تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوار مفتوح للجميع

كُتب : [ 09-07-2010 - 01:00 AM ]

طبعاً يا محبوبة الله الحلوة أنا باتكلم عن اللي مفروض أنه يحصل
صرف النظر عن الواقع العملي، لأن لو كنا بنتبع المنهج الروحي السليم
ما كان هذا حالنا ولا شكوانا فعلاً، وصدقتي جداً في تعليقك المميز فعلاً
اقبلي مني كل تقدير لشخصك الحلو
النعمة معك

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-07-2010 - 02:20 PM ]

[QUOTE=emmmy;722983]

طبعا الأمناء بيبقي ليهم ذنب أولا أنا مش حابب ألقي اللوم ع الاباء الكهنة لانهم مش أوقات كتيرة بيكونوا فاضيين عشان كدة بيحطوا أمين عام لكن المفروض انهم يراعوا بعض الصفات عند اختياره
الكلام انت بتقولة لانك راضى ومبسوط من الاب المسئول عن حقل خدمتك لولا كدة كنت اعلنت الحرب مش بس وافقتنى يا ميلاد
  • أنا معنديش محاباة لحد ياإيمي وإقري الفقرة التانية بتاعتي هتلاقيني بقول إن الأب الكاهن مدان إقري كويس

وعدم وجود محبة بين الخدام بيقول ان في خلل ف المنظومة كلها يعني الكل مدان الاب الكاهن لانه مش متابع والامين العام لانه وسطهم ومش قادر يوجه ولا يتصرف والخدام لانهم معنهمش روح الخدمة ونسيوا انهم خدام
صدقنى الخدمة لان حقلها صغير ومحدود بيبان فيها اقل غبار واقل اختلاف لان كل الخدام مختلطين ببعض مش زى حقل تانى واسع كل خدمة مستقلة بذاتها وكل خدمة فى حالها علشان كدة مش بنحس بمشاكل فيها كتير
بصراحة لا دة صح ولا دة صح المفروض يكون فى ترابط ومحبة
  • مقلتيش حاجة زيادة عن إللي قلتها

المفروض ان اللي ميقدرشي يخدم ف مكان معين كبير عليه يبقي يشوف مكان تاني يقدر من خلاله يخدم ربنا لان الموضوع مش موضوع مناصب
والمفروض ان الخدام تعرف يعني ايه خدام وانا لو اب كاهن مسئول زلقيت خادم مبيحبش خادم هوقفه عن الخدمة لحد مايعرف يعني ايه خدمة

ههههههههههههههه
طيب الحمد للة انك مش اب كاهن نشكر ربنا
يا ميلاد براحة مينفعشى النفوس الضعيفة متيجيش كدة والمسيح مكانشى بيتعامل بالاسلوب دة خالص عمرنا ما سمعنا انة كان حاد مع احد بالعكس كان صبور وحنون وبالة طويل بيسعى لخلاص كل النفوس والخطاة والضالين قبل الابرار
  • العقاب بيبقي بقصد التعليم يعني بيكون غرضه المحبة وكل واحد وليه طريقة علاج والمسيح له المجد كان حاد مع اللي محتاج كدة زي ماطرد باعة الحمام وزي ماذكر للمراة الخاطئة موضوع مائدة اسيادها ومخافشي انها يحصلها زي مابتقولي وتمشي بس كل واحد وليه علاج وانا لو اب كاهن مش هوقف الناس والسلام لا كل واحد بحسب احتماله

لو قصدك انك هتستعملة كعقاب لمعترف حرمان من الخدمة مدة معينة لحد ما يتوب برضوا مش بيكون بالسهولة دى لان فى نفوس ضعيفة متفهمشى الابعاد الروحية دى والهدف الروحى دة اغلبية الخطاة بيكونوا محتاجين الحب

