تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مشكلة طفلة ذكية جدا

بصوا يا جماعة انا عندى مشكلة طفلة تخصنى قريبتى وعايزة اتكلم معاكم واخد رايكم فى حاجة تخصها لانها تهمنى جدا انا مش عارفة ارد عليها ولا مامتها كمان الطفلة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
الصورة الرمزية emmmy
emmmy
ارثوذكسي ذهبي
emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي مشكلة طفلة ذكية جدا

كُتب : [ 12-26-2009 - 03:30 PM ]

بصوا يا جماعة انا عندى مشكلة طفلة تخصنى قريبتى وعايزة اتكلم معاكم واخد رايكم فى حاجة تخصها لانها تهمنى جدا انا مش عارفة ارد عليها ولا مامتها كمان

الطفلة اولا عمرها 4 سنين بس عقلها وذكائها اكبر من كدة بكتير
الطفلة دى كانت بتحب جدها اوى ومرتبطة بية لانة كان بيلعب معاها ويحبها ومن حوالى سنة مات الجد دة ولما سالت عنة فين جدوا قالوا لها راح السماء عن بابا يسوع والملايكة يا حبيبتى لكنها مقتنعتشى وزعلت من بابا يسوع لانة اخد منها جدوا اللى هى بتحبة وبدات اسئلتها الكتيرة اوى اللى مبتخلصتشى ابدا
لية بابا يسوع اخد جدو انا بحبة انا مش بحب بابا يسوع علشان اخد منى جدوا
طيب هو هيجى تانى
هو انا هروح عندة
وانتى ياماما هتيجى معايا انتى وبابا ولاهروح لوحدى
طيب هو انتوا ممكن تروحوا عند بابا يسوع وتسبونى لوحدى
انا مش عايزة اروح هناك انا مش بحب بابا يسوع
لو انا قلت لبابا يسوع خلى جدوا يجى تانى هيسمعنى ويعملى اللى انا عاوزاة
رد الام : لا يا حببتى
الطفلة :لية مش انتى بتقولى ان بابا يسوع بيحبنى
رد الام : ايوة يا حبيبتى طبعا بس جدوا مبسوط هناك وفرحان مع بابا يسوع والعدرا والقديسين والملايكة الحلوة واحنا لما هنروح هناك هنكون معاة وهنكون فرحانين ومش هنحب اننا نيجى تانى هنا لان هناك احسن بكتير
رد الطفلة : لا مش عايزة انا بخاف منة بخاف من بابا يسوع ومش بحبة ماما يعنى اية موت انتى قلتلى جدوا راح عند بابا يسوع وعمتو قالتلى جدوا مات يعنى اية مات يا ماما مات ازاى ؟؟؟

وكلام كتير واسئلة صعبة وعجز امام ذكاء طفلة رهيب لانها مش مستوعبة يعنى اية سماء وحياة مع ربنا يعنى موت

وفى مشكلة تانية الطفلة دى كانت مش بتخاف خالص وكانت مقتنعة تماما ان بابا يسوع معاها ومصدقة دة ومومنة بية بشكل عجيب لكن دلوقتى لا بقت بتخاف من اقل حاجة وكل حاجة لدرجة مبالغ فيها لانها فقدت ثقتها فى بابا يسوع والاحساس بالامان واللى زود الموقف تعقيد وتعقيد اكتر انها شافت فيلم القديسة مارينا الشهيدة ومنظر الشيطان اللى ظهر لها اترعبت وزادت اسئلتها واحلامها
طبعا انا عارفة انة غلط الظفلة تشوف افلام استشهاد اصلا فمبالك من منظر زى ظهور الشيطان بابشع صورة امام طفلة بريئة بس للاسف دة اللى حصل ومن غير قصد او وعى من الام صدقونى الام حريصة اد ما تقدر بس فى حاجات بتبقى غصب ومش معمول حسابها

معلش انا طولت عليكم بس عايزة الصورة تكون واضحة علشان لما اسمع ارائكم ونصائحكم وخبراتكم تكونوا فاهمين المطلوب وسبب الكلام
ارجوا منكم المساعدة والنقاش وانا هبلغ كل كلامكم للام دى
وربنا يعوضكم ويبارك حياتكم

رد مع إقتباس
Sponsored Links