تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

شويه كلام

عند مشكله وملهاش حل تقريبا بس حبه اكتبها انا بنت مش صغيره فى السن وولدى اتوفى من سنتين وانا قبل وفاته كان بينى وبانه اختلفات فى الاراء معه ومع ماما

اضافة رد

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

افتراضي شويه كلام

كُتب : [ 05-19-2013 - 04:59 AM ]

عند مشكله وملهاش حل تقريبا بس حبه اكتبها انا بنت مش صغيره فى السن وولدى اتوفى من سنتين وانا قبل وفاته كان بينى وبانه اختلفات فى الاراء معه ومع ماما المهم بعد وفاته قربات من امى كتير بس المشكله انى مش عارفه اتواصل معها هى دماخ وانا دماخ تانى خالص وانا حساه انى بقات مش عارفه اتعامل معها ولا مع الناس اصلا انا مش بشتغل بقالى فتره وده عمالى مشكله غير مشاكل عائليه وخناقى المستمر مع ماما والغريبه انى خناقى معها على اسلوبها فى المعامله او التصرفات مش العكس هى طبيعيه جدا وبتتعامل بتلقائيه وده بسبب ليا الحرج قدام الناس وصل الحال بيا انى مش عايزه اعيش معها ولا مع اى حد تانى انا حاسه انى كرهات الناس كلهم . انا بعمل ليها خاطر كتير و هى مش فارق معها اى حاجه من الى انا بعمالها غير الى فى دماخها وبس وانا بصراحه اتخناقات لدرجه انى بفكر اسافر اى حته علشان اترحم من الضغط النفسى ده
مش عارفه اعمل ايه ولا اتعامل ازى قرفات بحد
و حتى مش عايزه اصلى واقرب من ربنا من يوم ما بابا اتوفا وانا بعيده جدا عن الخدمه والكنيسه ووالصلاه مع العلم ان ربنا وقف معايا جامد جداا السنتين دول بس برضوا مضايقه من كل حاجه ومن الضغط النفسى بتاع البيت
صلولى ربنا يرشدنى ويدنى سلام

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
غير مسجل
Guest
Media رد: شويه كلام

كُتب : [ 05-22-2013 - 01:59 AM ]

اختي العزيزة
سلام المسيح الذي يفوق العقول يكون معاكي
اولا
احب ان اعلق علي موضوعك دا لانه مش اول مرة اقراه او اسمعه او اشوفه لكن للاسف بيتكرر كتير معانا كلنا
وبالنسبة لكي فانتي معذورة بسبب وفاة الوالد ولكنه اصبح شفيع لكي عند المسيح ففي نفس الوقت الذي يوجد فيه الحزن علي فراقه لازم يوجد الفرح لانه في مكان افضل حيث لا يوجد حزن ولا بكاء مثلما يوجد هنا علي الارض
ثانيا بالنسبة للوالدة فهي اكيد متألمة بسبب فراق زوجها ايضا
ثانيا اكيد في اختلاف في طريقة التفكير بينكم بسبب اختلاف السن والتطورات فهذا شئ طبيعي
فالحل هو اولا في يد الرب فبل اي احد فانتي حاولي تبدأي صلاة من جديد تدريجيا
وايضا رجااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااء اذهبي لاب اعترافك او اي اب كاهن واقعدي معاه واحكي بدون كسوف لانه افضل طبيب نفسي وكمان بيعوض الاب الجسدي فامور كتيرة جدا ودا طبعا هتدوري عليه وهتلاقيه عند كاهن يكون عنده خبرة في الامور الشبابية من الناحية النفسية بجانب الروحية طبعا ولما تلاقيه انشاءالله ربنا هايحط علي لسانه الكلام اللي يساعدك ويطلعك من المرحلة دي
وكمان اهم حاجة حاولي تعمليها ترجعي علاقتك بالكنيسة والخدمة لانه في مقولة جميلة جدا بتقول
(عشان تتخلص من المك ووجعك اطلع بره الدايرة القديمة ولا تفكر فذكرياتك وماضيك واطلع بره نفسك بخدمة الاخرين عشان الرب يعزيك)
وربنا اكيد حاسس بيكي وبكل قلب متألم واكيد هو يتدخل ويحل كل امورنا
واخيرا ربنا يحافظ عليي ويدبرلك حياتك للافضل
امين
شكرا
واسف علي الاطالة

