تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
مرموره
ارثوذكسي فضى

مرموره غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-26-2007 - 11:43 PM ]

أمين يا هيما

انا مقدرش أرد و لا أعلق بعد كلام حضرتك يا أستاذ أيمن بجد

أنا مش عارفه أشكر حضرتك أزاى بجد

و بجد شكرا لكل الاعضاء الى ردوا و مروركوا على الموضوع بجد نورتوه

بس كل الى عايزه أقوله هو كده الغلط بقى على البنت بس

بس البنت ملهاش اى زنب

محدش بقى يقجر يثق فى اى ولد

لان كل الى فى دماغهم مجرد لعب و تسليه

كفايه اووى ان فى ولاد بيسمحوا لنفسهم يلعبوا بقلوب بنات صغيره جدااا مكملوش 12 سنه حتى

ربنا يستر على اى بنت

و مستنيه رد بقيت الاعضاء

وشكرا جدا لردودكوا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-27-2007 - 12:33 AM ]

سلام لنفسك ايتها المحبوبة في ربنا يسوع
أنا عموماً مش اققصد ابداً اقول أن الغلط على البنت لأنها معذورة من جهة أن يادوب مشاعرها تبدأ في التفتح والكلمة الحلوة بتأثر فيها كتيييييييييييييييييير جداً أكثر من اي عمر تاني وبخاصة في سن 12 سنة لفاية 16 ، دية فترة فيها المشاعر يادوب تبأ في الأنفعال والحس ولما تجد كلمة حلوة بتتأثر بقوة وليها وقع خاص عندها ، وبخاصة أول مرة تشعر بشعور غريب ولذيذ لأنها بتبقى سعيدة بقرب شخص منها يشعرها بأهميتها عنده ...

ولو رمينا عليها حمل الخطأ دوة ظلم حقيقي ليها فمن أين لها بالمعرفة أو القدرة على التمييز
أنا أقدر أقول ان المشكلة اساسها في التربية ، بمعنى أن لو كانت الأم صديقة حقيقية متفتحه مع البنت دون تسيب أو أحساس الأرهاب في مثل هذه الحالات مش كانت هاتفتح قلبها لأمها وتتناقش وتتحاور معها والأم بالحب تقدر توجهها دون أن تحطم مشاعرها وتكشف أمامها كل المواقف اللي فيها لعب وعدم إدراك دون جرح

وطبعاً المشكلة أكيد في الولد اللي بدوره بيندفع وراء مشاعرة ويحب يلعب لأنه لم يتعلم الحب الأصيل من والدية وتفتحهم وإرشادة وتوجيهه من الصغر للحب الحقيقي والألتزام الرجولي

عموماً آسف للتطويل واشكرك حقيقي على موضوعاتك الحلوة والجريئة التي لها واقع خاص على كل من يقرأها
النعمة معك كل حين آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
مرموره
ارثوذكسي فضى

مرموره غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-27-2007 - 12:40 AM ]

بجد يا أستاذ ايمن اا مش عارفه أقول لحضرتك أيه
بجد غير شكر جدا
و كلام حضرتك اكيد صح 100%
و حضرتك تتطول برحتك يا أستاذ ايمن
لان بجد كل كلمه من كلام حضرتك بنستفاد منها
شكرا بجد يا أستاذ أيمن

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-27-2007 - 12:52 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرموره مشاهدة المشاركة
بجد يا أستاذ ايمن اا مش عارفه أقول لحضرتك أيه
بجد غير شكر جدا
و كلام حضرتك اكيد صح 100%
و حضرتك تتطول برحتك يا أستاذ ايمن
لان بجد كل كلمه من كلام حضرتك بنستفاد منها
شكرا بجد يا أستاذ أيمن
العفو يا أحلى مرموره
على إيه يعني ، أنا مش قلت إلا من واقع خبرة تحدث أمام عيني والمشاكل دية مرت علي كتير وبخاصة مع أهالي كتير وكان الخطأ الأساسي يبدأ من الأم والأسرة التي لا تفي احتياجات الابن أو الأبنة النفسية والعاطفية لأنه جانب مهمل جداً
ودائماً نظرة الأهل القاصرة أنهم مجرد أطفال ودوة كلام فاضي مش مدركين أن دوة بالنسبة ليهم هم كأهل كلام فاضي ومروا به واجتازوا هذه المرحة وربما كان الزمن يختلف والظروف تختلف ، أما بالنسبة للبنت على الأخص حياتها وأملها وكنزها الخاص ومركز انشغالها وشغلها الشاغل والموضوع جد خطييييير
لأنه يا أما يبنيها ويجعلها تستوعب سر الحب الأصيل وتمضي في حياتها وتتقدم بأمان وثقة الحب لتنمو وتنضح في حالة سوية ، يا إما يتم تحطيم لكل غالي وثمين في عينيها وتحيا مصدومة محطمة صريعة تحت أقدام تجربة قاسية جداً لا ترحم شبابها الغض ورهف مشاعرها الحلوة التي تصطدم بواقع مرير ولا معين ، فلا تجد من يعينها في حطام نفسها وفقدان الثقة ، لا أم ولا أب ولا أخت أو صديق يعين
فتكره نفسها والدنيا كلها وقد تصاب بحالة نفسية ولا تحترم أي من حولها وتفقد ثقتها في الحب ويصير مصدر قلق وكره عندها ...

