تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

التأملات الروحية والخواطر الفكرية يتناول التأملات الروحية للأباء الأولين أو القديسين المعاصرين أو أعضاء المنتدى

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

كيف يرعاني الرب

كيف يرعاني الرب ؟ اي كيف يكون الفرق بين رعاية الرب لي كابنة احمل روحة القدوس وبين بقية البشر ؟ هل لي امتيازات او حمايات اميز بها عن الناس ؟

اضافة رد

عصام البنا
ارثوذكسي جديد
عصام البنا غير متواجد حالياً

افتراضي كيف يرعاني الرب

كُتب : [ 03-24-2010 - 01:31 AM ]

كيف يرعاني الرب ؟
اي كيف يكون الفرق بين رعاية الرب لي كابنة احمل روحة القدوس وبين بقية البشر ؟
هل لي امتيازات او حمايات اميز بها عن الناس ؟
ام ان الامر لا يعدو كونة كلنا ابناء لله او كلنا من صنع يدي الله .
اذا كانت لي امتيازات فلماذا امر بالتجارب كمن لا معين له ؟ ولماذا اتعرض لامراض كبقية البشر ؟
من فضلك طالما انك قرأت اجبني ... ولك كل الشكر
عصام البنا .. سوهاج

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
سارة@
ارثوذكسي مكافح

سارة@ غير متواجد حالياً

افتراضي رد: كيف يرعاني الرب

كُتب : [ 03-24-2010 - 08:55 PM ]

ربنا بيحبك كتير انك فعلا مميز علشان كدة ربنا هيخليك مميز ازاى بدون كشف اعمالة من خلالك مثلا عندما يكون شخص بيحب ربنا ومبيحبش يزعلة واحد يجيى ينرفزة ويخنقة اوى هنا تظهر اعمال ربنا يستحملة باى عمل اما يصبر علية او باى طريقة ومش بس كدة يصليلة وشخص تانى يتعرض لنفس الموقف يا ترى ماذا يفعل انة مش مميز هتلقية اتنرفز علية سريعا وممكن يضربة تفتكر اية فى هذة الحالة ولو شفت الموضوع دة امام عينك فماذا تقول فى داخلك انا عن نفسى هو دة ابن ربنا بصحيح علشان كدة ربنا بيقول لتظهر اعمالكم قدام الناس فكيف تظهر اعمالة بدون اى تجربة صدقينى ربنا موجود دة بيقول انا فاحص القلوب والكلى فكن واثق مع الشدة المعين وهو عاوزك تاخد اكاليل فكيف تاخذة بدون تجارب وفى امثال كتير من حياة القدسين سمحنى مش عارفة اغطى الموضوع بس اتمنى اكون ربنا بعت كلمة فى هذا الكلام ربنا معاك ومحتاجة صلاواتك كتير اطلب شفاعة ام النور وهى تتولى الامر واطلب من ربنا لكى يريك ما الخير فى التجارب اللى تواجهك وممكن تردد اي اية ممكن انا معاك لاتخف او لا اهملك ولا اتركك عينى عليك او ممكن احملوا نيرى عليكم لان نيرى هين وحملى خفيف وغيرها كتير سمحنى طولت عليك

رد مع إقتباس
بياناتي
عصام البنا
ارثوذكسي جديد

رد الاستاذة /سارة

كُتب : [ 03-24-2010 - 11:01 PM ]

الاستاذة الفاضلة / سارة
اولا : شكرا علي ردك البليغ واهتمامك بالموضوع
ثانيا : يبدو انك فهمتي انني امر بضيقة ، بالعكس فالحمد لله انا مررت بتجارب كثيرة تضايقت وقتها كثيرا ولكن معونة الله حلت كل حاجة وكمان طلعت منها اقوى من الاول .
لاننا في التنمية البشرية بنقول ان التجارب والمحن هي التي تصنع الشخصيات القوية لانة لو كان انسان بلا تجارب بالتأكيد سيكون خاليا خاويا بلا طعم ولا رأي .
أة أسف نسيت اقول لحضرتك اني مدرس علم نفس ومهتم كثيرا بالتنمية البشرية وقريبا باذن الله مدرب محترف تنمية بشرية لانها غيرت حياتي تماما وعلي فكرة التنمية البشرية بتقرب الانسان من ربنا كتير خالص .
باخصار الحمد لله انا عارف ادير حياتي كويس لكن انا عايز احس اني مميز لاني ابن الملك انا حاسس بوجودة في حياتي وبحبة لي وانا كمان بحبة لكن بيعز علي اشوف ابناء الملك يتعرضوا لضيقات وازمات .
زمان كنا افضل حالا لكن دلوقتي بقينا نشبة اهل العالم
بفرح خالص لما اعرف بظهور العذراء في مكان لانها رسالة للعالم اولا بان هذا الشعب مميز و رسالة لنا باننا لسنا وحدنا .
اتمني دوام الدعم والتأكيد من الرب يسوع لابناءة وان يرفع الضيقة عن كل المتضايقين ويعطي القوة في الشدائد
فهو يجرح ويداة تشفيان يسحق ويداة تعصبان
اكرر شكري لردك الكريم وفعلا استفدت كتير من الرد
تقبلي تحياتي
عصام البنا
م - علم نفس - سوهاج
[email protected]

