تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

انقذوني من عذاب نفسي

انا حاولت كتير اقابل البابا في الكنيسة بس خايف اقوله واصارحه يقول لامي لانه يبقا خالي انا عايز حد يساعدني انا كل يوم باتعذب مليون مرة.................. انا بحب بنت جارتنا

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

مايكل انطونيادس
ارثوذكسي جديد
مايكل انطونيادس غير متواجد حالياً

افتراضي انقذوني من عذاب نفسي

كُتب : [ 10-31-2011 - 06:04 PM ]

انا حاولت كتير اقابل البابا في الكنيسة بس خايف اقوله واصارحه يقول لامي لانه يبقا خالي انا عايز حد يساعدني انا كل يوم باتعذب مليون مرة..................
انا بحب بنت جارتنا وهي بنت كويسة جدا بس المشكلة انها مسلمة وانا بحبها مووووووت لدرجة اني مش عارف لا اكل ولا اشرب وكل يوم في الكنيسة وباصلي عشان انساها بس مفيش فايدة والوحيدة اللي تعرف هي اختي ولما شافت حالتي صعبة اوي كدة قالتلي اجوزها واهرب ولما عرضت عليها وافقت لانها بتحبني جدا جدا ممكن حد يرشدني ممكن اجوزها وانا متأكد انها ممكن تعمل اي حاجة عشاني ارجوكم ساعدوني باسم الرب حد يقولي اي حاجة ...
انا اسمي مايكل من دمنهور

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: انقذوني من عذاب نفسي

كُتب : [ 10-31-2011 - 07:45 PM ]

سلام لشخصك المحبوب
أولاً يا أجمل أخ حلو دائماً ما يسير الإنسان وراء رغبات نفسه، ولأنك مقتنع بما تصنع ومنجرف وراء عواطفك فلن تنفعك لا صلاة ولا مقابلة أحد حتى لو كان الملاك ميخائيل بذاته والا حتى العذراء مريم، وكونك لا تأكل ولا تشرب منحصراً في عاطفتك التي ستتبدل حتماً لأنها غير متفقة مع تفكير واقعي منطقي حسب المجتمع الذي نعيش فيه، بل أنت منجذب وراء رغبات نفسك التي تسيطر عليك بلا عقل يقود العاطفة ...

وانت حقيقي لا تحتاج لأحد على قدر ما تحتاج أن تعرف نفسك وتحدد ماذا تريد، لأن رغبتك هي اللي بتحدد اتجاهاتك، ولو نزل ملاك من السماء فلن يغير إرادتك، وأعلم يا جميل أن استغلال من تحب في ترك ابويها وهروبها وتغيير دينها أمر رهيب له عقبات لا تستطيع ان تتحملها، وهي لن تغير دينها وتترك اسرتها حباً في الله يعني، بل انسياقها وراء مشاعرها ووراء رغباتك أنت وهذا ليس حب بل تبعيه عمياء لا تنظر للواقع العملي بالحب الحقيقي الصادق، لأن لها واجب نحو اسرتها مثل ما لك واجب نحو اسرتك أيضاً، وعموماً أي شيء يتم في الظلام مصيره الفشل حتماً لأنه سيواجه أزمات ومشاكل لن تنتهي قط، لن تقع فيها وحدك بل ستمس أسرتين وتحطمهم تماماً وتدخلهم في مشاكل لا تحد ولا توصف...

وأعلم يا صديقي أن زهوة الحب العاطفي التي تسرقكم معاً وتستعبدكم لها، ستتبدل مع الأيام لكثرة المشاكل التي لا تحسبونها أنتم الأثنين الحساب الصحيح وسيأتي يوم تندمون معاً، وفي النهاية انت حر لأنك وحدك تتحمل نتيجة ما تفعل لأنه في الظلام وليس في النور، ونصيحتي أن تواجه نفسك وأُسرتك وأسرتها لو كنت تستطيع أن تصارحهما، وان لم تستطع فأنت لست بقادر على أن تحمل مسئولية بيت مقضي عليه حتماً وبكل تأكيد ....

