تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

استحملونى

معلش هطول عليكم استحملونى.....انا انسانة كنت مخطوبة مرتين ،وكل مرة كانت فترة الخطوبة قصيرة جداااااا لكن قدرت اتخطى الازمتين فى فترة قليلة قوى بعد كل واحدة والفرق مابينهم سنة ونصف،

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

افتراضي استحملونى

كُتب : [ 04-03-2009 - 02:59 AM ]

معلش هطول عليكم استحملونى.....انا انسانة كنت مخطوبة مرتين ،وكل مرة كانت فترة الخطوبة قصيرة جداااااا لكن قدرت اتخطى الازمتين فى فترة قليلة قوى بعد كل واحدة والفرق مابينهم سنة ونصف، ونسيت الاتنين لانهم كانوا مخادعين لاقصى حد وحقيقى الخطوبتين ماحصلوش الا بعد تفكير طويل وسؤال كل من يعرفهم لكن مفيش حد بيقول على حد وحش الا بعد ما انفصلت عنهم ... وانا شخصيتى قوية جدا وعقلى متزن ولااتاثر بما سوف يقال لانى لا اريد ابنى حياتى على اساس كلام الناس.
المهم من قبل الشخصين دول كان عندى زميل فى الشغل كنت حاسة انة معجب بيا لكن انا كنت دائما اهرب منة لانة كان معروف بالشخصية القوية الصارمة الشديدة والكل بيعملو الف حساب سواء كانوا كبار او صغيرين فكنت خايفة منة وهو لم يحب قبل كدة فى حياتة ابدااااااااااااااااااااا عمرة ماانشد لوحدة وانا متاكدة من كدة من ناس تعرفة من زمان ............ فبعد مافسخت خطوبتى الثانية قرر انة يصارحنى بحبة وبعد فترة وخناق من اصحابى لى لانهم كانوا بيقولولى انت عارفاة كويس ومش هيخدعك مع وجود فرق مادى عالى بينى وبينة فوافقت ولكن طلبت منة وقت علشان اتاكد اذا كان هو الانسان الذى اكمل معاة لاخر العمر .........وبصراحة كان بيعاملنى معاملة الملكات رغم انة شديد لكن حسيت معة انى اسعد انسانة فى الدنيا واول مرة فى حياتى اعرف معنى الحب واثق فى حد........ حبيتة قوى قوى .... لكن بمجرد مرور اجمل شهرين فى حياتى وقبل مقابلتة مع والدى ليتقدم لخطوبتى لقيتة فى يوم بيعاملنى معاملة غريبة قوى بعد ماكان يتمنى اكلمة... بيهرب منى وبعد اسبوع واجهتة وسالتة لية بتعمل كدة قال محتاج وقت وهكلمك بس لقيتة من معاملة برنسيسات الى معاملة خدامات.. وبعد اسوء اسبوعين جة وقالى ان فلانة قالت لة كلام عنى وجاى بعد 3 اسابيع يتحقق منى صحة كلامها ....ساعتها حسيت بالاهانة وانسحبت وانا مصدومة فية وبقولة ازاى تقولى الكلام دة وانت اكتر واحد عارفنى وخصوصا انى معروفة انى بنت بمليون راجل.... ودافعت عن نفسى عن بعد ارسلت لة كل الادلة وواجهت فلانة وهى بنفسها راحت قالت لة انها كذابة فى حقى على الرغم انى كنت محذراة منها لانها مش بتحبنى....... وبعد فترة طويلة اثنائها غلط فية ودى كانت اول مرة اعملها انى اغلط فى حد بس دة لانى حقيقى حبيتة وكان غضبى شديد منة لانى كنت حاسة بالغدر لانى قلت انة هو الذى يقدر ان يحمينى ثم واجهتة وقال انة غلط بحقى وكان عذرة " توما شك فى ربنا يعنى عادى لما اى حديشك فى حد" ومتوقعتش نهائى انة ممكن اى كلمة تهزة وخصوصا فى حاجة زى دى لانة حقيقى اختبرنى كتير قوى وهو عرف انة اتغابى......... لكن انا رفضت انى اكمل معة لان خوفى بقى اعظم.
المصيبة ان الموضوع بقالوا 7 شهور ومش قادرة انساة لحظة واحدة حقيقى دة اول انسان احبة فى حياتى وانا مش صغيرة فى السن ورفضت ناس كتير قوى ومش عارفة اعمل اية حقيقى عندى اكتئاب حاااااااااااااااااااااد جداااااااااااااااااااااا.
وعلى فكرة انا قريبة من ربنا جدااااااااا وبقول دايما لتكن مشيئتة لكن مش قادرة انسى صدقونى غصب عنى ومحتاجة انكم تساعدونى وتقولولى اعمل اية ... على فكرة انا فى منطقة راقية جدا فى القاهرة علشان كدة مش لاقية حد اتكلم معاة ويفهمنى واهلى لهم مصالح مع ناس كتير وبيضغطوا عليا علشان اتعرف على اولاد حد منهم وارتبط بية......... لكن انا مش قادرة ابدأ حياة جديدة مع حد وانا فى قلبى حد تانى...... ممكن تقولولى انا صح ولاغلط.

