تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

كُتب : [ 12-10-2011 - 02:51 PM ]

اهو استاذ ايمن رد عليكى ياريم
بطلى احساسك دة بقى

حبيبتى انستاسيا جمعية اية ؟
بتعملوا جمعية وصندوق الخدمة يدخل معاكم كفرد
ويقبضها الاول وبعد كدة يشارك اعضاء الجمعية لحد ما تخلص ؟؟

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 02:53 PM ]

استاذ ايمن اية الانظمة اللى بتتكلم عنها دى
والافكار الكتير اللى شفتها اطرحها من فضلك
واعتقد ان انا وانت مش ضد الخدمة العملي
الممزوجة بالايمان والبساطة

رد مع إقتباس
بياناتي
اناستاسيا
ارثوذكسي صانع

اناستاسيا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 03:04 PM ]

لا هو الخدام بس واللى بيقبضها كل شهر هو صندوق الخدمة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 03:25 PM ]

ما هو دة نفس نظام الاشتراك
بس بطريقة تانية وبشكل تانى
بيكون عندنا بيتوزع اظرف
وكل واحد مع نفسة بحسب مقدورتة
يحط فى الظرف اللى يقدر علية ويدية لمسئول الصندوق

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

RG6 رد: صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

كُتب : [ 12-10-2011 - 04:49 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
استاذ ايمن اية الانظمة اللى بتتكلم عنها دى
والافكار الكتير اللى شفتها اطرحها من فضلك
واعتقد ان انا وانت مش ضد الخدمة العملي
الممزوجة بالايمان والبساطة
لأ طبعاً أحنا مش ضد الخدمة العملي الممزوجة بالإيمان والبساطة وكل واحد بيحاول ينظم الأمر بصور متعددة كثيرة وهذا ليس خطأ طالما هو في نور الله ولأجل مجد اسمه والخدمة...

وعموماً الأنظمة اللي باتكلم عنها يمكن بعضها لا يُناسبكم بس عموماً هاقولها: فيه نظام الصندوق الواحد، وهو الصندوق العام للخدمة اللي بينجمع فيها كل الأموال المقدمة للخدمة من الجميع، وبتكون مسئولية أمين الخدمة العام وبيعين واحد مسئول عن الدفتر اللي فيه مصادر التمويل وحصر الأموال، ثم يجتمع مع أمناء الخدمة ويعطوا تقرير كل واحد عن المرحلة التي هوأميناً عليها بعد أن يجتمع مع خدام المرحلة ويعرف احتياجاتهم ويناقشوها في اجتماع المرحلة بصورة عملية بعد الصلاة، ومن ثم يُعطي أمين الخدمة كل خدمة حسب احتياجها ومايتناسب مع الوضع المالي الموجود في الصندوق ليوازن بين الخدمات وبعضها البعض ، وهذا هو فكرة الصندوق الواحد والعام للخدمات كلها، وقد يصعب تنفيذه في بعض الأخحوال وبخاصة لو كان عدد المخدومين في كل مرحلة كبير جداً وهخذا سيسبب تعطيل في ميزانية الخدمة لأنها ستتأخر جداً ولن يتم التوازن بين الخدمات بسبب كثرة الأعداد، وهذا النظام عادة بينطبق على الخدمات الصغيرة عموماً ....

والفكرة الأخرى هو صندوق واحد لكل مرحلة يمسكها أمين الخدمة وفيها يتبرع الخدام والمخدومين حسب قدرة كل واحد ويتم توزيعها حسب الفصول وحسب الاحتياج بتدبير متقن، بحيث تُقدم ألأموال من جهة الأهم ثم المهم وهكذا ....

ويوجد فكرة عدة صناديق للمساعدة والمساهمة، وهو أولاً الصندوق المستقل بحيث أن كل فصل به صندوق خاص به يتبرع فيه الخدام والمخدومين لأجل الفصل فقط واحتياجاته الشخصية، هذا بخلاف الصندوق العام للمرحلة الذي يُساهم في الأعياد والمناسبات المتنوعة غير أيضاً الصندوق العام للخدمة الذي يُساهم في المؤتمرات وغيرها من الاحتياجات المختلفة...

وهكذا يختلف نظام الصندوق من خدمة لأخرى ومن كنيسة لأخرى وتوجد أفكار كثيرة متعددة صعب حصرها وكتابتها كلها، ولكن الفكرة العامة تدور حسب ما شرحت بإيجاز شديد... أرجو أن أكون وصل الفكرة كما قصدتها كل خدمة وتخدمها كل فكرة... النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 06:57 PM ]

شكرآ إستاذ أيمن ع التوضيح
فكره الصندوق الواحد دي جميله جدآ وجديده علي الأقل بالنسبه لي أنا
بس متنفعش خالص هتسبب مشاكل لا حصر لها بين الخدمات وبعضهم

