تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم مدارس الاحد خدمة ابتدائى تجد هنا كا ما يخص خدمة ابتدائي

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة طفلة

كُتب : [ 11-11-2010 - 06:01 PM ]

• انا بكرر كلامي تاني البنت لو حبت الخدمة قوي هتقنع الاهل انها تنام بدري
هى اللى هتقنع الاهل انها تنام بدرى دة على اساس ان الاهل بيمنعوها يعنى ركز يا ميلاد
  • كلنا بنجري ورا الام وسايبين البنت اللي هي مش صغيرة وبرده مش كبيرة
  • انا نفسى نسيبنا من الام فعلا انا مملكشى اعمل معاها حاجة
  • انا كان عندي بنات ف الخدمة بروحلهم البيت الاقيهم مستنيين ف الشارع علي باب البيت بتاعهم
  • وانا خدمت كتير كنت بروح البيت الاقيهم مستنين برضوا بس دى حالة استثنائية وانا عندى عدد كبير حوالى 40 بنت كان ممكن اكتفى بال 39 واقولة كفاية يارب مش هتيجى على واحدة بقى
  • البنت محتاجة تحس انها عاوزة الخدمة عشان تقوملها وتروحلها العلاج ايه مينفعش حد من برة خدمتكم يجيبه لانك انتي ياايمي تعرفي البنت واكيد عارفة مفاتيحها استخدمي المفاتيح دي وانتي باذن ربنا هتوصلي
  • هو بصراحة موضوع انى اجبها دة مش مشكلة خالص انا مستعدة بس صدقنى زى ما قال ماريو المشكلة مش فى مجيها المشكلة فى نومها ونعاسها اثناء الخدمة واثناء الشرح ولو كان فى بنات كتير بيعملوا زيها كدة كنت جبت اللوم على نفسى انا واخواتى الخادمات وقلت العيب فينا
  • ومتنسوش صفات الحضور المبكر
  • يعلم ربنا الامكانيات عندنا اكتر من اى مكان خدمت فية قبل كدة صفات حضور وصفات للتناول وصفات للاشرب وضفات للاعتراف وصفات للهدوء وكل حاجة تقريبا اخر دلع احنا نفسنا مشفنهوش
  • دا غير هدايا اعياد الميلاد كانت قيمة جدا وجميلة
  • لا يا ميلاد مفيش تاثير من الناحية دى خالص خير ربنا كتير اوى اوى
  • وبعدين ايه المشكلة لو خادمة عدت عليها الصبح وهي جاية احنا بنعمل كدة ف خدمتنا بنعدي ع الاطفال سن خامسة وساتة برده كنوع من انواع عدم الكسل لكن طبعا انا عارف ان الوضع مختلف ف البدرشين بس ممكن البنت دي تكون استثناء لحد ماربنا يتمجد وتبدا تيجي لوحدها
  • ربنا معانا
انا ردت على الجزء دة البنت بتيجى يا ميلاد ومش بتغيب خالص
مش هى دى المشكلة وربنا معانا صح يااااارب
اشكرك على المشاركة وحوارك يا ميلاد

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-11-2010 - 06:02 PM ]

واحنا دلوقتي قدام حالة البيت فيها مش متعاون عشان كدة هنحاول نلجأ للطفل نفسه علشان نشجعه هو طالما مفيش فايدة ف البيت
ايوة هى دى عليك نورررر

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-11-2010 - 06:04 PM ]

.............. وايمي بصراحة في كل رد بتقفلى الحلول العملية لحالة البنت دي ................

يعنى اية الجزء دة ياريم
انا بقفل الحلول العملية اومال انا بتكلم معاكم لية ؟
انا مش فاهمة قصدك بجد وضحى من فضلك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-11-2010 - 06:05 PM ]

لازم يكون فى حل فى البيت وكمان لازم انا كخادم اتطور من نفسى واشوف ازى احل المشكلة دى

طيب انت لو مكانى هتعمل اية يا جودة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-11-2010 - 06:15 PM ]

بالنسبة لموضوع عناد الأطفال قد سبق وتكلمنا فيه على صفحات المنتدى ، وتحدثنا عن عصبية الطفل وأيضاً أتى سؤال من أم عن عناد الطفلة وماذا تفعل معها ، وعموماً ساضع امامك الموضوع وايضاً السؤال والإجابة كما تم كتابتهما بالضبط ، لعلك تُفيدي بها الأم ، أو أي أم أخرى تظهر عندها حالة العصبية للطفل أو العناد :

أولاً : موضوع عصبية الطفل
بالطبع لا يوجد طفل عصبي بطبعه أو عنيد ، ولكن العند والعصبية دائماً ما تُكتسب من البيئة المحيطة للطفل ، من قبل الولادة إلى ما بعد الولادة بالطبع ...

