تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

هل ستتخلي عنه ام تعرضين نفسك لحرب الزنا

ازايكم ياجماعة عاملين ايه يارب تكونوا تمام كنت عاوز اسالكم سؤال انهاردة بيخص حياتنا المستقبلية لو دلوقتي انتي مخطوبة لشخص بتحبيه قوي لدرجة كبيرة وشايفة انه انسب حد بالنسبة لك

اضافة رد

الصورة الرمزية كراكيب
كراكيب
ارثوذكسي بارع
كراكيب غير متواجد حالياً

RG6 هل ستتخلي عنه ام تعرضين نفسك لحرب الزنا

كُتب : [ 10-26-2009 - 01:53 PM ]

ازايكم ياجماعة عاملين ايه يارب تكونوا تمام
كنت عاوز اسالكم سؤال انهاردة بيخص حياتنا المستقبلية

لو دلوقتي انتي مخطوبة لشخص بتحبيه قوي لدرجة كبيرة وشايفة انه انسب حد بالنسبة لك لزوج وبعدين اكتشفتي قبل الفرخ بايام قليلة انه لاينجب عن طريق الكشف اللي بيسبق الزواج ياتري هتكملي معاه وتقولي مفيش مشاكل وهو عندي بالدنيا ولا لا
قبل ماتتسرعي في الاجابة لازم الاول تكوني عارفة الحقائق دي
يمكن يكون الكلام صعب شوية بس هو لازم يتقال لانه مهم
ثبت ان الشخص الذي لاينجب لايستطيع اتمام عملية المعاشرة الزوجية كاملا وثبت ايضا انه في تلك الحالة يحدث عند زوجته كانثي نوع من ( الاحتياج الجنسي ) وحينما لاتشعر بانها ( شبعت ) لعدم مقدرته فانه من السهل علي الشيطان في تلك الحالة ان يهيء الظروف لها كي تقع في الخطية خطية الزنا مع اي شخص وقيل ان العقل وقتها تحركه العاطفة المتعطشة الي تلك الغريزة التي اثارها الزوج ثم لم يكملها او يشبعها الا ان هذا بالطبع لا يسري علي كل الفتيات لان منهن من هي متمسكة بربها وبطهارتها ولكن الامر قد يحدث دون وعي كي خطية ثم تبدا وصلات الندم كما يحدث في اي خطية ايضا
ملحوظة : تلك الرغبة غريزية وقد لاتستطيع الانثي مقاومتها اذا حاصرتها الظروف ولكن بنعمة الرب من المؤكد انها تستطيع ولكن عليها ان قبلت بخطيبها ان تتحمل عقبات تلك الحرب وان تتصدي لعدو الخير
ثاني حقيقة هي ان الرجل هنا سيشعر بالنقص وهذا احساس خاطيء بالطبع لان هذا شيئا ليس بيده وهذه تجربة من الله له الا انه سيشعر بالنقص وقد يحاول ان يعوض هذا الضعف عن طريق القسوة في المعاملة مع زوجته
ايضا سيتحول الرجل الي غيووووووووور الي ابعد الحدود وه ( يخنق ) مراته باسئلة من نوعية حد جه وانا برة ازاي تفتحي لفلان وانا مش موجود الرسالة دي جتلك منين وقد تتحول الحياة لجحيم
كلامي هذا قد لاينطبق علي الكثيرين ولكنه شبه مؤكد وحدث مئات المرات من قبل ونحن نريد الا نري مشاكل من هذا النوع من الممكن ان اتحمل بعده عني اذا فكرت بمنطق علي الا اتزوجه واعيش في جحيم
مستني ارائكم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل ستتخلي عنه ام تعرضين نفسك لحرب الزنا