متى يستفيق الأهل ويعوا ويدركوا الخطورة التي تحيط بأبنائهم إن لم يستيقظوا ويقيموا علاقة سوية معهم أساسها الحب والثقة المتبادلة والقدرة على الإصغاء ...

وأنا اللي أشكرك حقيقي على كلماتك وموضوعاتك الحلوة وأسئلتك اللي نحتاج إليها جداً في هذه الأيام الصعبة
النعمة معك كل حين آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
مرموره
ارثوذكسي فضى

مرموره غير متواجد حالياً

افتراضي رد: كفايه لعب بقلوب الناس حرااام

كُتب : [ 02-15-2008 - 03:23 PM ]

العفو يا استاذ ايمن
ده كفايه ردود حضرتك على الاسئله الى بتفدنا كتير اوووووووووووووووووى
و لو على الاسئلة فى كتتتتتتتتتتيييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييير

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-15-2008 - 10:57 PM ]

انا اولا بحب احيكي ع الموضوع الهام ثانيا انا باخد عليكي انتي ونانا كلامكم المتحامل علي الاولاد وان كنت بعذركم لتاثركم بالقصة ثالثا بختلف مع الاستاذ ايمن في ان اللي بيعمله الشخص بيبقي نتاج عامل نفسي وبيحب يسيطر وكده ممكن ده يحصل في بعض وليس كل الحالات بالنسبة لمين الغلطان فانا شايف ان اول الغلطانين واكثرهم بشاعة هو الولد اللي فعلا قتل جوة مشاعرها حاجات كتيرة وانا بواقع تعاملاتي مع اصدقائي ولان بيتحكيلي قصص كتير حقيقية ومن اصحابها فانا عارف قد ايه الانسان اللي بيتجرح سواء ولد او بنت بيتعب قوي لكن البنت في الغالب بتبقي اكتر لان في الغالب برده بيبقي حبها اصدق لكن برده مش دايما
تاني الغلطانين هنا الاب والام مينفعش ان الاب سيب البنت في السن ده تخش ع الشات او تمسك موبايل وده لان السن ده ومع اي تربية بطبيعته بيميل للجنس الاخر لان دي اخطر سن (سن المراهقة) او يخلوا جهاز الكمبيوتر والدش في مكان مكشوف مع المتابعة والمتابعة لاتعني الشك ولكن الحب والخوف الشات والدش مليانين بلاوي
وعلي فكرة اخر كلامي احب اقول ان البراءة موجودة بامانة عند الولاد انتظروا حكاية حقيقية من كراكيب هوضح ده

رد مع إقتباس
بياناتي
اسامه
ارثوذكسي متألق

اسامه غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-16-2008 - 12:43 PM ]

شكرا ليكى يا مرموره على الموضوع الهايل ده ورايىء ان اللى يعمل كده شخص مريض نفسيا وليس عنده ضمير ان يستغل براءة طفله ليلعب بمشاعرها او ان يفتح عيناها على مواضيع سابقه لسنها يبقى ليس انسانا اصلا واكيد تربيته المنحرفه هى اللى اخرجته للحياه بهذا السلوك السيىء ربنا يسترها على بناتنا ويهدى الشباب اللى انحرفت دماغه واخلاقه عن الطريق الصحيح شكرا لموضوعك الجميل وربنا يبارك حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-21-2008 - 09:26 PM ]

مرمورة لماذ لاتردي نريد التعرف علي وجهة نظرك من الموضوع والتعليق علي ردودنا

رد مع إقتباس
بياناتي
rikooo
ارثوذكسي جديد

rikooo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-22-2008 - 11:01 AM ]

الناس فيهم الوحش وفيهم الحلو مش شرط ان الولاد وحشه ولا ان البنات وحشه , لو الواحد حاطط ربنا قدامه مستحيل يعمل كده

رد مع إقتباس
بياناتي
عماد حسنى
شاعر المنتدى

عماد حسنى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-22-2008 - 03:41 PM ]

فعلا موضوع غايه فى الاهميه
وللأسف البنت بتكون الضحيه
ياريت اولا البيت والكنيسه وكل من يهمه الامر
انه يهتم شويه بموضوع توعيه البنات
اما بالنسبه للولاد اللى بيعملوا كده فطبعا ده اكيد بتكون عقده او نقص