تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم المسرح الكنسي يناقش كل ما يخص المسرح من تمثيل ورويات وتاليف وموسيقى وديكور ومؤثرات صوتية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مسرحية شقاوة اعدادى كلها

المشهد الاول. الراوى\كانت ميرا و مارينا اخوات كانت مارينا الاكبر وكانت لاسف مارينا تاسونى ياعنى فى البداية وكانت مارينا قد يوم الجمعة تدهب الى الكنيسة لكى ابونا يقول لها عن

اضافة رد

الصورة الرمزية تماف و نانسى
تماف و نانسى
ننوسة الدلوعة
تماف و نانسى غير متواجد حالياً

Bleh مسرحية شقاوة اعدادى كلها

كُتب : [ 09-14-2009 - 10:51 AM ]

المشهد الاول. الراوى\
كانت ميرا و مارينا اخوات كانت مارينا الاكبر وكانت لاسف مارينا تاسونى ياعنى فى البداية وكانت مارينا قد يوم الجمعة تدهب الى الكنيسة لكى ابونا يقول لها عن الفصل الدى تمسكة و كانت مارينا نائمة هى و اختها ميرا وجائت ماما تصحى مارينا و ميرا.ماما.يامارينا ياميرا يالة علشان تروحوا الكنيسة الساعة 8 ميرا.اية 8 ليسة بدرى ياماما مارينا.بدرى مين دا ابونا عيزنا نيجى بدرى النهاردة علشان نتعلم الخدمة من التاسونات القدام ميرا.اه صح كويس علشان تتعلموا اصل الجيل دة جيل فاسد وملهوش غير الميكب والجزمة دى طولها اد اية والشراب الا الشراب لزم يكون طويل علشان نعرف نلبس جيبة والا بقى مافى شراب طويل يبقى الحجة اه تلبسى بنطلون ويريت بنطلون عادى لا ياماما دا احنا ولاد المسيح لزم يكون جينس و فى الاخر يقولوا صح ولاد المسيح ياخصارة بجد على الزمن الزبالة دة مارينا.خلاص خلصتى كلامك اما بقى ياماما بنات الاعدادى المشرف للمجتمع هو مايتكلموش الا على الولد دة شعرة حلو وشعرة الاساس منيل بطين الا بقى انسى لو مسكوا ولد معدى و مؤدب انسى يعملوا اية يقعودوا يفكروا وفى الاخر هما الى يروحوا يعكسوة و الاخر الولد هو الا بيتعاكس اما على اللبس خدى عندك البنت الطفلة البريئة تلبس جيبة محترمة و مؤدبة ياعينى فوق الركبة ويعينى لو لبست بانطلون جينس تكون مكسوفة على اساس ماما هى الى اخترتة و الاصل هى الى كانت هاتموت علشان تجيب بانطلون جينس وعلى فكرة هى بقى فكرة انها ملكة الجمال مع ان لو كلب بصلها بلاش كلب علشان لفظ مش حلو حمار بصلها يتقرف منها ميرا. كفاية كفاية دة كلة دا انتى بتموتى فينا على فكرة بقى احنا محترمين اوى و الدليل ان احنا بتلبس الجيبة تكون فوف الركبة بس ياعنى يادوبك 15 سنتى بس مش قوى على فكرة انتى ظلمنا قوى دة يبقى يومنا اسود لو انتى كنتى التاسونى بتاعتنا بس لا يمكن علشان انتى عيلة ليسة بترضعى. الراوى.مارينا مافقوعة مع ان المفروض ميرا هى الى تتفقع من مارينا ماما.يالة انتوا لسة مامشتوش دة انا بحسبكوم مشيتوا مارينا.مشينا مين هو احنا لسة لبسنا علشان نلبس هى الساعة كام دلوقتى ياماما ماما.استنى كدة اشوف يانهر اسود الساعة 9 الا ربع ماريناو ميرا.يانهر اسود مارينا.يالة علشان ابونا هيزعقلى ميرا.دى اخرة الا بيحبوا يخدموا فى الكنيسة مارينا.ماشى يافليسوفة ميرا يالة بقى ميرا.حاضر ياتاسونى مارينا مارينا.اتريقى اتريقى اوى ميرا.ماانا لزم اتريق اوى هو انتى التاسونى بتعتى ياعنى مارينا.ماشى انا وانتى والزمن طويل ميرا.ماشى يالة بقى علشان انا لبسة مارينا.حاضر يالة ياميرا سلام ياماما ماما .سلام ياحبيبى المشهد الثانى\ الراوى.دهبوا الاثنين الى الكنيسة وحان وقت التناول بعد انتزار كبيروانتوا عارفين طبعا طول انتزار التناول ما انتوا مجربين.مارينا.يالة ياميرا علشان تتنولى ميرا.لا مش هاتناول مارينا.لية مش هاتتنولى ميرا.انا حرة انتى مالك مارينا.ماشى يااستادة ميرا اما نروح البيت ميرا.لية هاتضربينى مارينا.لا طبعا هو انا اقدر ميرا.ايوة كدة فى ناس مايجوش الا بالعين الحمرة مارينا.بتقوليلى اناكدة ميرا.لا طبعاهوانا اقدر مارينا.بحسب انا رايحة اتناول ميرا.ماتروحى هو حد ماسكيك مارينا.ماانا رايحة اهوالراوى.باين اوى من الى فات ان مارينا وميرا بيموتوا فى بعض بس بجد باين ان ميرا مورياهم العين الحمرة بجد ميرا.يالة يابنات علشان نتناول البنات.يالة جومنا.مش انتى قولتى مش هاتناول ميرا.لا ياجومنا دة كلام علشان ازحلقها بس جومنا.برافوا عليكى عندك حق علشان نقدر ناخد برحتنا فى الكلام عقبال مانتناول على فكرة اقولك حاجة وماتزعليش اختك دى خنيقة ميرا.عندك حق وازعل من اية ماهى دى الحقيقة الراوى.دهبة ميرا واصدقائها ليتناولوا وطبعا مارينا كانت واقفة ياترى اية الى يحصل تعالوا نشوف مارينا.ماانتى جيتى اهوة ميرا.ايوة عندك مانع مارينا.لاطبعا هيكون عندى مانع لية ميرا.بحسب مارينا.لا ماتحسبيش