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 04-03-2009 الساعة 09:06 AM
Sponsored Links
بياناتي
ظريف
ارثوذكسي بارع

ظريف غير متواجد حالياً

افتراضي رد: استحملونى

كُتب : [ 04-03-2009 - 11:10 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
واهلى لهم مصالح مع ناس كتير وبيضغطوا عليا علشان اتعرف على اولاد حد منهم وارتبط بية......... لكن انا مش قادرة ابدأ حياة جديدة مع حد وانا فى قلبى حد تانى...... ممكن تقولولى انا صح ولاغلط.

إنتى غلط
والصح أن تسمعى كلام أهلك وتتعرفى عن طريقهم إلى زوج المستقبل .... هذا أفضل جدا جدا جدا
وأتركى أصدقاء العمل لأنهم جالسين على المكاتب يقطعوا فى أعراض البنات اللى مثلك .... وتأكدى إن مافيش واحد حيحبك من قلبه وهو متأكد إنك إتخطبتى ثلاث مرات وفشلت الخطوبه ...... لأنه سوف يسأل كثير من خلفك وسوف يسمع كلام لايرضيه عنك من أعدائك .... وسوف يشك فى أخلاقك حتى بعد الزواج
أتركى عبث المراهقات وأسمعى كلام أهلك
وربنا يوفقك إلى ماهو صالح . آمين

قديم 04-03-2009, 10:57 PM
مارسيلكو
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: الميل
بياناتي
غير مسجل
Guest
Crying رد: استحملونى

كُتب : [ 04-04-2009 - 01:34 AM ]

استاذ ظريف ممكن تقولى انا زنبى اية فى انى ارتبط باتنين حقيقى ممتازين فى الغش والخداع وانى حبيت انسان ظلمنى تقدر تقولى انا عملت اية غلط علشان تحكم عليا بالشكل دة وتقولى انى مش هلاقى حد يحبنى والانسان اللى هرتبط بية لازم يشك فيا
على فكرة كلام حضرتك زود عندى حالة الاكتئاب
شكرا لحضرتك ولرايك

بياناتي
سومية
ارثوذكسي بداء يشتغل

سومية غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-04-2009 - 07:05 AM ]

حبيبتي او ياصغيرتي .. ان الحب شئ جميل كما احبنا ربنا يسوع المسيح... ولكن ياحبيبتي انت قولتي واجهتة وقال انة غلط بحقى وكان عذرة " توما شك فى ربنا يعنى عادى لما اى حديشك فى حد" طبعا انت شيفة انه مشلزم يشك فيكي لو بيحبك... اجب اقولك ان الحب انوع كثيرة ومنهم حب كبيرولكن بشك .. انت كمان كنت خايفة منه في الاول كنت حاسة انة معجب بيا لكن انا كنت دائما اهرب منة لانة كان معروف بالشخصية القوية الصارمة الشديدة دي اول سبب فكنت خايفة منة وهو لم يحب قبل كدة فى حياتة ابدااااااااااااااااااااا عمرة ماانشد لوحدة وانا متاكدة من كدة ياعني انت كمان كنت شكي ولكن تاكاتي اذا دي حقة ان يائكد انك بتبادلي نفس الحب .. وعلي فكرة هو انتظرك كتير .. يعني مش عيب انه شك انك ممكن تكوني حباتي او ماذلت تحبي احد من خطابك... يابنتي تريسي هذه المرة ... وبنسبة للاهلك انهم نفسهم يشفوكي سعيدة ولو هذا الشاب اتقدم سوف يسالوك مثل جميع المرات السابقة وانت قولتي ايضاوانا مش صغيرة فى السن ورفضت ناس كتير قوى يعني اهلك مش ممكن يرفضوا العريس زي دي زميل فى الشغل ..بالشخصية القوية.. وجود فرق مادى عالى بينى وبينة ... بيعاملنى معاملة الملكات ...يصارحنى بحبة ...وجاى بعد 3 اسابيع يتحقق منى صحة كلامها
اختبرنى كتير قوى ..توما شك فى ربنا يعنى عادى . تفتكري ان يوجد في هذة الدنيا انسان كامل ؟؟؟
طبعا لا... ارجوكي سبي الموضوع كله لربنا هو شايف اكثر منا .. هوشايف مصلحتك فين او مع مين او بدون احد يمكن احسن قولي فقط في صلتك .. لتكن مشيئاتك وليس مشيئائتي ..وارجو ان تنسي الموضوع تماما ... وسيبي ربنا يشيل معكي الصليب وارضي بارضه ربنا مهما ما تكون .. وكفيا تحبي المسيح لانه ليس حب اعظم ولا اجمل من حبكي للمسيح وتعطيه نفسك لخدمته..ويمكن يكون الرب يخترك تكوني عروسة للمسيح .. فهل تقبلي الدعوة منه!!! اذا فكري ولاتسرعي في قرارك
فكري ماذا يريد منك الله وخصوصا في هذه الازمنه الجميلة .. ولكي حبي وصلوتي معك لكي يرشدك الله في الطرق الصحيح .

