تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

لماذا لايحب المخدومين مدارس الاحد

اصدقائى احب اقولكم عن مشكلة كبيرة بتواجه معظم المدارس الاحد فى الكنايس بس فى الاول انا مش خادم انا مخدوم حاكيلكم عن اللى بيحصل فى مدارس الاحد.... +المشكلة الاولى:

اضافة رد

Madares-Ela7d
ارثوذكسي مكافح
Madares-Ela7d غير متواجد حالياً

افتراضي لماذا لايحب المخدومين مدارس الاحد

كُتب : [ 04-29-2009 - 09:28 PM ]

اصدقائى احب اقولكم عن مشكلة كبيرة بتواجه معظم المدارس الاحد فى الكنايس بس فى الاول انا مش خادم انا مخدوم حاكيلكم عن اللى بيحصل فى مدارس الاحد....

+المشكلة الاولى: مشكلة أطالة الوقت:

من اكثر شىء لا يحبه المخدومين هو أطالة الوقت فى الكلام الزائد و صراحة لا يكون الكلام مفيد اذا طال لان الخادم يكون مخطط لشىء معين و يزيد على كلامه المفيد كلام بطال ليس له قيمة و ايضا قد تواجه ايها الخادم مشكلة اسمها تعدد المواضيع ، يعنى مثلا يكون موضوع عن قوة الايمان و اردت ان توضح معنى الايمان تستخدم اسلوب الكلام الكتير لكى توصل النقطة الى المخدومين لكن للاسف تجد انك دخلت فى مواضيع اخرى مثل الخلاص و الفداء و يسوع و تجد الاولاد متخلبطين منك و لا يفصحون عن ما فى قلبوهم لانهم يقدرونك.

+ المشكلة الثانية: مشكلة السخرية و الاهانات:

كثيرا" نحن كمخدومين نرى خادم معين (لا اعلم لماذا؟) يحب ان يبرز نفسه كدور تربوى لكنه يتخذ منعطف السخرية و الاهانات بدل التوجيه عندما ندخل الفصل نجده يجرى وراءنا و يغلق الباب عاضبا" و يقول: انا عايز افهم يعنى ، عايز افهم انتو ليه مجتوش بدرى النهارده و ليه كلكم بتلعبوا كورة ؟ لو مش عجبك اتفضل امشى مش هناقولك حاجة لكن بيت ربنا لازم يكون ليه احترام. مع أن لم يتاخر احد و لم يلعب كرة احد و لم يتفوه احد بكلمة.
احب اوجه لكم يا خدام نقطة: اتظن بالصراخ و الاهانات ستغير افعال المخدومين الرديئة الحقيقة لا انت تصرخ لانك لا تعلم ماذا تفعل و تريد ان تكون مثال يقتدى به هذا تناقض فيك كبير و اعلم بصراخ تطفش شخص عن ربنا و ربنا سوف يعاقبك لانك لو كنت مكان المخدومين للم تذهب الى مدارس الاحد مرة اخرى.

+ المشكلة الثالثة: مشكلة التمثيلايات:
كل مرة نجد تمثيلية مزعومة من قبل الخدام يعنى مثلا" مرة خادم كان يقول: يااااه لما بشوف صورة المسيح و هو مصلوب بحس انى اللى صلبته و اهى اهىء. لكنى عندما اتمعن فى حركة نطقه اجده يقول ذلك ما وراء قلبه و يمثل فقط لكى يحصل على اعجاب من قبل المخدومين و يقولون هذا قديس هذا قديس. و العجيب ان يظن بهذه الكذبة البيضاء سيجعل الاولاد يتحلون بهذه الصفة لكن الحقيقة لا انت مثلت لكنك لم توضح كيف نبكى على الله فعلا" و عندما نراك خارج الكنيسة نجدك كشاب عادى و ليس كقدوة نقلدك. اقوالك ليست كافعالك.

+ المشكلة الرابعة: شرح غير وفى:
هذه المشكلة تكرر كثيرا" و الحقيقة ان الخادم هو الخاطىء ذلك بسبب ان تم اختياره بشكل غير سليم ، تجد ان هذا الخادم كلامته لا تصل الى القلب و لا تفهم منه شىء و ساعات يصمت و يفكر كثيرا اثناء الدرس و يشكل اسلوب ليس جيد و يكون الفهم و الاتسعياب لدى المخدومين 5% و الخدمة ليس كلعبة ام كهواية برجاء اختيار الشخص المناسب.