المشهد الثالث\ الراوى.
ودهبوا واتنولوا على خير و الحمد للة وجاء وقت العسير الدى كان يلح على مارينا وهو الخدمة بس قبل الخدمة ابونا هيعمل الى يقدر علية علشان يعين الخدام الجدد فى الفصول وهو الان.ابونا.صباح الخير يابنات الخدام .صباح النور ابونا.اية يابنات عاملين اية الخدام . الحمد للة ميرا.ازيك ياابونا ابونا.الحمد للة ميرا.هو ياابونا فى الحان النهاردة ابونا.ايوة مش استاد مينا الى بيدلكوم ميرا.ايوة ابونا.طب خلاص يبقى هاتخدوا انهاردة ميرا.اوك سانكس ابونا.العفو مارينا.ياابونا ممكن تخلى ميرا تحترمنى شوية ابونا.لية هى مش بتحترمك مارينا.لا خالص الراوى.ابونا طبعا بص لميرا وعلى فكرة كل الحوار دة كانت ميرا حضراه ابونا.اية الكلام الى اختك بتقولة دة ياميرا ميرا.تقول الى تقولة انا مسمحها برضوا اختى الكبيرة ربنا يسمحها بقى دة انا حتى غلبانة اطحط على الجرح يطيب ابونا.ماشى ياميرا انا شايف ان انتوا بتموتوا فى بعض ميرا.اوى اوى ماحضرتك شايف اهو مش اقدر استغنى عنها مارينا.اه طبعا ابونا.خلاص انا قررت انى تاسونى مارينا تكون الخادمة على الاستادة ميرا ميرا.نعم نعم نعم لا يمكن مارينا اصدى تاسونى مارينا خادمة عليا لا يمكن ابونا.خالص ياميرو انا قلت خلاص مش ممكن ارجع فى كلام ميرا.ميروا ولا زفت مش هينفع خالص مارينا.بيت احترمى ملافظك ميرا.بص ياابونا التحكمات بتعتها ابونا.لا لا لا ياميرا عيب كيدة دى برضة اختك الكبيرة الراوى.شور مارينا فرحانة اوى حد فرحان لزم تتحك تعالوا نشوف ميرا هتعمل اية ميرا.بص ياابونا مارينا اصدى تاسونى مارينا عمالة تتحك ازاى ابونا.معلش ياميرا متزعلهاش يامارينا دى برضة اختك مارينا.حاضر ياابونا ابونا.يالة ياتاسونى مارينا علشان تروحى تخدمى مدارس الاحد مارينا.حاضر ياابونا ابونا.يالة يابنات المشهد الرابع الراوى.طبعا احنا عارفين ان ميرا مفقوعة واما مارينا مبسوطة مين ادها تكون خادمة على اختها بسالصراحة عداب انا لو منها لا يمكن اقدر على كدة المهم راحت تقول لاصدقائها تعالوا نشوف اية الى حصل ميرا.محدش يكلمنى دلوقتى لو سمحت جوليت.لية يابرنسيسة ميرا.برنسيسة مين ماراحة حوليت.لية بس حد مزعلك ياقمر ميرا.ايوة حوليت.مين ميرا.اهى جاية اه جوليت.اة اختك ميرا.ايوة مارينا.صباح الخير ميرا.مساء النور مارينا.ماشى يالة علشان مداس الاحد ميرا.مش حضرها ابونا.يالة ياميرا ميرا.حاضر ياابونا جاية مارينا.هههههههههههههههههههههههه� �ههههه فى ناس مابتجيش الا بالعين الحمرةميرا.لا ولهى مارينا.ماشى يالة علشان ابونا مستنينا ميرا.حاضر جاية اه ياتاسونى مارينا مارينا.ماشى يااستادة ميرا الراوى.دهبت ميرا الى مدارس الاحد وطبعا ابونا معاهم علشان اول يوم ياترى اية الى حصل اكيد حصل مشاكل كتيرة اكيد تعالوا نشوف ابونا.صباح الخير يابنات ميرا.صباح الورد والياسمين ابونا.انا النهاردة جيبلكم خادمة ونعمة الخدام ميرا.ونعمة الخدام مارينا.مرسى ياحبى ميرا.العفو ياروح قلبى ابونا.يالة بقى كفيانة حب يالة ياتاسونى مارينا هتحكلنا اية انهاردة مارينا.هحكى قصة ادم وحواء ميرا.لا ولهى لية هو احنا نغة بنرضع ولا اية ابونا.خلاص قصة تانية مارينا.خلاص قصة قاين وهابيل ميرا.هو انتى مصرة ان احنا صغيرين على فكرة احنا فى اعدادى مش فى حضانة ولهى بنات اخر زمن ابونا.خلاص هنتكلم عن الاهوت والناسوت ميرا.لا لا لا لا انا عايزة ادم وحواء ابونا.خلاص مش انتوم كبار استحملوا بقى

