تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

محتاجة نصيحة انا محتارة اوى

كنت اتكلمت مع حد ف منتدى تانى و قلتاها انى انى موهوبة ف حاجات كتير و مش عارفة احدد هدف لحياتى وهى قالتلى ان تحديد الموهبة بييجى من اكتر حاجة

اضافة رد

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

marina shohdy
ارثوذكسي جديد
marina shohdy غير متواجد حالياً

افتراضي محتاجة نصيحة انا محتارة اوى

كُتب : [ 09-18-2015 - 12:41 PM ]

كنت اتكلمت مع حد ف منتدى تانى و قلتاها انى انى موهوبة ف حاجات كتير و مش عارفة احدد هدف لحياتى وهى قالتلى ان تحديد الموهبة بييجى من اكتر حاجة الواحد بيحب يعملها . لما جيت اتكلم مع اب اعترافى و قلتله انى بحب المذاكرة جدا و بحب المذاكرة و بخاف على دراستى قاللى انتى نفسك تبقى استاذة ف الجامعة قبلها كنت بصلى لربنا انه يبعتلى ارشاد من اب اعترافى يساعدنى احقق هدفى و فعلا لقيت كلامه بيعبر عن اللى جوايا لكنى اكتشفت حاجة اخيرا و عايزة اخد رايك فيها انا فعلا نفسى ابقى استاذة بس مش ف كليتى لا ف الكلية الاكليريكية لانى لقيت نفسى اكتر حاجة بحب اعملها هى القراية ف الدين و لما حبيت يكون ليا نشاط ثقافى ع النت عملت موقع دينى و كمان لما اجى امسك كتاب ف الدين ممكن اقرا 20 او 30 صفحة مرة واحدة و مسيبوش الا لما عينى توجعنى على العكس تماما لما اجى اقرا ف الادب الانجليزى او التربية بزهق من اول 5 صفحات ده لو كملتهم حتى لما حبيت اعمل بحث عملته ف الدين . يعنى باختصار انا انا حاسة ان ميولى رايحة اكتر للمجالات الدينية برغم انى بحب الادب الانجليزى مش بكرهه لكن اهتمامى بالدين اكتر . يمكن زمان عشان و انا صغيرة كنت بعيدة عن ربنا و كانت دايما بتشغل دماغى اسئلة ف الدين و كنت بهتم بالبحث عنها الحمدلله لقيت الاجابة و دلوقتى متشوقة لمعرفة المزيد . فى اللى قاللى خليكى ف دراسة الادب و خلى البحث اللهوتى يبقى نشاط زايد لان دراسة الادب فرصتها احسن ف الشغل و كدة بس انا مش حاسة الحكاية دى حاسة انى مش هاقدر ادى الاتنين حقهم هبقى عالمة زى اللى بيخدم الله و المال . وفكرت ف ان دراسة الادب او التربية ممكن توصلنى لاعلى المناصب ف التربية و التعليم و لبقيت بعد كدة ان ده حب للنجومية و الشهرة مش للادب الانجليزى و حطيت قدامى الاية اللى بتقول ماذا ينتفع الانسان لو ربح العالم كله و اخيرا خسر نفسه . ماما و بابا نفسهم يشوفونى استاذة ف الجامعة و انا مش عايزة اكسر خاطرهم يعنى لما ابقى عالمة ف اللاهوت ده هيشرفهم برضه اانا لسة مكلمتهومش ف الموضوع . بس انا عايزة رايكم و صلولى جدا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: محتاجة نصيحة انا محتارة اوى

كُتب : [ 10-01-2015 - 06:15 PM ]

سلام لشخصك العزويز ولو اني جاوبت هذا السؤال قبلاً، المهم انتِ شاعره بايه وايه هو اللي يهمك وعايزه تكرسي حياتك لدراسته، لو عايزة الله وشاعره أنك محصوره فيه وتُريدي الشركة معه وهدفك هو البنيان والحياة مع الله، فكملي وتممي ما تريدين، المهم تصلي وتطلبي معونة الله لأن العلم ينفخ لو مش اتحول لحياة حقيقية مُعاشة على أرض الواقع...

رد مع إقتباس
بياناتي
marina shohdy
ارثوذكسي جديد

marina shohdy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-15-2015 - 08:20 AM ]

ماهى دى مشكلتى انا ميالة للاتنين يعنى بحب ادرس ف الدين و فالادب الانجليزى لكن ساعات بحس انى ميالة لحاجة اكتر من التانية حاسة انى عايزة الاتنين بس مش عارفة اوصلهم ازاى ولازم اختار حاجة واحدة بس و لا اشتغل فالاتنين . لكن زى ماحضرتك قلت انا لازم اصلى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-23-2016 - 07:33 PM ]

طبعاً صلي وادرسي حاجة خلصيها وكملي في التانية مش فيها مشكلة خالص

رد مع إقتباس

اضافة رد