تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
شنوده جرجس
ارثوذكسي متألق

شنوده جرجس غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-25-2011 - 05:54 PM ]

عزيزى الرائع ميلاد
عزيزتى الرائعة إيمى
سلام ونعمة رب المجد فلتكن معكم
أرجو أن تسمحوا لى أن أتدخل فى الحوار بينكما كأب يحب الصالح لأولاده
عزيزى ميلاد ـ أنت إنسان حبوب وذوق وكلامك يدل على هذا وأرى فى ردك أنك تحاول تكسير روتين الملل بأفكار تريد أن تطبقها وللأسف ليس من مجيب ( فتركت الخدمة ) هذه الكلمة أحزنتنى جداً لأن المفروض مفيش أى سبب مهما كان يبعدنا عن الخدمة التى بسببها ننال بركات ونعم ليس لها حدود فأرجو كل الرجاء عودتك إلى الخدمة وعندما تعد للخدمة فلتعد بكل الحب لكل الناس حتى للذين رفضوا مقترحاتك وتذكر جيداً بأن الله أرسل لك رسالة تنبيه عن طريق الأخت إيمى
اما بالنسبة لموضوع داود وشجاعته والقصص التى نسمعها ونحفظها منذ الطفولة ( الكتاب المقدس بما فيه لم يكتب لكى نفهمه ونعرف قصصه بل لنعيشه فى حياتنا فلو عايشناه ضاع الملل وإنقلب إلى فرح )فلا تنسى أن الكتاب المقدس هو كلام الله لنا والسيد المسيح قال ( الكلام الذى أكلمكم به هو روح وحياة ) يو 6 : 63
طيب إسمع هذه الحكاية الجميلة التى رواها أحد الخدام عندما قال :

في زيارة لى بإحدى المدن الأمريكية إذ كنت أفتقد أسرة قلت لأحد الأحباء : في أي الأسفار المقدسة تقرأ ؟ أجابني : لست أقرأ في الكتاب المقدس فقد قرأت العهد القديم حوالي عشرين مرة أما العهد الجديد فبلا عدد. إني أعرف كل القصص والوصايا الواردة في الكتاب المقدس وأيضًا القصص الخ .
صمت قليلاً ثم قلت له: ( لقد قرأ إنسان عبارة واحدة وبقي يقرأها أكثر من 85 سنة ولم ينته من قراءته ) !!
- من هو هذا الإنسان ؟
- أنبا أنطونيوس.
- أية عبارة ؟
- دخل الكنيسة وهو شاب صغير لم يبلغ الثمانية عشرة من عمره وسمع قول الرب إن أردت أن تكون كاملاً فاذهب وبع كل مالك ووزعه على الفقراء وتعال اتبعني . سمع القول وأدرك أنها رسالة شخصية موجهة إليه. بقي يقرأ العبارة ويحاول أن يتممها طول عمره فإذا بالوصية واسعة جدًا وكأنه يردد قول المرتل : لكل كمال رأيت حدًا أما وصاياك فواسعة جدًا .
كتابنا لا يقرأ لكي يحفظ عن ظهر قلب ولا لمجرد التعرف على الوصايا والقصص الدينية إنما يُقرأ لكي يلتقي المؤمن بكلمة اللَّه المخلص والصديق يدخل معه في حوار حب ويتمتع بالحياة معه . وفى هذه الحالة تصبح أيضاً الخدمة له متعة كبيرة دون النظر إلى أى شيئ آخر قد يبعدنى عن المسيح وخدمته التى هى تاج على رؤسنا جميعاً .

أبنى الحبيب ميلاد أرجو أن تكون قد إنتبهت وعرفت من القصة الرسالة الموجهة لك من قبل الرب . أسلك فى طريقك الصحيح وملكش أى دعوة بالطرق الأخرى التى يسلكها البعض ولا تروقك . ولا تدين الآخرين لأنك لا تعلم ما فى قلوبهم فالله سيحاسب كل واحد حسب عمله وما فى قلبه لأنه هو وحده فاحص القلوب والكلى ... تقبل منى خالص شكرى وتقديرى وإحترامى لسهة صدرك . كما أشكر أيضاً إبنتى العزيزة إيمى على موضوعها وعلى إتاحة الفرصة لى للإشتراك معكما فى هذا الحوار الممتع لأبناء المسيح الحقيقيين .
ربنا يبارك حياتكما ويشملكما بالنعمة والمحبة والفرح الدائم
له كل المجد إلى الأبد آمين

التعديل الأخير تم بواسطة شنوده جرجس ; 08-25-2011 الساعة 06:09 PM

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-26-2011 - 08:12 PM ]