ميرا.لا احنا صغيرين ابونا.لا خلاص انا اقتنعت انكم كبار يالة اشرحى ياتاسونى مارينا مارينا.حاضر ياابونا الراوى.وشرحت الدرس مارينا اصدى تاسونى مارينا والصراحة محدش فهم حاجة ودهبوا الى البيت ولكن ميرا دهبت الاول تعالوا نشوف اية الى حصل المشهد الخامس الراوى.حان وقت الهجوم ميرا دى مااحنا قولنا دهبت الى البيت الاول وطبعا مستنية مارينا بفارغ الصبر وحان وقت مجىء تاسونى ماريناالراوى.اما البت مارينا طلعت ناصحة بجد عرفين عملة اية جابت ابونا معاها علشان عارفة ان اختها مجنونة شوية وبتموت فيها هههههههههههه

ابونا.
صباح الخير ياميروا

ميرا
.صباح الفل يااحلى ابونا

مارينا.
فين ماما ياروحى

ميرا
.ماما فى المطبخ ياقلبى اية هو انتى جايبة ابونا علشان خايفة منى

ماما.
اهلا اهلا ابونا اتفضل ياابونا

ابونا.
اهلا بيكى ياام مارينا

ميرا.
ماشى ياابونا

.ابونا.
مش مارينا هى الاكبر

.ميرا.
ماشى ماشى

ابونا
.بصى بقى ياميرا انا عوزة اقولك على قصة

ميرا.
انا بزات
ابونا.
ايوة انتى بزات

مرا.
ماشى اتفضل ياابونا

ابونا.
متشكر يابنتى كان يوجد رجل غنى جدا ماشى وكان هدا الرجل قد عامل عزومة كبيرااااااااااااااااا جدا لكبار الاعمال وجاء بعد دلك شحات وطلب منة اى شىء لة ولم يرضى ان يعطية اى شىء وبعد الحاق كبير اعطية حلاوة وكان هدة الحلاوة قد وقعت على الارض وبعد دلك حلم حلاما كان يوجد فية انا هدا الرجل الغنى انه مات وقال للخدم انا عايز اكل وجاب لة الخدم حلاوة كانت فى التراب والرجل الغنى قد زعق له وهزقة وبعد كدة قالة اية الى انت جايبة دة قالة دى الحلاوة الى اديتها للشحات دى الحسنة الوحيد وطبعا اتعلم ان الى بتعملية فى الديا ممكن يطلع عليكى فى الاخرة وفى الدنيا عارفة ياميرا ان الى بتعملية فى الدنيا بيطلع عليكى فى الاخرة

