تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

سؤال وجواب أسأل وأبونا يجاوب

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سؤال يا احبائى

كُتب : [ 11-02-2009 - 01:40 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
ممكن اسالكم سؤال يا احبائى :
هل صلاة الطش الذى تتم للطفل فى السبوع طقسى ام هو مجرد صلاة ومجاملة لاهل الطفل
هل صلاة الطش موجودة من بداية تعاليم كنيستنا واباءنا الرسل
ام هى مجرد فكرة جميلة فرحوا بيها الناس وطبقوها
هل ممكن الاستغناء عن هذة الصلاة
  • انا هتكلم بصراحة ممكن تضايق البعض مني صلاة الطشت طبعا ليست طقسية ولا اشارة اليها من قريب او من بعيد في كتابنا المقدس وعدم وجودها وعدم اتمامها لايضر الطفل في اي شيء
  • وقد ظهرت تلك الصلاة نتيجة لظروف مادية معينة كانت تمر بالكهنة فلذلك ظهرت تلك الصلاة وصلاة ابو طربو وصلوات تانية عشان تكون سبب لاخذ مال للكهنة وده مكنشي غلط لان الكهنة في الوقت ده مكنشي ليهم راتب شهري زي دلوقتي وعامة صلاة الطشت بيتقال فيها صلاة الشكر وبولس وانجيل والهوس الرابع وختام الصلاة يعني تعتبر صلوة حلوة ومريحة للاسرة لكنها غير طقسية
  • شكرا للسؤال

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-02-2009 - 04:53 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
  • انا هتكلم بصراحة ممكن تضايق البعض مني صلاة الطشت طبعا ليست طقسية ولا اشارة اليها من قريب او من بعيد في كتابنا المقدس وعدم وجودها وعدم اتمامها لايضر الطفل في اي شيء
  • وقد ظهرت تلك الصلاة نتيجة لظروف مادية معينة كانت تمر بالكهنة فلذلك ظهرت تلك الصلاة وصلاة ابو طربو وصلوات تانية عشان تكون سبب لاخذ مال للكهنة وده مكنشي غلط لان الكهنة في الوقت ده مكنشي ليهم راتب شهري زي دلوقتي وعامة صلاة الطشت بيتقال فيها صلاة الشكر وبولس وانجيل والهوس الرابع وختام الصلاة يعني تعتبر صلوة حلوة ومريحة للاسرة لكنها غير طقسية
  • شكرا للسؤال

اولا يعنى اية صلاة ابو طربو ؟

ثانيا الكهنة مكانشى ليه راتب شهرى ازاى اومال كانوا بيعيشوا منين وبيصرفوا على اسرتهم منين ما هو مش معقول كانوا معتمدين على خدمة الصلوات دى واخذ المال من الشعب ؟

ولو فرضنا ان الكلام دة صح دلوقتى بقى ليهم راتب شهرى والمطرانية بتكفيهم كويس اوى لية بياخدوا فلوس من الصلوات دى هو صحيح مش كلهم بس فى كتير منهم ؟

مرسى على مشاركتك يا كراكيب ومنتظرة اجوبة على اسئلتى
الرب يبارك حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-03-2009 - 12:36 AM ]

[QUOTE=emmmy;608481]

• دي صلاة ياستي سوري يعني اخترعوها عشان اللي بيعضوا كلب تتصلي له وبرده كانت نوع من انواع لم الفلوس

ثانيا الكهنة مكانشى ليه راتب شهرى ازاى اومال كانوا بيعيشوا منين وبيصرفوا على اسرتهم منين ما هو مش معقول كانوا معتمدين على خدمة الصلوات دى واخذ المال من الشعب ؟
  • لا فعلا كانوا معتمدين علي كدة وانا بتكلم في من فترة كبيرة جدا لما ظهرت الصلوات دي وخصوصا الصعيد واسالي اي كاهن قديم او عنده خلفية

• ولو فرضنا ان الكلام دة صح دلوقتى بقى ليهم راتب شهرى والمطرانية بتكفيهم كويس اوى لية بياخدوا فلوس من الصلوات دى هو صحيح مش كلهم بس فى كتير منهم ؟
  • اللي منهم بياخد لنفسه يبقي غلكان مية في المية طبعا وانا بخرج مع ابونا بموا افتقادات وصلوات طشت وعمره ماخد من حد مليم واللي كان بيقول له خد وحط في الصندوق كان بيرد عليه ويقول له حط انت بايدك عشان تاخد بركتها

الرب يبارك حياتك

• ميرسي ياايمي

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-03-2009 - 02:09 PM ]

[quote=كراكيب;608905]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة

• دي صلاة ياستي سوري يعني اخترعوها عشان اللي بيعضوا كلب تتصلي له وبرده كانت نوع من انواع لم الفلوس

• لا فعلا كانوا معتمدين علي كدة وانا بتكلم في من فترة كبيرة جدا لما ظهرت الصلوات دي وخصوصا الصعيد واسالي اي كاهن قديم او عنده خلفية

• ولو فرضنا ان الكلام دة صح دلوقتى بقى ليهم راتب شهرى والمطرانية بتكفيهم كويس اوى لية بياخدوا فلوس من الصلوات دى هو صحيح مش كلهم بس فى كتير منهم ؟
  • اللي منهم بياخد لنفسه يبقي غلكان مية في المية طبعا وانا بخرج مع ابونا بموا افتقادات وصلوات طشت وعمره ماخد من حد مليم واللي كان بيقول له خد وحط في الصندوق كان بيرد عليه ويقول له حط انت بايدك عشان تاخد بركتها

الرب يبارك حياتك

• ميرسي ياايمي

اوك يا كراكيب مرسى على محبتك والمعلومة الجديدة
انا بتعلم منك ربنا يبارك حياتك

رد مع إقتباس

اضافة رد