أولاً منذ بداية الحمل ولا تراعي بعض الأمهات الشروط الواجب توافرها من جهة هدوء الأعصاب والجو المحيط بها ، فمن واجب كل أم أن تراعي أثناء الحمل الجو الهادئ وسماع الموسيقى الهادئة وأن تتعود على الهدوء وعدم الضجيج وتجنب الصياح وكل صوت عالي مزعج بقدر الإمكان ...

العصبية من جهة الحالة النفسية للطفل :

أولاً: حينما يفقد الطفل العطف والحنو الأسري السليم دون مبالغة أو إهمال ، يصبح في حالة من التوتر ومحاولة لفت الأنظار بأي نوع من أنواع الإزعاج الدائم من بكاء هستيري إلى أي حركة تدل على عصبية شديدة وتقلب المزاج ...
ثانياً: إهمال الحديث مع الطفل وملاطفته واللعب معه ، أو اللعب مع الطفل بعنف وبشكل مستفز أو محاولة إثارته أو غيظه بأي شيء سواء من داخل الأسرة أو خارجها ...
ثالثاً: سيطرة الوالدين سيطرة كاملة على الطفل ، بحيث أنه لا يعمل أي عمل إلا بأمر والديه وليس له أن يختار أي شيء يحبه ، بل يجبره والديه على كل شيء ، مثل المأكل والملبس وغيرها من الأمور التي ينبغي أن نترك فيها المجال لأن يختار بنفسه بين الأشياء والألوان وغيرها ... وأيضاً حالة الضغط المستميت على الطفل بعصبية وإصرار على النوم مبكراً ، دوزن إعطاءه فرصة يومية لوقت خاص به يفعل فيه ما يشاء عوض أن يكون اليوم كله ما بين المدرسة أو الحضانة والمذاكرة وعمل الواجبات ، مما يزيد في عناده وكرهه للمذاكره والنفور منها ، وعدم الطاعة بعد ذلك التمرد الدائم بعصبية وإصرار عنيد ...
رابعاً: عصبية أحد والديه وعدم قدرته على التفاهم وسط الأسرة ، بل دائم الصياح و يُثير المشاكل ...
خامساً: تدليل ( دلع ) الطفل الزائد وأحيانا المفرط ، مما يزرع فيه روح الأنانية ويتولد عنده العدوانية على شكل عصبية شديدة تجاه أي شخص يحاول أن يأخذ منه شيء أو يحاول أن يمسك لعبه أو الأشياء التي يملكها ، حتى يصير في حالة من الهياج وثورة ضد أي طفل آخر يحاول أن يقترب إلى أحدى والديه ، أو أن أحدى والديه يعطف على طفل آخر سواه !!!
سادساً: كبت مشاعر الطفل ، من جهة البكاء أو الضحك في أن يحاول صده او أجباره على السكوت ، او المقولة الشهيرة الرجل لا يبكي ، أو الإنسان المحب لله لا يعرف الشقاوة ، أون البنت الشاطرة تتصف بالهدوء ، أولاد المسيح بيذاكروا كويس علشان يرضوا الرب يسوع ، أو لا يلعبون ايام الدراسة علشان ربنا يفرح بيهم ... وهكذا باقي الأقوال المنفرة للطفل لله وللكنيسة وللحياة الأسرية السليمة ... ، مما يجعل مشاعره كلها تتجه نحو العصبية الشديدة لتصير منفث لطاقته المكبوتة !!!

