تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

سؤال وجواب أسأل وأبونا يجاوب

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

الاعتراف

انا بصراحة بقالى كتير مش بعترف ومش ليا اب اعتراف لانى اجوزت فى بلد اخرى غير الى كنت مقيمة فيها فى بيت ابى والمشكله انى مش مرتاحه لحد من الاباء

اضافة رد

الصورة الرمزية soso-simsim
soso-simsim
ارثوذكسي متقدم
soso-simsim غير متواجد حالياً

Rose الاعتراف

كُتب : [ 10-26-2011 - 09:04 PM ]

انا بصراحة بقالى كتير مش بعترف ومش ليا اب اعتراف لانى اجوزت فى بلد اخرى غير الى كنت مقيمة فيها فى بيت ابى والمشكله انى مش مرتاحه لحد من الاباء الكهنة الى موجودين هنا فى المكان الى اجوزت فيه مش عارفه اعمل ايه وبروح القداس وبتناول علشان انا حامل وببقى نفسى اعترف بس مش عارفه اعمل ايه هل تناولى ده غلط ممكن حد يرد عليا ونفسى اتكلم مع حد من المنتدى لو حد عايز يكلمنى يبعتلى الايميل بتاعه واتكلم معاه بس تكون خادمه علشان نفسى اتكلم فى حاجات تخصنى لو سمحت ممكن ربنا يعوض تعب محبتكم. شكرا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الاعتراف

كُتب : [ 10-26-2011 - 11:05 PM ]

سلام لك يا أختي لقد تحدثنا عن الاعتراف الصحيح حسب التقليد الكنسي أكثر من مرة في المنتدى وستجدينه في القسم الكنسي، كما أرجو أن أحدى الخادمات تكلمك وتتحدث إليكي من المنتدى مع رجاء أن تكون لها خبرة وعمق روحي ولها في التوجيه والإرشاد لكي تستطيع ان تعينك بمحبة ربنا يسوع وإلهام الروح القدس، اقبلي مني كل الاحترام والتقديرئن النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2011 - 02:42 PM ]

ممكن بس سؤال لتوضيح قبل ما جاوبك

انا بصراحة بقالى كتير مش بعترف ومش ليا اب اعتراف لانى اجوزت فى بلد اخرى غير الى كنت مقيمة فيها فى بيت ابى
يعني انا اللى فهمتة انك ميش بتعترفي بس من لما تجوزتي صحححححححححح والا اصلا وانت في بيت بابا مكنتيش بتعترفي لاب كاهن
لانها تفرق

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-28-2011 - 04:59 PM ]

في إنتظار الإجابه ع سؤال ريم علشان نعرف بنعمه ربنا نساعدك صح
وممكن تتكلمي معاها عبر الرسائل الخاصه في المنتدي بردوا أفضل من الإميل لأنها شخصيه رائعه وهتفيدك بالتأكيد
وأنا بردوا تحت أمرك ‏‎ ‎

رد مع إقتباس
بياناتي
soso-simsim
ارثوذكسي متقدم

كُتب : [ 10-30-2011 - 05:35 PM ]

انا كان ليا اب اعتراف لما كنت فى بيت ابى بس لما جيت هنا فى المكان الى اجوزت فيه ماليش اب اعتراف علشان كده انا بقالى كتير مش بعترف بتناول من غير اعتراف وانا حاسة انه غلط .بس كنت بعترف وليا اب اعتراف لما كنت فى بيت بابا . وحاجة تانية انا مش بعرف اتكلم عبر الرسايل الخاصة اللى فى المنتدى فممكن تاخد ايميلى وتكلمنى عليه اكثر من الرسايل الخاصة ده لوسمحت ظروفها .

