تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مناقشات دينية وروحية يتيح لك فتح الحوار والمناقشه فى كل ما يخص حياتك الروحيه

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اشياء نرفضها داخل البيعة جـ 6 (الرشوة)

كُتب : [ 04-14-2010 - 02:41 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماروجيرافك مشاهدة المشاركة

لا معلش مفيش حاجه اسمها بينك وبينه احنا عاوزين خناقه ونفرح فيكم كلنا ومحدش هيسلك هه
ايمي الموضوع ابسط من كده صدقني هو بس الواحد ساعات بيكون مضايق من حاجه ونفس الوقت بيكون بيرد علي موضوع معين طبعا احساسه ومضايقته كلها بتطلع في الرد معلش
احنا نستحمل بعض امال اخوات اذاي ومش عاوز كلام كتير ماشي
يلي كل واحد علي موضوعه

انت شايف كدة

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 04-14-2010 الساعة 02:52 PM

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-14-2010 - 03:09 PM ]

[quote=ماروجيرافك;668053]

مع احترامي ليك يا كراكيب ايمي سؤالها كانت عادي مجرد استفسار

وبلاش ترد وانت عصبي
واحده واحده
وبعدين مدام انت شايف انها قالت عليك كداب بترد علي سؤالها لي
اهدي شويه
ايمي خليكي انت اكبر
واياكي تردي وانتي عصبيه
بدل ما اضربكم انتم الاتنين
انا بقول اهو

انت عرفتة ازاى ؟
ما هو مش معقول الكاهن هيحكى او الموظف كمان شئ ممكن يسئ ليهم
  • ده يتفهم انه مجرد استفسار ياريت تقراه كويس وانت تعرف انه مش يتفهم كدة وعامة محصلشي حاجة انا رديت وقولت وصلي ازاي مش ده كان طلبها

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-14-2010 - 03:13 PM ]

[QUOTE=emmmy;668066]

حاضر يا ماريو

ميلاد لية كدة دة مش قصدى خالص بامانة بس انا فعلا مصدومة ومتضايقة مستغربة جدا اب كان بيدفع رشوة علشان يخلص موضوع صعبة اوى والاصعب انك تعرض الموضوع علنا على صفحات النت وتسبب عثرة للنفوس وخصوصا البسطاء اللى شايفين الاباء الكهنة دول صورة المسيح على الارض
  • مش مشكلتي ان بعض الكهنة شوهوا المنظر ده وكفايانا بقي بصراحة كلام عن البسطا اللي هما اول ناس بيشتموا الكاهن وانا مبقولشي كلام من فراغ ده واقع بشوفه وانا ضد ده لكن مع اننا المفروض نفهم الناس كل حاجة لانهم مسئولين من الكهنة دول
وبعدين الاب الكاهن اللى مسافر 15 يوم دة وسايب الختم مع السكرتير ولا المسئول مش المفروض انة مجرد بيسد مكان ابونا المسافر وبيخدم الشعب لحد ما يرجع
  • اديكي بتعملي زيي بتنتقدي تصرف الكاهن اللي هو طبعا غلطان لو انا مكنتش رفعت الموضوع عشان مسببشي عثرة زي ماحضرتك متوهمة مكنتيش هتعرفي ولا هتردي
ابونا اللى سافر دة مش عارف انة ممكن فى اى لحظةيجى حد ويطلبة وبما انة سايب الختم يبقى المسئول اللى اخد الرشوة مش حقة يطلب دة ولا يقبلة ولو رفض انة يعمل طلب ابونا ويخلصة من حق الاب الكاهن اللى دفع الرشوة وسبب العثرة الفظيعة دى يصعد الموضوع وتوصل لسيدنا كمان لان صاحب حق وسيد الموقف لية بقت اسهل حاجة عندنا الرشوة وصلت لحد الكنيسة والبيعة اللى المفروض انها منبع الصواب والنور والحق لكل الناس مش ابونا بس اللى غلط انت كمان يا ميلاد مش كل حاجة تسمعها تقولها ارجوك فكر شوية وشوف تاثير الكلام على اخواتك

عموما عتابى هيكون بينى وبينك
على الاحساس الغلط اللى وصلك
واللى انا مش مسئولة عنة ودى
مش اول مرة على فكرة
  • حصل خير

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-14-2010 - 03:16 PM ]

[quote=ماروجيرافك;668068]
لا معلش مفيش حاجه اسمها بينك وبينه احنا عاوزين خناقه ونفرح فيكم كلنا ومحدش هيسلك هه

• ايمان دي اختي وانا مقدرشي امسك فيها بقي ياماريو واهو وجهات نظرنا مخاصمة بعضها وشكلها عمرها ماهتتقابل بس برده هيبقي بيني وبينها

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-14-2010 - 04:01 PM ]

ده يتفهم انه مجرد استفسار ياريت تقراه كويس وانت تعرف انه مش يتفهم كدة وعامة محصلشي حاجة انا رديت وقولت وصلي ازاي مش ده كان طلبها

