تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم مدارس الاحد خدمة ابتدائى تجد هنا كا ما يخص خدمة ابتدائي

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-11-2011 - 11:46 PM ]

ربنا يخليكي يا أجمل أخت حلوة بس انا مش باتهمك ولا حاجة خالص مالص
انا بس بضحك معاكي مش اكتر ولا أقل ، وصدقني مكتوب أن المسيح الرب هو هو أمس واليوم وإلى الأبد
ومهما ما كانت المشاكل فالله اقوى بكتير منها
عموماً لنصلي حتى يرسل الله فعله مملوئين بالروح ليعينوا الكنيسة آمين

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emarina
ارثوذكسي جديد

emarina غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-19-2012 - 02:22 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رويس مشاهدة المشاركة
غالباً بيكون 50% من حبي لشخص ما يؤدي لاقتناعي بكلامه
يعني علشان انا اخلي اللي قدامي يتقبل التعليم مني ويصدقه ويعيشة يسلتزم 50% حبه واعجابي بي و50% دلائل منطقية تريح العقل وتقعنه وسلوك مني يثبت اني أول من يؤمن بالكلام اللي بقوله وليس مجرد شعارات.
ساعات لما احب اجيب طفل بجيبه للكنيسة بدافع انه هياخد بونبونايه في اخر اليوم (أم أتنين بشلن، هو واحده وانا واحده علشان احسسه بقيمه اللي بدهولة وانه مش شئ بستخف بيه .... عبيط انا، قال يعني في دلوقتي بنوبوني الاتنين منه بشلن) ولكن لازم مع التقدم اظهرله المسيح علشان يبقي جاي الكنيسة مش علشان الملبس ولكن علشان المسيح، ولكن فقط انا جبت رجله بالبنوبوني (صدقيني ملقناش حد يدينا بالونه حتي مش بونبوني هههههه).
وكلام استاذ ايمن مفهوش فصال، بقي حد يلاقي واحد زي اعظم لاهوتي في تاريخ المسيحية زي بولس الرسول ويقولي اسيبه هههههههههه ابقي قابلني، ده لو قال ارمي نفسك في البحر هارمي (بعرف اعوم انا، متخفوش).
لازم روح التلمذه لان فيها فؤاد رهيبه جدا جدا جدا، بس هو الفكرة مين اللي ينفع أب يقدر يعمل تلاميذ زي الانبا مقار والانبا انطونيوس، مين اللي يملك كل الامكانيات اللي كانت عند الناس دي ؟ (نجيب من الصين .. مش كده ارخص؟).
معلش علي الكلام الهزار، بصي حضرتك هاقول نقتطين بس في حاجه اسمها الخادم المغناطيسي ودي اتكلم عليها يا اما ابونا داود لمعي او ابونا مرقص ميلاد او ابونا انطونيوس فهمي (مش فاكر بصراحة) الخادم ده علي الرغم انه مش واعظ ومش لاهوتي ومش ومش ولكن سبحان الله تلاقي ربنا عاطيلي موهبه تخليه مجرد بس يمشي في مكان الناس تحب تقعد جنبه وتلتف حوليه، الفكرة بقي في الاب الروحي او الكاهن اللي يقدر يلاقي الخادم المغناطيسي ده ويستخدمه صح لكسب الناس.
علشان تفهمي كلام الاستاذ ايمن اكثر وبتوسع اكبر اسمعي عظة ابونا داود لمعي

مقومات الخادم الأرثوذكسى
الخادم الاورثوذكسي والكتاب المقدس
وفي العظة الاولي هايذكر قول القديس بولس "عارفاً ممن تعلمت" وعلق ان اي خادم ارثوذكسي صحيح يجب ان يكون ابتدي بالتلمذه، وقال حتي وحضرتك هاتسمعي انه يجب عند اختيار الخدام اني اسئلة انت تلميذ من ؟
مفيش واحد كده يطلع شيطاني بدون تلمذه وأمسكه خدمة اللي هي من المفترض انه هايتلمذ تحت ايده جيل. (التلمذه هي مفتاح الخادم الارثوذكسي)، وقول بولس الرسول ايضاً "وما سمعته مني بشهود كثيرين، أودعه أناساً أمناء، يكونون أكفاء أن يعملوا آخرين أيضاً" (2تي2: 2).

