تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

خدمة الارشاد في مدارس الاحد

سلام المسيح معكم : انا فرحانة للانظمامي لفريق الجروب ولدي تسائل حول الخدمة الارشادية في مدارس الاحد كوني انا مرشدة واختي ايضاً الا اننا نعاني من ملل

اضافة رد

أدوات الموضوع التقييم: تقييم الموضوع: 1 تصويتات, المعدل 4.00. انواع عرض الموضوع

الصورة الرمزية ريم الخوري
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى
ريم الخوري غير متواجد حالياً

Baptist خدمة الارشاد في مدارس الاحد

كُتب : [ 11-12-2008 - 05:41 PM ]

سلام المسيح معكم : انا فرحانة للانظمامي لفريق الجروب ولدي تسائل حول الخدمة الارشادية في مدارس الاحد
كوني انا مرشدة واختي ايضاً الا اننا نعاني من ملل الاطفال في المدرسة وعدم الرغبة في الاستماع ,فهم دائماً يرغبون في اللعب اكثر من الدرس الديني حيث اني اقدم المادة باكثر من اسلوب وبطرق حديثة مثل(اللعب , المسابقات, استخدام العرض التقديمي ..... وغيرها الا ان ذلك لا يفلح امال ان تساعدوني في هذا المجال .
اضافة الى دعمي بالمواد الدينية الروحية التي تساعدني في الخدمة الارشادية وعلماً باني حاصلة على دبلوم اللاهوت

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: خدمة الارشاد في مدارس الاحد

كُتب : [ 11-12-2008 - 09:13 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة في ربنا يسوع ...
سؤال فقط أحب أن أساله يا محبوبة الله قبل أي إجابة
ما الوقت الذي يستغرقه الدرس الديني للأطفال !!!

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 11-14-2008 الساعة 10:36 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
pharaon
ارثوذكسي صانع

pharaon غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-13-2008 - 06:59 PM ]

سلام ونعمة لك....اولا لازم تتفهمى طبيعة الاطفال ويكون هناك صداقة بينك وبينهم مش مجرد استاذ وتلميذ لازم تتقربى منهم لانك اذا اردتى ان تكونى مسموعة من الاطفال يبقى لازم تكونى محبوبة منهم ومقربة لهم....ثانيا ودا الاهم تصلى كتير جدا ان ربنا يعمل معاك ويعينك ويساعدك علشان تعبك ياتى بثمر

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 11-14-2008 - 02:58 PM ]

سلام المسيح معكم
انا بشكركم على الاهتمام وبصراحة انا الدرس بتاعي بيرتبط حسب الرزنامة الدينية (حسب الاعياد والمناسبات في كل اسبوع) أو من قصص في الكتاب المقدس بعهدية القديم والجديد اضافة لمنهاج ديني حر لمدارس الأحد .
واحنا في مدرستنا بيبدأ اللقاء كتالي :
في يوم الجمعة بيكون قداس الهي لطلاب مدارس الاحد وبيستمر حتي الساعة العاشرة والنصف
بعد كدة بنبدأ الدرس بصلاة بسيطة ثم دردشة بمواضيع تهم الأطفال, واللى بيحبوا يعملوة النهردة (درس , الوان , لعب ,مسابقات ,تراتيل .....) وبعد كدة انا باستخدم الاسلوب المناسب بيتناسب تقريباُ مع الشي اللى هما عايزينة يعني انا بمحور الدرس بطريقتي بمعلوماتة المهمة ولكن باسلوب هما حابينة , طبعاً انا ما بتاقليش في كم ونوع المعلومات وما بعقدش الموضوع (ببسط الموضوع) لان اعمارهم حساسة في المرحلة ( الحضانة وحتي الصف الثاني الابتداي ) واللى بيتعلموة بيرسخ معهم في عقلهم للابد كان صح او غلط والوقت لكل الكلام بتاع ربع ساعة اكتر شوي او اقل حسب لدرس .
بعد كدة بيبداء النشاط في الملعب بتاع الكنيسة , ممكن يكون العاب مراجيح او حتي بعض الاعمال في الكنيسة .... )
يعني انا في مجموعتي واسمها - بربارة - انا بتفهم طريقة تفكير الاطفال بس في كتير من الاحيان بيكون رغباتهم على طول تتجة للعب وتفريغ الطاقات البدنية (يعني حركة ومشاغبة على طول ما بيقدرس يفضل جالس في مكانة لفترة الدرس ,او بيضرب اللي بجنبة ......)وانا بعاني من الموضوع دة لانة بياثر على مدة الوقت بتاع الدرس وبيضع الوقت بين اقعد , وما تضربش , وحرام ربنا ما بعلمناش كدة والكلام دة .....
يعني دي فكرة بسيطة عن الطريقة اللي باستخدمها في مدارس الاحد لمجموعتي بتمني على حضراتكم تساعدوني حتي ولو بفكرة ازاي اطور من اسلوبي او ازي اتعامل مع المجموعة بطريقة تفاعلية اكتر .
انا طولت في الكلام ولكن انا سعيدة انكم بتشاركون وتساعدوني.

