تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

انتر نت اهم المواقع على الانتر نت وكيفية التعاملة معها

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اللى عاوز تعرفة عن التورنت

كثير منا لا يعرف ما هو التورنت وكثير ايضا يعرف ما هو التورنت ولاكن يقابل مشاكل عديدة لا يعرف حلها مثل البطء وجزء قليل يعرف ما هو التورنت وكيف يصل

اضافة رد

الصورة الرمزية Narmar
Narmar
ارثوذكسي ذهبي
Narmar غير متواجد حالياً

اللى عاوز تعرفة عن التورنت

كُتب : [ 05-25-2008 - 06:59 PM ]

كثير منا لا يعرف ما هو التورنت وكثير ايضا يعرف ما هو التورنت ولاكن يقابل مشاكل عديدة لا يعرف حلها مثل البطء وجزء قليل يعرف ما هو التورنت وكيف يصل به لاعلى كفائه وهؤلاء هم (عمالقة التورنت)
ملحوظه التورنت من افضل طرق التحميل من كل النواحى ومنها
1- كل حاجه بمجرد نزولها فى السنما او فى الاسواق بعد دقايق بتكون موجودة بطريقه التحميل بالتورنت
2-التورنت يتفوق فى السرعه وثبات سرعته عن التحميل المباشر نفسو ولاكن بشروط
3-التورنت يغنيك عن احتياج اى شىء من اى صديق مثل الافلام العالميه والالعاب والاغانى والمسلسلات وحتى الافلام العربيه لها مواقع تورنت
اولا ما هو التورنت وما برامجه ومواقعه
للتحميل بالتورنت يجب تنزيل اى برنامج تورنت وهم كتار جدا نزكر منهم اشهره وهم
1-BITCOMET للتحميل اضغط هنا
2-Azureus للتحميل اضغط هنا
3-UTORRENT للتحميل اضغط هنا

بعد تنزيل اى برنامج من البرامج الى قلت عليها وانا افضل UTORRENT هتشوف انتا عايز تنزل فلم ايه او اغنيه اول لعبه هتغش اى موقع من مواقع التورنت وهمه كتار جدااااااااااااااااااااااا اا
منهم مواقع مفتوحه يعنى فرى وفى مواقع مقفوله والمواقع المقفوله دية طبعا فيها مزات كتيرة عن المفتوحه اولا بينزل فيها الجديد قبل المواقع المفتوحه والسرعه بتوصل فيها للمكسمان بتاع السرعه بتاعتك والمواقع دية علشان تكون مشترك فيه لازم حد يبعتلك دعوة ازا كان الموقع شغال بنظام الدعوات او تستنا لما الموقع يفتح التسجيل لو مش شغال بنظام الدعوات وبيفتح ايام محدودة وبيقفل التسجيل تانى وسعاتع لدقايق مش لقيام
لاكن فى مواقع خاصه بتفتح التسجيل على طول وبتديك السرعه العاليه والداتا الجديدة فى نفس الوقت وكل دوة هنشرحو طبعا
نبدا بالمواقع المفتوحه اولا ومنها
WWW.TORRENTSPY.COM
isohunt.com
والمواقع المفتوحه كتيرة جدا انا كاتب منهم اتنين لان دولة اكبر اتنين ولاكن انا مكتبتهمش كلهم علشان زى ما قلنا المواقع المقفوله هيه الى بتنزل الجديد بمجرد نزوله بدقايق فا احنى هنشتغل على التوب
وهكتبلكو اسماء المواقع المقفوله الى فاتحه التسجيل حاليا وكلو يسجل لانها بتفتح التسجيل يوم او اتنين وبعدين بتقفل تانى

http://www.torrentbits.ro/signup.php الموقع دوة من المواقع الجامدة جدا ويعتبر من المواقع التوب سجلو فيه كلكم
كفايه كدا مواقع وهبقا اقولك على المواقع الى هتفتح التسجيل جديد معا ملحظاتى على المواقع الجامدة زى اول موقع كاتبو
نيجى بقا لحاجه الناس دلوقتى مش فاهمه احنا هندون من المواقع طيب ايه لظمة البرنامج اقولكو لا الفكرة مش كدا انتا الموقع بتنزل منو ملف بلكيلو بيت يعنى صغير جدا جدا الملف دوة بيكون بامتداد torrent بتدوس على الفيل الى نزلناه من مواقع التورنت بتاع الفلم الى انتا عايز تنزلو وتدوس دبل كليك هيشتغل على البرنامج الى نزلناه فى الاول ونكون سطبناه طبعا يعنى الاول هتسطب اى برنامج من التلاته الى انا حاطتهم فوق ويفضل utorrent وبعد كدا اختيار الفلم المراد تنزيله او اللعبه او اى شىء تريدة وزى مقولنا لما تختار الفلم وتدوس علشان تدونو مش هتدون الفلم دنتا هتدون فيل بيربطك بالناس بعد كدا الى عندهم الفلم الى هتاخد منهم الفلم
وطبعا الحجات دية كلها هشرحها بالصور فى الجزء التانى وبقيت الاجزاء
وقبلما اختم الجز الاول عايز اعرفكو باقوى مواقع التورنت
http://www.scenetorrents.org/ ودا اشهر موقع تورنت واحسن موقع فى العالم وهو موقع شامل مش متخصص فى حاجه معينه والموقع نادر جدا وقليل جدا الى معاهم الموقع دوة لانو مبيفتحش التسجيل وبيعد ثنوات مبيفتحش التسجيل واكتر الناس بتقدم فلوس مقابل الحصول على اكونت فى الموقع ولاكن بلا فائدة لان من يملك هذا الموقع فهو امتلك مواقع التورنت كلها لانو مش هيبقا محتاج حاجه تانى
http://feedthe.net/ تانى اشهر موقع فى العالم وعدد الاعضاء فيه قليل لانو برضو نادر لما بيدى دعوات لحد من اعضائو بسبب قوانين الموقع
http://www.torrentbytes.net/ موقع اكتر من ممتاز ومن فطره قريبه كان احسن موقع فى العالم ولاكن قل ترتيبو لما فتح التسجيل فى اعياد الكريسمس
torrentleech.org وهوة يصنف من اسرع التراكرات الموجودة فى التورنت وموقع ليه احترامو بين مواقع التورنت
من اشهر مواقع التورنت ARENABG.COM
وهكمل باقى المواقع الشهيرة فى الجزء التانى لانى تعبت اتمنى انى اكون افتدكم ولو بالقليل وفى النهايه لكم منى خالص الحب والاحترام

ملحوظة بعض الاجزاء منقولة

المصدر: †† ارثوذكس †† - من قسم: انتر نت

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
zoooom
ارثوذكسي متألق

zoooom غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اللى عاوز تعرفة عن التورنت

كُتب : [ 05-26-2008 - 09:50 PM ]

ايه العبقريه دى

رد مع إقتباس