تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

لوسمحت الى عندة الحل يدخل بسرعة

اانا بنت فى الصف الثالث الاعدادى وانا بحب لود ومكنتش قايلة لاى حد وبعدين اكتشفت ان هو بردة بحبنى وانا على علاقة ببعض وهو معانا فى الكنيسة بس

موضوع مغلق

أدوات الموضوع التقييم: تقييم الموضوع: 1 تصويتات, المعدل 5.00. انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Sm184 لوسمحت الى عندة الحل يدخل بسرعة

كُتب : [ 02-26-2010 - 03:51 PM ]

اانا بنت فى الصف الثالث الاعدادى
وانا بحب لود ومكنتش قايلة لاى حد وبعدين اكتشفت ان هو بردة بحبنى
وانا على علاقة ببعض وهو معانا فى الكنيسة بس العلاقة دى غلط ولا لا

Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لوسمحت الى عندة الحل يدخل بسرعة

كُتب : [ 02-26-2010 - 06:38 PM ]

اولا انا بحييك على شجاعتك وجرائتك
وكلامك وسؤالك دة معناة انك بنت كويسة وبنت المسيح ومش عايزة تعملى حاجة غلط تزعل ربنا منك وعايزة حقيقى تعرفى الصح

بصى يا حبيبتى انا هكلمك كاخت بكل الحب
دلوقتى انتى بتقولى انك فى تالتة اعدادى تفتكرى دة سن مناسب للحب والارتباط وهو الشخص دة اللى اكتشفتى انة بيحبك بيعاملك ازاى هل علاقتكم معروفة يعنى قدام ربنا وقدام الكنيسة وقدام الناس واهلك
لو حسيتى ان فى حاجة اى حاجة انتى خايفة حد يعرفها اعرفى على طول انها غلط لان الان الصح مش بيخاف من النور ولو هو طلب منك انك متقوليش لحد يبقى نيتة مش سليمة ومش جاد فى حبة ليكى لانة لو بيحبك هيخاف عليكى ومش هيطلب منك تعملى حاجة انتى تخافى تقوليها لغيرك
طيب اقولك على حاجة تانية الولد دة اد اية اكبر منك بكام سنة وقدامة كام سنة يخلص دراسة وجيش ويعمل لنفسة بيت كويس ومستقبل مضمون وحلو ليكى يبقى قدامة اد اية ؟
طب بلاش هو سيبك منة هو انتى قدامك اد اية لحد ما تخلصى دراسة مش اقل من 7 سنين ياترى هتفضلى متعلقة بية 7 سنين وتشغلى نفسك بية 7 سنين هتعرفى تركزى فى مستقبلك الدراسى وتحقيق ذاتك وفى نفس الوقت تركزى فى الحب اللشخص اللى اكيد هياخد من تفكيرك واهتمامك ومشاعرك
عزيزتى حاولى تفكرى بموضوعية اكتر من كدة شوية وصديقنى الحب هيجى هيجى فى الوقت المناسب عيشى سنك واهتمى بدراستك لو خسرتيها لاى سبب مش هتعرفى تعوضيها الحب ممكن يستنى لكن النجاح الدراسى لا مش هيستنى
طيب انتى قلتلى لماما ؟ لو الاجابة لا يبقى انتى حاسة ان الموضوع فية حاجة غلط وانة مينفعشى والا كنتى اتكلمتى بقلب جامد وحكيتى لها
على فكرة سنك دة جميل جدا ان احسن مرحلة مرت عليا كانت سن اعدادى المشاعر فية بتكون شفافة ورقيقة وجميلة وطاقة الحب مالهاش حدود استغلى انتى دة ووجهى مشاعرك دى نحو المسيح عريسك السماوى اللى حبة مالوش حدود وهو صديقنى هيشبعك ويملى قلبك بالحب والفرح وهيكون ليكى معاة علاقة حية ودالة جميلة
اما العريس الارضى سيبية لما يجى وقتة المناسب وتكونى اخدتى خبرة فى الحياة علشان تعرفى تتعاملى معاة وتتحملى مسئولية زى دى لان الحب مش مجرد مشاعر حلوة وكلام جميل بيقولوة الحب مسئولية من الطرفين نحو بعض وشركو مقدسة فى حضرة اللة والكنيسة
الرب قادر ان يرشدك ويملا قلبك بالحب الالهى الذى يشبع كل القلوب
الرب معك

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-26-2010 - 06:40 PM ]

اولا انا بحييك على شجاعتك وجرائتك
وكلامك وسؤالك دة معناة انك بنت كويسة وبنت المسيح ومش عايزة تعملى حاجة غلط تزعل ربنا منك وعايزة حقيقى تعرفى الصح