رد مع إقتباس
بياناتي
soso-simsim
ارثوذكسي متقدم

كُتب : [ 10-30-2011 - 05:39 PM ]

مرسية جدا يا ايمى انا هابقى مبسوطة لو اتعرف عليكى انتى وريم بس انا مش بعرف اتكلم عبر الرسايل الخاصة فاممكن لو سمحتى تكلمينى عبر الايميل ده لو سمحتى وشكرا على انكم مهتمين بالسؤال بتاعى ومهتمين كمان بالرد ربنا يعوض تعب محبتكم .

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2011 - 12:44 PM ]

نشكر الله اختي انك لسا معنا وعم تابعي الموضوع
بس از بدك راي يعني بمحبة ونور المسيح حقولك متغيريش اب اعترافك لسبب واحد
اولا لان اب الاعتراف بيبقي اكتر حد عارف درجتنا الروحية وبتابع معنا وبيعرف يوصف لينا الدواء على حسب الداء لان هو معانا من اسفل الدرجات الروحية اللى كنا فيها وبيساعدنا نتخلص من شوائب نفسنا اختي لذلك بفضل ما نغير الا للضرورة يعن لا سمح الله او استحالة التواصل معة لو مسافرة بس بوضعك بتصور ميش مستحيل
طيب فكرت ترتبي امورك لو مثلا رحتي تزوري اهلك يكون جز ء من الزيارة مخصص للاعتراف مثلا تروحي تزور كنيستك كل فترة ممكن كل شهر او حسب يعني وتضوي شمعة وتقعدي مع اب اعترافك وحيبقي اكتر جمال لما تكون الزيارة عائلية يعني ولادك يكون بحوش الكنيسة مع الاب وانت تاخدي بفرح تعترفي لانك بهيك تعكسي صورة حلوة لولادك ان حتي اقوي حد بنظرهم محتاج توجية من الاب وهو اللى بيمثل صورة الرب وكهنوتة على الارض دي نقطه ويبقي فرصة يدرب الكل ان لازم يكون ببرنامج حياتنا جانب روحي وملتزمين فية كعائلة
وانا هنا ميش بكلامك بفكر بكلامك بواقع وانت تقدري تعيش وتتعايشي فية اي حد اي كان ممكن يمرق علية حالة زي حالتك ولو فكر شوية يلقي ميش مستحيل ولا صعب لو ابتدي حياتة الاسرية صح يعني يكون بمنزلة دايما وقت للصلاة يكون بجدولة الزمني ولو مرة بالشهر التزام بموعد الاعتراف التزام بالصلة

طيب نقول ميش تقدري تروحي اوكي
من الاساس انت اختي مكنيش من المفروض تقطعي مع اب اعترافك وتقدري تتواصلي معاه وتاخدي توجيهات الكاهن وفقا للزمان والمكان والظروف التي تقيمي فيها وطبعا وسائل الاتصال مخلتيش اي شي بعيد اليوم هي مسهلة كتير ممكن تستعيني بالتلفون او بالبريد الالكتروني مثلاً بتوجيهات الكاهن طبعا لا يعطي الحل عن الخطايا عن بعد ولكن التزام المعترف بتوجيهات المعرف اي الاب فان صلاة المعترف عن نفسة طلباً للمسامحة من الرب الاله له وصلاة الاب المعرف من اجلة من ناحية اخري تسد مسد الاعتراف والحل الرسميين الى ان يلتقيااذا ذك يكملا ما شرعا فية عن بعد اي ان يسلك المعترف بحياتة توبة ضمن قدسية سر الاعتراف وضمن سر التوبة الحقيقية وهنا لا نركز على الطقس ولكن نركز على فاعلية التوبة التي يسعي اليها المعترف هل هي صادقة ام تتاخذ الشكل فقط لممارسة السر بحرفية وبدون روح التوبة
ومننس اختي الرب فاحص القلوب والكلي شو نفع اب اعتراف يبقي متاح باي وقت وتتناولي بعد ما تعترفي وانت فعليا ميش عايشة حياتة توبة حتكون راحتك شكلية واانية وسطحية و