• اللي بيقرر الحب من عدمه هو الغاية وغاية العقاب ولو اني مبحبش الكلمة دي هي الحب بس برده مش مع كل الناس ماسيدنا البابا بيحرم ناس خاطية وبيحرم كهنة واساقفة ودول برده منهم الخاطي اللي محتاج حب
الحب والحنان وبس يا ميلاد حتى يا سيدى لو كانوا خدام لانهم فى الاخر بشر انا عمرى فى حياتى اب اعترافى ما ادانى عقاب برغم انى طلبتة منة بامانة
  • مش معني كدة إن ده مبدأ لإن في آباء كهنة كتير جدا بيدوا عقاب أو بمعني أحلي تدريب ويمكن اب اعترافك شايفك من النوع اللي مثلا علاجه مش ف العقاب او التدريب لكن غيرك محتاج انا مبتكلمشي بصفة عامة انا بتكلم عن كل واحد ومفتاحه
عموما مرسى لمشاركتك يا ميلاد ابقى سيب العصايا فى البيت قبل ما تيجى اللة يخليك هههههههههه
لا متقلقيش العصايا مش لكل الناس
هههههههه
شكرا للاهتمام وللموضوع الجميل ده
ومبروك عليكي خدمتك الجديدة
ومبروك علي ولادك خادمتهم الجديدة
ولو انك معروفة برده للبدرشين والبدرشين معروفة ليكي يعني انتي مش جديدة عليهم ولا هي جديدة عليكي بس اهو مبروك برده

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-07-2010 - 06:58 PM ]

اللي بيقرر الحب من عدمه هو الغاية وغاية العقاب ولو اني مبحبش الكلمة دي هي الحب بس برده مش مع كل الناس ماسيدنا البابا بيحرم ناس خاطية وبيحرم كهنة واساقفة ودول برده منهم الخاطي اللي محتاج حب

دة صحيح بس لما يكون الامر متعق بتعاليم الكنيسة ومستقبلها
لما يكون الامر متعلق بخلاص النفوس وبيكون فى قبلها محاولات كتير وصبر وصلاة اعتقد الامر بيكون على اوسع بكتير
لكن مجرد خدام فى بينهم اختلافات وعدم تفاهم الامر ما يستحقش العقاب بالصورة دى
وصح كل واحد ولية طريقة علاجة بس العقاب دة اخر الدرجات والمحاولات اللى ممكن يفكر يلجا ليها اى راعى حكيم محب

لا متقلقيش العصايا مش لكل الناس
هههههههه

بجد طيب كويس اية الحنية اللى نزلت عليك مرة واحدة دى

مرسى يا ميلاد

شكرا للاهتمام وللموضوع الجميل ده
ومبروك عليكي خدمتك الجديدة
ومبروك علي ولادك خادمتهم الجديدة
ولو انك معروفة برده للبدرشين والبدرشين معروفة ليكي يعني انتي مش جديدة عليهم ولا هي جديدة عليكي بس اهو مبروك برده

اللة يبارك فيك يا ميلاد مرسى ليك
بس مش تستنى لما ابونا يوافق الاول ابونا مش موافق يا ميلاد صليلى اقدر اقنعة بقى

ربنا معاك

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-09-2010 - 02:44 AM ]

اقتباس
نتكلم الاول عن الخدام نفسهم اذاي انتي بتقولي مفيش محبه ولا ود بينهم وبين بعض ممكن اعرف هيقوله ايه لاودهم ويعلمهم ايه عن المحبه وهما نفسهم معندهمش فاقد الشئ لا يعطي

اقتباس
ومعلش من راي الشخصي الخادم الي معندوش محبه لايصلح من الاثاث انه يخدم
يبقى معظم الخدام هتقعقد فى بيوتها بقى كدة يا ماريو ارجوك افهمنى الخدمة لا تخلو من محاربات ابدا وانا كل اللى اقصدة انة لما تيجى عاصفة زى دى لازم يكون فى عواص بيعرف يعوم كويس علشان ينقذ الارواح فهمتنى

لا معلش يا ايمي اسمحيلي اعترض معاكي في النقطه دي مش معني اني قلت ان للاب الكاهن او امين الخدمه دور في نشر المحبه بين الخدام ان معني كده ان الخدام عادي كفيش محبه مفيش محبه مش فارقه لا
انا اقصد ان الاب الكاهن او امين الخدمه دورهم انهم يشوفه بعض الانشطه الي تقرب الخدام من بعض مش تزرع المحبه بينهم لان المفروض انها موجوده من الاول
ومعني انك تقولي ان لو بكلامي يبقي معظم الاخدام هيعقدو في البيت انا موافق يعقدو في البيت بدل ما يخلقه لينا جيل معندوش محبه
لان اكيد المخدوم هيلاحظ عدم المحبه في الخدام باي طريقه ما اكيد هتبان
يمكن تفكيري يكون غليظ شويه
الرب يبارك ويثمر المحبه بيننا

