تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

ياترى يا هل ترى

ياترى يا هل ترى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سؤالى موجه للبنات والولاد من غير تفرقه والسؤاااااااااااااااااااال هو استعدوا هل تقبل انك ترتبط بواحد او واحده الاب والام

اضافة رد

الصورة الرمزية kottah_sh
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي
kottah_sh غير متواجد حالياً

افتراضي ياترى يا هل ترى

كُتب : [ 07-13-2008 - 09:13 PM ]

ياترى يا هل ترى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤالى موجه للبنات والولاد من غير تفرقه والسؤاااااااااااااااااااا ل هو استعدوا

هل تقبل انك ترتبط بواحد او واحده الاب والام منفصلييين ( ليس طلاق ) يعنى كل واحد قاعد فى بيت لوحده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياترى هيكون رد فعلك ايييييييييييييييييييه لو عرفت الموضوع ده بعد قصه حب عظيمه وحب حقيقى فعلا ؟
لو قولت او قولتى لالالالالا طيب ليه ؟
ولو قولت او قولتى اه بردو ليييييييييييييييييه ؟

ياريت الكل يشااارك برأيه بس ياريت قبل ماتتكلموا ترفعوا اديكوا علشان النظااااااااام هههههههه

مين بقى سعيد الحظ اللى هيجاوب الاول ودا طبعا ليه جايزه حلوه اوووووووى عندى يالا هاااااااااااااااااا
ياترى 7_6_8.gif

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
روفــــا
ارثوذكسي متألق

روفــــا غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ياترى يا هل ترى

كُتب : [ 07-14-2008 - 12:12 AM ]

اولا هو سؤال جميل
وحكاية منفصلين دى بصراحة انا لو عرفت اية السبب دة لو كان ينفع يعنى ولو لقيت السبب دة ممكن يحصل بينى وبنها يبقى مينفعش نكمل
اما لو السبب دة ملهوش علاقة بينا يعنى ممكن ميحصلش بينا يبقى هكمل واحاول ماخليش دى عقدة عندها او سبب
وفى الاول طبعا هاخد راى اب اعترافى علشان هو ادرى منى ومنك انا اسف معلش بس انا بحب اعرف راى الاباء الكهنة وبعد كدة اعرف اكتر من راى وبعد كدة اقرر انا
ومستنين اراء باقى الاعضاء
بجد سؤال جرئ وحلو ربنا يباركك
اذكرينى فى صلواتك

رد مع إقتباس
بياناتي
b o b b a
ارثوذكسي بارع

b o b b a غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-14-2008 - 12:39 AM ]

وانا مالي انا وهي بمشاكلهم هما انفصلوا لاسباب خاصه ملهاش هي ذنب فيها ليه بقي ادخل مشاكلهم دي وسطينا هما ليهم حياتهم واحنا لينا حياتنا واكيد مش هوقف ارتباطي لسبب زي ده

رد مع إقتباس
بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 07-14-2008 - 01:36 AM ]

ميرسى يا روفا انت وبوبوس على ردكم وكلامكم الجميل ده
يالا بقى فين باااااااى الاعضاء ولا خلاص انقرضوا

رد مع إقتباس
بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 07-14-2008 - 02:00 AM ]

اعتزااااااااااااااااااااا ر
اسفه مأخدتش بالى يا بوبا وليس بوبوس العتب على النظر ياخويا اختك بتلوش مش شايفه قدامها شبرين حكم السن يابنى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-14-2008 - 02:01 AM ]

هو بصراحة الموضوع دوة شائك للغاية ، ولابد أن يترك طبع خاص عند كل أحد ، لأن رواسب الانفصال لا تعود خاصة بالأب والأم فقط بل تترك أثراً عند الأولاد مما يجعل حياتهم مضطربة وتحويها مشكلات كثيرة ، ولا نقدر أن نبت في الموضوع إلا من واقع الخبرة ، بل والدخول في تفاصيل الشخصية ذاتها مع عمق المحبة الصادقة بين الطرفين ومحاولة الخروج من إطار الانحصار في المشكلة ، والتعرف على الآثار التي تؤثر في اي شخصية سواء شاب أم شابة ، ولا يقول أحد أن هذا لن أو لم يترك أثر في الأولاد ، هذا مستحيل ، لابد من أنه يوجد آثار وتحتاج علاج فعلي وقوي من منطلق الحب الصادق ورؤية الأمور بوضوح ...

عموماً هذا رد مبداي على الموضوع ، لكي لا نتكلم كلاماً نظرياً في الأحلام ولا يدخل في إطار الواقع ، لننا أن لم نضع الحقيقة أمام أعيننا ممكن ان نعاني مشكلات لا تنتهي في حياتنا ...