اختكم بالرب ريم الخوري
بركة الرب تكون معاكم.

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-14-2008 - 04:29 PM ]

أولاً : يا محبوبة الله الحوة في ربنا يسوع لم تطيلي في الكلام ولا حاجة
ثانياً : في هذا السن
عموماً ، ربع ساعة كتير عليهم ، مش هايسكتوا أكيد بل هايضربوا بعض ويظلوا في حالة مشاكسة مهما حاولتي أقناعهم بالهدوء ، لأن بهم طاقة وبخاصة بعد لما جلسوا في القداس فترة طويله ، وعادة ممكن نعمل أوقات مستقطعه ، بمعنى ممكن كل 5 دقائق شيء معين ، ولابد من أن تحولي الدرس لحركة ، بمعنى حاولي تقومي بدور تمثيلي خفيف مع الأولاد ...
وأنا جربتها زمان لما كنت مع حضانه ، كنت أقوم بعمل شكل سور كبير بمساعدتهم - عند شرح اسوار أريحا - وبعدين نلف حوله 7 مرات وننفخ في زمارة كأنها بوق ونوقع الأسوار ... الخ

يعني حاولي تبتكري شكل تمثيلي بسيط يرسخ في ذهنهم مع الحركة ، لأن مستحيل بعد قداس ساعة يركز طفل واحد في مكانه لمدة 10 دقائق على بعض دون قلق ، وربما 5 دقائق كمان !!!

ولكن في الصلاة اختصري جداً كلمة أو كلمتين ، ومش تطولي فيها مع الترانيم ، لأن هذا مراعاة أنهم خرجوا من قداس ساعة أو ساعة ونصف ، وهيهات أن جعلتي طفل واحد يجلس ليستمع ، وهذا عن خبرتي المحدودة جداً ...

وعموماً التجديد في شكل الدرس من جهة التمثيل البسيط مع الأولاد أنفسهم واشراكهم في الدرس بالحركة هايجعلهم ينتظرون قصة وأحداث جديدة ولن يغيبوا عن الحضور بل سيجعلون الأهل لو حتى مرضى يأتوا بهم غصباً ...

يارب اكون افدتك ولو بالقليل جداً ، النعمة معك يا محبوبة الله

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

رد: خدمة الارشاد في مدارس الاحد

كُتب : [ 11-14-2008 - 06:44 PM ]

شكراً على التوضيح واتمني ان نتبادل المعرفة والخبرات الروحية والعملية لمدارس الاحد
واتمني الخير ليك وللجميع الرب يكون معكم

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-14-2008 - 07:13 PM ]

الله يخليكي يا محبوبة الله
وكلنا في خدمتك يا اغلى أخت حلوة لنا
أقبلي مني كل تقدير بمحبة ، النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-14-2008 - 07:55 PM ]

