تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

طبعا كل خدمة بتحتاج لمصاريف وبيبقى فى صندوق للخدمة مسئول عنة خادم معين وكتير من الخدمات بتجمع اشتراك شهرى من الخدام بالاضافة الى التبرعات والبركات اللى بتيجى

اضافة رد

الصورة الرمزية emmmy
emmmy
ارثوذكسي ذهبي
emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

كُتب : [ 12-08-2011 - 02:44 PM ]

طبعا كل خدمة بتحتاج لمصاريف
وبيبقى فى صندوق للخدمة مسئول عنة خادم معين
وكتير من الخدمات بتجمع اشتراك شهرى من الخدام
بالاضافة الى التبرعات والبركات اللى بتيجى من برة - صح يا خدااام !!
السؤال بقى لية بنلاقى بعض الخدامات دايما بتشتكى ان الصندوق فاضى والمال مش مكفى طلبات الخدمة وهدايا المخدومين وطلباتهم فى الاعياد والمناسبات وغيرة بتبقى كتير والصندوق مفهوش
تفتكروا المشكلة فين ؟؟ فى الخدمة ولا فى الخدام ولا فى المخدوم وطلباتة وتمردة على الهدايا البسيطة ولا فى الكنيسة اللى مبقتش تساهم غير بالقيل جدا جدا جدا
وتفتكروا اية السبب واية الحل ؟؟
عاوزة كل خادمة وخادمة يقولى راية الشخصى واقتراحاتة عشان نعرف الاسباب اللى بتخلى فى صندوق مليان فى بعض الخدمات وصندوق فاضى فى البعض الاخر ؟؟
ونعرف كمان اية الحل ؟؟

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
اناستاسيا
ارثوذكسي صانع

اناستاسيا غير متواجد حالياً

افتراضي رد: صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

كُتب : [ 12-08-2011 - 04:07 PM ]

هههههه شكلك مزنوقة يا ايمى فى هدايا العيد على العموم احنا بنستعين ببابا نويل نادى علية وربنا يسهل

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-08-2011 - 04:22 PM ]

هههههههههههه لا صدقينى مش بالظبط
ثم الصندوق مش معايا مش مسئوليتى
بس انتى قصدك اية انا مش فاهمة - يعنى اية بتستعينى ببابا نويل
بتشفعى بية قصدك -- ما هو احنا عارفين ان بابا نويل دة قديس فى الاساس

رد مع إقتباس
بياناتي
YoUsSeF_JeSuS
ارثوذكسي صانع

YoUsSeF_JeSuS غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-08-2011 - 07:29 PM ]

موضوع جاى فى وقته بالظبط يا ايمى ربنا يباركك

" وكتير من الخدمات بتجمع اشتراك شهرى من الخدام "

انا مشفتهاش فى حياتى بصراحة انا اللى شفته فى خدمتى انه الخدمه بتاخد مصاريفها من فلوس الكنيسة اللى الناس دفعاها اصلا علشان اخوة الرب فهما بياخدوها يجيبوا بيها ( لعب ) وكلام فاضى واكيد عارفين بتروح فين فلوس الخدمه
اما ايام الاعياد والمناسبات فبيبداوا يجمعوا من بعض فلوس ولو احتاجوا فلوس اكتر بياخدوا من فلوس الكنيسة بمعنى ادق مفيش اكتفاء ذاتى لكل خدمة

والخدمة اللى مبتلاقيش فلوس هى الخدمة اللى مبتديش
الخدمة اللى متعرفش حاجة اسمها اعطاء الجميع

انا سمعت البابا شنودة بينبه فى عدة محاضرات من فترة قريبة ان الكنايس لازم تدى للناس كلها حتى من اعوازها ومن احتياجاتها زى المرأة اللى اعطت من اعوازاها
فلو شلنا كلمة الكنايس وحطينا كلمة الخدمات ( اجتماعات الخدمة )