كُتب : [ 10-26-2009 - 07:55 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
ثبت ان الشخص الذي لاينجب لايستطيع اتمام عملية المعاشرة الزوجية كاملا وثبت ايضا انه في تلك الحالة يحدث عند زوجته كانثي نوع من ( الاحتياج الجنسي ) وحينما لاتشعر بانها ( شبعت ) لعدم مقدرته فانه من السهل علي الشيطان في تلك الحالة ان يهيء الظروف لها كي تقع في الخطية خطية الزنا مع اي شخص وقيل ان العقل وقتها تحركه العاطفة المتعطشة الي تلك الغريزة التي اثارها الزوج ثم لم يكملها او يشبعها الا ان هذا بالطبع لا يسري علي كل الفتيات لان منهن من هي متمسكة بربها وبطهارتها ولكن الامر قد يحدث دون وعي كي خطية ثم تبدا وصلات الندم كما يحدث في اي خطية ايضا
ملحوظة : تلك الرغبة غريزية وقد لاتستطيع الانثي مقاومتها اذا حاصرتها الظروف ولكن بنعمة الرب من المؤكد انها تستطيع ولكن عليها ان قبلت بخطيبها ان تتحمل عقبات تلك الحرب وان تتصدي لعدو الخير
ثاني حقيقة هي ان الرجل هنا سيشعر بالنقص وهذا احساس خاطيء بالطبع لان هذا شيئا ليس بيده وهذه تجربة من الله له الا انه سيشعر بالنقص وقد يحاول ان يعوض هذا الضعف عن طريق القسوة في المعاملة مع زوجته
ايضا سيتحول الرجل الي غيووووووووور الي ابعد الحدود وه ( يخنق ) مراته باسئلة من نوعية حد جه وانا برة ازاي تفتحي لفلان وانا مش موجود الرسالة دي جتلك منين وقد تتحول الحياة لجحيم
كلامي هذا قد لاينطبق علي الكثيرين ولكنه شبه مؤكد وحدث مئات المرات من قبل ونحن نريد الا نري مشاكل من هذا النوع من الممكن ان اتحمل بعده عني اذا فكرت بمنطق علي الا اتزوجه واعيش في جحيم

مستني ارائكم
أعزرنى كراكيب بس ياريت تقولنا مصدر المعلومات ده ايه بالزبط

موضوعك جميل كراكيب بس
فى فرق بين حيوان وانسان
الانسان عنده عقل يقدر يتحكم فى شهواته .....
ولو وصل الانسان لحد انه ميقدرش يتحكم فى شهوات اصبح حيوان
ولكن الانسان ناقص .... وكماله وشبه بالله
وعمتا الزواج علاقه بين انسانين مش علاقه بين جسدين ... ولكن ده ميلغيش أهميه العلاقه الزوجيه بين الاتنين... الموضوع محير
ميرسي كراكيب لموضوعك منتظرين المزيد........

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2009 - 12:14 PM ]

[QUOTE=elphilasouf;603381]أعزرنى كراكيب بس ياريت تقولنا مصدر المعلومات ده ايه بالزبط

• المعلومات دي ذكرها سيدنا الانبا بولا وقريب هرفعللك الحلقة دي

موضوعك جميل كراكيب بس
فى فرق بين حيوان وانسان
الانسان عنده عقل يقدر يتحكم فى شهواته .....
ولو وصل الانسان لحد انه ميقدرش يتحكم فى شهوات اصبح حيوان

