تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

دعوة لتطهير الكنيسة من الفساد

أعلم أن عنواني قد يبدو مستفزا بعض الشيء وأنه سيغضب معظم الأقباط اللذين مازالت تسيطر عليهم العاطفة وحدها ولكن الإستفزاز الذي سأكون صنعته للبعض دون قصد مني لم ولن يكن

اضافة رد

الصورة الرمزية كراكيب
كراكيب
ارثوذكسي بارع
كراكيب غير متواجد حالياً

RG6 دعوة لتطهير الكنيسة من الفساد

كُتب : [ 02-19-2011 - 07:26 PM ]

أعلم أن عنواني قد يبدو مستفزا بعض الشيء وأنه سيغضب معظم الأقباط اللذين مازالت تسيطر عليهم العاطفة وحدها ولكن الإستفزاز الذي سأكون صنعته للبعض دون قصد مني لم ولن يكن بقدر الإستفزاز الذي أراه داخل كنائس كثيرة موجود بمصر _ مع الأسف _ لن أسمي كنائس بالإسم بالطبع ولن أذكر أسماء أباء كهنة أو أية رتب كهنوتية ولكني سأذكر بعض من هذا الفساد وهدفي من كتابة هذا الموضوع ليس هو الإساءة للكنيسة كما يحلو للبعض أن يطلق علي توجهاتي وإنما هدفي هو أن نستيقظ نحن كشباب وككل قبطي قاريء لهذا الموضوع ونقول للفساد الموجود للأسف بداخل الكنيسة لا وأن نقضي علي هذا الفساد كما فعل شباب مصر ( المصريين ) الأطهار وقضوا من خلال ثورة الحرية والكرامة علي الفساد ف الوقت الذي كانت تقول فيه الكنيسة لشعبها لاتخرجوا للمظاهرات معللين قولهم هذا في خوفهم علينا وهم غير عالمين بأن الخطر إنما يكمن في عدم الخروج يكمن في الجحور التي صنعناها لأنفسنا وإرتضي معظمنا أن يبقي فيها ولكن اعتقد أنه قد آن الأوان كي نقول لا لكل فساد أريد من كل شاب وكل قاريء ألا يساعد في إزدياد الفساد داخل الكنائس من منا يستطيع أن ينكر أن هناك للأسف رشاوي داخل الكنائس قد تكون النسبة قليلة وإن كنت أشك في هذا ولكن وحتي مع النسبة القليلة لا يليق بتاتا وجود رشاوي في داخل الكنيسة البعض سيقول لي من قال لك أن هناك رشاوي سأرد بأنني أعلم مطرانية وليست كنيسة صغيرة حدث فيها هذا ومطرانية أخري بجانب عدد من الكنائس وكان معظم هذه الرشاوي كانت تدفع لأخذ تصريح الزواج دون إصدار بطاقة إنتخابية هذا الشرط الدخيل الغريب الذي أدخل علي إتمام سر من أسرار الكنيسة السبعة مال الكنيسة ومال الإنتخابات نسمع إجابات من عينة أن الكنيسة تريد أن يكون لنا صوت تريد لنا هذا في الوقت الذي كانت تزور فيه أصواتنا وحتي وإن لم تكن تزور فكل شخص حر يرشح أو لا هذا حقه وإن تخلي عنه فهو سيكون مقصرا ف حق نفسه هذا بالطبع في ظل وجود إنتخابات حقيقية وهو مالم تشهده البلاد المصرية منذ أكثر من خمسة وعشرون وعاما والأكثر من هذا أن هناك أشخاص كانوا يدعون داخل الكنيسة الشعب كي ينتخب أحد رموز الحزب الوطني ف الوقت الذي كان رئيسه يخطط لقتل المصريين ولن أقول المسيحيين ... لا لحكر الرأي ونعم للتوجيه أنا لست ضد التوجيه وجهني وقل لي لابد وأن تنتخب وأن يكون لك صوت وأطلق لي الحرية ولكن تجبرني علي هذا فهذا لن يأتي بأية نتيجة فمعظم الشباب سيخرج تلك البطاقة مرغما ولكنه لن يذهب للتصويت إلا إذا تم إصدار قانون آخر يقول بأن من لم يذهب للإنتخابات لن نعمد مولوده أنا لا أسخر بقدر ما أعرض ماهو موجود فعلا بجانب تلك القضية نجد أيضا قطاع من الكهنة لانعلم كيف في لمحة بصر يصبح من أعيان البلد بالرغم من أنه حين رشم لم يكن لديه سوي شقة إيجار ولذا أتمني أن يقدم الكاهن إقرار ذمة مالية لأسقفه حين رشامته حتي يتمكن الأسقف من محاسبته حتي نحافظ علي أموال الشعب الذين دائما مايسألوننا كيف أصبح أبونا هكذا بالطبع كلامي لاينصب علي كل كهنتنا فمعظم كهنتنا شرفاء وأغلبهم من أسر ميسورة الحال ولهم ميراثهم ونحن نحبهم بل أن أغلبهم يعطون أموالهم للشعب ولكن من أجل التطهير لابد وأن يراقب الكاهن ولا يقول لي أحد لارقيب عليه سوي الله فالله رقيب علينا كلنا ولكن يجب متابعتنا حتي لانسقط ولن أتعرض للكهنة اللذين يصبحون كهنة وهم لا يصلحون كخدام فقط فهذه مسئولية كل شعب لان قداسة البابا أعطي الحق لشعب أن يختار راعيه فيجب علينا كشعب أن ندرس شخص من يرشح قبل أن نعطيه أصواتنا وقلوبنا وعقولنا وبيوتنا بل وفكرنا .. لن أطيل وسأنهي موضوعي بأمنية أخري فأنا أتمني أن يتم صرف المبالغ الموجودة بالكنيسة في أطرها الطبيعية فأنا أكرر رفضي لما يقوم به بعض الكهنة والأساقفة والمطارنة بإعطاء الشعب بكل فئاته وطبقاته مبالغ مالية علي سبيل البركة وكأن الفلوس أصبحت بركة وقد تصل مجموع تلك الأموال عشرات الآلاف ولا أعلم من هو مالكها وأنا لست مبالغا في الرقم يحدث هذا في الوقت الذي نسمع فيه علي قناة سي تي في ان أحداهن تتمني أن تأتيها أمها بطعمية وأخري تريد حمام حتي لايراها أحد بالغيط!!!