ولازم كمان ان الكنايس اللى فى منطقة واحدة ، يكون بينهم تعاون ان ك كنيسة تغطى احتياجات الكنيسة التانية
يعنى مثلا لو كنيستى عايزة ملابس جديدة علشان العيد علشان الفقراء وكنيستى مش قادرة توفر كده تيجى اكنيسة اتانية وتحاول تساهم لمساعدة كنيستى وهكذا
ومتبقاش بس على مستوى احتياجات الاعياد تكون كمان فى الايام العادية فى الخدمة
والفكرة دى مش هتنجح الا تعاون الخدام فتقريبا كل خدام الكنايس اصحاب وزملاء فلو اتفقوا ونظموا بينهم وبين بعضهم هنشوف اختلاف وتطور كبير جدا فى الاجتماعات والخدمات والكنايس

سلام المسيح معاكى ومع كل الناس

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-08-2011 - 07:30 PM ]

شوفي ايمي مفيش مشكلة يا قمر الموضوع دا متقدريش تقيسي فية للكل بنفس المقياس يعني ممكن اوي كنيسة يكون رعيتها كتيرة ومتوسط دخلها حلو وطبيعة التبرعات تبقي سخية اوي في حين البعض الاخر بيكون في بس قليل وفي ميكونش ابدا فدي مسالة نسبية ودي ليها اثر بالنسبة لمقدرة الصندوق ليكون قادر يغطي مصاريف الخدمة اما لا

اما لو في فليش بيكون حد قادر يغطي مصاريف الخدمة وفترة الاعياد والمناسبات فدي اقولك شطارة خدام بنسبة معينة بالاضافة لكتير اشياء مساعده جنب منها

كيف
يعني ممكن اوي لو فرضاً معاي مبلغ في الصندوق مدكنيش علية او اصرفة بغير محلة
لالالالالالا اشتغلي فيه بحيث يجيب ربح حتي لو قليل واصرفي على خدمتك كيف استغلة دي اللى محتاجة جهد بس بالعموم ربنا بيدبر للخدمة احتايجها

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

hany1982 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-08-2011 - 10:41 PM ]

اه غالبا عندك حق وبنشتكى كتير من قلة الماديات فى الخدمه فى الحفلات والاعياد بس دى بتبقى عاوزه تدبير شويه من الخدام ومنعتدمتش على الفلوس

رد مع إقتباس
بياناتي
soso-simsim
ارثوذكسي متقدم

soso-simsim غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-09-2011 - 01:29 AM ]

اولا فى حاجه يا ايمى انتى بتقولى ان هل العيب فى الخادم اللى بيتمرد على الهدايا البسيطة طيب ليه اصلا خادم ويتنرد ما لو فعلا الخادم اللى ماسك الصندوق بيصلى وبيخدم من قلبه فعلا هاتلاقى بركة غير عادية فى الصندوق وممكن حاجه تانى بس سامحينى فيها ممكن يكون مش امين علشان كده مافيش بركه انا بتأسف تانى علشان العبارة دى بس لازم هاقولها ممكن يكون دى المشكلة اللى بتخلى انه مافيش بركة فى الصندوق .
تانى حاجه امين الخدمة ممكن يباشر كل الخدمات وايه الى مقصر فى خدمة فلان وخدمة فلان ونشوف وبعدين نشوف الى مقصر ده ليه هل مافيش اطفال ولا كبار بيجو الخدمة وبيدو عطا ولا ايه ما الصندوق عبارة عن ايه بيكون العطا والخدمات الاخرى والعطايا الخارجبة ممكن حد يسعى من برة ويقول لكل الخدام انهم لما يروحو يفتقدو حد يقولو لاهل المخدوم ان الخدمة محتاجة لمساعدتكم وبكده لو كل خادم اتبع الموضوع ده هاتلاقى البركة تعم علشان الكل بيخدم بروح واحده وهى البذل كل واحد يبذل مجهود فى الافتقاد والمحبة هى الاساس فى الخدمة وروح الصلاة اللى بتحصل بعد مدارس الاحد وامين الخدمة كمان يشوف ابونا ويقوله انه ينبه فى القداس ان الخدمة محتاجة لمساعدتكم والى يقدر يساعد بحاجة ولو بسيطة يساعد وصدقينى لما كل واحد يشتغل بحاجة هاتلاقى بركة غير عادية .
وممكن يكون التقصير من ان فى خدمات تانى مفتوحة فا يكون مثلا خدمة المرضى محتاجة وخدمة اخوة الرب محتاجة فا كل حاجة من الخدمات دى هاتلاقى الناس مش عارفه تساعد مين ولا مين فا هاتروح لابونا وهاتديله الفلوس وهو يوزعها بمعرفته دى حاجة تانى بس برده مش مبرر انه الصندوق بيكون فاضى .
وبعدين فوق كل ده ربنا مش بينسى حد يعنى هاتلاقى قبل العيد هاتلاقى ناس كتير متبرعة بحاجات دى اهم حاجه فى الخادم انه يكون واثق ان ربنا مش بينسى اولاده . وربنا يفرح قلوب اولاده بكل عطاياه الحلوة والجميلة يارب ويساعدك يا ايمى فى خدمتك . امين سلاك المسيح معاكى . ومعلش ان كنت طولت عليكى