• يافيلو احنا بنذكر شيء ممكن يوصل لشيء تاني وانا ذكرت ان في بنات كتيرة كويسة وهتقدر تحافظ علي نفسها وده موجود في موضوعي واكيد انت قريته لكن انا بقول ان في ناس ضعيفة قدام الخطية وناس كتيرة وبغض النظر عن اننا بني ادمين ماهي المشاكل دي حصلت فعلا والناس دي وقعت في الخطية يمكن لو كانوا يعرفوا المعلومات اللي انا ذكرتها كانوا متجوزوش ومغلطوش ده مش مبرر لكن احنا عاوزين نعمل زي ماسيدنا البابا بيقول نستاصل الخطية قبل ماتبدا كل واحد فينا عارف امكانياته كويس ممكن واحدة بينها وبين نفسها تقول انا مش هقدر وهتعذب وشيطان الشهوة هيحاربني وومكن اضعف لا يبقي بلاش اخش م الاول في الحوار ده وده طبعا تفكير سليم وفي غيرها مهما حصل لايمكن تتخلي عن طهارتها بس في الاول وفي الاخر لازم يبقي في تنبيه زي موضوع الامومة البنت بتبقي في احتياج كبير للاحساس بالامومة وممكن ترضي بشخص لاينجب وبعد كدة بتندم لانها مفكرتش او معرفتش الاحساس اللي هتحس بيه بعد الزواج عشان كدة دلوقتي برده بقوا ينبهوا البنت ويقولولها خدي بالك هيحصل كذا وكذا
لكن الانسان ناقص .... وكماله وشبه بالله
  • شبه بالله دي لان الله يحبه لكن الانسان ممكن يشوه الصورة اللي خلق عليها زي ماكتير مننا بيعمل
وعمتا الزواج علاقه بين انسانين مش علاقه بين جسدين ... ولكن ده ميلغيش أهميه العلاقه الزوجيه بين الاتنين... الموضوع محير
ميرسي كراكيب لموضوعك منتظرين المزيد...
  • جاري تحميل اللينك الخاص بمصدر المعلومات
  • العفو يافيلو وشكرا للرد والمتابعة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2009 - 07:24 PM ]

اية يا ابنى دة فى اية ؟
انت لا يمكن تكون خادم اطفال ابدا --- مع لينا
ممكن اسال سؤال اية اللى يجبر بنت اى بنت على حياة بالشكل دة
اوعى تقولى الحب لان حتى دة محتاج حكمة وضبط
انا مش هتكلم فى نقطة الشهوة الجسدية لان زى ما قال جورج اولاد اللة لازم يكونوا عندهم ضبط نفس
بس اللى اهم من كل دة اية اللى يجبر بنت اى بنت انها تعيش طول عمرها محرومة من الامومة
ممكن تتجوز ويكونوا هما الاتنين كويسين وبردوا ارادة ربنا متسمحشى بوجود اطفال بس فى الحالة دى الوضع يختلف دى ارادة ربنا
لكن تكون عارفة من قبل الزواج هنا الموقف هيضاعف صعوبة وهيبقى فيها ندم ومرار
صعب اوى والنتيجة اصعب

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2009 - 07:31 PM ]

هو فى رد كل مقوله لحد يا يتريق يا ميردش عليا كتب المعجزات اللى مليانة موضيع زى دى هتكون فين بينى وبينك يا كراكيب طالما ارتبط بحد وشايفة انى ربنا فى الموضوع هكمل وانا مغمضة عينى وواثقة جداا انى اى مشكلة او حاجة بتحصل هو معانا ودا عن تجارب كتير اختبارت فيها ربنا يعنى صدقنى مش كلام لا عارفة هو رايح فين ولا حسيته انا عيشته

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2009 - 11:22 PM ]

مممممممممممممم
هتستنى معجزه يامرنا ؟!
طب وافرضى ربنا مسمحش :?

رد مع إقتباس
بياناتي
my_life
ارثوذكسي بارع

my_life غير متواجد حالياً

Heartcross رد: هل ستتخلي عنه ام تعرضين نفسك لحرب الزنا

كُتب : [ 10-27-2009 - 11:40 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة
مممممممممممممم

هتستنى معجزه يامرنا ؟!