أما من الجهة الطبية حسب ما قرأت وسمعت ( وليس حسب خبرة ) :
* نقص فيتامين d خلال الأشهر الأولى من حياة الطفل بعد الولادة .
* زيادة نشاط الغدة الدرقية ويصحبها زيادة في العرق واضطراب في النوم .
* نقص الحديد في الدم .
* حالة الصرع .
* الإمساك المزمن والتهاب البول .
* التهاب اللوز والجيوب الأنفية .
* الإصابة بالديدان الطفيلية .
* التريقه على الطفل بسبب أي عيب سواء في النطق أو التهتهة في الكلام ، أو بسبب أي عيب خلقي أو بسبب حركات يديه أثناء الكلام ... الخ ...
* معايرة الطفل بزملائه لو كان مقصراً في الدراسة أو ليس له القدرة على التحصيل ن بدون معرفة ألسباب علاجها ، لن ربما عنده قصور في قدراته العقلية أو أن ذكائه متوسط ... الخ ...

ثانياً : سؤال أتى في المنتدى سابقاً من أم ، وهذا هو السؤال والرد كما كتب بالضبط :

_____سؤال الأم_____
شكرا على موضوعك الجميل بس انا بنفذ اغلب الارشادات دى ومش بلاقى حل سريع ، وبيأس وعصبية الطفل وردودة الغير لائقة مع الناس بتخلينى اتعامل معاة بقسوة ، بجد انا تعبانة جدا من الموضوع دة ونفسى فى حل مع ملاحظة ان بنتى عندها برضو ديدان ونقص حديدارجو الرد الاهمية ؟

_____الإجابة_____
سلام لنفسك يا أجمل أخت حلوة
أولاً :
لا يوجد شيء اسمه حل سريع ، بل لابد من التأني لأننا نُربي ونتربى مع الطفل ، ويحتاج منا مجهود مضني وصبر وتأني وبال طويل مع الصلاة والصوم ومحاولة تجنب الصياح والصوت العالي والضرب والانفعال الزائد والمفرط ...
ثانياً حل العصبية في يدك بمحاولة أنك تهدأي نفسك في أي موقف ، ولو كنتِ ثائرة ابتعدي عن بنتك في أي مكان مع الصلاة إلى أن تهدأي وتتحكمي في انفعالاتك ...
ثم عصبية البنت مصدرها شيئين : أولاً عصبيتك واندفاعك والسرعة في رد الفعل والضرب ، ثانياً حالتها الصحية لأنها تنعكس بالتوتر الدائم عليها ، ولازم تقومي بالفحص عند طبيب ومتابعة الطبيب من جهة التغذية الصحيحة والسليمة ، وحاولي أن تعالجي الديدان ونقص الحديد ، مع أعطاء لها الطعام المضبوط لحالتها والأكثار من الخضروات والفاكهة وبخاصة الممتلئة بالحديد ، مثل الإسفانخ والتفاح والخرشوف وغيرهم من الخضروات الطازجة والفاكهة ...

+ عصبية البنت ناتجة من خلال صحتها ومن خلال عصبيتك واندفاعك في رد الفعل [ لأن عصبيتها وعنادها ما هما إلا انعكاس لعصبية أحد الوادلن أو كلاهما معاً ] ، والصوت العالي والصياح في وجهها ... الخ ، فحاولي - بقدر الإمكان وبكل محاولة ممكنة - أن تغيري أسلوبك وبلاش الصراخ أو الصياح بعصبية ونرفزة ، ولا داعي أبداً للضرب لأنه سيزيد من عنادها جداً وبصورة مفرطة ، واستخدمي بدائل العقاب كما وضعناها في الموضوعات الخاصة بالعقاب على صفحات المنتدى ، مع ضبط الحياة عموماً ووضع روتين يومي لانضباط المنزل ومتابعة الأسلوب التربوي الصحيح لتربية الطفل ورعايته كما سبق وشرحنا في موضوع ثورة ميلاد والمواضع الأخرى المترابطة مع بعضها البعض ...

رد الأم بعد فترة قصيرة من الموضوع

انا بشكرك شكر خاص على ردك على مشكلة العصبية
والحمد لله انا مش مصدقة النتيجة الى انا وصلتلها ... فعلا بنتى اختلفت بامانة والجميع يشهد بكدة اذكرنى فى صلاتك ...