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 12:14 AM ]

صدقيني أنا شايف إن الخدمه مش محتاجه فلوس ولا تبرعات ولا الكلام ده كله
هي بس زي ما قال بعض الاخوه في الردود اللي قبل كده
محتاجه شويه إيمان بس ، وحسن تدبير وربنا عموما بيدي -بحكمته- للخدمات كل اللي محتاجه ـ
و ويمكن اللي يعرفوا ده أمناء الصناديق بالخصوص أن الفلوس أو الإحتياجات عموما بتيجي في وقتها المناسب .

بس دور الكنيسه هو العطاء (بإيمان ) وربنا دوره إنه يبعت
طول ما الكنيسه مش بتدي ربنا يبعت إزاي ؟!

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 10:46 AM ]

اولا انت منور القسم يا يوسف حقيقى اسعدنى وجودك ومساركتك
موضوع جاى فى وقته بالظبط يا ايمى ربنا يباركك
لية عشان داخلين على العيد !! ؟؟
ولو انى مقصدتهاش بس اتمنى يكون سبب افادة وبركة للجميع

" وكتير من الخدمات بتجمع اشتراك شهرى من الخدام "
تفتكر ان اشتراك الخدااام الشهرى هيكفى الخدمة وطلباتها ؟؟
الخادم بيدفع اد اية شهريا ؟؟
هدايا العيد بتعدى الالف جنية عندى والعدد مش كبير بالنسبة لكنائس تانية كتير اشتراك الخادم ميكفيش حاجة يا يوسف

انا مشفتهاش فى حياتى بصراحة انا اللى شفته فى خدمتى انه الخدمه بتاخد مصاريفها من فلوس الكنيسة اللى الناس دفعاها اصلا علشان اخوة الرب فهما بياخدوها يجيبوا بيها ( لعب ) وكلام فاضى واكيد عارفين بتروح فين فلوس الخدمه
اما ايام الاعياد والمناسبات فبيبداوا يجمعوا من بعض فلوس ولو احتاجوا فلوس اكتر بياخدوا من فلوس الكنيسة بمعنى ادق مفيش اكتفاء ذاتى لكل خدمة
( كلام فاضى ) هى لعب الاطفال وهدايا المخدومين بالنسبة لك كلام فاضى يا يوسف ؟؟
انت لما كنت صغير وبتأخد هدية من الكنيسة عشان انت شاطر وبتحفظ المزامير او عشان انت مواظب وملتزم كنت بتحس باية ؟
دى فرحة المخدوم اغلى من كنوز الارض كلها
اختلف معاك يا يوسف ومصاريف الخدمة متقلقش اهمية عن مصاريف اخوة الرب اللى دايما بنركز عليهم بشدة غريبة

والخدمة اللى مبتلاقيش فلوس هى الخدمة اللى مبتديش
الخدمة اللى متعرفش حاجة اسمها اعطاء الجميع
يعنى اية ؟؟
هتعطى ازاى اذا كانت هى مفيهاش يا يوسف
انا مش فاهمة قصدك