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 09-09-2010 الساعة 09:14 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-09-2010 - 03:50 AM ]

[QUOTE=emmmy;723443]

ربنا معاك

• ربنا معاكي ولو اني بصراحة مش عاوز ابونا يوافق عشان تفضلي معانا
  • ربنا يعطيكي حسب اشتهاء قلبك لو كان بحسب مشيئته

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 09-09-2010 الساعة 09:16 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-09-2010 - 09:15 PM ]

[quote=ماروجيرافك;724346]

لا معلش يا ايمي اسمحيلي اعترض معاكي في النقطه دي مش معني اني قلت ان للاب الكاهن او امين الخدمه دور في نشر المحبه بين الخدام ان معني كده ان الخدام عادي كفيش محبه مفيش محبه مش فارقه لا
انا اقصد ان الاب الكاهن او امين الخدمه دورهم انهم يشوفه بعض الانشطه الي تقرب الخدام من بعض مش تزرع المحبه بينهم لان المفروض انها موجوده من الاول
ومعني انك تقولي ان لو بكلامي يبقي معظم الاخدام هيعقدو في البيت انا موافق يعقدو في البيت بدل ما يخلقه لينا جيل معندوش محبه
لان اكيد المخدوم هيلاحظ عدم المحبه في الخدام باي طريقه ما اكيد هتبان
يمكن تفكيري يكون غليظ شويه
الرب يبارك ويثمر المحبه بيننا

اختلف يا ماريو زى ما انت عايز مفيش مشكلة
الاختلاف لا يفسد الود والمحبة على راى اخوك ميلاد دايما بيقولها

ماريو انت امين خدمة على ما اعتقد صح ولو فرضنا
انا معاك خادمة فى حقل المسيح معاك وانت امين خدمتى وجت حصلت مشكلة بينى وبين اختى او اخويا فى الخدمة مع العلم انة كان فى بينا محبة وتعامل عادى واشتغلنا مع بعض كتير قدامك وتحت عنيك واشرافك وجت حصلت مشكلة واختلاف وزعل بينا انا وزملتى الخادمة ومن الاختلاف المستمر اختفت المحبة وبقينا مش عايزين نتعامل مع بعض خالص نهائى
انت بقى يا امين الخدمة سواء امين عام او حتى امين فرعى عرفت دة وشوفتة وحسيت بية وفاهم كل حاجة
هتعمل اية ؟
اية دورك هنا ؟
بجد انا عايزة اسمع وجهة نظرك الشخصية
هتتصرف ازاى يا ماريو بس بامانة تخيل ان الموقف قدامك بالفعل هتعمل اية ؟
انا هستنى ردك وبعدها هكمل كلامى معاك دا اذ حبيت انت دة وحسيت انك عايزك تكمل المناقشة انا نفسى اوصلك هدفى صح

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-09-2010 - 09:16 PM ]

[QUOTE=كراكيب;724449][QUOTE=emmmy;723443]

ربنا معاك

• ربنا معاكي ولو اني بصراحة مش عاوز ابونا يوافق عشان تفضلي معانا
  • ربنا يعطيكي حسب اشتهاء قلبك لو كان بحسب مشيئته
اما انت بقى يا زميلى الفاضل فى حقل المسيح والخدمة
فانا حقيقى بشكرك على محبتك ومشاعرك الجميلة
ربنا يدبر يا ميلاد انا طلبت حاجة وقولتها لابونا باصرار
والباقى بقى ربنا يدبرة لتكن مشئتة
صليلى بجد يا ميلاد كتير ارجوك

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-17-2010 - 10:50 PM ]