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

Heartcross رد: رد الاستاذة /سارة

كُتب : [ 03-30-2010 - 04:47 PM ]

اخصار الحمد لله انا عارف ادير حياتي كويس لكن انا عايز احس اني مميز لاني ابن الملك انا حاسس بوجودة في حياتي وبحبة لي وانا كمان بحبة لكن بيعز علي اشوف ابناء الملك يتعرضوا لضيقات وازمات .
زمان كنا افضل حالا لكن دلوقتي بقينا نشبة اهل العالم

شوف اخي العزيز
سوالك حلو ولفت نظري بتعليقك انك بتتكلم بخطين متوازين بين المعرفة البشرية والامور الروحية واعتقد ان المعرفة الروحية يجب ان ترتفع عن المعرفة البشرية ودا لسلامة الروح .... لان المعرفة البشرية تستند بشكل كبير على المعرفة الروحية ووكمسيحين يجب ان تبني عليها
الرب بختصار الرب عايزك شهادة حية انجيل مفتوح مقروا متعتمدش على قدراتك الشخصية وعلى المعرفة في تجاوز الامور بل على عمل نعمة الروح القدس وحكمة ربنا في تدبير الامور فكيف ونحن ابناء .....
ء بيقول القديس الذهبي الفم
اني لا اهتم بالاقوال لان المطلوب الينا انما هو التنفيذ فالظافر في القتال لا يعود الى من يكررون الكلام بل الى من يبدي فاعلية كبيرة وكذلك الامر في الحياة حيث يكون النصر من نصيب العاملين لا المتكلمين ..
العاملين بكلمة الله نهج حياة وصبر وتقوي وتميز لحكمة الله في تدبير شؤن خليقة ....
الرب يبارك حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
عصام البنا
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 03-30-2010 - 08:58 PM ]

اختي الفاضلة / ريم

لك كل الشكر علي مرورك الكريم وردك الوافي

ولكن اسمحي لي ان احيي سيادتك علي القراءة العميقة للشخصية ، فكل كلمة تفضلتي حضرتك بكتابتها صحيحة .

فانا فعلا لا اشكر الله كثيرا ، وانا اعلم ان هذا عيب خطير في ، ولكن اذا سمحتي لي بطريقة للتخلص من هذه النقيصة ، والعادة التي اكرهها فعلا .

ولا اخفي عل سيادتك سرا اذا قلت لك اني قليل القراءة في الكتاب المقدس والكتب الروحية ( مع العلم باني حريص جدا علي القراءة كل ليلية ولكن اغلب الايام تكون كتب علمية و بحثية ) فهل لي عند حضرتك حلول لهذه المشكلات

وفي النهاية اكرر شكري ، وارجو ان لا اكون قد اثقلت علي حضرتك
تقبلي ارق تحياتي

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

Heartcross رد: كيف يرعاني الرب

كُتب : [ 03-31-2010 - 10:17 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام البنا مشاهدة المشاركة
اختي الفاضلة / ريم

لك كل الشكر علي مرورك الكريم وردك الوافي

ولكن اسمحي لي ان احيي سيادتك علي القراءة العميقة للشخصية ، فكل كلمة تفضلتي حضرتك بكتابتها صحيحة .

فانا فعلا لا اشكر الله كثيرا ، وانا اعلم ان هذا عيب خطير في ، ولكن اذا سمحتي لي بطريقة للتخلص من هذه النقيصة ، والعادة التي اكرهها فعلا .