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: شويه كلام

كُتب : [ 11-25-2013 - 03:12 PM ]

سلام أختي العزيزة ولو ان الرد جه متأخر جداً:
مكتبوب: [ أكرم أباك وأمك ] وانتِ عايزة ماما يكون تفكيرها حسب هواكِ الخاص ورافضة أن تتعاملي مع الواقع وتحترمي والدتك وتقدريها تقدير خاص وتعطيها التقدير اللائق بها حسب وصية الله، وما تفعلينه ليس سوى كبرياء القلب الخفي، لأن من كلامك أنك بتحرجي منها أمام الناس بسبب تلقائيتها غير حاسبه حساب اختلاف الأجيال، ولو كنتِ بتقدري والدك وبتحبيه كما هو واضح من كلامك عن علاقتك به، لكنتِ قدرتيها واحترمتيها لأجله، وبصفتك كنتِ خادمة تعلمي الأولاد والبنات عن المسيح والحياة معه وتسلمي لهم الوصية فعيشي بها لكي تستطيعي أن تكوني خادمة حقيقية لله الحي، لأن للأسف الشديد كثيرون تسرعوا وحملوا نير الخدمة قبل أن يعيشوا الأنجيل ويحيوا بالمسيح طائعين وصاياه التي ليست بثقيلة لأن النعمة التي يُعطيها لنا تجعلنا نعيش الوصية كما هي لأننا صرنا عتقاء الرب، أي كل واحد فينا يحمل إنسان جديد مخلوق على صورة مسيح القيامة والحياة، فأن لم نعيش كما يحق لإنجيل المسيح كيف نصير له خداماً لأننا إنجيل الله المقروء من جميع الناس !!! ثم المحكات اليومية والمواقف التي تمر بنا تكشف عن ما هو في قلبنا، فموت والدك كشف ان حياتك مع لاله لم تكن مستقيمة فأول مشكلة ظهرت جعلتك تتركي الحياة مع الله برمتها، وثاني شيء والتدك علاقتك بها كشفت عدم طاعة الوصية وعدم وجود تواضع ووداعة تحتاجي إليها من الله.

أختي العزيزة الرب قال أن من يحبه يحفظ وصاياه، ووصاياه ليست ثقيلة، لكن متى يكون هناك ذات أي كبرياء في القلب خفي، يجعل الإنسان يبحث عن كرامته ويجعلها فوق صية الله ويتحجج بألف حجة وحجة لكي لا يُتممها، فلو لم تحترمي والدتك وتقدريها فأن بعدك عن الله سيستمر وستخسرين نفسك والحياة الحقيقية مع الله، فهروبك من والدتك والرغبة في ترك البيت ما هي إلا كبرياء قلب خفي يحتاج توبة التي ستظهر جديتها في تغيير نظرتك لوالدتك وبعودتك لله الحي، لأن بُعدك عن الله سيصيب حياتك بالعطب والتلف في كل شيء، فتوبي وعودي للحياة مع الله بصدق قلبك لتكون حياتك مع الله مستقيمة جادة تتخلي فيها عن كرامتك وتحبي والدتك وتحترميها للغاية، واعلمي أن موت والدك ليس حجة مقبولة على الإطلاق لكي تبتعدي عن الله الحي أو لا تقدري والدتك أو تحترميها... النعمة تكون معك وربنا يسوع يقويكي ويهبك قوة آمين

رد مع إقتباس

اضافة رد