تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

التأملات الروحية والخواطر الفكرية يتناول التأملات الروحية للأباء الأولين أو القديسين المعاصرين أو أعضاء المنتدى

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

المولود أعمى

المولود أعمى للقس انطونيوس فهمى إِدّخرت الكنيسة هذا الفصل الرائع لعمل ربنا يسوع المسيح مع النفوس المُتعبة والمريضة والمظلومة والمطرودة والبائسة علشان تضع لنا فىِ أخر الصوم رجاء

اضافة رد

الصورة الرمزية اشرف وليم
اشرف وليم
ارثوذكسي ذهبي
اشرف وليم غير متواجد حالياً

المولود أعمى

كُتب : [ 04-17-2013 - 06:28 PM ]

المولود أعمى
للقس انطونيوس فهمى

إِدّخرت الكنيسة هذا الفصل الرائع لعمل ربنا يسوع المسيح مع النفوس المُتعبة والمريضة والمظلومة والمطرودة والبائسة علشان تضع لنا فىِ أخر الصوم رجاء لِكُلّ نِفَس عايشة فىِ ظُلم وعايشة فىِ ثِقل وآنين تجرُبة مُرّة
المولود اعمي الكلام عنهُ كلام كُلّهُ فرح ورجاء ، والمولود اعمي إِنسان صاحب شجاعة ، صاحب فِكر ، صاحب تدُّين ولكن سمحت تجرُبة لهُ إِنّهُ تخلّيه شحّات ، الكُلّ رفضه ، واقف يستعطىِ ، يُعلّمنا الصُراخ ، شايف موكِب حول يسوع المسيح وهو اعمي مش شايف ، سامع إِنّهُ معدّىِ فلا يملُك إِلاّ كلّم فىِ نُقطتين :
. (1) بعض ظروف للمُعأن يصرُخ ويقول " يا إِبن داود أرحمنىِ "
. ده مُستوى مِن الإِيمان عجيب رغم إِنّهُ مُش شايف علشان كده ربنا إِتحنّن عليه وصنع طين وقاله روح إِغتسل فىِ بِركة سلوام
. نتجزة
(2) أهذا أخطأ أم أبواه !
عمّال يصرُخ " يا إِبن داود أرحمنىِ " ، ربنا يطلىِ بالطين عينيهِ ويقوله خلّىِ الطين على عينيك وروح إِغتسل فىِ برِكة سلوام
. فىِ مسافة بين هذهِ البِركة والهيكل حوالى 3 ساعات ، مش جنبنا هنا ، علشان كده لمّا راح ورِجع لم يلاقيه لأنّهُ أخذ 6 ساعات ، فين الّلىِ شفانىِ ؟ لم يلاقيه ، يقولهُم فىِ واحد شفانىِ ، أنا ماشوفتوهوش عايز أشوفه ، ثُمّ بعد حديثه مع الفرّيسيين طردوه مِن المجمع ، يعنىِ هو إِجتاز التجرُبة بِكُل مراحلها ، إِمتى شافه لمّا إِجتاز التجرُبة للأخر
. إِنسان مولود اعمي مِن طفولته لم يُبصر نور ، مش لاقىِ يشتغل ، والأُمّة اليهوديّة الشخص الّلىِ فيه علّه يُحتقر جداً ، بِعكس دلوقتىِ لو إِنسان فيه حاجة نتعاطف معهُ والدولة تضع نسبة مُعيّنة لِتوظيف المُعوّقين ، لكن اليهود قالوا لا ده فيه عيب يُبأه مرفوض مِن الله ، لأنّ الله لا يقبل شىء فيهِ عيب يُبقى إِحنا هنُبأه أحنّ مِن الله !
إِنسان جوّاه أنين أنّ ربنا غضبان عليه والناس محتقراه وهو مش زعلان منهُم وقابل ذلك لأنّهُ يفهم أنّ هذا غضب مِن ربنا عليه ، إِنسان مُرّ النِفَس مش كِفاية الظُلمة الّلىِ عايش فيها! لا00 فىِ ظُلمة فىِ الضمير والنِفَس
. التلاميذ عايزين يعرفوا مسألوش ربنا فىِ الموضوع ده قبل كده ، قولنا يارب عايزين نِفهم الإِنسان ده تخليص حِسابات معاه ولاّ مع أهله
.المولود اعمي يُعلّمنا الصُراخ والطاعة رغم أنّ المُعجزة دى حصلت فىِ عيد المظال حيثُ فىِ هذا العيد يترُكوا بيوتهُم ويعيشوا فىِ خِيام تذكار لِغُربة بنىِ إِسرائيل فىِ البرّيّة بعد خروجهُم مِن أرض مِصر وسُكناهُم فىِ خِيام ، خلّيك فاكر أنّ أهالينا تغرّبوا فىِ البرّيّة
