تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

القصص النصية هنا هتلاقى قصص جميلة نصية وممكن تكون مواضيع حلوة ونتعلم منها الكثير والكثير

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

حمل ام ذئب

كان ابونا يسير وسط الكنيسه وهويتامل الايقونات الجديدة التى تم رسمها مؤخرا ولا كنه كان اليوم يبدو اكثر سعادة من زى قبل فزوجنه العزيزة كانت قد عادت من زيارة اهلها

اضافة رد

الصورة الرمزية عماد+سامى
عماد+سامى
ارثوذكسي جديد
عماد+سامى غير متواجد حالياً

Heartcross حمل ام ذئب

كُتب : [ 05-10-2011 - 01:32 AM ]

كان ابونا يسير وسط الكنيسه وهويتامل الايقونات الجديدة التى تم رسمها مؤخرا ولا كنه كان اليوم يبدو اكثر سعادة من زى قبل فزوجنه العزيزة كانت قد عادت من زيارة اهلها مؤخرا بعد ان وضعت طفلها الثانى وقد كان طفلا جميلا اسعد منظره ابونا فكان يريه لكل ابنائة واحبائه يريد ان يشاركه الجميع فرحته وسعادته

وهنا دخل صاحبنا من باب الكنيسه متوجها اولا الى الجدار حيث كان يعمل فقد بقيت اخر ايقونه وابونا اصر ان يرسمها صاحبنا ولا كنه كان رسام متعب جدااا جداااا

فهو يصر على وجود موديل كى يقوم بالرسم لذلك لم تسند اليه سوى هذه الايقونة فقط اما الداعى لهذا ان ابونا اختاره

لان هذه الايقونه كانت للمسيح وهو طفل وهو كان يامل داخليا ان يختار الرسام ابنه كموديل لهذه الصورة

لذلك عاجل صاحبنا اهلا يا فنان فينك فيرد صاحبنا بلاش فنان يا ابونا دى بلغة العرب يعنى حمار ...!!!

وانا مش كدة وحضرتك عارف يرد ابونا لا يا بنى صدقنى مش عارف ولو كدة انا اسف

وياخد ابونا صاحبنا ويذهب الى الجدار حيث مكان الايقونة

فيجيبه صاحبنا بس هنستنى شويه قدس ابونا لحد ما الاقى الطفل المناسب اللى هاستوحى منه صورة الطفل يسوع وياريت قدسك ماتستعجلش ماشي يا بونا

فيبتسم ابونا فهو كاهن بسيط ابن كاهن ابسط وحياته كلها منذ نعومة اظفارة بالكنيسه وهو يعلم كم هى مهمة الايقونة فيجيبه هو انت دايما متعب ماااشى يا عم

وهنا تاتى الزوجة وبيدها غلامها الاكبر وقد كان طفلا باكيا والثانى تحمله زوجة ابونا وعلى وجهه ابتسامه ملائكيه فيصيح صاحبنا ايه الجمال دة مبروك يا ابونا مبروك يا طماف المولود الجديد زى القمر بجد ايه الجمال دة ... تعرف يا ابونا انو ممكن ابن قدسك دة يكون الموديل بتاع الرسم

وهنا يبتسم ابونا فى سعادة ويرد لو ممكن هكون انا اسعد

بس بدون مجاملة نقى الموديل اللى انت عاوزة

فيجيب صاحبنا بجد مهما لفيت مش هلاقى طفل اجمل منه ولا ابتسامته يا ابونا زى الملائكة

وقد كان فعلا طفلا ولا اجمل ورث جمال البشرة من امه زوجة الكاهن وورث ايضا ابتسامتها الملائكيه

لاكن على العكس تماما كان الطفل الاكبر يبدو من الوهلة الاولى طفلا باكيالا يحمل اى صفة من صفات الجمال فى الملامح فهو يشبه اباه الكاهن كثيرا فكانت المقارنة بين الطفلين الغلبة فيها للاصغر

وبدا صاحبنا رحلته مع الايقونة والطفل ابن ابونا

وسريعا انهى صاحبنا الايقونة وكانت ايقونة ولا اجمل ولا اروع كانت فعلا تليق بان تكون الاجمل بين كل الايقونات وكانت مفخرة للكاهن فهى مستوحاه من ملامح طفله وكان دائما الكاهن ما يذكر قصة هذه الايقونة للجميع ويسعد كثيرا عندما يمدح البعض الايقونة

الى هنا والجميع سعداااااااااااء

كان صاحبنا يصعد درجات سلم ليمان طرة وهو لا تكاد قدماه تحملاه صعد لملاقاة احد اصدقائه الضباط فهو يريد ان يقوم برسم جديد لغلاف كتاب لاحد الكهنة والكتاب عن يهوزا الاسخريوطى بائع سيدة فقرر ان يزهب