بصى يا حبيبتى انا هكلمك كاخت بكل الحب
دلوقتى انتى بتقولى انك فى تالتة اعدادى تفتكرى دة سن مناسب للحب والارتباط وهو الشخص دة اللى اكتشفتى انة بيحبك بيعاملك ازاى هل علاقتكم معروفة يعنى قدام ربنا وقدام الكنيسة وقدام الناس واهلك
لو حسيتى ان فى حاجة اى حاجة انتى خايفة حد يعرفها اعرفى على طول انها غلط لان الان الصح مش بيخاف من النور ولو هو طلب منك انك متقوليش لحد يبقى نيتة مش سليمة ومش جاد فى حبة ليكى لانة لو بيحبك هيخاف عليكى ومش هيطلب منك تعملى حاجة انتى تخافى تقوليها لغيرك
طيب اقولك على حاجة تانية الولد دة اد اية اكبر منك بكام سنة وقدامة كام سنة يخلص دراسة وجيش ويعمل لنفسة بيت كويس ومستقبل مضمون وحلو ليكى يبقى قدامة اد اية ؟
طب بلاش هو سيبك منة هو انتى قدامك اد اية لحد ما تخلصى دراسة مش اقل من 7 سنين ياترى هتفضلى متعلقة بية 7 سنين وتشغلى نفسك بية 7 سنين هتعرفى تركزى فى مستقبلك الدراسى وتحقيق ذاتك وفى نفس الوقت تركزى فى الحب اللشخص اللى اكيد هياخد من تفكيرك واهتمامك ومشاعرك
عزيزتى حاولى تفكرى بموضوعية اكتر من كدة شوية وصديقنى الحب هيجى هيجى فى الوقت المناسب عيشى سنك واهتمى بدراستك لو خسرتيها لاى سبب مش هتعرفى تعوضيها الحب ممكن يستنى لكن النجاح الدراسى لا مش هيستنى
طيب انتى قلتلى لماما ؟ لو الاجابة لا يبقى انتى حاسة ان الموضوع فية حاجة غلط وانة مينفعشى والا كنتى اتكلمتى بقلب جامد وحكيتى لها
على فكرة سنك دة جميل جدا ان احسن مرحلة مرت عليا كانت سن اعدادى المشاعر فية بتكون شفافة ورقيقة وجميلة وطاقة الحب مالهاش حدود استغلى انتى دة ووجهى مشاعرك دى نحو المسيح عريسك السماوى اللى حبة مالوش حدود وهو صديقنى هيشبعك ويملى قلبك بالحب والفرح وهيكون ليكى معاة علاقة حية ودالة جميلة
اما العريس الارضى سيبية لما يجى وقتة المناسب وتكونى اخدتى خبرة فى الحياة علشان تعرفى تتعاملى معاة وتتحملى مسئولية زى دى لان الحب مش مجرد مشاعر حلوة وكلام جميل بيقولوة الحب مسئولية من الطرفين نحو بعض وشركو مقدسة فى حضرة اللة والكنيسة
الرب قادر ان يرشدك ويملا قلبك بالحب الالهى الذى يشبع كل القلوب
الرب معك

بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-26-2010 - 08:55 PM ]

زي مامينفعش ناكل التفاحه وهي لسا خضره ومره ... لازم نستناها تكبر وتكون حلوه وجميله عشان نقدر ناكلها

انتي دلوقتي في 3 اعدادي يعني فاضل لسا 3 سنين ثانوي وكمان 4 ع الاقل كليه ... مستعجله ليه بقي

وصدقينى الحب دلوقتي مشاعر حلوه خالص فعلا
واحنا كنا زيك كده برضه بنحس اننا بنحب والكلام الحلو ده بس لما كبرنا كلنا عرفنا اننا كنا مش فاهمين كويس مع اننا كنا فكرين اننا بنحب بجد وهنبقي لبعض
بس لما كبرنا الكلام بقي اختلف وعنينا اتنورت وشوفنا ناس تانيه وعرفنا حاجات اكتر
فمتستعجليش
وخدي كمان رأي ماما او تاسوني في الكنيسه او ابونا وطبعا راي ربنا من الصلاه وربنا معاكي

بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

kottah_sh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-26-2010 - 10:19 PM ]

حبيبتى لسه بدرى على حكايه الحب دى دلوقتى
دا ممكن يكون اعجاب من الطرفين مش اكتر
فى المرحله دى المشاعر بتكون متلخبطه ومش مستقره سواء الولد او البنت