هي دعوة للتطهير وليست لإساءة الكنيسة ولكن لغيرتي علي الكنيسة التي أتمني أن أراها في أجمل ثوب كما هي دائما

التعديل الأخير تم بواسطة magdy totti ; 02-20-2011 الساعة 05:32 PM
رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
kagemaro
ارثوذكسي جديد

kagemaro غير متواجد حالياً

افتراضي رد: دعوة لتطهير الكنيسة من الفساد

كُتب : [ 02-19-2011 - 10:42 PM ]

فعلا انت صاحب القلم الجرئ
مش هاقوللك اني علي درايه بكل المشاكل ديه
لكن انا معاك ان في فساد في الكنيسه وان الكنيسه بقي فيها استغلال للسطه بش غير لائق
محتاجين رعاة امناء علي شعب الكنيسه اكتر من كده ... ربنا يتمجد
شكرا علي الموضوع الجرئ...

رد مع إقتباس
بياناتي
هابى22
ارثوذكسي مكافح

هابى22 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-19-2011 - 11:51 PM ]

انا مش شايفى فى كلامك حاجه بس دى فعلا الحقيقه للاسف11111 ربنا يحافظ على شعبو وعلى كنيستو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شكرا على الموضوع الجامد ده
ربنا يتمجد فى اولادو صلو من اجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-20-2011 - 12:06 PM ]

أنا في أسئله في باللي حقيقي
وهي مجرد أسئله بدون أي نوايا أخري !

