تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

لية بقى فية كدة

كل اللى عايز اسالة سوال واحد لية موضوع الوسطة بقى داخل الكنيسة يعنى لو انسان على قد حالة راح لاب كاهن عشان مشكلة او محتاج حاجة هل

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

New Asa لية بقى فية كدة

كُتب : [ 02-09-2009 - 06:28 PM ]

كل اللى عايز اسالة سوال واحد
لية موضوع الوسطة بقى داخل الكنيسة
يعنى لو انسان على قد حالة راح لاب كاهن عشان مشكلة او محتاج حاجة
هل هيقوم الكاهن بمساعدتة كما يجب طب لو قلبنا الموضوع وواحد قريب ابونا عايز منة حاجة يعملها اكيد هتتعمل على اكمل وجهة مش كدة طب هل الكنيسة تميز بين ولادها لية الكاهن ينسى امورة الشخصية ويعاملنا زى رب المجد ما بيعاملنا يخدم الكل ولا ترد من سالك كل دا اللى عايز اعرفة

Sponsored Links
بياناتي
KOKO SPA
ارثوذكسي صانع

KOKO SPA غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لية بقى فية كدة

كُتب : [ 02-09-2009 - 11:39 PM ]

انا بايدك فعلا فيه ناس بتحصل منها كده

والحاجه اللى بلمسها بجد ان فعلا الاباء الكهنه بيحصل منهم كده فى حاله اكليل او نص اكليل ليه بيتوصوا فى صلاه الاكليل شخص عن اى شخص عادى

وده فعلا بيخلينى اسال اسئله زى اللى اتسالت دلوقتى

بس للرد بجد فعلا معنديش رد

بياناتي
joseph_tno
ارثوذكسي جديد

joseph_tno غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-10-2009 - 12:04 AM ]

سلام لك
الاول عايز اعرف حاجة عرفت منين ان الاب الكاهن بيميز مبين ولاد الكنيسة
ثانيا ممكن نحس ان احنا عرفين كل حاجة عن موضوع معين لكن فى الحقيقة مبنباقش عرفين كل جوانب الموضوع ممكن يكون الطلب اللى طلبة قريب ابونا فى ايدية لكن الموضوع بتاع الشخص التانى مكنش فى ايدية او صعب تنفيذة دلوقتى

انا عايز اقولك عن حاجة قالهالى اب اعترافى قبل كدة لما كلمتة فى الموضوع دة فى الاول حكالى موقف هو عملة وقالى اية رايك قولتلة قدسك كنت مفروض تعمل حاجة تانى لكن هو راح شرحلى وجهة نظرة فى الموقف دة وقالى اية رايك قولتلة لا كدة قدسك عندك حق

انت ممكن تروح وتكلمة وهوة اكيد هيوضحلك حجات كتير ممكن متكنش عارفها

سلام ونعمة الرب يكون معك

بياناتي
peterdevaid
ارثوذكسي جديد

peterdevaid غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-10-2009 - 12:49 AM ]

تعريف رقم واحد : الاب الكاهن : شخص بدون اجنحه و اختاره الله كمثل اختيار الله لشاول و داود (كان طيب و اصبح شرير - تملكه الخير و انحرف عن الطريق ثم ندم و رجع مره اخرى للخير الذى تملكه) على التوالى و له سلطان الحل و الربط و لكن فى لحظات ضعف من الممكن ان يخطىتعريف رقم اتنين : صاحب الموضوع : شخص جميل و يحب كنيسته و غيور عليها و يريد كل شى جميل بها نصيحتى لرقم واحد : ربنا معاك فى كل شى بتعمله نصيحتى لرقم اتنين : صلى من اجلى و من اجل الكنيسه

بياناتي
KOKO SPA
ارثوذكسي صانع

KOKO SPA غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-10-2009 - 03:26 AM ]

سورى اخويا بيتر انا مش قادره افهم كلامك

انا بعتزر لحضرتك اكيد فهمى هوه اللى بطى

بس ممكن توضيح

قديم 02-15-2009, 01:27 PM
نبيل نصيف جرجس
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: التكرار
بياناتي
نبيل نصيف جرجس
ارثوذكسي فضى

نبيل نصيف جرجس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-15-2009 - 01:34 PM ]

موضوع مثير فعلا يا احلى اخوات
وحصل معايا كتير
وهقولك على اللى حصل معايا
انا بحب خدمة شباب اوى لمست مشاكل كتير قابلتنى فى الافتقاد
كان عندى فكرة برنامج حلوة اوى لقناة سى تى فى كلمت صاحبى قالى انا يقرب ليا الاستاز سمير فهمى
فرحت اوى حسيت ان يسوع عايز يساعدنى
ورحت وقابلتة قعد سمعنى ويسالنى وكنت برد علية وقلتلة الفكرة
عجبتة تحيلوا ردة يبقى اية
قالى روح قابل الاستاز رافت رميلة قلتلة حاضر
انا فكرت هوة هيتصل وهيقولة قبل ما انا اروح
روحت قابلتة اخد الفكرة وقالى هبقى اتصل بيك
وادى الموضوع عدى علية يجى 5 شهور
يعنى لو كان الاستاز سمير اتصل بية او جة معايا
كان هيبقى دا بردة النهاية هل كنت هتتنفز الفكرة لو الاستاز سمير جة معايا او اتصل بية
ربنا يرحم كنيستة وشعبة يا اخواتى ويتصرف بعدلة الالهى