. فكانوا يعملوا كُلّ الطقوس بأنّهُم كانوا تايهين وغُرباء عن مدينتهُم ومِن ضِمن الطقوس أنّهُم كانوا يجيبوا ماء مِن بِركة سلوام ويمشوا مسافة طويلة ويدخلوا الهيكل ويرشّوا الماء على الم تذكار أنّ ربنا طلّع لهُم ماء مِن الصخرة ويعملوا تسبحة تُسمّى تسبحة الماء
. عايز يقولّهُم الماء هو أنا والبِركة هو أنا فأنت لو إِتغسلت فىّ أنا هتُشفى ، وهُم بيعملوا تسبحة الماء نلاقىِ يسوع يقول لهُم أنا هو ماء الحياة ، يقف كده فىِ النصف يقولوا لهُ أنت بأه الحياة ؟ يقولهُم أه
. يجى إِنهاردة وهُم يعملوا تسبحة الماء يقول لهُم أنا هو ماء الحياة ، الماضىِ كان صورة لىّ أنا يقة ، العهد القديم أبونا بيشوى كامل يقول عامل زى صورة نيجاتيف للعهد الجديد لكن ليس كما نشوف يقة
لِذلك إِنهاردة الكنيسة بِحكمة بديعة تجعلهُ يوم تناصير ، أصله يوم إِستنارة ، ليه يضع على عينيهِ طين ؟ يفكّره بالخلقة الأولى ويقوله روح إِغتسل مش بس هتتشال الطين لكن تُخرج مفتّح
. إِحنا نروح المعموديّة تشيل منّا الجُبله التُرابيّة ، مش بس كده لكن تُعطينا البنّوة الروحيّة ، لِذلك الكنيسة بِحكمة تجعلهُ يوم إِحتفال بالدخول للإِيمان ، لِذلك قبل تعميد الطفل يقول الكاهن " لكى يستضيئوا بِنور معرفتك يا الله يقىِ " ، مِن هُنا المولود أعمى ينقل لنا معنى روحىِ عميق ، كُلّ نِفَس إِبنة للتُراب ولآدم وجائعة وحزينة وبائسة رجائها فىِ المسيح يسوع محدش هيسمع غيره
. مكتوب فىِ موضع أنّ تلاميذ يسوع حبّوا يبعدوه يقلّلوا مِن عليه الضغط فقالوا " لا تُزعجوا المُعلّم " ، فمحدش هيسمع الصُراخ غيره هو ، هو رجاء مِن ليس لهُ رجاء ومُعين مِن ليس لهُ مُعين
. الكُلّ تركينه مسمعناش عن أهله أو أى أحد ، كُلّ مِن فقد رجاءهُ فىِ البشر لهُ رجاء فىِ الله ، يُعلّمنا أتكل عليه ولا أضع رجائىِ إِلاّ فيه ، يُعلّمنا الصُراخ .
نشوف شجاعتهُ قُدّام الفريسيين يقولوا لهُ " أعطىِ مجداً للّه " ، يعنىِ إِتشاهد على روحك ، إِنت بينك وبين الموت خطوة تقول إِيه ؟ فقال لا " لم يُسمع أنّ أحداً فتح عينىّ مولود أعمى لو لم يكُن هذا مِن الله لم يقدر أن يفعل شيئاً " ، وقف قُدّام رؤساء الكهنة وده رجُل شحّات مفروض أنّهُ يخاف ، ده رجُل دين كبير وقف بِكُل شجاعة وتحملّ النتيجة أنّهُم طردوه مِن المجمع ، رفضوه مِن رعويّتهُم ومِن الّلىِ بيعتقدوا أنّهُ فيهِ فخرُهُم .
يعلّمنىِ مأصروخش إلاّ إِلى إِلهىِ ، لِذلك ربنا يسوع قال " أنا أتيت لِدينونة للعالم حتى يُبصر الّذين لا يُبصرون ويعمى الّذين يُبصرون " .
يابختُوكُم ده ياما أنبياء إِشتهوا أن يروا ، يروا مين ؟ يروا يسوع واقف يُعلّم " أمّا أنتُم فطوبى لِعيونكُم لأنّها تُبصر " ، بصيرة روحيّة نأخُذها مِن المولود أعمى.
الكنيسة تترّجى إِلهها أنت إِصنع طين وإِطلىِ بهِ عيناى ، كُلّ واحد المسيح قُدّامه مش شايفه يصرُخ مع هذا الأعمى يقول أرحمنىِ أنا تعبت أنا عايزك إِنّك تتحنّن علىّ وتُعطينىِ النور مِن جوّايا .