طب وافرضى ربنا مسمحش :?
اسمحلى اقولك ان انت كلامك مش صح
مفيش حاجه اسمها طيب افرضى مسمحش
ربنا عمرو مايكسر قلب اولاده اللى مؤمنين بيه
وبيقدموا مشيئته

الموضوع مهم جدا
ومش سهل ياجماعه
من الاول لو كان الخطيب والخطيبه دخلوا ربنا من الاول
واستشاروا اب اعترافهم كانوا هيبقى معاهم الحل
لكن لو البنت مش هتقدر تعيش من غير خطيبها حبيبها بتمضى على تعهود
ممكن هى تكون عايزة تعيش معاه وفى ايه انا بحبها اوى فى كل ضيقه او مشكله بقولها بجد بلاقى كل حاجه اتحلت لكل شئ تحت السماء وقت لكل خطوة احنا بنمشيها وقت ولحياتنا ولكل شئ وقت وصدقونى لو الاشخاص دى قدموا مشيئة ربنا حياتهم هتبقى اسعد حياه فى الدنيا
ربنا خالقنا وفدانا له المجد
ميرسي ليك موضوعك بجد مهم جدا
ربنا يباركك ولا يحط اولادة فى هذا الموقف

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

hany1982 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-28-2009 - 12:21 AM ]

انا مع ايمى فى رايها بصراحه مافيش اى حب بين اتنين يقدروا يكملو مع بعض للدرجه دى يعنى تكون البنت محرومه من الامومه بالذات فى الزمن الغريب اللى احنا عايشينه ده .....ولو حصل وكان فيه اتنين يقدروا يضحوا بالطريقه اللى بتقول عليها دى فأكيد ربنا هيوقف معاهم وممكن تحصل المعجزه زى ما بتقول ميرنا ومن السهل جداً ان الزوجه تحافظ على طهرتها وتحافظ على بيتها وتنشر السلام فيه بقوة ربنا اللى اعتمدت عليه فى بداية الطريق

ميرسى كراكيب على المناقشه والموضوع

رد مع إقتباس
بياناتي
nanaromeo
ارثوذكسي متقدم

nanaromeo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-28-2009 - 04:01 AM ]

ميرسى يا كراكيب على الموضوع الهايل ده انت اثرت نقطة جامدة جداً
مش عارفة اقولك ايه بجد موضوع محير بس الزواج فى المسيحية اكبر من اى علاقة جسدية يعنى مش علاقة جسدية بين الزوجين وخلاص لا دى حياه مع شخص احبه ويحبنى احافظ عليه وهو يحافظ عليه يصونى واصونه . يعنى هى البنات مش هتبص إلا للحتة دى وبس .
طيب ماهو ممكن يكون الزوجين كويسين جسدياً لكن فى نوع من عدم التوافق الفكرى او غيره ده مش ممكن يخلى حد منهم يبص بره ويقع فى خطية الشهوة
بس لو بعد الشر انا اتحطيت فيه انا هقبل اعيش معه علشان بحبه قوى وحبى ليه اكبر من اى علاقة وبالأحتمال والصبر كله هيعدى
سورى لو كنت طولت عليكم

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-28-2009 - 05:06 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany1982 مشاهدة المشاركة
انا مع ايمى فى رايها بصراحه مافيش اى حب بين اتنين يقدروا يكملو مع بعض للدرجه دى يعنى تكون البنت محرومه من الامومه بالذات فى الزمن الغريب اللى احنا عايشينه ده .....ولو حصل وكان فيه اتنين يقدروا يضحوا بالطريقه اللى بتقول عليها دى فأكيد ربنا هيوقف معاهم وممكن تحصل المعجزه زى ما بتقول ميرنا ومن السهل جداً ان الزوجه تحافظ على طهرتها وتحافظ على بيتها وتنشر السلام فيه بقوة ربنا اللى اعتمدت عليه فى بداية الطريق

ميرسى كراكيب على المناقشه والموضوع
يما متجوزين ومنغير اى عيوب وربنا بيسمح بعد 7 سنين بلخفهاو ومش بيسمح اصلا

رد مع إقتباس

اضافة رد