انا فعلا كنت باخدم وكانوا الخدام معايا بيعانوا من الحكايه دي
ولكن انا لما لقيت ان الاطفال بيحبوا الافلام الكارتون قلت طب وان ايه اللي نقصني
بقيت اشرح الدرس بطريقه فكاهيه شويه وكمان بقي جسمي يعمل حركات تلقائيه بدون احساس مني في بعض المواقف
ولقيت ان الاولاد فرحوا قوي والدرس بالنسه لهم بقي احلي من اللعب
ولكن في ملحوظه مهمة لازم تفصلي الجد عن الهزار لان الاولاد لما لقوني بعمل كده حبوا ياخدوا عليا ويهزروا
وطبعا الاولاد مش بيعرفوا يميزوا في الهزار ،يعني ممكن لو انتي صاحبتيهم ونزلتي لمستواهم هتلاقيهم بيضربوكي وممكن قوي وانتي واقفه مع اصحابك يجوا ويضربوكي لانك انتي نزلتي لمستواهم مش رفعتيهم لمستواكي
ولازن في اخر الدرس تختاري مجموعه من الاطفال يمثلوا الدرس في مسرحيه
ومتخليش وقت اللعب كتير علشان ميتعلقوش باللعب اكتر من الدرس
في حاجات تانيه كتير ممكن تسالي فيها الخدام ، يعني ممكن تعملوا اجتماع مصلا كل شهر تبقي انتي والخدام والاباء الكهنه فيه وتبتكروا طرق جديده لتشويق الاطفال وتحبيبهم في الكنيسه
لان احنا مش عاوزين الطلفل يتحول هدفه من انه يروح الكنيسه ويجب بتناول ويسمع القصه الي انه يكون رايح الكنيسه علشان يقابل اصحابه ويهزر مع الخادم شويه ويلعب ويروح وخلاص
وأسفعلي الاطاله

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 11-18-2008 - 11:55 AM ]

شكر يا اخ رويس بصراحة ان دايماً بحاول ادور على حقات جديدة وغريبة على شان يتشواقوا للدرس
الاطفال في المرحلة دي بصراحة هم اطفال حلوين رغم شاقوتهم ونشاطهم الزايد والخادم لازم يستوعب الحكاية دي ولكن حعلق على حتية ان انا انزل لمستواهم بس اخد بالي
اد اية بكون مبسوط لما بكون في مناسبة اجتماعية ويقوم احدي اولاد مدارس الاحد وهوا مع اهلة بيقي ويسلم على ويعرفني بوالدة ووالدتوة وحقولة حكاية حصلت معاي في احد مخيمات الارشاد كان مدة المخيم اسبوع اول تلاث ايام لاطفال اولي وتاني وباق الايام للفئات الكبيرة في الثلاث ايام قسمنا الاولاد وكل خادم اخد المجموعة بتاعتة وانبسطنا وكل حاقة وفي اليوم الاخير خدنا صور تذكارية وودعنا بعضنا وانشالله حنشوفكم السنة القاية .
وفي مرة واحنا في مسيرة مع المجموعة التانية (الكبيرة) وفي وسط الشارع وازا بسيارة توقف وتركض منها بنت صغيرة جميلة بتنادي ....يا اخت ... يا اخت.... اتصدمت انا اي البنت دي انا صحيح مانسيت شكلها ولكن الطريقة اللي وقفت فيها العربية عجيبة يا تري اية حيكون رايك البنت جاية تزور دار جدها في البلد ولما شافتنا فظلت تعيط على اهلها لما وقوفو العربية ونزلة سلميت عليا وخدتني لحد العربية وعرفتني على بباها ومماتها وتكلميت مع اهلها شوي واقلوي ادي اية هي مبسوطة في المخيم .
ودا لية على شان انا يتعامل معاهم ميش علاقة مدرس بطالب اعمل وما تعمليش يعني امر لا وانما علاقة صديق بتكلم معة في اي حاقة خاصة او عامة بساعدهم في حل مشاكلهم ,كتير من الاولاد بيكلموني عن حقات خاصة بيهم وباسرهم ودا لان الطالب بيلاقي اهتمام مع راعية تربيوية في المدرسة نابعة من الكنيسة ودا بساعدهم في علاقتهم مع الاسرة طبعاً مع حفظ الخصوصية لكل طفل واحترام ذاتة ولكن انا بوقها عن طريق الكنيسة بطريقة تساعدة على النمو السليم في طريق ربنا وسط اعاصير هذا الزمان .
سلام المسيح