بياناتي
brokenheart
ارثوذكسي متألق

brokenheart غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-19-2009 - 01:33 PM ]

مش كلو بيفرق ف التعامل ومش كلو مبيفرقش

بياناتي
خروف وراعى
ارثوذكسي جديد

خروف وراعى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-22-2009 - 04:51 AM ]

احبائى انا اقراء بين السطور فى الموضوع خطيه الادانه وانا لى تعليق ارجو تسمحوا لى وتسمحونى..
اخاف عليكم من هذه الخطيه ولعل يعبث عدو الخير بافكاركم ويظهر لكم فى حياه الرب يسوع شئ ايضا من التميز بين التلاميذ بمعنى لماذا كان الرب يأخذ معه دائما فى كل شئ بطرس ويعقوب ويوحنا فى جبل التجلى فى معجزه ابن يايرس وفى مواقف كثيره يختارهم هؤلاء الثلاثه فقط
لماذا يارب هل كان عنده تميز بين تلاميذك.
حتى لما كان يحب ان يستريح كان يتزل فى بيت عنيا فقط لماذا هل لا يوجد بيوت اخرى ينزل الرب ويستريح فيها الرب عنده تميز وهكذا.. احبائى احكام الله لا يعلمها غير الله وايضا احكام الانسان لا يعلمها غير الانسان نفسه.. تفتكر لو اهمل الاب الكاهن خاصته اى اقاربه مش هادينه ايضا وتقول اذا كان مش بيخدم اهله هيخدمنى انا
او اذا كان يهمل الانسان الذى يعطى لاجل خدمات الكنيسه من ماله مش هادينه وتقول فلان بيعطى الكنيسه كتير ودفع لكذا ولكذا الكنيسه مش بتهتم بى رغم خدماته احبائى
لا تدينو لاننا وبكل صراحه لا نرى غير الجانب المظلم رغم انه مضئ لكن عيوننا ترها هكذا ...سمحونى ارجوكم لو كان كلامى فيه حده

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-22-2009 - 10:06 AM ]

أولاً هذا الموضوع له كذا جانب لابد من أن ننتبه إليه :
1 - الكاهن أو الأسقف هو إنسان مثل باقي الناس ، ولكنه أفرز من أجل الخدمة بالترشيح أو التزكية من الشعب أو من اختيار الأساقفة ، يا أما برؤية واضحة ، أو بسبب صلاحه والموهبة التي فيه ، أو برؤية بعض الناس وترشيحهم الخاص ، أو تزكية من شخص يعرفه ، أو ربما اشياء أخرى قد تتعدد في صحتها أو خطأها ...

2 - أي كاهن أو حتى أسقف ممكن ان يخطأ أو ينحرف عن الطريق المستقيم يا أما بسبب أهمال أو كبرياء ، ويختلف الضعف من شخص للآخر ، وقد يكون بسيط لا يمثل مشكلة لأحد بل هو على مستوى شخصي جداً ، أو خطأ على مستوى العام ، أو أي شيء آخر لا نعرف عنه شيئاً أو نقدر أن نفحصه على الإطلاق ... ويمكن طبعاً التوبة لأن التوبة للجميع وبلا استثناء ، ولا تمييز فيها ما بين صغير أو كبير أو طفل أو علماني أو أسقف أو حتى رئيس أساقفة لأ التوبة لا تحصر في رتبه أو شخصية معينه ...

3 - علينا أولاً أن لا نعمم خطأ كاهن أو أسقف ما ، أو أي من له رتبه كنسية ، لأن ليس الكل يخطأ أو ينجرف بعدياً عن الحق ، وربما يوجد من يسقط سهواً عن دون قصد !!! لأن ليس كل من يخطأ ، يخطأ بقصد أو عناد أو معرفة ... الخ ...

4 - مش كل ما نقول ونحاول أن نواجه مشكلة ما ، بخاصة عندما تمس كاهن أو أسقف تبقى حالة إدانة ، لأن هناك فرق ما بين الإدانة وحالة الشكوى من مواقف نراها واضحة أمامنا جداً ولا تحتاج لفحص بل تحدث معنا على المستوى الشخصي وأحياناً العام ... ولا نقدر أن نتغافل عنها ونطلق عليها إدانة ، بل هي من أجل أن نواجه الأمور للتعديل والمعالجة ، ولا نتركها عثرة في حياتنا وتعب للآخرين ...