أقبل مني كل تقدير لشخصك المحبوب

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2011 - 08:13 PM ]

أحب اقول لك كلمة أخيرة وانبهك:
أولاً الحب الحقيقي ليس كلام، ولا أن الواحد يموت نفسه، لأن هذه هي المراهقة عينها وعدم الواقعية ومواجهة الأمور بشجاعة لأن هذا هو شيمة الرجال، فأن كنت لا تقدر أن تواجه هذا الأمر وتتخطاه بالعقل والتعقل، فكيف تقود بيت وتنشأ أسرة وتواجه مجتمع بأكلمه، وتحافظ على زوجتك من كل خطر يحدق بها !!!
فالمحبة بذل وعطاء ليس على مستوى حساب الذات لأستأثر من أحب لعبادة ذاتي وتحقيق رغباتي وتتميم شهواتي، بل الحب احترام وتقدير للآخر أن كان حب حقيقي وسليم وليس مجرد نزوة عاطفية أو تحقيق رغبة وشهوة في الآخر، فالحب يجعلك تحترم من تحب وتحترم فكرها وعقيدتها ولا تسوقها ورائك لتضحي هي بكل شيء من أجلك وتبقى أنت سعيد بحبها هذا بدون ان ترد الحب بالحب، بمعنى انه ينبغي عليك ان تحترم حياتها واعتناقها لدينها وأسرتها وتقدر ذلك جداً ولا تزحزحها عنه بل تشجعها عليه لتكون أكثر وعياً لحياتها لأن من يحب يسعى لأن يكون من يحبه افضل وذات وعي وإدراك أوفر...
وأُريدك أن تضع نفسك بواقعية مكان أي أسرة، كيف يكون شعورك أن تركت لك بنتك او ابنك البيت وغير عقيدته وصار جاحداً لك ولم يرد لك أي تقدير على ما صنعت في تربيته وحبك وبذلك لأجله !!! وحرمك من فرحه الذي تنتظرة كل أم ويتوق إليه كل أب، فهل لو أنت أنجبت بنت كنت سمحت لها بهذا !!!
صديقي الحلو هذا الذي بينكم مجرد عاطفة تستعبدكم أنتم الأثنين لنزواتكم بدون أي تفكير عاقل ينظر لواقع المجتمع الذين تعيشون فيه وسيقودكم لملامة الضمير في النهاية وعدم الراحة لا النفسية ولا حتى راحة في المجتمع ككل، فأنكما لا تحترمون أسرتكم ولا يحترم كل واحد فيكم ما يؤمن به ولا بما يؤمن به الآخر، فكيف تحترمون بعضكم البعض وتحفظون حبكم بقيادة عقلية مستنيرة، وكيف ستنشأون أسرة، وعلى أي أساس من المبادئ والقيم تقيموها سوياً، وكيف تتوقعون طاعة أولادكم لكما ولن يكرروا ما تفعلونه وربما بشكل أسوأ وفي اتجاهات أخرى قد تكون أصعب مما تتخيلوا !!!

أحب اقول لكم أن كل مشكلة ستظهر في حياتكم ستهربون منها ولن تستطيعوا قط أن تواجهوا الحياة نهائياً، وهذا هو الجحيم عينه، ففكر وأعد تفكيرك مرة ومرات بل ألف مليون مرة، وانظر للأمور بواقعيه وتعقل، لأن هذه حياتك وهذا مستقبلك التي لن تستطيع ان تتراجع عنه مهما ما ندمت او تأسفت عليه ولا حتى هي ايضاً لن تستطع التراجع مرة أخرى...

وأيضاً أحترم هذه الفتاة وقدر أسرتها وموقفهم، ده لو كنت تحبها فعلاً وعن صدق وليس عن مجرد لذة ستعصف بكما معاً وبأسرتكما أيضاًن وليس وراء هذا غير زرع عداوة في المجتمع وانشقاق وإحداث صدع لا يمكن ترميمه مرة أخرى، وفي الآخر سيقال أن واحد مسيحي خطف فتاة مسلمة، كما يحدث العكس حينما يُقال أن شاب مسلم خطف بنت مسيحية وهما أصلاً هربوا سوياً بنفس ذات منطقك المقلوب، وقد خجلت الأسرة ان تقول الحقيقة فيدعون الخطف، أو الفتاة نفسها في الآخر عوض أن تقول الحقيقة تقول خطفني وهذا لحفظ ماء الوجه، فانشق المجتمع وبدأ تحدي طائفي والسبب كله نزوات شباب غير منضبطة...