لا هذهِ شريعة العهد القديم " لا هذا أخطأ ولا أبواه لكن لتظهر أعمال الله فيهِ " ، يعنىِ مش خطأ فىِ أبواه ، أدينا إِكتشفنا أنّهُم ناس مش كويسين تركوا إِبنهُم طيب علشانه هو ؟ لا ولكن لتظهر أعمال الله فيهِ .
أكثر مُعجزتين أثاروا اليهود فىِ نهاية خدمتهِ مُعجزة المولود أعمى ومُعجزة إِقامة لِعازر ، لِذلك الكنيسة تعيّشنا دلوقتىِ المولود أعمى وبعدين إِقامة لِعازر علشان هو عارف إِنّهُم هيثيروا الأُمّة اليهوديّة و يؤدّوا إِلى صلبهِ .
كثير الإِنسان لمّا يُصاب بأى تجرُبة يقول أه يارب أنا عارف إِنت زعلان منّىِ ويبتدى الإِنسان يتعب ويأخُذ صورة إِنّه قاسىِ وجبّار ، طيب التجرُبة سببها إيه ؟
التجرُبة أول كلِمة توبة ، ربنا مِن حنانه وصلاحه عايز يجيب الإِنسان له فمُمكن يسمح بِتجرُبة علشان النِفَس تفوق ، ليه ربنا سمح لِبنىِ إِسرائيل بالسبى ؟ علشان يفوقوا ، مش قسوة لكن مُنتهى الحُب ، عايز إِنسان يرجع له . منسّى الملك عمل شرور كثيرة ومِن أكثر الأعمال شراً أنّهُ عمل جوّه الهيكل عِبادات أصنام ، يروح منسّى فىِ سبى ويُقيّد بِخُزامه هُناك يتوب ويقول صلوات عميقة جداُ وتُقبل توبة منسّى الملك .
تنقية أنت فيك عيب مش واخد بالك منّه أو فيك شوائب صغيرة سبنىِ أنقيك ، ياما نلاقىِ ناس على فِراش المرض الإِنسان يبأه شكله ضعيف لكن تعلّم الإِتضاع والصلاة ومحبة الله ، أصل كان قبل كده مشغول مش عاطىِ ربنا حقه .
أيوب البار كان عِنده مُشكلة أنّهُ حاسس أنّهُ بار ، كان يقول عن نفسه " أنا أب للعُميان " ، وأنا000أنا 000لِدرجة إِنّه يقول لربنا مش قادر أفهم ليه التجرُبة دى لحد ما ربنا يرفع عنهُ التجرُبة فيقول أنا كُنت " بِسمع الأُذُن سمعت عنك أمّا الآن فقد رأتك عيناى ".
وقاية لو إِنسان تايب ونقىِ ربنا يقول أخاف عليه ليتكبّر ويظُن أنّهُ أحسن واحد فىِ الدُنيا والناس وأنّهُ يصنع إِحسانات ، أخاف عليه ، معلش أعطيه تجرُبة صغيرة علشان ماأحسسّهوش بالإِرتفاع .