طبعا مفيش شك انها مشاركة رائعة
واد ما انا مبسوطة من المشاركة والكلام اد ما انا حزينة من الياس
اشكرك حقيقى استاذ ايمن وكان ممكن الكلام دة يجيب نتيجة هايلة لو كانت الام حاسة انها مقصرة زى الام اللى سالتك وبتحاول تدور على حل لمشكلتها ومشكلة بنتها ومستعدة تسمع وتعمل بالنصيحة والارشاد
لكن انا عندى مصيبة اكبر
ان الام مش حاسة انها ماثرة وانها مظلومة من الظروف ومن بنتها وانها بتدى كل حاجة ومش بتاخد اى مقابل
انا لما كلمتها قلتلها حاولى تاخديها فى حضنك حاولى تصاحبيها حولى تخليها تسمع كلامك عن حب مش ضغط وخوف واوامر قالتلى انا مش ماثرة معاها فى حاجة انا بجبلها وبجبلها وبجبلها وكل عطائها مادى وملموس دة مقياس الحب عندها للاسف ومفهوم الحب عندها قلت لها قللى من المجايب وادى من وقتك معجبتهاش
علشان كدة على راى ميلاد ياريت نسيبنا من الام شوية ونركز مع البنت
انا عارفة انها مهمة صعبة بس عندى ايمان فى تدخل ربنا صدقونى
ومبسوطة بمشاركتكم وحواركم
والموضوع هيكون سبب افادة لكل الخدام اللى عندة مشكلة شبيها لانها مشكلة جيل بحالة زى ما قالت ريم
ربناااا معاااااكم

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-11-2010 - 06:30 PM ]

أنا طبعاً مش قصدي اتكلم عن هذه الحالة فقط لا غير إنما أحببت فقط أن أشارك مشاركة قد تنفع في حقل الخدمة ونصيحة ممكن أن تقدم لمن يحتاج إليها ، أما من لا يحتاج ويشعر أنه يعطي دائماً مثل هذه الأم فصعب تقديم أي نصيحة لأن من لا يعرف مرضه كيف يطلب الشفاء ، وكيف لمن لا يعرف عيوبه الداخلية يبحث ويطلب مجده !!!

مستحيل يبدأ أي علاج أن لم يشعر المريض بحالته المرضية ليطلب الطبيب ويبحث عن العلاج ، عموما ربنا يقويكي واحتضني البنت بصبر مع عدم المبالغة في إظهار ذلك بل اجعليها علاقة طبيعية بدون أن تكون ملفتة للنظر ، بل احتملي نعاسها كثيراً مع محاولة التشجيع وتقديم التقدير اللازم في حينه ...

أقبلي مني كل تقدير لشخصك المحبوب في الرب
النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-11-2010 - 06:37 PM ]

صح بالصواب تكلمت
اشكرك استاذى الغالى حقيقى

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-11-2010 - 10:25 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة

بس الام نفسها انا لما اتكلمت معاها حسيت انها مش عارفة تتعامل معاها

واشتكت منها كتير جدا
الام نفسها مشكلة ياريم

وفعلا البنت حاسة بضغوط نفسية ....
قالتلى بقولها كتير ومش بتسمع الكلام

اما بقى بالنسبة للنقطة المهمة جدا جدا جدا اللى قلتيها

قالتى ايوة بس بقاوم النوم وبهرب منة لانى ببقى حاسة انى براحتى بعيد عن تحكم ماما ولما بتقولى نامى بقولها سيبنى شوية بكرة اجازة
طب والقداس مش مهم
[quote=emmmy;747958]

الام مش هتعقد وتعمل دارسة كتاب مع اولادها ياريم انا متاكدة من دة لانها مش هتعرف تعمل الجو الروحى
دا انتي للبنت
المشكلة انى كل ما اكلمها تقولى ماما بتعمل وبابا بيسوى
البيت مفيهوش القدوة المطلوبة مطلوب منى اديها القدوة من غير ما تجيب سيرة ماما وبابا
[/
quote]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة

بس عايزة اوضح حاجة مهمة جدا جدا علشان مبقاش ظالمة الاسرة
صديقنى ياريم الاسرة جميلة ومش مبتعدة عن ربنا نهائى بالعكس تماما
الاب موظب على القداسات كل اسبوع والام كذلك
هما الاتنين شخصيات جميلة ومعروفة ومحبوبة جدا من الاباء والخدام ويكمن مكنشى ببالغ لو قلتلك انها اسرة مميزة كمان صدقينى
الموضوع مش كدة الموضوع بصورة اوضح انها عدم خبرة وفهم ووعى سواء نفسى او روحى مش اكتر من كدة
انا لما اتكلمت مع الام كانت بتبكى من بنتها ومن عنادها ومن عدم معرفتها التعامل معاها بس مش عارفة تعمل دة خالص لان خبراتها ومعلوماتها ومشاكل نفسيتها هى الام كمان بتعطل دة
يعنى الجذور متدمرة يا ريم بالنسبة للوعى الروحى والنفسى
ولما طلبت منها تقراء كتير هتتعلم من خبرات الحياة قالتلى امتى معنديش وقت وكمان مش بحب القراءة

وايمي بصراحة في كل رد بتقفلى الحلول العملية لحالة البنت دي ................

يعنى اية الجزء دة ياريم
انا بقفل الحلول العملية اومال انا بتكلم معاكم لية ؟
انا مش فاهمة قصدك بجد وضحى من فضلك

...لالالالالالالالالالالالا بليز
ايمي حبيتة قلبي ميش يروح تفكيرك بعيد بعيددددددددد
انا كل اللى بقصدة اني بقولك ركزي على البنت تقولي بتعاني ضغوط نفسية ودا لان الام مركزة طول الاسبوع على الدراسة ونوم مبكر ومفيس تواصل وميش قادره عليها اوكككككك نحل من جهة تانية
طيب نركز على الام تغيرمثلاً اسلوب التعامل ووووو تقولي ميش قادرة وضعيفة روحيا ووووووونقولك نركز على الاسرة والعمل الرعائي تقولي فل وعشرة على عشرة الاب كويس وبيحضر القداس وعيلة مميزة طيب برايك النبت دي تتحل كيف مشكلتها از كل شي تمام والعيلة فل وبابا بيحضر وماتها ما بتقدر عليها كيففففففففففف
قولتلي انتي كخادمة تتوصلي معها اوك دا بردة حل وقلتلك ربنا يقويكي ومن خلاالك يدبر وانشاللة تتحل المشكلة
دا اللى بقصد ان انتي بتقفلى كل الحلول العمليه اللى من الاصح انها تتعمل مع الاهل وبمساعدة الخادم يا قمر عرفتيييييييييييييييي انت من جهتك كخادمة تعملى اللى يخص دورك كخادمة والاهل يكملوا معك على نفس الخط بس انت بتقولى هما فل وتمام وعيلة مميزة اوك خلاص
كدة براي انها تخص مدارس الاحد

دا اللى بقصدة بتقفلى الحلول................ما شيء تاني يا قمرررررررررررررررر
ربنا معك ويقويك

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 11-11-2010 الساعة 10:36 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-12-2010 - 03:38 PM ]

...لالالالالالالالالالالال� � بليز
ايمي حبيتة قلبي ميش يروح تفكيرك بعيد بعيددددددددد

بصى يا روح قلبى تفكيرى مارحشى لبعيد ولا قريب وانا سالتك ومسبتش نفسى افهم كلامك بطريقتى

انا كل اللى بقصدة اني بقولك ركزي على البنت تقولي بتعاني ضغوط نفسية ودا لان الام مركزة طول الاسبوع على الدراسة ونوم مبكر ومفيس تواصل وميش قادره عليها اوكككككك نحل من جهة تانية
طيب نركز على الام تغيرمثلاً اسلوب التعامل ووووو تقولي ميش قادرة وضعيفة روحيا ووووووونقولك نركز على الاسرة والعمل الرعائي تقولي فل وعشرة على عشرة الاب كويس وبيحضر القداس وعيلة مميزة