ولا اخفي عل سيادتك سرا اذا قلت لك اني قليل القراءة في الكتاب المقدس والكتب الروحية ( مع العلم باني حريص جدا علي القراءة كل ليلية ولكن اغلب الايام تكون كتب علمية و بحثية ) فهل لي عند حضرتك حلول لهذه المشكلات

وفي النهاية اكرر شكري ، وارجو ان لا اكون قد اثقلت علي حضرتك
تقبلي ارق تحياتي
اخي الكريم حضرتك قلت الداء وزكرت الدواء ويبدو لى ان حضرتك واقف على اسباب اللى انت فية
فكر في اساس الامور اية
الرب لما نزل كان ملك عمل اية تواضع داء بداية المحبة لينا
يعني التواضع بيخليك تشعر بقيمة النفس الحقيقية وميش كلام بل تصرف مع النفس ومع الاخرين
بعدين يبدو لى انك من اللى بيهتمو ا بالعلم بزيادة بحياتهم ميش غلط نسعي ونتمني ونوصل للافضل ولكن متطغيش على الاساس ومتخليناش نطلع برا خط الرب في تدبير الامور بحياتنا لانة لو طلع غلط كل شي بعد هيك رح يكون متزعزع ولذلك وكونك بتعرف ومدرس علم نفس وبتعرف ان اساس الموارد البشرية ونجاحها هو الحافز يبقي لازم تكون ارادة وتحفزها انك تتغير وتطلب معونة الرب
دا ازاي تشترك باصلاة والقداس والافخارستيا وتواضب على ايجاد وقت تتواصل بية مع ربنا ولو قلبل يعني عبارة زي دي يا رب ارحمني انا عبدك الخاطي بتركيز رح في اوقات متعددة من النهار حتي ولو في العمل بينك وبين نفسك رح تعطيك قوة روحية و تعمل كتير وتغير كتير لو كانت صادقة لاحظ انها خلصتوكانت الفيصل بين الفرسي والعشار
وايضاَ والكتب الروحية حقيقي وعن تجربة كتير مهمة ان كان كتاب مقدس او اباءيات .....
والاهم انك تلاقي اب اعتراف لو ملكيش دور وابني علاقتك الروحية بية ويكون عنك طاعة لتدريباتة الروحية
والاهم من كل داء لازم تعرف ان الرب بيحبنا باي شكل واي صورة بيقرع واحنا بارادتنا يا نفتح يا نقفل على نفسنا ونقول بدري ..... والنعم اللى ادها ليك وجها لمجد اسمة القوس دي وزنات ليك اعمل بيها
تقبل مروري واسف للاطالة ويا رب كلامي يكون خفيف ومفيد
الرب يبارك

رد مع إقتباس
بياناتي
عصام البنا
ارثوذكسي جديد

افتراضي رد الاستاذة / ريم

كُتب : [ 03-31-2010 - 11:07 PM ]

اختي الفاضلة / ريم

اشكر سيادتك علي مرورك واهتمامك بما كتبت
ولكن علي الرغم من ان حضرتك اصبت كبد الحقيقة في رسالتك الاولي ، وجاءت كلمات سيادتك معبرة عن واقع وتصف حقائق . تستحقين بسببها الاشادة لعمق رؤيتك

ولكن ..
اسمحي لي ان اختلف مع سيادتك في الرد الثاني ، فسيادتك تطلبين مني التواضع ، انا اعتقد باني غير متكبر علي الاطلاق بالعكس فانا احب كل الناس واسعد كثير بخدمتهم ، واجتهد في ان البي اي طلب يطلب مني - واحيانا كثيرة يكون ذلك علي حساب راحتي الشخصية - فانا انسان لا اعرف اقول كلمة لا
ولكن انا فعلا مهتم بالعلم كثيرا واتمني ان اصل الي الافضل وازيد علي كلمات سيادتك باني احاول في كل لحظة ان اصل للافضل .
وهذا يدفعني للعمل والبحث والمعرفة طول الوقت ، وهذا هو سبب قلة قراءاتي الروحية - وليس ضعف ارتباطي بالله -
اما عن ارادة التغيير فالحمد لله موجودة ودليل وجودها اني الان ابحث عن طريقة لها .

اما عن الاعتراف فانا لي اب اعتراف قليل البحث عني ومقل في سؤالة عن اسباب تأخيري عن الاستمتاع بالاسرار المقدسة فهو يعرف ظروف عملي ومقتنع بها .

ولكن كانت لي تجربة في الكويت عرفتني بان سيادتك مش مصرية ، من لهجة الكتابة .