تفتكرى نهايه الحب دا ايه
لسه بدرى جدا على الارتباط المشوار طووووووووويل جدا
حبيبتى حاولى تتكلمى مع اب اعترافك وتفتحيله قلبك بكل صراحه
او خادمه تكون قريبه من قلبك
ياريت كمان تحاولى تتكلمى معاه بعقل وتقوليله لسه بدرى على الكلام ده وقوليله احنا اخوات
وحاولى تصلى كتيييييييير علشان تعدى الايام دى على خير
ربنا معاكى ويدبرلك امورك بالخير والصالح
وياريت تطمنينا عليكى ياقمر

بياناتي
جرجس البغدادي
ارثوذكسي بداء يشتغل

جرجس البغدادي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-26-2010 - 11:03 PM ]

سلام المسيح ليكي يا أختي ربنا يقويكي
الافضل يا اختي إنو تطرحي الموضوع لصديقه تكون اكبر منك يعني عندها خبرة في الحياة اكثر منك وتكون من الكنيسة , وايضا تطرحي الموضوع لأب إعترافك , احكي كل شيء بأتفصيل خطوة خطوة لأن ده مهم , وخلي يكون عندك ثقه بربنا وبألي بتعملي لانو صح, وخلي واحد يساعدك في ايجادك للاخت الي راح تحكي لها إذا كان صعب عليكي تعمليه لوحدك .
ربنا موجود

بياناتي
ساندي صبري
ارثوذكسي جديد

ساندي صبري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-27-2010 - 12:00 AM ]

بصي يا أختي العزيزة العلاقة دي لو في اطار الجماعة ومعاكوا ناس تانية(يعني في مجموعة)يبقي مش غلط،ولازم تحاولي مترتبطيش به عاطفيا أوي لأني المشاعر في السن ده بتبقي مش ثابتة ،أنا عارفة انك مش هتصدقيني انها مش بتبقي صادقة ،لأننا كلنا واحنا قدك بنقول كده،والأهم من كده لازم تعرفي اني المشاعر دي عادية في سنك فهي طبيعة مرحلة وكل الناس بتمر بيها،بس لازم نتعامل بحرص ومنتصرفش تصرف يضرنا

بياناتي
miro_rook
ارثوذكسي فضى

miro_rook غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-27-2010 - 01:31 AM ]

بصي يا اخواتي انا شايف من موضوعك انك لسه صغيره علي كلمه حب
صدقيني ممكن كل اللي يكون عندك ما هو الا مجرد اعجاب
اما ان كان صح ولا غلط فا عندنا في المسيحيه مفيش حاجه اسمه غلط او صح
بس عندنا يلايق اما لا يلايق
واللي انت بتقولي عليه مش يلايق ببنت الكنيسه خالص
ومعلش كلمه اخير مهمه اواي
(علاقه الحب علي حد تعبيرك طلما هي في الظلمه تعتبر خاطئه اواي لان الشيطان يعمل في الظلام الانها لو صح ليه هنخاف فكري بس حتي في الكلمه ديه وانت هتستريحي)
سامحيني ان كان كلمي قاسي بس يمكن اكون اكبر منك في السن وبرضوه صدقيني مرت باللي انت فيه عشان كدا بقولك وبكل ثقه اللي انت فيه مجرد اعجاب مش اكتر وكمان مش يلايق ببنت المسيح
وصدقيني لما تكبري شويا هتعرفي اني اللي بقولك عليه دههو الصح
ربنا يباركك

بياناتي
خالد يعقوب تادرس
ارثوذكسي جديد

خالد يعقوب تادرس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-27-2010 - 04:06 AM ]

ابنتى العزيزة الحب اجمل عاطفة لكن انتى لسة صغيرة واكيد المشاعر دى اللى بداخلك جميلة بس لسة ما جاش وقتها حاولى تاخدى مشورة اب اعترافك لانه مثل الاب الذى يخاف على الاده واكيد ها يوجهك صح ده اولا نيجى بقى لثانياانتى بتساءلى العلاقة دى غلط ولة صح لو العلاقة دى مجرد مشاعر مش غلط بس انا عاوز اقولك ان المشاعر دى مرتبطة بالسن ده(الصغير) علشان انت فى سن المراهقة يعنى ممكن بعد شوية تلاقى مشاعرك اتغيرت ناحيته او من الممكن ان مشاعره هو الى تتغير اخير صلى كتير و خلى رنا يسوع قدامك فى كل لحظة

بياناتي
dina_285
ارثوذكسي متألق

dina_285 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-27-2010 - 11:17 AM ]

اولا الحب مش غلط
بس انتي لسه في مرحلة المراهقه ودي من اخطر المراحل
اللي بتمري بيهاااا وفيهاااا تقلباااااات للمشاااعر والاحااسيس
وببساطه جدااا ممكن تعجبي باي شاب من كلمه
اومن طريقته في اللبس والاهتماااام
وتعتقدي انه حب ولكن هذه فتره لابد من الاحتراااس منهاااااا