رد مع إقتباس
بياناتي
YoUsSeF_JeSuS
ارثوذكسي صانع

YoUsSeF_JeSuS غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 09:48 PM ]

انا اللى سعيد جدا يا ايمى ان اتشارك معاكى فى حوار مفيد زى الموضوع ده

( كلام فاضى ) هى لعب الاطفال وهدايا المخدومين بالنسبة لك كلام فاضى يا يوسف ؟؟
لالالالالالالا يا ايمى انا قلت لعب و كلام فاضى
( و ) فى حاجات كانت بتيجى الخدمة من فلوس الخدمة ملهاش لازمة وبدون ما اذكرها وصدقينى دى كانت سبب رئيسى انى اسيب الخدمة
وانا موافقك على كل اللى قلتيه وابصم بالعشرة كمان وعلى فكرة انا كنت هكتب كلامك ده بالظبط بس مسحته انا موافقك
اسيب الخدمة مش اسيب خدمتى علشان الخدمة لربنا واولاده مسيحيين او غير مسيحيين

يعنى اية ؟؟
هتعطى ازاى اذا كانت هى مفيهاش يا يوسف
انا مش فاهمة قصدك

اولا يا ايمى مفيش خدمة مفيهاش فلوس ولو حتى ربع جنيه بس
بس الفكرة هل الخدمة بتثمر الربع الربع جنيه ولا بتحوش علشان معهاش غيره
يعنى المرأة اللى مكنش معاها غير فلسين بس والفلسين كانت محتاجاهم جداااااااا بس اعطت من اعوازها والسيد المسيح فرح بيها اكتر من الغنى اللى اعطى اكتر منها بس مش من اعوازه
ثانيا الانبا ابرام اسقف الفيوم ربنا ينيحه روحه كان ومازال حبيب الفقراء ومعطى الفقراء والمساكين كان بيدى ويقول لربنا دى فلوسك انت يا رب وانا بوزعها لاولادك يعنى بيدى من احتياجات الاسقفية
ثالثا البابا شنودة نبه كتييييييير جدا على الموضوع ده على الكنايس اللى مبتديش الفقراء علشان بتطور الكنيسة
البابا شنودة بيقول انه طالما الناس بتلاقى الكنايس مبتديش الفقراء يبقى الناس نفسهم مش هيدوا الكنيسة
يدوا الكنيسة ليه اذا كانت مبتساعدش الناس وكمان فى القصة الحقيقية اللى كتبها البابا شنودة عن اسقف عرف موعد نياحته قبلها باسبوع انه اخذ الاموال اللى الناس دفعاها للكنيسة واداها لكل الفقراء اللى يعرفهم
بصراحة انا بعد الكلام الكتير ده كله ومش قادر اوصلك انا عايز اقولك ايه يا ايمى
بس بالمختصر الخدمة تدى للاطفال وتدى المحتاجين وتشجعهم علشان يجوا الكنيسة هيلاقوا ربنا جاب فلوس للخدمة زى ما بيقولوا كده من تحت الارض

فى خدمات كتيرة بتعملها الكنيسة زى خدمة اخوة الرب واعانة المسافرين واعانة الطلبة والانشطة الرياضية وانشطة الترانيم والالحان والمسرح .... الى اخره
فاحنا بنتكلم عن اجتماعات الخدمة تحديدا اللى بيتسمع فيها وعظ وشرح للكتاب المقدس وعن الكنيسة وطقسها وعقيدتها .... الخ
فلو شلنا كلمة الكنايس وحطينا كلمة الخدمات ( اجتماعات الخدمة )
ان اجتماعات الخدمة لازم تدى للناس كلها حتى من اعوازها ومن احتياجاتها زى المرأة اللى اعطت من اعوازاها

كلامك مظبوط يا ايمى ان الكنايس اللى عندها فائض تساعد الكنايس اللى عندها عجز
احنا فى منطقتنا وده مثال حى فى اكتر من كنيسة
فلما تكون كنيسة بتعمل تجديدات او اى حاجة محتاجة مصاريف كتيرة الكنايس التانية بتساعدها فعجبتنى الفكرة جدا فكتبتها

وسمحينى يا ايمى وسامحينى يا ريم انا هقتبس من كلامكم الرائع
انا يا ايمى لو معايا 500 جنيه وهدايا العيد 1000 جنيه انا هحاول ادبر الفلوس من خدمة تانية زى خدمة ابتدائى او اعدادى او ثانوى وكده يعنى من الخدمات اللى فى كنيستى لو مكملش المبلغ ان هلجا لاباء الكنيسة وهما يدونى الفلوس اكيد لانها خدمة لاولاد ربنا مش هاخدهم احطهم فى جيبى وكل الكلام ده هيحصل فى يوم او يومين بالكتير تكون عندى كل احتياجات خدمتى ومتنسيش برده ان ربنا لازم لازم لازم هيدبر مصاريف خدمة اولاده مهما كانت درجة اهتمام الخدام المسئولين