المفروض لما واحد يشوف حاجه غلط يعمل ايه ؟

وايه الفائده من موضوع زي ده يفضح الفساد كما توضح ؟؟

هل شعب الكنيسه هيعملوا ثوره علي الفاسدين فيه ؟ معقول ؟
ولو مش معقول ، ايه الطرق اللي نتخلص فيها من الفساد اللي زي كده بدون ما نفعل خطيه ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-21-2011 - 01:02 AM ]

رائع يا ميلاد موضوع فعلنا محتاجين نتاقش ونتكلم فيه لانه ضرورى ومهم جدا
ويمكن انت اتكلمت فى بعض النقاط منهم قبل كده
زى الرشوة والفساد وغيرها من القضايا المهمه
ضيف كمان يا ميلاد مجالس الكناءئس الروتينى اللى بجد فيه بقى المحسوبية وغيرها من الحاجات اللى تحرق الدم واللى بجد مش بتعمل اى حاجه بل با العكس بتوقف المراكب السيره انا شايف فان بدء التغير من هنا واننا نتكلم بامانه مع انفسنا وندى فرصة لغيرنا انه يشتغل لكن لاسف كل واحد بيشتغل بدماغه ومفيش مراجعيه ولا نظام ماشين علية ده بجانب ان مفيش اى اوليات للكنيسة لا من او ل اولياتها اخوة الرب ولاسف مفيش غير الافتقاد اللى كل فين وفين اللى حتى مش موجود دولقتى صدقنى وانت عاارف كده كويس او حتى البركة اللى بياخدها برضوه كل فين وفين لو حتى اخده علطول متقدريش حتى دولقتى تفرق بين اخوة الرب الكل عايز من الكنيسة وكانه حق مشروع لدى الجميع وده ليه لان زى ما انت قولت مفيش رقابه وطبعا ده طبعا نيتجته بتكون اكثر سوء وبتزيد اكتر بدل من قل من اخوة الرب لا ده العدد بيزيد والمشاكل اللى وراهم بتكون اكتر واصعب ده علشان كل واحد بيفكر وبيعمل بدماغه وكل واحد يتكلم او يدفع شوية فلوس او تبرع للكنيسة الاباء يخله يحس انه صاحب الكنيسة او هو يحس بكده طبيعى ويااامر ويعمل اللى هو عايزة
لاسف يااميلاد احنا معنديش نظام خاالص ولا خطة لمستقبل افضل بدل ما نفكر ونعمل حاجات تفيد الشعب لا بنعمل حاجات تشغل الشعب
لازم اسلوب تفكيرنا يتغير وينضج
لازم كل واحد يكون راقيب ع نفسه الاول وبعدين نبتدى نعمل جديد انا بستغرب صدقنى ليه صوت الشباب مش موجوده ومفيش حد بيسمعه
لازم يكون فى نظام ده حتى الهنا اله نظام واحنا لاسف مفيش اى نظام عندنااروتين وبس
خلينا الشعب يبص للفلوس وكن الكنيسة دى بنك مركزى او ملجا ايتام للى يستهل واللى مش يستهل
كفاية كده

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

Dr.PeRO غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-21-2011 - 03:07 AM ]

أخى صاحب الموضوع الجميل والجرئ ... أحيك على هدفك النبيل .. ولكن أحب اوضحلك حاجة بسيطة ... فيه بلاوى تانية كتير وكمان تخص اساقفة مش كهنة بس .. وبلاوى كمان تخص الأديرة .. وده متوقع انه يحدث لأن الجميع زاغوا وفسدوا وعوذهم مجد الله ... أنا عن نفسي شوفت حاجات فعلا صعبة .. ولولا انى عاصرتها بنفسي مكنتش صدقت ..
المشكلة ان لما اى خروف بيضل .. كلنا بنقول دهخروف معلش مش مشكلة .. الراعى بتاعه هايجيبه .. لكن لما الراعى بيضل .. تبقى العثرة مضاعفة جداا .. وده اللى حذر منه بولس الرسول لما قال: و لسنا نجعل عثرة في شيء لئلا تلام الخدمة .. وأدى دلوقتى الخدمة بتتلام اهه.
ربنا يرحم

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-21-2011 - 05:03 AM ]