ودي عظات مكتوبة عن العملاق مارمرقس الرسول لابونا مرقص ميلاد (طبعاً مش كل حاجه بتيجي علي طبق من ذهب علشان كده مش هاجيبلك العظان مسموعة، يا تقريها وتمئئي عنيكي يا اما تسئلي عمو جوجل عن العظات دي بالصوت) وشوفي بقي مين هو الخادم الحقيقي، اللي احنا عرفنا عنه معلومات لمجرد انه في مرة نسي وكتب انه قريب فلان فعرفنا هو مين (اخفاء للذات لاقصي الحدود)، مين اللي وقف امام عمالقه العالم في الفلسفة والعلوم وأقنعهم بالايمان المسيحي.
وطبعاً الانبا موسي أسقف الشباب اللي عمل نقله في الخدمة في العصر الحديث ليه عظات عن الخدمة زي
الخدمة الأرثوذكسية
توجهات تعليمية خاطئة معاصرة

في
رغي كتير .. رغي كتير ..
اسف بجد علي الاطالة انا بس قولت أرخم شوية
وسلامك وصل علي فكرة .. احسن تفتكري اني مطنش
بالنسبه لموضوع تعلق الطفل بالخادم ان مع الاخت ايمان بس الاخ اللي بيقول انا لوقدامي بولس الرسول حضرتك كبير وفاهم وواعي ان ده معلم عظيم اما بالنسبه للطفل فهو لايعرف مقدار هذه العظمه وانه سوف يدركها فيما بعد مثلما فعلنا نحن
وما اقوله الان عن تجربه وليس مجرد راي حدث في مرحلة خامسه ابتدائي خادم جعل مخوميه في الفصل يتعلقون به لدرجة انهم وثقوا فيه لدرجه كبيره حتى انه تعامل مع البنات كبنت زيهم وهو خادم وده ممكن يكون كويس ولكن النتائج فيما بعد اثبتت العكس حتى انه قال لهم لو اي خادم او خادمه زعق معاكم بجحوا في وجهه وهذا ما حدث حيث ان هذه الدفعه من اطفال سنه خامسه اصبح التعامل معهم صعب حتى لما وصلوا اعدادي شكوا منهم خدام وخادمات اعدادي حتى انه ذات يوم انقلب عليه هو ما قام بتعليمه للاطفال وبجحوا في وجهه وعندما تخرج هولاء الاطفال من سنه خامسه ودخلوا سنه سادسه في بداية الامر اتمنع هذا الخادم من الذهاب الى سنه سادسه ولكنه ذهب ليخدم فيها ولم يستطع التعامل معهم لانهم وبالاخص المجموعه التي كان يحبذها هذا الخادم من الاطفال رافضين لاي مشوره من اي خادم
فهل هذا ما نريده في اطفالنا هذه الايام
اشكركم لطول اناتكم علي وارجو توضيح اخطائي لو وجد

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-19-2012 - 07:54 PM ]

اولا : اهلا بيك او بيكى معانا فى منتدانا معلش انا اسفة الاسم مش واضح ذكر هو ام انثى
ثانيا : ثانيا الاخت ايمان مين اللى حضرتك مع كلامها ؟؟؟
ثالثا : حضرتك بتعترض على جزئية من كلام استاذ ايمن وفى نفس الوقت مقتبس جزء من كلام رويس !!! واية وجهة الاعتراض استاذ ايمن وضح قصدة من كل كلمة قالها
ثم اية العلاقة ؟؟؟
رابعا : بالنسبة للمشكلة او بمعنى اصح المهزلة اللى حضرتك حكيتها عن المخدومين وتعلقهم بالخادم اللى علمهم يبجحوا فى اى حد يزعقلهم ...
ممكن اعرف فين امين الخدمة اللى بيتابع الخادم ويتجول على الفصول اثناء الشرح ؟؟؟
ممكن اعرف فين الخادم المشارك مع الخادم اللى علم ولادة المبادئ المؤسفة دى واللى مينفعش نقول علية خدام من اساسة ؟؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
emarina
ارثوذكسي جديد

emarina غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-20-2012 - 04:04 PM ]