بردوا يا ميلاد اوك

اديكي بتعملي زيي بتنتقدي تصرف الكاهن اللي هو طبعا غلطان لو انا مكنتش رفعت الموضوع عشان مسببشي عثرة زي ماحضرتك متوهمة مكنتيش هتعرفي ولا هتردي

يا ميلاد انا مش بنتقد ابونا انا شايفة كلامك وبرد علية
انا حتى لو شفت مواقف زى اللى بتقولها دى مش هحيكها هنا

ميلاد ممكن اسالك سؤال
انت هتستفيد اية من طرح موضوع زى دة ؟
يعنى دلوقتى انت طرحت مشكلة وحكيت موقف سمعتة ووصلنا اية الفايدة اللى احنا استفدناها من كلامك اية اللى اتغير
مش المفروض ان كل كلامك يبقى للاستفادة ولمجد اسم اللة دلوقتى ان عرفنا ان ابونا بيحل مشكلة بالرشوة انا المفروض اعمل اية ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
vandam_33
ارثوذكسي جديد

vandam_33 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-17-2010 - 01:06 PM ]

لماذا التعجب والاندهاش تعالوا شوفوا المشكلة دي
احب اتكلم بصورة انا بقي شوفتها وجربتها من داخل الكنيسة انها بتميز في المعملة في حل مشاكل الازواج انا زوج لدي مشكلة مع زوجتي لانها كانت مريضه واتهمتني بالعجز الجنسي حتي تبرر موقفها بالرغم من وجود تقارير طبية تفيد بقدرتي الجنسية كزوج و تقرير يفيد بأن الزوجة مريض بالتشنج العصبي المهبلي اللارادي و دي مشكلة سهلة حلها وانا كزوج صبرت في علاج الزوجة بدون كلل او ملل الا ان الكنيسة وقفت موقف الانحياز للزوجة ضدي واتهمتني هي الاخري بالعجز بدون توقيع الفحوصات الطبية وبدون اخذ بالتقارير الطبية و ضربت بالتقارير عرض الحائط في المجلس الاكليريكي واعطت الزوجة شهادة بطلان كنسي بدون اي تفاهم و متعلله ان البيوت اسرار و ان لديها أثباتتها القاطعه لمصدقيتها وان الامر لا يحتاج من الكنيسة لتوقيع الكشف الطبي مكتفية فقط بأقوال الزوجه واهلها من يريد التأكد الموضوع هنا
http://www.rosaonline.net/Daily/News.asp?id=23982 اللي يحب يقرا ما يدور تحت ظلال اشياء نرفضها داخل البيعة .............

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-17-2010 - 01:19 PM ]

• الاستفادة ياايمي ان يمكن اي شخص كاهن او موظف او خلافه من داخل الكنيسة اي كنيسة يقرا الموضوع وربنا ينور قلبه وميعملشي كدة تاني انا بعرض اشياء اتمني اني مشوفهاش بعد كدة لان ده غلط والغلط مينفعشي يتسكت عليه من باب عدم العثرة لان اللي بيسبب العثرة مش هو انا ولا موضوعي لكن للاسف الكاهن وكل مرتشي او راشي في اي مكان لكن احنا بناكد ان ده مش عيب في كنيستنا ده عيب فينا احنا

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-17-2010 - 01:21 PM ]

ياريتك يافندام كنت اتجهت لنيافة الانبا بولا لان سيدنا ده بصراحة بيحل بجد وبيقف جنب كل اللي ليه حق مش عارف حاول مرة تانية وربنا يقدم مافيه الخير

رد مع إقتباس
بياناتي
vandam_33
ارثوذكسي جديد

vandam_33 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-17-2010 - 01:30 PM ]

صدقني اخي كراكيب انا معدش ليا دعوة بالكنيسة والكهنه بعد ما اذوني في سمعتي وكرامتي كدا لانهم المفروض يكون اكبر من كدا في حكمهم او حتي يكونوا طرف محايد اما الصلح او يولوا الامر للمحاكم والقضايا بدون تدخل منهم بالانحياز داه لاحد الطرفين وكتر خيرك والمنتدي الجميل داه
علي توعيتك دي للشباب لأ لا يقعوا في مشاكل اخر داخل الكنيسة احنا خلاص حيتنا بقيت مهدده من ابليس بشكل خطير ... احب كمان اذكر شئ ان المسيح بنفسه حذرنا من اي حد وقال ارسلتكم حملان وسط ذائب فحذروا لانفسكم جيدا

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-17-2010 - 08:12 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
  • الاستفادة ياايمي ان يمكن اي شخص كاهن او موظف او خلافه من داخل الكنيسة اي كنيسة يقرا الموضوع وربنا ينور قلبه وميعملشي كدة تاني انا بعرض اشياء اتمني اني مشوفهاش بعد كدة لان ده غلط والغلط مينفعشي يتسكت عليه من باب عدم العثرة لان اللي بيسبب العثرة مش هو انا ولا موضوعي لكن للاسف الكاهن وكل مرتشي او راشي في اي مكان لكن احنا بناكد ان ده مش عيب في كنيستنا ده عيب فينا احنا

لا تعليق -------

رد مع إقتباس

اضافة رد