انا سمعت البابا شنودة بينبه فى عدة محاضرات من فترة قريبة ان الكنايس لازم تدى للناس كلها حتى من اعوازها ومن احتياجاتها زى المرأة اللى اعطت من اعوازاها
فلو شلنا كلمة الكنايس وحطينا كلمة الخدمات ( اجتماعات الخدمة )
بردوا يعنى اية ؟ اية دخل اجتماعات الخدمة فى صندوق الخدمة ؟
ما هة خدمة زى باقى الخدمات عندها نفس المشكلة
اشمعنى اجتماع الخدمة اللى هيحل المشكلة ؟؟

ولازم كمان ان الكنايس اللى فى منطقة واحدة ، يكون بينهم تعاون ان ك كنيسة تغطى احتياجات الكنيسة التانية
يعنى مثلا لو كنيستى عايزة ملابس جديدة علشان العيد علشان الفقراء وكنيستى مش قادرة توفر كده تيجى اكنيسة اتانية وتحاول تساهم لمساعدة كنيستى وهكذا
ومتبقاش بس على مستوى احتياجات الاعياد تكون كمان فى الايام العادية فى الخدمة
والفكرة دى مش هتنجح الا تعاون الخدام فتقريبا كل خدام الكنايس اصحاب وزملاء فلو اتفقوا ونظموا بينهم وبين بعضهم هنشوف اختلاف وتطور كبير جدا فى الاجتماعات والخدمات والكنايس
فكرة التعاون فكرة جميلة طبعا بس دة اذا فاض حاجة من كنائس عشان تساهم بمساعدة كنائس اخرى -- ولو انى اشك بصراحة
يااااريت كل كنيسة تكفل نفسها بس

سلام المسيح معاكى ومع كل الناس
شكرا يا يوسف حقيقى اسعدنى وجودك الجميل ومشاركتك
سبلم المسيح معاك ويحفظك دايما

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 10:57 AM ]

شوفي ايمي مفيش مشكلة يا قمر الموضوع دا متقدريش تقيسي فية للكل بنفس المقياس يعني ممكن اوي كنيسة يكون رعيتها كتيرة ومتوسط دخلها حلو وطبيعة التبرعات تبقي سخية اوي في حين البعض الاخر بيكون في بس قليل وفي ميكونش ابدا فدي مسالة نسبية ودي ليها اثر بالنسبة لمقدرة الصندوق ليكون قادر يغطي مصاريف الخدمة اما لا
بصراحة ياريم انا بتكلم عن مستوى ابسط من كدة انا بتكلم عن الخدمة كمراحل مش عن الكنيسة بصفة عامة انا لو اتكلمت عن الكنيسة بصفة عامة هتدخلى فى متاهات
بصى يا حبيبتى ممكن جدا الخدمة تبقى فى كنيسة واحدة بتبقى مراحل ابتدائى واعدادى وثانوى وغيرة اوك ممكن تلاقى خدمة معينة منهم مرحلة منهم اللى دايما بتشتكى من عدم توفر طلبات الخدمة واحتياجاتها --- والباقى لأ !! تفتكرى لية ؟؟

اما لو في فليش بيكون حد قادر يغطي مصاريف الخدمة وفترة الاعياد والمناسبات فدي اقولك شطارة خدام بنسبة معينة بالاضافة لكتير اشياء مساعده جنب منها

كيف
يعني ممكن اوي لو فرضاً معاي مبلغ في الصندوق مدكنيش علية او اصرفة بغير محلة
لالالالالالا اشتغلي فيه بحيث يجيب ربح حتي لو قليل واصرفي على خدمتك كيف استغلة دي اللى محتاجة جهد بس بالعموم ربنا بيدبر للخدمة احتايجها

(( شطارة خداااام ))
طيب معلش عشان خاطرى استحميلنى
شطارة الخدام دى من وجهة نظرك تبقى ازاى يعنى !!
بصى افرضى ان انا معايا 500 جنية وهدايا العيد عاوزة 1000 جنية وفاضل شهرين على العيد -- فى رايك اشتغل واربح ازاى فى الفترة دى عشان اكمل احتياجات الخدمة بصفة عامة وهدايا العيد بصفة خاصة ؟؟

رد مع إقتباس

اضافة رد