سلام المسيح معاكم ويدبر كل خدماتكم ومحبتكم لربنا فى صورة اولاده

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 10:32 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
ازاي بقى يا أجمل أخت حلوة/ ريم
هو بس نظام كل كنيسة بيختلف عن التانية تماماً في موضوع صندوق الخدمة وموضوع التبرعات لكل خدمة، ففي مثلاً نظام الصندوق الواحد وفيه عدة صناديق وغيرها من النظام حسب ما يراه أمين الخدمة مع أُمناء خدمة المراحل، وبالطبع مش هاتلاقي النظام عام عند الجميع، أنا عن نفسي شوفت أنظمة كثيرة جداً بعضها بسيط وبعضها معقد للغاية ولكن جميعها لها هدفها الواحد، ومن الصعوبة التامة توحيد الأنظمة لأن كل جماعة بتشوف النظام الأفضل اللي يتماشى مع ظروفها علشان كده صعب نحصر الموضوع ونضعه في بنود محدده ونحكم فيها ولكن كلامك وكلامنا كلنا كلام عام ممكن يُأخذ منه فقط ما يُفيد كل مجوعة في خدمتها فقط.، ويمكن بس علشان النظام مختلف تماماً عن كنيستك فقد تهتي فيه حبتين، مع أن كل نظام في كل كنيسة يختلف شوية عن الكنيسة الأخرى ....

أقبلي مني كل التقدير لشخصك الحلو في كنيسة الله، ولتقبل أختي إيمي محبوبة الله في المسيح يسوع ردي وتعليقي معها في هذا الموضوع، النعمة معكم آمين
عارفة استاز ايمن وكلامك صح مية بالمية ان كل كنيسة وكل خدمة ليها خصوصيته وضعها بس بصراحة حاسة ان في توهان اوي بالموضوع يعني كل خدمة وربنا بيسهل ليها الاحتياج وان كان على الخدام دور كبير اوي انهم ينطمو الامور بشكل مستقل ومنظم حسب الاهمية بالنسبة لاحتياجات الخدمة ودا بيحدد طبيعة الصرف ليها وبشكل مسبق لتفادي هذه الاحتياجات يعني بيكون في مخصصات لكل شي على حدي بالنسبة للصندوق الواحد دا سوا الاشتراكات الشهرية او اللى بيخش كتبرع او اللى بيجي كربح لنشاط معين اتعمل من قبل الخدام
ويمكن طرحت بعض التدابير على صعيد ضيق لتامين جزء بيعتمد على مجهود الخدام بس بالاول والاخير ربنا هو اللى بينمي هذة التدابير لتعطي ثمر يسد احتياجات الخدمة
معليش انا يمكن شوية ميش عارفة حيثيات الموضوع دا على حسب طبيعة الخدمة وظروفها عندكم اي لذلك قلت بفضل اتابع بلكي قدرت اتعرف اكتر عليها يعني وكون الفكرة عنها
مرسي اوي لردك استاز ايمن الرب يبارك تعبك ومرسي لايمي لموضوعها بجد جميل ومن الامور المهمة اوي بالخدمة

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-10-2011 - 10:39 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
اهو استاذ ايمن رد عليكى ياريم
بطلى احساسك دة بقى

طبعا اشكر استاز ايمن وضح واشكرك كمان لانك طرحتي موضوع بهذه الاهمية للخدمة

بس انا فضلت اسمع واتعرف على حيثيات الموضوع من مشاركات الاخوة يعني
لقدر فيدك اكتر بس لما افهمة يعني هههههههههههه ........... ربنا يقويك يا ايمي ويبارك تعبك .

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2011 - 11:11 AM ]

هههههههههههههههه هو الموضوع معقد للدرجة دية هههههههههه، بس هو عندك حق لأنه فعلاً ساعات بيبقى معقد لما يخرج عن بساطة الإيمان وحسن التدبير اللائق للخدمة وفق موهبة الله وتدبير الروح، كما يحدث أحياناً عند بعض الخدام الغير مدبرين، لأن للأسف مش في حد عارف أن التدبير موهبة من الله بالروح القدس، لأنه مش ينفع أن أي شخص يضع نظام صرف للأموال وهو مش عنده حسن التدبير لأجل الخدمة، ومن هنا يحدث تعقيدات كثيرة جداً وخلافات لا حصر لها ونقص في كل شيء وعدم تلبية الاحتياجات الضرورية في الخدمة لتستقيم وتمجد الله، ومش في كل الكنائس ولا كل الخدمات طبعاً بيحدجث ذلك لحسن حد يفهمني غلط، أنا بقول البعض وليس الكل فلا يأخذ أحد كلامي أنه كلام عام ينطبق على الجميع بل البعض .... وأشكرك بجد على متابعتك واهتمامك بالموضوع يا أجمل أخت حلوة، أقبلي مني كل التقدير، النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس

اضافة رد