أقبل مني كل احترام وتقدير لشخصك المحبوب، النعمة معك

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 10-31-2011 الساعة 10:11 PM

بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2011 - 09:35 PM ]

بعد كلام استاذ ايمن العقلي المستنير
معلش اسمع مني كلمتين هما هيكونوا تقال اوي عليك بس معلش في الظروف دي مينفعش الطبطبة
معلش يا اخي عذاب اية االي ننقذك منه انت كده االي عاوز تعزب نفسك شوف مفيش حب يستاهل ان الواحد او الواحده تضحي بنفسها وواهلها عشان واحد مهما كانت بتحبه صدقني مع اول مشكلة هيكون اول رد ده انا سبت الدنيا وكلها وسبت ديني عشانك والعكس
وبعدين انت يعني ذكرت ان( اختك شجعتك )انت يعني بتلكك طب لو كانت قالتلك كده غلط كنت صرفت نظر مع احترامي ليها المفروض هيا تخاف عليك
وبعدين تهربوا تروحوا فين علي حسب كلام اختك اية هتعيشوا طول عمركم هربانين عايشين لوحدكم من غير اهل اخركم هتقدروا سنة او اتنين طب وبعدين افرض حصلك ظروف واتخانقتواهتروح لمين وهرمي همومك في حضن مين انا بقولك اتخانقتوا عشان متقليش لو حصلت ظروف هرمي همومي في حضنها
نقطة صغيرة لو اختك االي كانت في نفس الموقف كنت هتعمل اية هتقولها اهربي
ياريت تفوق شوية من فضلك وبلاش عواطفك تاخدك لطريق هتندم بجد علي وبعدين احنا علي الارض هنا متعتنا زائلة اما فوق متعتنا بحضرة الرب لاتقارن بشئ فأذاي بقا عاوز تبيع حبك لربنا عشان متعه وقتية ارضية
ده لو انت اسلمت عشانها
لو هيا االي بقا بقت مسيحية طيب ما اهو انت برده كده شجعتها انها تغلط في حق اهلها واالي ليهم حق عليها
اعزرني لانفعالي وكلامي القاسي بس حقيقي انت صعبان عليا صلي بس بجد وتقول لربنا يارب ارشدني وافتح بصري
وأفتكر مثلي لما قلتلك لو اختك االي في نفس الموقف

الرب يباركك ويعطينا روح الفهم والحكم لنفهم مقصد ارادة الرب في حياتنا

بياناتي
david201050
ارثوذكسي متألق

david201050 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2011 - 11:34 PM ]

بص يامايكل برجاء استحملني ف كلامي دة ليك من بعد كلام استازي الغالي الحبيب ايمن ولا بابا شنودة ولا حتي اي حد يقدر يخليك تغير اردتك بس بص للي هيحصل فيما بعد اهلك هبتهدلو علشان اهلها مش هسيتكو وياسلام لو ماسكوك مش هسيكتو غير لما يخلوك مسلم وتبقي فقدت ابديتك امام المسيح وانت عارف المسيح قال من انكرني امام الناس انكرو امام ابي اللذي ف السموات وبكدة تبقي فقدت ابديتك مع المسيح من اجل حل ملهوش لازمةوتروح عذاب ابدي ف النار الحجيم مع ابليس وكمان هتجيب لاهلك المشاكلوانت فاهم الوضع اللي احنا فية المسيحين ف مصر وكمان لو ع البنات فية كتير عندنا كويسين نشكر ربنا احنا احسن من اي حد ولو ع الحب اخطب اي بنت ومع الوقت هيجي الحب مع الخطوبةوبكدة انت هتنقذ هلك من مشاكل وكمان هتنقذ نفسك من عذاب النار وانكار المسيحصدقني البعد وانكار المسيح دةاكانك عايش ف الضلمة مفيش نورشي وحش جدا ربنا ينور عينك ويحافظ عليكويكون معاك امين فامين

بياناتي
david201050
ارثوذكسي متألق

david201050 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2011 - 11:39 PM ]