شكرا يا ميلاد على تعليقك وعلى ردك اشكرك
بالنسبة للغيرة فهى نابعة من قلب مملؤ من البغضة وعدم المحبة وعدم فهم معنى الخدمة من اساسة وعدم الدخول لعمق الخدمة وهدفها
عزيزى ميلاد انا معاك ان فية نماذ كدة فعلا للاسف بس فى الحالة دى الخادم الصححح اللى جواة نور المسيح وبيعتبر نفسة مجرد خزف فى ايد الروح القدس يعمل فية وبية لمجد اسم الرب يسوع - هيقدر يكون سبب بركة لاصحاب القلوب المملؤة بالغيرة لانة باتضاعة وانكار ذاتة تماما هيقدر يغلب الشر ويعلم الخدام الاصغر والاكبر منة يعنى اية خدمة ومن غير كلام ولا وعظ ولا تعليق يقولة بلسانة
الخادم يخدم فى مرحلتة ويعمل الصحح بارشاد الروح القدس وبحسب تعليم الكتاب وتعليم المسيح ويصلى من اجل الاخرين فى نفس الوقت هيعرف يقبل الناس بكل عيوبهم وضعفهم وهيعرف انة هو كمان مش خالى من الضعف كلنا تحت الضعف
مرة تانية اشكرك يا ميلاد على وجودك معانا الرب يباركك

وطبعا شكر خاص وعظيم للاستاذ شنودة على مداخلتة الجميلة وكلامة الحلو وارشادة كأب وخادم مرسى جدا ليك ربنا يخليك وياااريت انا كمان بتمنى معاك ان كل خادم ترك خدمتة من اجل انة مش راضى عن الاوضاع يراجع نفسة ويعرف ان كل حقل لازم يكون فية حرب لان مصارعتنا ليست مع دم ولحم لكن مع اجناد الشر الروحية
مرسى استاذ شنودة الرب يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
شنوده جرجس
ارثوذكسي متألق

رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-26-2011 - 08:50 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
وطبعا شكر خاص وعظيم للاستاذ شنودة على مداخلتة الجميلة وكلامة الحلو وارشادة كأب وخادم مرسى جدا ليك ربنا يخليك وياااريت انا كمان بتمنى معاك ان كل خادم ترك خدمتة من اجل انة مش راضى عن الاوضاع يراجع نفسة ويعرف ان كل حقل لازم يكون فية حرب لان مصارعتنا ليست مع دم ولحم لكن مع اجناد الشر الروحية
مرسى استاذ شنودة الرب يباركك
أشكرك جداً ياإيمى على تعليقك الرائع والنابع من محبتك القوية لأبونا السماوى

كما أشكرك على ذوقك وأهتمامك بالرد ربنا يبارك حياتك ويزيدك من الحكمة

مع خالص تحياتى وتقديرى متمنياً لك ولكل أسرتك أحلى وأجمل عيشة مع يسوع المسيح

القادر أن يملأ حياتكم بالنعمة والسعادة والفرح الروحى .

رد مع إقتباس
بياناتي
ميلاد صدقى
ارثوذكسي بارع

ميلاد صدقى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2011 - 12:13 PM ]

ليتنى اكون خجلان من نفسى ومن ردودكم على تلك الكلمات التى خرجت بتلقائية
ولكونها الحقيقة ولكن لكل حقيقة اسباب ادت الى البوح بها .....
جيد هو الكلام الذى يوقظ الانسان من غفلتة ويكون جرس انذار لحياتة بشكل عام
ولحياتة الروحية بشكل خاص ....
اولا مشكور استاذى الغالى شنودة على تلك السطور التى فهمت منها ان الخدمة
يجب ان تكون للرب يسوع فقط وليست لاحد يريد او لا يريد
سامحنى استاذى الغالى على صراحتى فى سرد سطورى ووجهة نظرى هنا
الخدمة فى اجتماع كنسى يجب ان تكون بحب واقتناع للجميع
اما اذا كانت من اجل صراع على مركز او شهرة فهى باطلة بكل اشكال الفهم
ولدى الكثير من المواقف التى وان سردتها هنا فسوف تعذرنى كأنسان
ولكن ليس لى العذر من جهة الة الخدمة . الذى قال انت بلا عذر ايها الانسان
كلماتك وقصتك كان لهم الاثر العظيم فى مراجعة مفاهيمى ربما كنت خاطئا
وسوف اعود الى كنيستى وخدمتى واقدم ما علمنى المسيح ان اعملة
ثانيا : مشكورة الاخت ايمى على كلماتك وردك الذى دخل الى العمق وكشف العلة
التى بى او التى فى الاخرين .وهذة ليست ادانة منك او من غيرك
ولكنة تصحيح لمفاهيم كانت قد غابت لقترة وسوف تعود عندما تتنقى من الداخل
تمنياتى لخدمتك وخدمة الاستاذ شنودة ان تثمر ثلاثون وستون ومائة
واقول ..ان لم يبارك الرب الخدمة فاباطل يخدم الخدام