وطبعاً أنا لا أقول أن في هذه الحالة لا يمكن الارتباط ، ولكن أقول اننا لابد من أن ننتبه للأمر ونسعى لعلاج الأمر في إطار الحب العملي وليس النظري حسب أشفاقاتنا ورومنسيتنا في الحب !!!

ولا يكفي يا أحبائي سؤال الكاهن لأن لنا حرية اختيار منوطة بنا نحن ، ولابد من الوعي وليس مجرد رأي كاهن أو أب روحي ، ولكن لنا أن نعي أبعاد المشكلة ونأخذ رأي الكاهن وليس أمر منه ، أن نرتبط أو لا نرتبط بهذه الشخصية !!!

أشكرك حقيقي على السؤال الجريء والصريح ، النعمة معك ومع الجميع

رد مع إقتباس
بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 07-14-2008 - 03:34 AM ]

دا شرف كبييييييييييييييييييييييي ييييير ليا ان استاذ ايمن يدخل ويقرا ويعلق على موضوعى بجد متشكره اوى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

رد: ياترى يا هل ترى

كُتب : [ 07-14-2008 - 05:23 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kottah_sh مشاهدة المشاركة
دا شرف كبييييييييييييييييييييييي ييييير ليا ان استاذ ايمن يدخل ويقرا ويعلق على موضوعى بجد متشكره اوى

يااااااااااااااه ليه يعني ، هو انا مين يا أحلى أخت حلوة لنا ، انا أخ لكِ ويسعدني ويشرفني وجودي في موضوعك الجريء والذي شدني جداً ...

لأني بصراحة لقيت الموضوع شدني لأنك سألتي سؤال مهم للغاية ومشكلة بتقابل بعض الناس فعلاً وبيحتاروا حقيقي ، وبيقعوا في حيرة مابين القيل والقال ومش عارفين يتصرفوا ازاي ، ولما بياخدوا راي ناس كتيرة بيحتاروا أكثر ما بين مؤيد ومعترض ، بل أيضاً بيجدوا كهنة بعضهم مرحب بالفكرة والآخر رافض الفكرة ، لذلك يحتاروا أكثر ويقعوا في حيره واضطراب !!!

ولكن تستحقي الشكر على أثارة هذا الموضوع الجريء ، واتمنى أن الناس تنظر إليه باهتمام ونظرة عملية واقعية دون أن يؤيدوا من جهة الأشفاق على الغير بعطف كاذب !!!

أرجو أن تقبلي مني كل احترام وتقدير لشخصك المحبوب للغاية في ربنا يسوع ، النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 07-14-2008 - 05:08 PM ]

استاذى العزيز ايمن انا كتبت الموضوع ده من واقع الحياه وليس مجرد سؤال بصراحه انا كنت محطوطه فى الموقف ده بصراحه كنت خايفه جداااااااااااااااا بس فعلا الولد ملوش اى ذنب فى اللى حصل بين والديه وسألت اب اعترافى قالى هوه موضوع مقلق وسألك راهب من دير مارمينا كان يعرف اهله كويس ومن زمان قالى الولد ملوش ذنب ولا امه هوه الراجل دماغه تعبانه شويه وملناش دعوه بيه المهم اننا قررنا اننا نكمل وجه اتقدم وقال لبابا كل حاجه وبابا اقتنع بيه وشاف انه ولد كويس وصريح جدااااااااااااااا والحمد لله اتخطبنا والبيت كله بيحبه اوووووووووى
ياريت بقى تصليله كتير اوى لانه محتاج الصلاه فى غربته

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 07-14-2008 - 07:01 PM ]

هو طبعاً ليس كل من في هذه المشكلة شابه اباه أو أمه
وليس الأب وحده المسئول عن المشكلة والأم لها دور أكيد
ولكن على العموم طالما يوجد صراحة ، وتعرف على الشخصية بهدوء دون تسرع أو حكم مسبق ، أكيد لو كان إنسان سوي متزن فكراً وله شخصية منفردة وعلى قدر من المسئولية فهو أكيد شخص يتم الوثوق فيه ، لأن الاين لا يحمل ذنب والديه لا من بعيد ولا من قريب ، وقد يكون متأثر ، وهذا أمر طبيعي جداً ، لأن ليس من الطبيعي أن لا يتأثر !!!

وطبعاً مش لازم كل شخص يتأثر تأثير سلبي هدام ، ولكن انا با تكلم عن التأثير الأسري والعاطفي في داخل الأسرة لا خارجها ...

ربنا يوفقكم في حياة مستقيمة في خوف اسمه العظيم ومجد حضوره الحلو ، النعمة معكم كل حين

رد مع إقتباس

اضافة رد