معلش انا هاعلق علي النقاط الاساسية فقط اللي طرحها صاحب الموضوع والردود
ومنها كالأتي :-
أولاً : ليه دايماً لما نيجي نكتب موضوع جرئ (شوية) لازم نحط مقدمة طويلة ان ياريت الناس تقرا الموضوع كله والردود قبل ما تعمل ردها ؟! .... انا عن نفسي لا يهمني علي الاطلاق هذه الفئة ابداً اللي هو يدخل يقرا العنوان ويمشي عنيه علي الردود ويكتب رده (سواء رده كان معي او ضدي)، وبصراحة لما اشوف واحد فيهم رادد عليا بعنف ولا بعيره اي اهتمام - الفئة دي تبوسها وتحطها علي جنب مش أكتر من كده - ومش كل واحد يقول كلمه حق يبقي كافر او يهرطق، وهاقول معلومة للزمن أكثر من تجدهم جهلاء في مناقشتهم هما المصريين دون عن جميع الجنيسات الاخري، اللي هو ماشي بمبدأ الجواب بيبان من عنوانه وبالتالي يفضل يرد علي عنوانه وينسي يقرا الجواب، فصدقني ولا تاخد في بالك خالص نفضلهم اوي لانك هاتستهلك وقت وطاقة اكبر في تبريرات لنفسك ونصائح ليهم.
ثانياً : من ضمن تعريفات كلمة العثرة او ما هي العثرة، قريت ان ذكر انصاف الحقائق هي عثرة، بمعني انك تذكر نص الكلام وتخفي النصف الاخر، وده علاقته بالموضوع هنا هو ان استاذ كراكيب اتكلم عن الفساد ده ولم يذكر اسم المطرانية او الكاهن ... معلش مع أحترامي اومال انت بتقول نحارب الفساد ازاي اذا كنت انت نفسك مش عاوز تقول الاسماء ؟ أليس من ذكر الاسماء مساهمه في مواجهة هذا الفساد والتعدي علي الاسرار الكنيسه ؟ يبقي ازاي منقولش اسمائهم ... لان بكده كل واحد هتلاقيه واقف ورا الخادم المسؤل عن الصندوق وواقف ورا الكاهن بيراقبهم، ياريت حضرتك تقول الاسماء ويكون هناك أدله علشان احنا من بكرة نكون باعتين جواب شكوي بالادله بتاعتنا للبابا شنودة علشان يتم تحويل هؤلاء الي المجلس الاكليريكي فوراً.
ثالثاً : بخصوص نقطة الاستاذ ايمن من جهة بناء الكنائس والفقراء، معلش بس يا استاذ ايمن بالامانة انا بضحك لما بسمع موضوع بناء الكنائس بالملايين واهمال الفقراء ، هو لمؤخذه الخمسين سنه اللي فاتت دي من اول السادات احنا بنينا كام كنيسه اساسا ؟ علشان تقولي ملايين ؟
ياراجل دا في كنايس جالها قرارات ازاله علشان الكاهن عمل ترميم لدورة المياة بدون تصريح وتيجي حضرتك تقولي كنائس وبالملايين ؟!! دا احنا كنا بنبوس رجلين اللي يسوي وميسواش علشان يدونا تصريح اننا نلحق نرمم حوائط الكناس قبل ما تقع علي المصليين، فمعلش دي من القضايا اللي بقيت مستهلكة خالص بالنسبه لينا وبصراحة لما هو صوتنا عالي اوي كده وواخدنا الحق عن الفلوس اللي بتتصرف علي الكنايس والمباني الملحقة دي ، طب اومال كنتوا فين بقالكم خمسين سنه مش عارفين تاخدوا حق من حقوقكم !!! يعني جايين علي حته الكنيسه اللي هي متر في متر لما حبت تشتري ارض جديده علشان توسع نفسها وحبت تعمل المذبح بتاعها بدل ما هو خشب والسوس دخل فيه تقوم تعمله رخام وتتكلموا ؟!
دا انا لو اقولك يا استاذ ايمن القوانين اللي عملاها الدولة لبناء كنيسة واللي كان كتبها واحد مساعد وزير سابق في مصر تضرب كف علي كف، علي سبيل المثال كان طالما القرية او المدينة فيها كنيسة أذن لا حاجة لهم ببناء كنيسة أخري.
ياراجل هو في حد يروح ياخد تصريح من هيئات الطب البطري علشان يبني كنيسة !!! الطب البطري !!