ولو فعلا ميش تقدري لا تتوصلي ولا تاخدي توجيات روحية منه لحتي تقدري تعترفي بتصور
خدي منه بركة على القليل ولو بالتلفون لتقدري تختاري اب بمنطقتك وترتاحي لية روحيا ومكلمتيكيش عن السر كسر لاني بتصور انك مدركة اي يعني سر توبة واي يعني انك تسعي على خلاص نفسك والا ما سعيتي لتقدري تكون فعليا تحت ظل هل سر المقدس باستحقاق بالنسبة لنك بتتناول من غير اعتراف فدا يرجع لحالتك واحساسك بالتوبة لو فعلا عايشة بيها او لا وكمان مننساش دور واهمية الصلةدايما لتحل مشيئة الرب ويكون وسط كل اللى قولتلك ليساعدك تختاري الانسب ليكي روحيا
ربنا يباركك ويقويكي ولو في اي استفسار انا حاضر لو تحبي هنا او نتوصل باي طريقة مفيش مانع

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 10-31-2011 الساعة 12:56 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
soso-simsim
ارثوذكسي متقدم

كُتب : [ 10-31-2011 - 03:00 PM ]

مرسية ياريم على اهتمامك بالرد على سؤالى بس صدقينى انا بقالى كتير ماروحتش لبيت اهلى علشان حصل حمل بعد الجواز علطول وكمان بيت بابا بعيد عن المكان الى انا فيه يعنى اخد 3 مواصلات لحد ما اوصل عندهم وده صعب على واحد حامل علشان كده انا مدايقة انى ماليش اب اعتراف هنا ومش مرتاحة لحد هنا من الاباء الكهنة بس وكان نفسى اتكلم معاكى اكتر من كده بس ممكن تضفينى صديقه لملفك الشخصى اللى فى المنتدى وانا هابعتلك الايميلفى رسالة فى الملف الشخصى علشان اتكلم معاكى بوضوح اكتر من كده وربنا يعوض تعب محبتك ومرسية . شكرا ربنا معاكى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-01-2011 - 02:41 PM ]

رد ريم كان رائع يا ساسو وصدقينى اخدت الكلام منى بالظبط مخلتليش حاجة اقولها -
بصى يا قمر هقولك حاجة تانية
اية رايك تختارى احسن الموجودين فى الاباء عندك للاعتراف وبس كسر الهى وغفران عن خطايا بعد التوبة طبعا - اب الاعتراف مجرد جسر بينا وبين ربنا بيشيل الخطية من على راسك ويحطها على رأس المسيح
حتة اننا احيانا بنتعلق بية ونحبة اوى وكتير بيتطلب منة يكون مرشد نفسى كمان دة مش مقياس للاعتراف طبعا دى مشكلتنا احنا مش مشكلة الكاهن
وفى نفس الوقت تختارى مرشد روحى تانى بعيد عن الاعتراف خالص تتكلمى معاة فى اللى انتى عاوزاة - ارشاد روحى فضفضة بيريحنا -- الخ
مثلا تاسونى تكون كبيرة كأم وذو خبرة وروحيات حلوة او خادم يكون فى مكانة أب مشهود لية بالتقوى والاحترام والروحيانية
اية رايك فى الكلام دة ؟ يناسبك ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
soso-simsim
ارثوذكسي متقدم

كُتب : [ 11-01-2011 - 06:43 PM ]

اه كلام جميل وانا معاكى بس انا بحب يبقى ليا واحد بس اوك معاكى فى تاسونى بتكلم معاها بس هى مش موجودة برده انا فى مكان ماعرفش فيه حد خالص علشان كده انا طلبت من الادارة انها تعرفنى على اخت روحية من المنتدى وترسالنى وارسلها اما الاعتراف اوك انا امعاكى فى الكلام اللى انت قولتيه وربنا يدبر والاقى اب اعتراف واعترف وربنا يعوضك مرسيه يا ايمى

رد مع إقتباس

اضافة رد