في النهاية اوجة شكري العميق لتكرمك بالرد وارجو الا اكون قد اثقلت عليك ، واوؤكد علي استفادتي الكبيرة من ردود حضرتك .
تقبلي ارق تحياتي

رد مع إقتباس
بياناتي
kiro.kiro33
حبيبة مارجرجس

kiro.kiro33 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-31-2010 - 11:17 PM ]

طبعا هو بيحبك هو قال دعوتك باسمك انت لى اما عن التجارب فا مكتوب ان الله غير مجرب بالشرور واذا كان بيسمح ليك انك تمر بتجربة او مرض فده ليس معنا انه مش بيحبك بالعكس ده معناه انه بيحبك اوى وانة واسق انة مهما كانت تقل الحمل انت هتقبله بفرح عشانة والتجارب زى النار لما بيدخل فيها الحديد فبتنقيها وتخليها احسن وثق تماما ان ربنا بيحبك ومش نسيك يا رب اكون قدرت افيدك

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

افتراضي رد: رد الاستاذة / ريم

كُتب : [ 04-01-2010 - 11:23 AM ]

[quote=عصام البنا;664702]

اختي الفاضلة / ريم

اشكر سيادتك علي مرورك واهتمامك بما كتبت
ولكن علي الرغم من ان حضرتك اصبت كبد الحقيقة في رسالتك الاولي ، وجاءت كلمات سيادتك معبرة عن واقع وتصف حقائق . تستحقين بسببها الاشادة لعمق رؤيتك

ولكن ..
اسمحي لي ان اختلف مع سيادتك في الرد الثاني ، فسيادتك تطلبين مني التواضع ، انا اعتقد باني غير متكبر علي الاطلاق بالعكس فانا احب كل الناس واسعد كثير بخدمتهم ، واجتهد في ان البي اي طلب يطلب مني - واحيانا كثيرة يكون ذلك علي حساب راحتي الشخصية - فانا انسان لا اعرف اقول كلمة لا
اخي الكريم يمكن من طبعي وصفتي بالرد انة يكون شامل للموضوع بصفة عامة وبيغطي جوانب متعددة ومقصدش الحالة اللى بتناقش بيها ولو دققت بالرد التاني لى رح تلاقي انة بيتدي بالتواضع اللى هو اساس المحبة واللى هي قمة الفضائل كلها دا روحياً ومقصدش ابداً اقول نك متكبر زي ما تفضلت وان تكلمت اخي اسمحلي بلغة الانا كثيراً ودا موضوع تاني روحيا ( تجريد للذات من الداخل )...حبيت غطي جوانب الموضوع
ولكن انا فعلا مهتم بالعلم كثيرا واتمني ان اصل الي الافضل وازيد علي كلمات سيادتك باني احاول في كل لحظة ان اصل للافضل .
حلو اخي بس ما يكون على حساب الروح
اعطي ما للجسد للجسد وما للروح للروح

وهذا يدفعني للعمل والبحث والمعرفة طول الوقت ، وهذا هو سبب قلة قراءاتي الروحية - وليس ضعف ارتباطي بالله -
انا ابدا ما بقول ضعف ارتباط ممكن يكون تراخي مشغوليات كسل روحي ناتج عن قلة التمارين الروحية ليك وعدم القراية .. ... وهادي سبب اللى اولادنا هلا بية مشغولين على طول ما عم يلاقوا وقت للصلة او وقت للممارسة الاعتراف او عمل روحي وتعال على النت والفس الكل موجود .. اصبحنا موسمين اي في الاعياد والمناسبات
اما عن ارادة التغيير فالحمد لله موجودة ودليل وجودها اني الان ابحث عن طريقة لها .
كلنا عندنا ارادة التغير بس كم واحد بيحصل لية الغير دا هو السؤال اخي

اما عن الاعتراف فانا لي اب اعتراف قليل البحث عني ومقل في سؤالة عن اسباب تأخيري عن الاستمتاع بالاسرار المقدسة فهو يعرف ظروف عملي ومقتنع بها .
اقتناعة داء انت اللى وصلته لابونا بالمبررات
ميش حد تاني ومفيش حد مشغول 24/24 يعني اليوم كلة
والتكنو مخليتش شيء صعب

ولكن كانت لي تجربة في الكويت عرفتني بان سيادتك مش مصرية ، من لهجة الكتابة .
نعم صحيح .....

في النهاية اوجة شكري العميق لتكرمك بالرد وارجو الا اكون قد اثقلت عليك
لالالالالا . اخوات وبنتعلم من بعض وارجو ان تعليقي يبقي خفيف تاخد بلغة الحوار الاخوي اللي هدفة الوصل للافضل روحياً مقتدين بالرب افضل محاور عرفتة البشرية لانة قدر يوصل للكل بدون استثناء
، واوؤكد علي استفادتي الكبيرة من ردود حضرتك .

تقبلي ارق تحياتي

الرب يباركك ويحافظ عليك
[

رد مع إقتباس

اضافة رد