رابعاً وأخيراً رداً علي استاذي فيلسوف : طبعاً لما نشوف غلط، دا مش احنا نقول عليه وبس دا احنا نمسك اللي بيعمله بأيدينا ونوديه يتحاكم او يتعاقب ولا هو كل اللي علينا ندخل نقعد ساعتين قداس وساعتين زيهم مدارس احد ونقابل صحابنا في الكنيسة ونسلم عليهم وبعد كده كفي الله المؤمنين شر القتال !!!
دا عالي الكاهن علشان مردعش اولاده اصبح مُدان، مع ان هو اساساً راجل كان له خبرة مع الله وكان يعرف يميز صوت الله ولكن فقط علشان اولاده اللي كان مسؤل عليهم ومردعهمش لما شافهم بيعملوا الخطأ في مقدسات الله كانت عقوبته انه هايموت هو وأولادها في يوم واحد، فيعني معلش وبالاسلوب البلدي اللي يعمل غلط انا ادخل صوباعي (يكون صوباعي الكبير) في عينه.

وعلي سبيل الدعابة

طبعاً كما جرت العادة وجب التنوية للاخوة الافاضل اصحاب القراءة السريعة ان يتمهلوا في قراءة الموضوع والردود حتي لا تكون ردودهم بدافع عنواني او عاطفي
واستغفر الله لي ولكم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ههههههههههه

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-21-2011 - 12:44 PM ]

سلام ومحبة من ربنا يسوع المسيح القدوس الحي فاحص الكلى والقلوب والذي سيدين المسكونة بالعدل ويعطي كل واحد حسب أعماله ...
سامحوني على حذف جميع مشاركاتي في الموضوع وسأنقلها للمحذوفات لكي لا تُعاد إطلاقاً (مع اعتذاري لجورج لأني حذفت رده عليا لأنه اقتبس من المشاركة التي كتابتها فاضطررت احذفها مع طلب من إيمي ان تحذف المشاركة التي اقتبست منها شياً من كلماتي ) لكي لا يأخذ الموضوع أكبر من حجمة ويفهم كلامي في إطار غير صحيح أو يُظن أني بالتكلم عن أن المباني فساد أو أني بأطالب بإلغائها أو صرف النظر عنها ، لأن هذا ليس محور حديثي إطلاقاً ، ونظل نستمر في الشرح والتوضيح مما يفقدنا كلنا سلامنا في صراع لا طائل منه لأننا لا نتصارع أو نحكم على موضوع المباني من عدمها ، المهم الفكرة الرئيسية التي أقصدها من ردي وصلت وانتهينا ، وأحب أنوه أنني لا أتكلم عن الذين لهم شكل إخوة الرب الذين يستغلون الموقف وعندهم القدرة أنهم يعملوا ولا يريدون ، بل اتكلم عن فئة أخرى وعينة أعرفها وكثيرين يعرفونها جيداً جداً ، ولكن ما علينا لن أخوض في أي نقاش ، وكلامنا لا نفضح ونعري به الكنيسة على صفحات نت وغيرها من هذا الكلام لأن العثرة واضحة والتعرية ظاهرة أمام الجميع بلا استثناء وليس الكلام هنا لكشف ما هو مخفي أو غير ظاهر ، وما في قلوب الناس أكبر بكثير مما نكتب ونتكلم فيه ، وبصراحة ارى عن نفسي أن كل ما كتبت ليس له معنى لأنه سيصير في اتجاه آخر على غير ما كُتب فيه وقد يسبب مشاكل عند الكثيرين ونظل نتحاور ونعلق إلى ما لا نهاية ، لذلك قررت أن لا أُعادو الخوض في هذه الموضوعات مرة أخرى وعلى الإطلاق ....

سامحوني لأني قد تسرعت ووضعت رأيي الشخصي حسب خبرتي ، وربما أكون ببالغ عن دون دراية مني أو وعي ، وبأمانة مش زعلان طبعاً أني انسحبت بل أشكر الله أن الكل بيعبر عن رأيه وكل واحد له رؤيته الخاصة ، وربما أكون مش عارف اوصل الفكرة الصحيحة التي أقصدها للجميع والقصور عندي أنا ، نعمة ربنا يسوع تفيض في داخلكم سلام ومسرة آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 02-21-2011 الساعة 01:20 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-21-2011 - 02:20 PM ]

سلام ومحبه ربنا يسوع المسيح تملئ قلوبنا جميعا
أشكرك يا أخ كراكيب علي موضوعك

في الحقيقه عندي أعتقاد وهو أنه في أي جماعه ما في خير وفي شر
يعني وسط جماعه الرعاه في خيريين جدا وأشرار لما لا ؟!
لأن الإنسان غير معصوم من الخطأ

أحب اتكلم عن دورنا كمنتدي في مكافحه هذا الفساد إن وُجد
وهو أن مكافحه الفساد لن تكون من خلال شعارات أو ثورات لأنه كيف يكون لموضوع في المنتدي هنا يكافح الفساد أو يقلل منه ؟!
وكيف يكون الحل في فضحه ؟!