بولس الرسول مثلاً سمح لهُ بِتجرُبة ، قال بولس " لئلاّ أرتفع بِفرط الإِعلانات " ، يخدم كثير ويكرز كثير وعِندهُ موهبة تعليم ، طب يارب أعطيه شوية صحة يخدمك بِها ، لا أنا عِندىِ خلاص النِفَس مُهم لِدرجة أنّهُ صلّى لهُ ليرفع الله عنهُ ، قاله خلاص يا بولس متتكلمش تانىِ فىِ الموضوع ده " تكفيك نعمتىِ لأنّ قوتىِ فىِ الضعف تكمُل " ، يحميه مِن إِحساسه إِنّهُ أفضل مِن غيره.
يعنىِ واحد زى أبونا بيشوى كامل كان فيه إِيه علشان يتجرّب بِمرض ! لا 000وقاية.
تزكية يعنى ربنا عايز ينقلنىِ مِن مكان أقل لأعلى ، أقوله شايلّنىِ يارب صليب واحد زى أبونا إِبراهيم تايب مُنقّى وليس مُحتاج لوقاية ، لمّا إِتجرّب ونجح إِتزكى ، يعنىِ أخذ مكان أكبر ، مِن أكثر الكرامات فىِ السماء كُلّ مريض صابر شاكر ، كم مرّة يعرض علىّ يزكّينىِ وأنا رافض .
ده كُلّ إِنسان واقع تحت تجرُبة مُرّة حتى لو كانت خطيّة ده يمكن ربنا سمح أنّهُ يكون تحت نير هذهِ الخطيّة حتى يتزكّى .
كُلّ إِنسان عِندهُ شهوة جامحة ويئنّ ويرفُضها فىِ داخلهُ ده يتزكّى ، ربنا عايز يزكّينا ويُعطينا كرامات أفضل
. لِمجد ربنا مُمكن ربنا يُعطىِ التجرُبة قصده منها أنّهُ يتمجّد ، أقبل ولاّ لا ، بأه أنا أستاهل إِنّه ربنا يستخدمنىِ لِمجدهُ ، أهو المولود أعمى كده ربنا يقولىِ تسمح لى أتمجّد بك ؟ أقوله هأنذا ياربىِ
. كم واحد آمن بِسبب هذا المولود أعمى ، شوف نوع التجرُبة دى أد إِيه تجرُبة مجيدة ، ياما ناس بأحتمالهُم تجرُبة تُعطىِ مجد لله وتُعطىِ فرح لّلىِ حواليها وسند لّلىِ حواليها وبكِده تساعد ربنا على مجده وإِرتفاع إِسمهُ القدّوس المُبارك .
يسمح بِتجرُبة علشان أعماله تظهر ، لازم علشان يتمجّد لازم يكون فيهِ ضعف والضعف ده واقع على مين ؟ علىّ أنا ، إِحنا لا نملُك إِلاّ الصُراخ وإِلاّ تبعيتنا لهُ ولا نفرح أبداً إِلاّ أن نكون تحت أقدامك ، لِذلك قاله " أتؤمِن بإِبن الله " فقال لهُ " مِن هو يا سيّد لأؤمِن بهِ " فقال لهُ " أنا الّذى أُكلّمك هو " .

رد مع إقتباس
Sponsored Links

اضافة رد