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2011 - 01:08 PM ]

عزيزى ميلاد ... !!!
انا حقيقى عاجزة عن الرد على سطورك وصدقنى بكل امانة نادر لما بحس الاحساس دة - انى مش عارفة ارد او انى عاجزة عن الرد على كلام او حوار
لان كلماتك نابعة من احساس اتضاع وحب - احساسك وكلامك اكبر منى ومحاولتى للرد لانة اخجلنى انا وبصفة خاصة
وصدقنى يعلم ربى انا لما كلمتك مكنشى بدافع الادانة او حتى الوعظ
انا كلمتك بتلقائية ومن خبرات ومواقف عشتها وشوفتها منى ومن غيرى على مر السنين
عارف يا ميلاد انا لما بدأت خدمة من زمان اوى كنت بغير فعلا من خدااام ناجحيين وكنت بحكى لاب اعترافى عارف كان بيقولى اية ؟
اللى تغيرى منة وحاسة انة حلو واحلى منك اعملى زية وبكدة تبقى غيرة حلوة ! خلى الخادم المبتدئ يغير منك غيرة مقدسة ويعمل زيك ودة انتى هتحققة بالحب والاتضاع ودة مش هيكون صعب عليك انا واثقة من دة وخصوصا بعد ردك الاخير دة اللى وضح اد اية كمية نقاءك ومحبة قلبك
بحيييك يا ميلاد على ردك الاكثر من رائع ربنا يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2011 - 06:52 PM ]

بحزن اوي لما الاقي اهمال في الفقرات الهامه والتركيز علي فقرات غيربة
فمنذ فترة كبيرة تقريباً شبه تلاشت الفقرة الهامة لحياة كل واحد في الاجتماع
وهي الفقرة الغذائية فقرة المم
منكم لله
ههههههههههههه