بياناتي
samerco75
ارثوذكسي متألق

samerco75 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-04-2009 - 09:28 AM ]

الحقيقة انا شايف انك طالما ليكى علاقة كويسة بربنا تاكدى ان ربنا بيعمل كدة علشان تكونى افضل وتكتسبى خبرة وثقة اكثر فى الحياة
لا تحزنى ولاتفكرى فى هذا الشخص لان واضح انه كان مش بيحبك خالص بس كان بيحب حاجة تانى .(وان كنت اخد عليكى انك اسنيتى فترة كبيرة علشان تعرفيه) لا تثقى فى احد الا بعد ما ابونا يخلص صلاة الاكليل!!
اتركى ما مضى واتجهى نحو المستقبل شوفى اهلك انتى دلوقتى خبيرة وتعرفى كويس الانسان دة ينفع ولا لأ انتى ملكة قرارك .
اهلك يشوفو حد وانتى تقولى ايوة او لأ.
وطبعا يا بنت المسيح ربنا يبعتلك الانسان المناسب فى الوقت المناسب
ربنا قادر فى هذة الايام المباركة انه يملأ قلبك فرح وسلام ويرشدك الى ارادته الصالحة لحياتك وخلاص نفسك

بياناتي
سامى كونكورد
ارثوذكسي بداء يشتغل

سامى كونكورد غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-04-2009 - 02:03 PM ]

إن الله يحبكِ ويهتم بكى ويهمه جداً موضوع إرتباطك بشريك حياة مناسب لأن الزواج يؤثر على الحياة الروحية
ولذلك فإنكى تستلمى شريك الحياة من يد الله وهذا لايلغى أن تسعى وتفكرى فى إختيار الشخص المناسب لكن دون تشبث أو إصرار على شخص معين

بياناتي
بنت الراعي
ارثوذكسي برونزى

بنت الراعي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-04-2009 - 03:10 PM ]

استاذي واخويا الغالي استاذ ظريف سامحني انا اسفه
بس انا مش مع حضرتك في كلامك ده
يعني ايه توافق اهلها وتتعرف علي ابن حد من معارفهم لا طبعا
انا حاطه نفسي مكانها مش اكتر
هي نفسها هاتحس سوري بالمهانه اما تعمل كده هي انا من رايي
تصبر ولو قدرت تيدي له فرصه تانيه زميل العمل ده يبقي كويس
لانه هو برده معذور شويه بس ده مايمنعش انه غلطان اووووووووي في حقها
لانه كان المفروض يتاكد منها الاول
لكن انا ليا سؤال عندك اختي حضرتك قولتي انه في فرق مادي كبير بينك وبينه
ياتري مين مستواه اعلي لو حضرتك بلييييييز بلاش توافقي
لان الانبا بولا قال لو الفرق المادي بين الولد والبنت كبير فصعب البنت تقدر تعيش في مستوي اقل من اللي عايشاه
نصيحتي ليكي من اخت خايفه عليكي
لو هاتقدري تعملي زي ماقال مستر ظريف وتوافقي علي عروض اهلك لو كانت بطريقه لطيفه وافقي
لان افضل وانجح الزواجات هي زواج الصالونات نسبه القلق فيه اقل من الزواج اللي بعد قصة حب جباره
بس بليز حبيبتي فكري بعقلك اوووووي وساعدي نفسك علشان تقدري تعيشي وتقدري تكملي حياتك وعلي راي نيافة الانبا بولا
100 خطوبه فاشله ولا جوازه تفشل يعني برافو عليكي لو مش مرتاحه افسخي ومش مشكله العدد الناس كده بتتكلم وكده بتتكلم بس المهم اننا ناخد بالنا ونصلي وربنا يقدم اللي فيه الخير
سوري طولت عليكي
وانا عارفه كلامي جايز مايعجبش كتير بس ده مجرد راي شخصي
ربنا معاكي ويقدم لك الخير
صلي لاجلي

بياناتي
غير مسجل
Guest
Clap رد: استحملونى

كُتب : [ 04-05-2009 - 07:18 PM ]

انا متشكرة ليكم اووووووووووووووووى لان كلامكم حقيقى ساعدنى كتير ربنا يفرح قلوبكم جميعا
حقيقى شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااا
كل سنة وانتم طيبين

موضوع مغلق