اولا : بغض النظر عن ذكر او انثى
ثانيا : ايمان هي اللي معلقه من facebook في بداية المشاركات Iman Edwar Fahim · Dr.Eng. Power Electronics Dep. at Electronics Research Institute (ERI)من المفروض ان الخادم يحب الاطفال ويجعلهم يلتفون حول المسيح وليس حوله هو... أغلب الخدام يفرحون بالتفاف المخدومين حولهم هم , وفي نفس الوقت لا يعلموهم حب الآخرين او احترام باقي الخدام, واني انبه كل الخدام ان موضوع تعلق المخدوم بالخادم هو في الاساس مرض نفسي يصيب الخادم , وهو الذي يتعلق بالمخدومين وليس العكس , وبعض الخدام يبذلون قصار جهدهم للاستحواز علي المخدومين بطرق غير روحية, مثل اعطاءهم هدايا عينية بكثرة , ويكثرون من عمل الاغابي والحفلات لارضاء المخدومين وجعلهم في حالة اثارة دائمة بالخادم , وهم لا يعرفون انهم يتجهون الي تربية النشء تربية مادية انا نية لا تمت بالروحيات بصله , ايها الخادم لا تتعلق بالمخدوم تعلق بالمسيح اظهر المسيح للاولاد واخفي ذاتك... علي كل خادم تأهيل مخدوميه لاستقبال الخادم الجديد في المرحلة الجديدة , بان تقول له : استاذ فلان ده مثلي تمام كلنا ح نوصلك يا حبيبي للمسيح , اعطي مخدومك كتاب وعلمه البحث فيه , اعط مخدومك صورة قديس وعلمه كيف يري فضائله , قبل اعطاءة البسكوته التي يزول اثرها بعد ساعة.
ثالثا : اقتبست الجزء ده عشان حسيت ان الاستاذ رويس مقتنع بكلام استاذ ايمن وبيكمل عليه ويؤكده
رابعا : بالنسبه للخادم اللي معاه كان صاحبه وبيداري عليه لكن لما دخلت معاهم خادمات واكتشفن مايحدث ابلغوا امين الخدمه
بالنسبه لامين الخدمه كان موجود لكن لما حس بالتي تسميها مهزله حرم الاستاذ من دخول الفصل ولكن كاهن الكنيسه حس انه ممكن يفقد الخادم ده فرجعه تاني

خامسا : دي مش مهزله انا حكيت المشكله دي علشان ادور معاكم على حل لما لقيت انكم مهتمين بالموضوع
سادسا : شكرا مره اخرى على طول الاناه وارجو وجود حلول

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-20-2012 - 05:53 PM ]

اولا : بغض النظر عن ذكر او انثى
اوك يا افندم زى ما تحب
وبغض النظر كمان عن اسم ايمان اللى انا مفهمتش يعنى اية الفيس معلق معاها فى بداية المشاركات !!!!! ؟؟؟؟ مش مهم
بص يا افندم رويس لما اتكلم عن الخادم اللى بيجر رجل المخدوم ويحاول يجيبة بالبنبون والبلونة والهدايا البيسطة كان يقصد اطفال ال kg
اللى لسة بنعلمهم يسيبوا ماما شوية ويجوا الكنيسة بس اعودهم على انهم يجوا ويعرفوا ان يوم الجمعة يوم الاجازة بتاعتهم هو دة بتاع الكنيسة وربنا وانى هروح اشوف اصحابى فى الكنيسة والمس والانكل بتاعى وهأخد حاجة حلوة واتعلم ارشم الصليب واحفظ ابانا الذى كفاية اوى مش عاوزين اكثر من كدة فى السن دة
لانة مينفعش ادى مخدوم عندة 5 ؛ 6 ؛ 7 سنين واقولة يعمل بحث فى كتاب ادهولة او صورة واقولة يطلعلى الفضائل اللى هو شايفاها فى صاحب الصورة
ممكن بعد كدة لما يوصلوا لمراحل ابتدائى ندخل للعمق اكثر شوية وننفذ فكرتك ونحاول نساعد ولادنا انهم يتجهوا بروحياتهم للاعمق ونفذ فكرتك وشوية شوية مع مرور الوقت لان كل ما بنكبر فى العمر بنكبر بردوا فى النعمة
والاهتمام بالهدايا والحفلات وعمل الاغابى لا يتعارض مع الهدف الاسمى
( توصيل ولادنا للمسيح )
بس اللى يستخدم الطريقة صححححح ومش رويس بس اللى مقتنع بكلام
استاذ ايمن انا كمان مقتنعة بكلامة