رد مع إقتباس
بياناتي
شنوده جرجس
ارثوذكسي متألق

Heartcross رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-27-2011 - 09:30 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميلاد صدقى مشاهدة المشاركة
ليتنى اكون خجلان من نفسى ومن ردودكم على تلك الكلمات التى خرجت بتلقائية
ولكونها الحقيقة ولكن لكل حقيقة اسباب ادت الى البوح بها .....
جيد هو الكلام الذى يوقظ الانسان من غفلتة ويكون جرس انذار لحياتة بشكل عام
ولحياتة الروحية بشكل خاص ....
اولا مشكور استاذى الغالى شنودة على تلك السطور التى فهمت منها ان الخدمة
يجب ان تكون للرب يسوع فقط وليست لاحد يريد او لا يريد
سامحنى استاذى الغالى على صراحتى فى سرد سطورى ووجهة نظرى هنا
الخدمة فى اجتماع كنسى يجب ان تكون بحب واقتناع للجميع
اما اذا كانت من اجل صراع على مركز او شهرة فهى باطلة بكل اشكال الفهم
ولدى الكثير من المواقف التى وان سردتها هنا فسوف تعذرنى كأنسان
ولكن ليس لى العذر من جهة الة الخدمة . الذى قال انت بلا عذر ايها الانسان
كلماتك وقصتك كان لهم الاثر العظيم فى مراجعة مفاهيمى ربما كنت خاطئا
وسوف اعود الى كنيستى وخدمتى واقدم ما علمنى المسيح ان اعملة
ثانيا : مشكورة الاخت ايمى على كلماتك وردك الذى دخل الى العمق وكشف العلة
التى بى او التى فى الاخرين .وهذة ليست ادانة منك او من غيرك
ولكنة تصحيح لمفاهيم كانت قد غابت لقترة وسوف تعود عندما تتنقى من الداخل
تمنياتى لخدمتك وخدمة الاستاذ شنودة ان تثمر ثلاثون وستون ومائة
واقول ..ان لم يبارك الرب الخدمة فاباطل يخدم الخدام
لا ياحبيبى المفروض ألا تخجل أبداً فأنت بمحبتك وتواضعك وطيبة قلبك كنت واضح فى تعبيرك . مع العلم بأن الكثير يخفى ما فى قلبه ليظهروا للكل أنهم القدوة الحقيقية لهم . طيب وما موقع الآية التالية فى حياتهم . ( ليس من يعمل صلاحاً ليس ولا ولاحد الجميع زاغوا وفسدوا وأعوزهم مجد الله ) . فكلنا خطاة ولا يوجد إنسان على وجه الأرض معصوم من الخطأ . المهم الإنسان ينتبه دائماً لأفعاله وتصرفاته وإذا أخطأ فليصلح خطأه بسرعة ولا يتهاون لكى لا يترك أى مدخل لعدو الخير أنا لا أقصد شخصك بهذا الكلام بل أنى أتكلم فى العموم . وأنت هنا فى وسط أسرتك وأخوتك الذين يحبونك من كل قلوبهم . فلا داعى للخجل فنحن جميعاً خطاة ونحتاج دائماً لمعونة الله .
فإسمع منى هذا الكلام :
أولاً ــ أنا كنت فى منتهى السعادة بردك الأخير حقيقى أسعدنى جداً هذا الرد وأزال حزنى السابق . فأنت قبلت النصيحة بدون كبرياء بل بتواضع وبمحبة وحكمة أيضاً فالكتاب المقدس فى سفر الأمثال يقول( تكلم الحكيم يزداد حكمة تنصح الجاهل تنضح منه الحماقة ) وأشكر ربنا الذى أعطاك هذه الحكمة لقبول كلامى أنا وإيمى .
ثانياً ــ أنا بقول لك إمضى فى خدمتك بكل تواضع ومحبة وبدون أى توان أو كسل وإجعل غيرتك مقدسة ولا تدين أى أحد أبداً لما يفعله من أخطاء حتى ولو كنت غير راض عنها . ولتصلى من أجله بإستمرار ولتطب معونة الله دائماً لك وله أيضاً . وأنا متأكد بأن الله سيعينك ويعطيك القوة على مرور أى أزمات واجهتك أوستواجهك أيضاً فى المستقبل وبكده ياحلو تبقى أخذت بركات عديدة ( بركة الخدمة ـ التواضع ـ المحبة ـ إحتمال الآخر ـ الصلاة من أجله ) .. إلخ من العديد من البركات .
ربنا يباركك ياحبيبى ويفرح قلبك ويستخدمك دائماً لمجد إسمه القدوس .
على فكرة أنا كتبت هذه الرسالة بصعوبة لأن بقالى ثلاثة أيام مريض وأعانى من هبوط فى القلب وضيق شديد فى التنفس والذى شجعنى على كتابة هذا الرد هو كلامك الذى فرحنى جداً . المسيح يكون معك

صلى من أجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2011 - 09:38 PM ]

هههههه يخرب عقلك !!منكم لله ؟؟
هو في فقره إسمها منكم لله
ودي عباره عن إيه بقي ؟ اول مره اسمع عنها بتعملوها عندكم إزاي يا رويس ؟؟
بتقعقدوا تدعوا علي بعض ههههه
عموما إنت عندك حق فعلآ أخر بيفكر فيها الإجتماع هي الققره الغذائيه . بس مش دايمآ يا رويس ، يعني الإجتماع ممكن جدآ يكون من اوله لأخره فقرات روحيه ترانيم و طقس والحان ودراسه وغيره وغيره ومع ذلك بردوا مفيش شبع وإحساس بالتفاعل والموضوع كله بيتقلب لمعلومات بنقلها وآحفظها وعلشان كده مفيش ثمر

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2011 - 10:34 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
انا عاوزة اعرف بقى منك تانى انتوا بتعملى الاجتماع ازاى
فقراتى بتبقى اية ؟
جواب لهل سؤال
وطبعا نموذج لاحدي الاجتماعات ايمي بعتبرة نموذجي لو خد وقتة يعني تقريبا شي اربع ساعات او اكتر مقسمين بالراحة على الفقرات المخصصة
وهو لمدارس الاحد ولكمان شبايبات جامعية طبعا مع اخلاف نوعية الموضوع لان كل مرحلة ليها خصوصية معينه بطرح موضوعات تهمها حسيب .........