الى مكان توجد به عدد لا باس من الاشخاص يختار من بينها فاين سيجد عددا اكثر من السجن

وبينما هو داخل الى صديقة يصطدم باحد الاباء الكهنة وهو كان على ما يبدو ايضا باكيا والدموع كانت قد تملكت منه حتى كادت عيناة ان تحترق من البكاء لذلك لم يلتفت لصاحبنا وهو يحاول ان يقبل يده واسرع خارجا يكاد ان يركض

دخل صاحبنا الى صديقه فى مكتبه وساله ماله ابونا عملتله ايه فيرد صديقة انا معملتش حاجة بس فيه اللى عمل

ما علينا ... ايوة يا سيدى عاوز ايه فاجأ السؤال صاحبنا فيرد هكون عاوز ايه عاوز اشوف اكبر كميه من المجرمين عندكم ويا ريت الاندال بالزات يعنى اغتصاب خطف قتل اطفال اى حاجة من النوعيه دى يرد الضابط ليه عاوز ترسم ايه يرد صاحبنا عاوز ارسم يهوزا الخائن فيجيبه الضابط لا انا عندى طلبك

واحد مجرم فيه اكتر من حاجة من اللى قلتهم ولا كمان لسه بايع مسيحة وانكرة عشان يهرب من القضايا اللى عليه واحكامها استنى

ينده على العسكرى هات يابنى السجين اللى كان هنا من شويه

خمس دقائق ويعود العسكرى ومعه شخص عندما راه صاحبنا كاد ان يصرخ يهوزا انت فعلا يهوزا ولاكنه امتلك نفسه ونظر الى الضابط احسنت الاختيار هو دة

ثم ينظر الى السجين ويدور هذا الحوار

ممكن تقعد شويه انا هرسمك مش هطول عليك ساعة واحدة

يرد السجين وهتدفع كام

هديك 100 جنيه

مش كفايه

لا كفايه انا ممكن ارسمك بدون فلوس

بس دى مش اخلاق انك ترسمنى غصب عنى

مانا بعرض عليك 100جنيه

بس هو انتو كدة دايما بخله هو صنف المسيحين كده طيب هات علبتين سجاير

حاضر

لحظة وكمان سندوتش

حاضر

لا خليهم200 جنيه

وهنا يندخل الضابط اتكتم يا للا والا هتترسم ببلاش وهرجعك الحبس الانفرادى وهخليك عبرة للى زيك

يبتسم صاحبنا بالراحة عليه انا موافق ما فيش مشكلة

فيسال يهوزا هو انت عاوز ترسمنى ليه

فيجيب صاحبنا عاوز ارسم يهوزا ... تعرفه ....؟؟؟؟؟

وهنا يحدث ما لم يتوقعه صاحبنا حيث علت ضحكة تكاد تكون صيحة !!!!!!!!!!!!! ههههههههههههههههههههههه !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

بقى زمان اختارونى عشان يرسمو صورة للمسيح ودلوقتى عاوزين ترسمونى يهوزا يلا مهى دى لعبتكم ... وده دين انتو اختارتوه بس انا سيبته

فيرد الضابط قصدك بعته يا ابن ....... للاسف !!!

وهنا دار الشريط واسترجع صاحبنا زاكرته القديمه منذ 30 عاما

هل يعقل نعم هو هذا الطفل الجميل كيف كان وكيف اصبح ؟؟؟؟؟؟؟؟

لا زالت بعض الملامح الاصليه موجودة ولاكنها لم تعد كما كانت فقد اختفت منها النعمة والابتسامة الملائكيه

هو ابن الكاهن الذى قام باختيارة كى يرسم صورة المسيح والكاهن الباكى كان اخوة الاكبر لازال يبكى كما كان طفلا ولاكن دموع اليوم مختلفة فهى على خروف ضال تحول كل منهما

تحول ذو الوجه الملائكى الى يهوزا فاختفى معه الجمال الخارجى

لقد ابدع المسيح فى صنعه حملا جميلا ولاكن الحمل اختار ان يكون ذئبا وهذا هو اختيارة

وذو الطبع الحاد والوجه الباكى الخالى من جمال البشرة الخارجيه عرف طريق سيده فانار وجه بملامح تجعلك تطمئن وتانس اليها (انا سوداء و جميلة يا بنات اورشليم كخيام قيدار كشقق سليمان.) (نش1 : 5)

اختار احدهم ان يكون حملا والثانى ذئبا فايهم اخنيارك

رد مع إقتباس
Sponsored Links

اضافة رد