عندك حق تلخبطى فعلا انتى معزورة ريم يا حبيبتى الاسرة من جهة علاقتها بربنا مش وحشة مش ؤمبتعدة خالص زى ما قلتلك
بس الاسلوب هو اللى غلط غلط غلط يعنى مثلا الام تقول للبنت قومى صلى قبل ما تنامى انتى مبتصليش لية
المفروض والاحسن الام تبقى قدوة عملية تصلى علشان بنتها تعمل زيها دا مثلا
الام ممكن جدا تكذب وفى نفس الوقت بتزعل من بنتها انها بتكذب وبتعاقبها
وكتير بقى
فانا كنت بوضح وبرد على تعليق ان الاسرة مش متدمرة خالص بالنسبة للعلاقة بربنا بس طريقة توصيل اى تعليم او ارشاد هو اللى غلط جدا ودة زى ما ذكرت عدم فهم ووعى نفسى وروحى
طيب برايك النبت دي تتحل كيف مشكلتها از كل شي تمام والعيلة فل وبابا بيحضر وماتها ما بتقدر عليها كيففففففففففف
بصى هو بصراحة انا معرفشى دور الاب البنت مجبتش سيرتة خالص كل شكوتها من الام
قولتلي انتي كخادمة تتوصلي معها اوك دا بردة حل وقلتلك ربنا يقويكي ومن خلاالك يدبر وانشاللة تتحل المشكلة
دا اللى بقصد ان انتي بتقفلى كل الحلول العمليه اللى من الاصح انها تتعمل مع الاهل وبمساعدة الخادم يا قمر عرفتيييييييييييييييي انت من جهتك كخادمة تعملى اللى يخص دورك كخادمة والاهل يكملوا معك على نفس الخط بس انت بتقولى هما فل وتمام وعيلة مميزة اوك خلاص
لا يا حبى الاسرة مش ميت فل ولا حاجة بالنسبة للتعامل الصح وانا وضحت قصدى والصورة اللى انا شايفاها اد ما اقدر

ولو كان فى تعاون من البيت والاسرة كانت هتبقى المشكلة سهلة جدا جدا ياااريت ياااريت ياريم
الام مش بتجيب على نفسها لوم خالص وحتى لو حصل مش قادرة عليها البنت عنيدة ومتعبة

كدة براي انها تخص مدارس الاحد
لالالالالالالالالالالالال الالالالا
مدارس الاحد ميت فل وعشرة زى ما قلتى صدقينى ولو عندى سلبيات تسبب دة هقولك عادى
اللى جبتيها منين ميت فل وعشرة دى صحيح هههههههههه
ارجوا اكون وضحت الامور ياريم وتكونى فهمتينى

دا اللى بقصدة بتقفلى الحلول................ما شيء تاني يا قمرررررررررررررررر

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-12-2010 - 04:22 PM ]

يا ايمي يا حبي يا قلبي فاضل اية كمان اه يا قمررررررررررررررررر
ولا تزعلى حالك ميت فل وعشرة عليكي انتي ههههههههههههه لا بجد قفلت معي لو بدي وضح اكتر رح نلخبط الامور واخلط بلاوي اللى حصل معاي بالخدمة النهردة مع بلاوي المشاكل اللى عندك دي ورح نطرح موضوع جديد كيف ومن اين نبددا الاصلاح بمدارس الاحد (الخدمة)
من الاهل .....من الخدام.... المخدومين من الرعاة (اباء كهنه والعمل الرعائي ) ام من المجتمع ومتغيراته اللى ملخبط كل دول ههههههه

خلاص انتي تبيني موضوع الطفلة ديييييييييي فترة وحاولي من جهتك ربنا يدبر
يا قلبي
العذراء تساعدك بشفاعتها
على فكرة ايمي عمري عمري محستي اني بخدمتي قدام حائط صد زي النهردة بجددددددددد لذلك اهم شي ممكن نصلح بية هو قوة الله والروح القدس
نصلي كتير لجيل اليوم وللاهل كتير كتير كتير كتيررررررررررررر
ولينا نحنا الخدام لحتي الرب يدينا صبر وثبات قوة عزم نستمر وما يصبنا احباط وياس زي اللى فية انا النهرده بس اكيد ميش رح يدوم اكتر من النهردة ههههههههههههههههه ............طبعي ميش بياسسسسسسسسسسس
الرب يكون معككككككككك

رد مع إقتباس

اضافة رد