+ المشكلة الخامسة و المهمة جدا: مدارس الاحد الحقنة!:
هذه المشكلة 91% كلها تكرر فى كنائس مصر حيث تكون مدارس الاحد كجرعة اسبوعية يتحقن المخدوم بدون فهم او استعياب يعنى يجد ان فترة الصلاة و الترانيم مجبور على انهاءها بصمت و يرنم غصب ثم بتوجه كالماشية الى فصل و يسمع الخادم الذى يتكلم كثيرا" يعطيه الدرس و بسبب نفسيته الغير مرتاحة لا يستفيد ابدا" و يغلق اذنيه و يكون مكتئب فى حينها لانه ليس سعيد باطالة الوقت و الشرح الكثير و يلف راسه و يدور و يقول كفى كفى فى راسه تكون مدارس الاحد كحقنة تتحقن.

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
miro_rook
ارثوذكسي فضى

miro_rook غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لماذا لايحب المخدومين مدارس الاحد

كُتب : [ 04-30-2009 - 03:34 PM ]

مرسي كتير علي الكلام اللي انت قالته معك حق في نقط
لكن سامحني انت متحمل اواي علي الخدام يعني بخصوص اللي بتسميه كدب ابيض ديه طريقه لمدخل شرح الدرس
واسمحلي اخصص الرد بخصوص المشكله الخامسه
الاطفال في السن ده غير مسولين علي تصروفتهم يعني لزم عليا كا خادم
ان ارشدهم وحتي لو باغصب اذ كنا بنغصبه علي المدرسه غصب عنهم والمدرسه مهما طبعا علشان مركزه في العالم ما بالك بمركز في الابديه
واخيرا مرسي كتير لان فعلا في نقط استافدت منها
ربنا يبركك

رد مع إقتباس
بياناتي
سالومي 92
ارثوذكسي مكافح

سالومي 92 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-30-2009 - 05:48 PM ]

متشكرة قوي لكن في حاجة بخصوص المشكلة الرابعة ولو وجهة نظري غلط ياريت حضرتك تصلحها لي
حتة إن الخادم بيسكت أو مش بيعرف يشرح دي مش مشكلة قوي هو أنا بصراحة حاسسة إن حضرتك واخد الخدمة من نحية بس فترة مدارس الأحد الساعتين بتوع كل أسبوع
الخدمة أعمق من كدة وأعظم من كدة الخدمة عبارة عن إن كلنا بنساعد بعض علشان نوصل كلنا للأبدية عند الرب يسوع والمطلوب من الخادم لو حضرتك شفت فيلم ( حدث في تلك الليلة ) بتاع قداسة البابا مش إنه يكون واعظ لكن إنه يكون عظة
وحتة إن الخادم بيزعق أو بيتعصب هي تبقى غلط لو من أول مرة لكن لو كلمهم في نقطة معينة وهم مش بيسمعوا الكلام ساعتها لازم يزعق لأن أولاده دول أمانة المسيح سلمها له وكمان المسيح نفسه أحيانا يستخدم معانا العصاية والشدة علشان خايف علينا
فإذا كان المسيح نبع الحنان كله بيعمل كدة فمابالك الخادم
بس أنا برضه في نقط كتير موافقة عليها طبيعي إنه يكون في نقط ضعف لأن الخادم أنسان وممكن قوي يغلط
بس بجد موضوع جميل جدا شكرا جدا
وأذكرني في صلاتك

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-01-2009 - 08:02 PM ]

عندك حق حقيقى
ميرسي جدا لموضوعك الحلو
ربنا يعوضك
بالصلاه والصوم تنجح الخدمه

رد مع إقتباس
بياناتي
وردة حزينة
ارثوذكسي ذهبي

وردة حزينة غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-01-2009 - 08:06 PM ]

ميرسى خالص وياريت كل الخدام ياخدوا بالهم من النقط ده ويحاولوا يعدلوها

رد مع إقتباس
بياناتي
magdyzaki
ارثوذكسي جديد

magdyzaki غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-25-2009 - 03:38 AM ]

شكرا جدا على الموضوع الجميل ده و اضيف على تلك المشكلات مشكلة تكرار الموضوعات فى كل مرحلة . بس كان لى استفسار و هو

انك طرحت المشكلة و لكن اين اقتراحاتك لحلها ؟ انا فعلا نفسى فى حلول لكل مشكلات الخدمة

رد مع إقتباس

اضافة رد