معلش انا الي فهمته ان اصلا مفيش محبه بينكم وانكم مفروضين علي بعض توزيع خدمه وكده وانتي عارفه التوزيع بقا ساعات بيقي عامل زي القوه العامله
اما لو عدم المحبه ظهر لرد لفعل لموقف معين هنا يبقي لازم يكون في وقفه ووقفه جاده كمان
انا طبعا لو عندي خادم او خادمه وفي نوع من الاختلاف اي كان صغير او كبير طبعا لازم اعد معاكم ومش لازم بصفتي اني امين خدمه لا اني خادم معاكم وحقكم علي اني ادخل واعرف في ايه
اما لو من جهه اني امين الخدمه اعتقد ان ده من ضمن تخصيصي كأمين خدمه اني علي الاقل اعمل اجتماع ليكم انتم الاتنين واتناقش معاكم بكل محبه واعرف ايه سبب المشكله واحاول اني اوصل لحل يرضي جميع الاطراف
واحاول اشوف عمل يضمنكم انتم وحد تالت معاكم عشان لو حصل مشاده مثلا والافضل ان يكون الطرف ده محبوب بينكم انتم الاتنين
الرب يبارك ويثمر ثمره المحبه بيننا

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-18-2010 - 10:00 AM ]

أسمحوا لي بتعليق عملي من واقع خبرة شركتنا مع الله :
المحبة محبة الثالوث القدوس، الله الحي الواحد، الذي دعانا بالمجد والفضيلة دعوة مقدسة ليكون لنا شركه معه، وأن كنا نلتقي بالله الحي في مخدع منتظم بتوبة مستمرة بإيمان حي وشركة مع الكنيسة في الإفخارستيا سرّ الشكر ونقتات على ذبيحة الحب المقدمة من ربنا يسوع لتأسيس عهد جديد، عهد حرية نعيشه في المسيح يسوع ، حتماً سنتشرب من محبة الله التي تشع فينا بنصرة سماوية بقيامة يسوع من الأموات ....

أما كل خلاف يحدث ( ومن الطبيعي يحدث خلاف ) أن لم يكن بيننا ربنا يسوع وإياه مصلوباً، أي دخلنا في خبرة صليب ربنا يسوع الذي مات ليصالح الكل قاتلاً العداوة وجاعلاً الأثنين واحداً، فلن نخرج أبداً من دائرة الخصومة التي تهدم اي خدمة، فكم من خدمات عظيمة انهارت بسبب عدم المحبة وبذل الذات والتخلي عن الأنا والأنت ، بل صرنا نحن، أي صرنا واحد فعلاً لا قولاً، على المستوى العملي لا النظري ولا لغو كلام وفلسفة، وكما كان في سفر أعمال الرسل حينما يختارون أحد للخدمة أو يتحركون من أجل أي عمل يقولون دائماً : أختار الروح القدس ونحن !!!

المشكلة تبدأ من كلمة أنا، أي الأنفرادية التي فيها كل واحد ينفصل عن أخيه ، ويبقى الحوار بين انا وأنت ، أما الروح القدس أساس الخدمة أختفى تماماً وليس له وجود في حياتنا اليوم ، وهو روح المحبة الذي يسكب حب الله في قلوبنا وبدونة لا تنفع خدمة ولا أي عمل من الأساس ....
فلو تخيلنا لو أن الأثنين المختلفين في الخدمة قبل أن يتحاوروا معاً ويحاولوا يصلحوا الوضع، حتى لو كان الأمين معهعم ، وقفوا للصلاة أولاً طالبين حلول الله وسطهم بقلب تائب منكسر، مستعد أن يخضع لله الحي الذي يُلهم الإنسان بالحل، طبعاً لو الإنسان عايز فعلاً أن الرب وحده هو الذي يتمجد فقط وليس ذاته ، سنجد أن اي خلاف سيزول حتماً، لأن الصلاة علاج فعال قوي لأي خلاف بين أثنين شرط أنهم يريدوا أن الله هو الذي بينهم ويردون الوحدة والمحبة هي التي تسود حسب الفكر الذي فينا فكر ربنا يسوع وليس أفكارنا الخاصة التي نريد أن نطبقها في الخدمة والتي نراها صالحة بمفهومنا البشري الذي يُفسد الخدمة لأنها تجعلها خدمتي أنا وليس المسيح [ أما نحن (وليس أنا) فلنا فكر المسيح ] ...