اولا بنبتدي بالصلة وهي قداس الهي لو يوم عطلة لو عادي فتكون صلة صغيرة حسب وقتها )

وبعدين نبتدي بالموضوع وكان وقتها فاكرة عن الصداقة واخدنا القديسين التلات وبنقولهم بكنيستنا الاقمار التلات لانهم كان بيجمع بينهم صداقة فردية من نوعهاولان كتنو مميزن بسيرتهم الروحية وكان كل واحد ليه اثر بحياة صديقة التاني وهما القديسين غريغوريس اللاهوتي باسيلويس الكبير يوحنا ذهبي الفم وطبعا وهو عادتة نوع الموضوع بنعملة بشكل عرض على الاغلب على الكمبيوتر والدتا شو وفي اخر مرة نوعنا طريقة العرض لتكون كل فقرة بمكان وطريقة عرض مختلفة وبعدين اللى شرح ووضح الفقرة المعروضة هما خدام بحثو ودراسو وتعرفوا على اصل الموضوع وعلى حياتة القديسن وطبيعة العلاقة بينهم وربطوها بواقع حياتنا وتصرفات الشابا والشباباتبومضات بسيطة بما يختص بموضوع الصداقة واثرها بحياتنا الروحية وكان العروض بشكل مبسط وخفيف وبنفس الوقت يحتوي نقاط مهمة واساسية بموضوع صداقة القديسين

بعد هيك ونكمل بمتحدث متخصص بمجال المحاضرة ليحكي ويربط بين الموضوع من ناحية روحية وبين الموضوع كحياة بيمرق فيها كل شاب وشابة في اختيار الصديق ومقومات الصداقة الجيدة واثر الصداقات السيئة روحيا واجتماعيا وفي نفس فترة المتكلم دي اخر ربع ساعة بندي ورقة عمل طبعا بتنسيق مع المتكلم او المحاضر ونقسم فرق ايمي ونسيب الشاب والشابات يناقشو ويحطو حلول وافكار لحل مشكلة قد تواجهم باخيتار صحيح للصداقات او ندي كل فرقة مشكلة يتناقشو فيها وكيف يتعاملو ويقدمو حلول وافكار ويتعرفوا على نقاط الضعف والقوة فيها ليطلعو ا بحلول يستفيدو منها بحياتهم فيما لو واجهتهم
وبعدين تتناقش مع المتخصص بشكل عام ويصحح اي خط مرق بحلولهم وويوضح وياكد على الصحصح
وبهيك نطلع بتوصيات من الاجتماع كل مركز يتابع مع ولادة تطبيقها لو امكن
تنتهي المرحلة دي ونكون عاملين مسابقات ليها علاقة بردة بالموضوع و فيها اختبار لمعلومات روحية ولكن بشكل تنافسي وحروبنفس الوقت شيق وغير ممل وفيها قطع وترانيم طقسية وعادية

بعد هيك فترة حرة ميش طويلة كتير شي عشر دقايق بس نتكلم فيها بدرس من الكتاب يحددة كل مسؤال لفرقة او مركز ونتامل فية وناخد عبر وغالبا بتكون ليها علاقة بالموضوع
طبعا بنختم بعد هيك بصلة
بنراعي بالبرنامج دا
طبعا خلال الاجتماع دا بيكون في مجال لحلقات تعارف بين الحضور و ميش بيكون مضغوط البرنامج ولا روتيني ببندي مساحة لتعبير عن طاقتقهم بس بطريقة منظمة وميش تاثر على الاجتماع بطريقة سلبية

يكون في مائدة محبة وفترات بريك بين الفقرات دا يترتب حسب البرنامج
بتمني قدمت شي مفيد الرب يقويك ويكون معك

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 08-27-2011 الساعة 10:48 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2011 - 11:12 AM ]

هييييييييية اخيرا بقيت حد يرد عليا ويقولى على فقرات الاجتماع عندة اذن فى امل هههههههههه تفائلوا يا خدااام - بس اية العز اللى انتى فية دة
انا مش بقر يا ريم انا بنق بس
بس الاجتماع يقعقد اربع ساعات ياريم ؟؟
يا نهار ابيض انتى كدة هتطلعى روحى طيب واللى معندوش طاقة يقعقد اربع ساعات يسمع طيب يعمل اية او حتى وقت ؟؟؟
- بصى يا غالية هو البرانامج بتاعك رائع طبعا بدون شك حقيقى مميز جدا بس مستحيل عندنا - احنا بنعمل الكلام دة كيوم روحى او ترفيهى كل فترة ويكون برة الكنيسة بتاعتنا فى كنيسة تانية مثلا كنوع من انوع التغيير ومش فى كل الخدامات كمان مش فى كل مكان بس كتير يعنى بيعمل دة
اية رايكم يا خدام فى طريقة الاجتماع بتاع ريم ؟؟
انا شايفة انها جميلة جدا وفيها حركة وتغيير وتجديد اعتقد تهون موضوع الوقت دة لان على حد كلامها هما مش بيفضلوا الاربع ساعات قاعدين فى حركة اثناء الاجتماع

ملحوظة :
هو انتوا بتاكلوا اية فى مائدة اغابى ههههههههه

رد مع إقتباس

اضافة رد