ولنتسائل لماذا وضعت القوانين الكنسية التي تعطي الحكم على كل من ينحرف عن المسار المستقيم ، وترفع عصا التأديب لكل كاهن أو أسقف يخطأ ضد الشعب أو أولاد الله ، إذ تعتبرها الكنيسة أنها أخطاء ضد المسيح نفسه ، لأنه مكتوب :
" و من أعثر احد هؤلاء الصغار المؤمنين بي فخير له ان يعلق في عنقه حجر الرحى و يغرق في لجة البحر " (مت 18 : 6)

5 - ليس كل حكم لنا يعتبر صحيح لأن أحيانا نرى أشياء لا نعرف عنها شيئاً بالصدق والحق ، وتحتاج لإفراز وعمل الروح القدس في استنارة الذهن ...

6 - لابد من أن نفرق ما بين روح الإدانة ومشكلة العثرة من خطايا الآخرين ، لأن الأدانة هو انتقاد الآخرين من جهة حياتهم الشخصية الخاصة بهم وحدهم والتي لا ينبغي أن ندين أحد عليها أن أخطأ بها ، وأيضاً لا ينبغي أن نضع حكماً من جهة أن هذا الشخص ممكن أن يتوب أو أن توبته مقبولة أم لا ، لأن هذا خاص بالله وحده فقط لا غير ولا يجوز لأحد مهما ما بلغ من عمق ومعرفة وفهم أو على شأنه أو ضعف أن يتحدث فيه لئلا تكون أدانة ويدان هو نفس ذات الإدانة أمام الله ...

أما الحكم من جهة الخطايا التي تمس الآخرين وتعثرهم هذه هي ما يحق لنا أن نتكلم فيها ونواجه كل خطأ فيها لكي نستنير وتستقيم الحياة ، لأن لو سكتنا وكل شخص قال مش لي دعوة ، أصبحنا مشجعين جداً على حياة الانحلال ولم تعلمنا الكنيسة ذلك على الإطلاق بل الآباء حذرونا من أن نشترك في خطايا الآخرين سواء بالفعل أو القول أو السكوت الذي يسبب في التشجيع ...

+ في النهاية أقول أن لنا أن نطلب من الله موهبة الأفراز حتى نميز ما بين الغث والثمين ، وكما أن الشعب مسئول عن اختيار راعية ، هو أيضاً مسئول أن ينبهه لأخطاءه ويصلي من أجله حتى يعينه الله على خدمته وتستقيم حياته حسب الحق ...

النعمة معكم جميعاً آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 02-22-2009 الساعة 10:44 AM

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: لية بقى فية كدة

كُتب : [ 02-22-2009 - 10:49 AM ]

[ لأن خرافي وكباشي خليقة عاقلة وليست غير عاقلة ( أو ليست بكماء ) ، فلا يقول عضو شعب الله إني خروف ولست براعٍ وليس لي عمل . لأن الخروف إذا لم يتبع الراعي الصالح ، فهو يكون طعاماً للذئاب ليهلكوا – فهكذا أيضاً من يتبع الراعي الشرير ، فإن موته ظاهر قدامه ، وهو يهلك من قِبَله ( أي بسببه ) . لأجل هذا يجب علينا أن نهرب من الرعاة المهلكين.

فأما الراعي الصالح فليكرمه الشعب بالأحرى ، ويحبه ويخافه كأب ورب وسيد ورئيس كهنة لله ومعلم العدل ... وهكذا أيضاً ألسقف ، فليحب العلمانيين لأنهم أولاده ] الدسقولية 4: 3 ، 31 ، 32

[ وأنتم أيضاً يا أعضاء شعب الله ، اصنعوا سلاماً مع بعضكم ، ولتكونوا حريصين ، إذ أنتم فهماء القلوب ، أن تُسمنوا الكنيسة وتردوا إليها الذين يُظن بهم أنهم بُعداء منها وتعزونهم . فإن لكم أجراً عظيماً بحسب وعد الله القائل : " إذا جئت بالكريم من غير المستحق – أي إذا جعلت غير المستحق حجراً كريماً – فأنت تصير مثل فمي أرميا " أر15: 19 ]
( الدسقولية 10: 9 )

يا شعب المسيح ليس لكم مجرد شكل صوري في الكنيسة :
" لأن كلكم الذين اعتمدتم بالمسيح ( في المسيح حسب النص اليوناني ) قد لبستم المسيح ، ليس يهودي ولا يوناني ، ليس عبد ولا حرّ ، ليس ذكر وأنثى . لأنكم جميعاً واحد في المسيح يسوع . فإن كنتم للمسيح ، فأنتم إذاً نسل إبراهيم ... " (غلاطية3: 27 – 29 )

يقول القديس يوستينوس الشهيد في حواره مع تريفو :
[ المسيحيون يُعتبرون إسرائيل الحقيقي ، فهم نسل إسرائيل ( يعقوب ) المولودون من الروح بالإيمان .
والمسيح هو رأس الجنس الجديد المولود من المسيح بالماء والإيمان والخشبة التي حملت سرّ الصليب .
هذا الشعب ، الكنيسة ، التي فيها كل الناس يصيرون واحداً ، يشتركون في اسمه .
فإلى هذه الكنيسة أتى المسيح مانحاً " كرامة متساوية " لكل من يحفظ وصاياه ] ( الحوار مع تريفو 130: 3 ، 135: 3، 6، 138، 42: 3، 63 ، 134: 3 )

موضوع مغلق