ميرا.
يانهر اسود ومنيل بطين ياعنى الى بيحصل فى مارينا مينى هيحصل معايا

ابونا.
طبعا ياميروا هيحصل فيكى

ميرا.
يانهر اسود يانهر اسود انا اسفة ياتاسونى مارينا

ابونا.
ههههههههههههه يالة بقى انا هستادن عن ازنك يا ام مارينا وتاسونى مارينا

ميرا.
ياسلام وانا ماليش نفس

ابونا.
ياسلام انتى طبعا اول واحدة عن ازنك ياتاسونى ميرا

ميرا.
تاسونى ماشى ياابونا خير خير

ابونا.
هههههههههههه خير ان شاء اللة يالة سلام

الجماعة.
سلام ياابونا

المشهد السادس\
الراوى.طبعا الايام عدت والسنين فاتت وكبريت ميرا اللمضة واتجوزة مارينا الغلبانة وميرا بقيت خالة على امتة تعقل هههههههه ومارينا بقيت ام وعددت الايام بقيت ميرا اللمضة تاسونى اللة يكون فى عون العيالة صعبنين عليا ههههههههه
ميرا.
وبعدين بقى يابت يانانسى طهقتينى فى عشتى يانعل اليوم الى بقيت خادمة فية مش علشان بنت اختى تطهقى عشتى

نانسى.
وبعدين يابت ياميرا طهقتى عشتى يادى النيلة

ميرا.
بيت ياميرا دة انا ياعبيطة خلتك ولا مش باين

نانسى.
ياختى اتنيلى هى انتى تنفعى فراشة علشان تبقى خالة

ميرا.
بصى العفريت كلها عمالة تتنطط قدامى على فكرة انتى الى غلطانة ازاى تزعقيلى قدام ابونا ماشى فى البيت بتضربينى اما بقى فى الكنيسة تحترمينى فاهمة

الراوى.ههههههههههه مفاجاة ميرا اصدى البيت ميرا اصدى تاسونى ميرا هههههههه تبقى خادمة على بنت اختها ههههههههه وكمان البيت طلعت عين خلتها هههههههه يادى الزمن وفى الحوار وميرا عمالة تتهزق من نانسى ههههههههههه احسن
ابونا.
صباح الخير يابنات

نانسى.
صباح الفل ياباشا

ابونا.
باشا ماشى ياباشا

ميرا.
باشا عيب يابت معلش ياابونا

ابونا.
ماانا لزم اخدها على قد عقلها علشان متهزانيش زيك

نانسى.
ههههههههههه عرف انى بهزقك فضحتك بقيت بجلاجل هههههههههههههه

ابونا.
ههههههههه فاكرة ياميرا اول ماكنتى مطلعت عين اختك اهو طلع عليكى واسخم ومن مين من بنت اختك

ميرا.
عندك حق ياابونا انا كنت غلطان انا هحرم اعمل حاجة وحشة تانى

نانسى.
بس انا بقى مش سيباكى

ميرا.
يامااااااااااااااااااااام ااااااااااااااااااااا

الراوى.هههههههههههه طبعا ميرا جريت ووراها نانسى احسن ووقف ابونا قدام الهيكل وقال
ابونا.
ان عملت حاجة وزعلت حد منك يبقى هتطلع عليك ودى اخرت شقاوة اعدادى

الراوى.مرسى اوووووووووووووى لقراءة المسرحية وكدة خلصت المسرحية كاملة ويارب تكون عجبتكم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
سيزر الروش
** الصامت الحزين **

سيزر الروش غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مسرحية شقاوة اعدادى كلها

كُتب : [ 11-06-2009 - 03:38 PM ]

شكرا يا نانسى يا اجمل انسانة فى المنتدى وبجد مستنين المذيد يا احلى انسانة ربنا يبارك

رد مع إقتباس
بياناتي
my_life
ارثوذكسي بارع

my_life غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مسرحية شقاوة اعدادى كلها

كُتب : [ 11-06-2009 - 05:41 PM ]

هههههههههههههههههههههههه
كما تدين تدان
ولا تدين كى لا تدان
سبحان الله
درات الايام وبقت نانسي بنت مارينا تعمل نفس اللى كانت بتعمله ميرا فى مارينا