خامسا : دي مش مهزله انا حكيت المشكله دي علشان ادور معاكم على حل لما لقيت انكم مهتمين بالموضوع
وبالنسبة للموقف اللى حضرتك حكيتة فأنا عند كلمتى دى مهزلة مش خدمة يا افندم خالص والخادم صاحبة اللى دارى علية ذنبة ميقلش عن الخادم اللى علم ولادة تعاليم غريبة
وبالنسبة لموقف الاب الكاهن فأنا مش هعلق علية لانى معرفش الظروف والاسباب اللى دفعتة لهذا التصرف عموما انا ضد طرد اى حد من الكنيسة او الخدمة وموافقة موقف ابونا لان كنيستنا المفروض تحضن وتطبطب وتستر عيوبنا وامراضنا وتعالجها بالحب والصبر بس مفيش مانع ابدا من التوجية اللى لابد منة واليقظة من امين الخدمة لان لو كان دة موجود من الاول مكنش الامور تتطورت لهذا الحد والخادم كان عرف غلطة من البداية من قبل ما يأثر على المخدومين
سادسا : شكرا مره اخرى على طول الاناه وارجو وجود حلول
وجود حلول لاية بالظبط ممكن توضح معلش ؟؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 09-20-2012 الساعة 06:03 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
ميرو بنت العدرا
ارثوذكسي جديد

ميرو بنت العدرا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-21-2012 - 11:32 AM ]

موضوع جميل اووى ومفيد جدا
بس انا عندى مشكله بين الاولاد يعنى تعلق المخدومين ببعض (بمعنى الطفل اللى راح اولى ابتدائى متعلق بصاحبه اللى ف حضانه وكمان الموضوع قلب بعدوانيه بينهم انا بدور ع فقره او حاجه توصلهم انهم ممكن يفضلوا اصحاب ف مدارس الاحد بس مش عارفه اوصلها ازاى ممكن تساعدونى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-21-2012 - 01:21 PM ]

انا للاسف مفهمتش المشكلة لانك شرحتيها باختصار جدا
ممكن توضحى اكثر من فضلك ؟؟؟
طفل ابتدائى بيتعلق بطفل فى حضانة ازاى ؟
هما بيحضروا مع بعض يعنى نظرا للعدد القليل مثلا ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
ميرو بنت العدرا
ارثوذكسي جديد

ميرو بنت العدرا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-21-2012 - 01:41 PM ]

لا يعنى الولاد ف حضانه مراحل عمريه مختلفه فممكن طفل يكون ف كىجى1 ومعاه صاحبه كى جى2 وف السنه الجديده طلع ولادى اولى ابتدائى واصحابهم فضلوا ف حضانه ففى تعلق ما بينهم ورافضين ده فكنت محتاجه وسيلة ايضاح لفقره توصلهم انهم يفضلوا اصحاب ومش مهم الفصل بس كده

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-22-2012 - 01:33 PM ]

سيبيهم يحضروا مع بعض يا مس اية المشكلة يعنى
دة هيبقى فى الاول بس بعد كدة هما لوحدهم هيتعودوا
بس انتى طولى بالك ومتحسسيش الطفل انة بيعمل حاجة مرفوضة
عشان ميعندتش ويحكم رائية

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-23-2012 - 09:24 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emarina مشاهدة المشاركة
ثالثا : اقتبست الجزء ده عشان حسيت ان الاستاذ رويس مقتنع بكلام استاذ ايمن وبيكمل عليه ويؤكده
سلام لشخصك العزيز، ممكن توضيح !!! لأني مش فاهم المقصود بهذه الفقرة، وما هي وجهة القبول أو وجهة الاعتراض في كلامي الذي وضحته بدقة على قدر إمكاني، لأن في كلامي كنت أتكلم عن حياة التلمذه (رداً على كلمة أن الخادم يقعد سنة ويمشي ويجي غيره) وشرحت قصدي بكل دقة !!! فما رؤيتك بالنسبة لكلامي وما هو وجه الاعتراض فيه أن وجد !!! رجاء التوضيح لكي أوضح ما لم يصل في كلامي أو ربما يكون هناك نقطة أو ملحوظة لم أنتبه إليها !!! أقبل أو أقبلي مني كل التقدير لشخصك العزيز، النعمة معك

رد مع إقتباس

اضافة رد