وغياب الروح القدس عن الخدام والخدمة جعل الخدمة تُختصر على النشاط الخارجي فقط وتنحصر فيه، أما عن النشاط الداخلي، من جهة صلاة القلب وقراءة كلمة الله كقوة حياة متدفقة من الله في داخل قلبي لأتشرب من روح الحياة الذي في داخلها، فقد فُقدت، لقد فقد فعلاً - وعلى المستوى العملي - الخدام حياة النشاط الداخلي، ولا نجد إلا مظهر وشكل نشاط خارجي ناجح أما من الداخل فمنهار تماماً، والدليل هو: عدم وجود - على مستوى الخبرة - حياة توبة صادقة ولا سيرة مقدسة طاهرة ولا حفظ وحدانية الروح برباط الصلح الكامل بين الخدام وبعضهم البعض ، وأعتقد أن نظرة سريعة على الخدمة لفحصها بالروح تثبت كلامي !!!
فلا تنظروا أو تركزوا على الشكل الخارجي للخدمة بل على النشاط الداخلي بالروح ، وخدمة المصالحة التي تُزرع بالروح وليس بالكلمات ، والصلاة والصوم والانسحاق أمام الله يضبطوا الخدمة لو كانت بالروح فعلاً وليست من الذات، واجتماعات الصلاة ضرورية للخدام جداً والكل فيها يصلي واحد واحد بانظام ومحبة لله والغيرة على عمل الله، والكل يصلي معاً بنفس ذات الروح الواحد ويرفع قلبه بالصلاة مع أخيه الذي يسمع صلاتة، ومنذ اليوم الذي فقد فيه الخدام صلاتهم الفردية والجماعية معاً واجتماعهم الخاص في الإفخارستيا معاً بقلب واحد وروح واحد، ضعفت الخدمة ولم يتبقى منها سوى الشكل والمظهر، وأي خلاف بسيط يفضح القلب الذي لم يعرف الله ولم يدخل الخدمة حسب عطية الله ودعوته، بل صارت لهدف واحد وهي محبة الذات، أو كبرياء القلب، أو مجرد راحة للضمير وكأنه يعمل عمل الله والله منه بريء لأنه لا يراه ولا يسمعه، فاين المخدع واين الصلاة الجماعية التي تربي بدورها الوحدة في المسيح مع الكنيسة !!! ....
+ و لكنني اطلب إليكم ايها الإخوة باسم ربنا يسوع المسيح أن تقولوا جميعكم قولاً واحداً و لا يكون بينكم انشقاقات بل كونوا كاملين في فكر واحد و رأي واحد (1كو 1: 10 )
+ لأني لم أعزم أن أعرف شيئاً بينكم الا يسوع المسيح و إياه مصلوباً (1كو 2 : 2)

بهذا قد عرفنا المحبة ان ذاك وضع نفسه لأجلنا
فنحن ينبغي لنا ان نضع نفوسنا لأجل الإخوة (1يو 3 : 16)

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 09-18-2010 الساعة 09:29 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-18-2010 - 09:15 PM ]

انا طبعا لو عندي خادم او خادمه وفي نوع من الاختلاف اي كان صغير او كبير طبعا لازم اعد معاكم ومش لازم بصفتي اني امين خدمه لا اني خادم معاكم وحقكم علي اني ادخل واعرف في ايه
الكلام ممكن جدا كتير ميقبلوش وهيفسروة تطفل منك وتدخل فى اللى ميخصشى دا فى حالة لو كنت مجرد خاد زميل ليهم يعنى مش شرط تضمن انهم يقبلوا تدخلك دة برغم ان غرضك المصالحة والمحبة بس الشيطان هيصلطهم يقولولك كدة يا ماريو

اما فى حالة لو كنت امين خدمة وبتتدخل بصفتك امين الخدمة يبقى ممكن بس انت عملتها قبل كدة يا ترى ؟ وكام مرة وهل نجحت الطريقة دى

المشكلة تبدأ من كلمة أنا، أي الأنفرادية التي فيها كل واحد ينفصل عن أخيه ، ويبقى الحوار بين انا وأنت ، أما الروح القدس أساس الخدمة أختفى تماماً وليس له وجود في حياتنا اليوم ، وهو روح المحبة الذي يسكب حب الله في قلوبنا وبدونة لا تنفع خدمة ولا أي عمل من الأساس

صح يا استاذ ايمن عندك حق مين سمعك تمام هى حتة الذات دى اللى مضيعانا كلنا بجد

رد مع إقتباس

اضافة رد