وبالراحة ميتدخلش ويسيبة انا هتصرف معاة بس استحملوة شوية من غير اى تعليق من اى حد
الولد مش بيسمع من الخدام غير كلمة بس واقعقد ساكت واياك فزهق وبيعمل بالعند
ولما سبتة قعقد بعيد وسكت وبدأ يسمع وينبهة ويركز وبعد الخدمة انا كملت معاة وروحت البيت وعرفت مشكلتة
وعلى هذا الاساس انا ممكن ارفض تدخل خادم تانى بالشكل دة لانة ممكن يعقد الامر اكثر والطفل مش هيجى دى اسهل حاجة عندة وبكدة انا مش هستفيد من تدخل الخادم اللى بيتصرف باندفاع من غير معرفة بالامر او سببة
وعلى هذا الاساس هرفض التدخل ومش شرط بقى الخصام والزعل لا طبعا ممكن جدا يتعالج الامر بمنتهى البساطة والمحبة والاحترام
بس هو فى فعلا خدام بيزعلوا وبيعتبروها اهانة شخصية او اتهام بعدم المعرفة فى التعامل مع المخدومين وبالتالى يؤدى للزعل
على فكرة --
الطفل دة دلوقتى بقى من احسن الاولاد اللى موجودين فى الاجتماع ودة بفضل ربنا وبفضل مساعدة اب اعترافى وصلاتة

طبعاً مش قصدي نقهر الواد اكتر ما هو مقهور في البيت ولكن وقت الخدمة يبقي في سكون وبعد الخدمة يبقي في ماتش كورة او اي لعبه رياضيه للاطفال كلها
1.تفرغ طاقات غضب وملل
2.يتعلموا روح الجماعة في اللعب (مبدأ ايد لوحدها متسقفش)
3.يتعلموا الروح الرياضية في المكسب والخسارة وتقبل الهزيمة واصرارة علي الفوز او النجاح عامة (خلق روح التحدي أو المنافسة)
والخادم لازم يعلب معاهم علشان يبقي واخد دور المشرف لو صدرت اخطاء اثناء اللعب (واهو يخس شوية لو كان تخين زي حلاتي)
ههههههههههه هتعمل رياضة وتخس على حساب الخدمة
طيب ادى فائدة حلوة وجديدة اهو بتيجى من الخدمة اول مرة اعرفها بجد المفروض يسجلوها علماء النفس والاباء فى كتب الخدمة
طبعا كلام جميل ومقدرشى اقول فية حاجة صححح يارويس
اللعب بيخلق روح التعاون والترابط والتحدى ومنافسة المحبة
مرسى جدا لحضورك ومشاركتك ربنا معاك

رد مع إقتباس

اضافة رد