هتجيب المشاكل لاهلك وانت ف مصر برجاء افهم الرد دة علشان انا كنبلك رد كبير وتم الغاوة وكمان انكار المسيح صعب جدا وكمان البعد عنة صعب جدا انسي واخطب بنت مسيحية ووالحب هيجي مع الوقت اللي انتي كنت ناور تعملة مش هيرضي المسيح الهنا بس اللي بيقوالك عليةهيرضي المسيح ويقف معاك سلام المسيح معاك ويرعاك

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-01-2011 - 12:58 PM ]

انا بس عندى سؤال
البابا مين اللى خالك ؟؟
البابا شنودة الثالث ؟؟ مش غريبة دى شوية - مش عارفة لية مش مقتنعة
طيب يا مايكل انا عاوزة اقولك حاجة ولو ان اخواتى قالوا بما فية الكفاية وانا مش عاوزة اكرر كلام تانى اتقال بس انا موافقة كل كلمة اتقالت
انا هضيف ملحوظة بس البنت اللى تسيب دينها عشان شاب هيجى يوم وتسيب الشاب دة عشان غيرة لانها من الاصل معندهاش مبدأ لان مفيش اغلى من الدين
والشاب اللى عندة استعداد يسيب دينة عشان بنت هيجى يوم ويسبها بردوا عشان غيرها لانة معندوش غالى ومعندوش تحكم فى عواطفة
انت كدة هتفتح على نفسك وعلى اهلك وعلى الكنيسة ابواب جهنم حرااام عليك
وكل دة لية عشان مجر نزوة هما يناتنا خلصوا
واختك مفكرتش فيها انت كدة اعثرها هتعمل زيك وتقلدك سواء كنت اخوها الكبير او الصغير - ساعتها دة هيرضيك
راجع نفسك يا مايكل وبص لقدام ولعواقب تصرفك دة وخلى بالك لو اهل البنت حسوا باللى انت بتقولة دة هيحملوك مليون ذنب وممكن تكون برئ منهم لان دى شبكة اصطياد محدش بينجى منها

بياناتي
minasto
ارثوذكسي جديد

minasto غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-01-2011 - 02:15 PM ]

عزيزي مايكل :
أنا إنسان تخت الضعف مثلك بل أكثر منك ... ولكن دعنا نحن الإثنان نتذكر بعض الأيات القليلة جدا الغاية في الأهمية في كتابنا المقدس :

1. 29 فَقَالَ لَهُمُ: «الْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنْ لَيْسَ أَحَدٌ تَرَكَ بَيْتًا أَوْ وَالِدَيْنِ أَوْ إِخْوَةً أَوِ امْرَأَةً أَوْ أَوْلاَدًا مِنْ أَجْلِ مَلَكُوتِ اللهِ،

30 إِلاَّ وَيَأْخُذُ فِي هذَا الزَّمَانِ أَضْعَافًا كَثِيرَةً، وَفِي الدَّهْرِ الآتِي الْحَيَاةَ الأَبَدِيَّةَ». (لوقا 18 : 29 و 30)

2.
33 وَلكِنْ مَنْ يُنْكِرُني قُدَّامَ النَّاسِ أُنْكِرُهُ أَنَا أَيْضًا قُدَّامَ أَبِي الَّذِي فِي السَّمَاوَاتِ. (متي 10 : 33)

3.
37 مَنْ أَحَبَّ أَبًا أَوْ أُمًّا أَكْثَرَ مِنِّي فَلاَ يَسْتَحِقُّنِي، وَمَنْ أَحَبَّ ابْنًا أَوِ ابْنَةً أَكْثَرَ مِنِّي فَلاَ يَسْتَحِقُّنِي،
38 وَمَنْ لاَ يَأْخُذُ صَلِيبَهُ وَيَتْبَعُني فَلاَ يَسْتَحِقُّنِي.
39 مَنْ وَجَدَ حَيَاتَهُ يُضِيعُهَا، وَمَنْ أَضَاعَ حَيَاتَهُ مِنْ أَجْلِي يَجِدُهَا. (متي 10 : 37 - 39)

فدعنا نصبر ولا نتعجل ونطيع روح الله القدوس الكائن في أب إعترافنا ...

إذكرني في صلاتك محتاج جدا جدا

بياناتي
غير مسجل
Guest

كُتب : [ 11-14-2011 - 03:38 AM ]

ربنا معاك و يحميك يا أخى العزيز

موضوع مغلق