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-18-2008 - 02:32 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم الخوري مشاهدة المشاركة
شكر يا اخ رويس بصراحة ان دايماً بحاول ادور على حقات جديدة وغريبة على شان يتشواقوا للدرس
الاطفال في المرحلة دي بصراحة هم اطفال حلوين رغم شاقوتهم ونشاطهم الزايد والخادم لازم يستوعب الحكاية دي ولكن حعلق على حتية ان انا انزل لمستواهم بس اخد بالي
اد اية بكون مبسوط لما بكون في مناسبة اجتماعية ويقوم احدي اولاد مدارس الاحد وهوا مع اهلة بيقي ويسلم على ويعرفني بوالدة ووالدتوة وحقولة حكاية حصلت معاي في احد مخيمات الارشاد كان مدة المخيم اسبوع اول تلاث ايام لاطفال اولي وتاني وباق الايام للفئات الكبيرة في الثلاث ايام قسمنا الاولاد وكل خادم اخد المجموعة بتاعتة وانبسطنا وكل حاقة وفي اليوم الاخير خدنا صور تذكارية وودعنا بعضنا وانشالله حنشوفكم السنة القاية .
وفي مرة واحنا في مسيرة مع المجموعة التانية (الكبيرة) وفي وسط الشارع وازا بسيارة توقف وتركض منها بنت صغيرة جميلة بتنادي ....يا اخت ... يا اخت.... اتصدمت انا اي البنت دي انا صحيح مانسيت شكلها ولكن الطريقة اللي وقفت فيها العربية عجيبة يا تري اية حيكون رايك البنت جاية تزور دار جدها في البلد ولما شافتنا فظلت تعيط على اهلها لما وقوفو العربية ونزلة سلميت عليا وخدتني لحد العربية وعرفتني على بباها ومماتها وتكلميت مع اهلها شوي واقلوي ادي اية هي مبسوطة في المخيم .
ودا لية على شان انا يتعامل معاهم ميش علاقة مدرس بطالب اعمل وما تعمليش يعني امر لا وانما علاقة صديق بتكلم معة في اي حاقة خاصة او عامة بساعدهم في حل مشاكلهم ,كتير من الاولاد بيكلموني عن حقات خاصة بيهم وباسرهم ودا لان الطالب بيلاقي اهتمام مع راعية تربيوية في المدرسة نابعة من الكنيسة ودا بساعدهم في علاقتهم مع الاسرة طبعاً مع حفظ الخصوصية لكل طفل واحترام ذاتة ولكن انا بوقها عن طريق الكنيسة بطريقة تساعدة على النمو السليم في طريق ربنا وسط اعاصير هذا الزمان .
سلام المسيح
لا انا مش قصدي كده
طبعا انك تبقي صديق الطفل ده بيديله ثقه في اللي حواليه
انا قصدي ايه
اني ساعات ممكن انزل لمستوي الاطفال في الهزار .. فتلاقي الطفل مبقاش يبص لي بصه الاحترام اللي كان بيبصها لي
يعني المسيح مثلا كان بيحب الاطفال وقال كتير اننا لو مبيقناش زيهم مش هاندخل ملكوت السموات
ولكن مينفش اخلي الطفل يتعود عليا ونظرة الاحترام تروح وخلاص كده تلاقيه بيعاضرك في كل حاجه وممكن يزعق فيكي علشان اخد عليكي بطريقه غلط
يعني مرة البابا كان بيقول حاجه انه ساعات ناس من كثرة تعاملتها مع الكهنه بيتعودا عليهم تلاقيه بينادي علي الكاهن بصوت عالي ويعارضه ومش عارف ايه ونسي خالص ان ده مسيح الرب وان كل ما تحلونه علي الارض يكون محلولا في السماء وكل ما تربطونه علي الارض يكون مربوطا في السماء

بس ده قصدي
ولكن من ناحيه ان الطفل يثقف فيكي ويقولك اساراه فده شئ جميل
وفعلا كان بيحصل معايا مش بس من الاطفال انهم يجيوا ويقولولي علي حاجات ده كمان الخدام كانوا بيعملوا معايا كده
طالما هو شاف انه من الممكن سثق فيه علشان انتي بتعامليه كاخ يبقي حلو قوي قوي قوي

معلش اسف لو كنت قولت الكلام بطريقه يتفهم بيها غلط

رد مع إقتباس

اضافة رد