مكافحه الفساد تكون بالتوعيه عن طريقه مكافحته كما ذكرت الدسقوليه والتعليم الكنسي
وليس بمجرد أتهامات وكلام مرسل لا فائده منها يشكك الناس في رعاتهم

ففي حاله ملاحظتنا لفاسد ، أو نتيقن في خطأ ما وقع فيه أحد الرعاه
علينا أتباع الأتي

في حاله ملاحظتك لفاسد من أحد الرعاه
أذهب وعاتبه إن كنت تحبه
او تقدم بالشكوي للأسقف أو للبابا بنفسك

مع ملاحظه الا تخرج عتابنا أو شكوانا هذه خارج نطاق المحبه للعضو المشارك معنا في جسد الكنيسه ( الراعي )
و أن يكون هدفنا هو خلاصه وليس هلاكه .

علي كل حال ، أستاذ أيمن يكتب الأن مجموعه من الموضوعات هدفها التوعيه بالتعليم الصحيح في هذا الموضوع ، وهذا هو الحل لكل فساد .

التعديل الأخير تم بواسطة elphilasouf ; 02-24-2011 الساعة 06:58 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-25-2011 - 10:57 AM ]

• السلام لجميعكم
    في البداية أشكر فيلو والإدارة في مراجعة موقفهم تجاه الموضوع وإرجاع المشاركات وأحب أن أوضح أنني حتي كتابة هذه السطور لاأعلم ماذا كتب أستاذ أيمن بخصوص هذا الموضوع وإن كان واضح أن رؤيته كانت إلي حد كبير متفقة مع رؤيتي
    وحتي لا أتسبب في مضايقة غيري أو مضايقة نفسي فلن أعلق علي كلماتكم عضو عضو بل سأرد بصفة عامة عما رأيته شائع في الردود
    سؤلت سؤال ماذا لو هناك فساد فعلا هل سنفعل ثورة وأود أن أقول بأن مفهوم الثورة أو هذا الحل هو آخر حل ينبغي أن نتطرق إليه لأننا أولا وأخيرا أبناء الكنيسة ولا يليق لنا أن نهاجم الكهنوت الذي دون إرادة منا سيمس في حالة المظاهرات
    أنا لم أدعو إلي الحل لأني لا أستطيع أن أوجه رعاة مع الأسف
    إذن لماذا كتبت الموضوع
    بالطبع ليس لإعثارة أحد كما يتوقع البعض والذي لايعي مفهوم الإعثار مع كامل إحترامي لشخصه وإنما هي دعوة لنا نحن وكما سبق وذكرت ف الموضوع أن نرفض هذا إن رأينا خطأ فلنقول أنه خطا وإن طلب منا مثلا أن نقوم بحملة دعائية لأحد المرشحين كما يحدث في أغلب كنائسنا يجب أيضا أن نرفض
    أنا أريد أن نعمل نحن لأنه ليس بأيدينا أن نغير غيرنا بالإضافة إلي ان كثير من هؤلاء الفاسدين اصبحوا يفكروا مثل القادة وأحسوا أنهم لاينبغي محاسبتهم وكأنهم آلهة
    أعتذر مرة أخري قد لا أرد علي بعض التعليقات لعلمي بأن ردي لن يفيد شيئا لأن هناك عقليات بالمنتدي لاتسمع سوي صوتها فقط
    يارب تفضل وحل وبارك في شعبك بصلوات قداسة البابا وابائي المطارنة والأساقفة والكهنة والشمامسة وكل الشعب المقبول أمام حضرتك صلواتهم

رد مع إقتباس

اضافة رد