تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
la tristeza y el dolor
SHEHAB

la tristeza y el dolor غير متواجد حالياً

افتراضي رد: احكى يا خادم علشان نتعلم منك

كُتب : [ 09-04-2011 - 03:52 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اناستاسيا مشاهدة المشاركة
دة حصل معى طبعا وكمان حصلت مواقف لذيذة جدا جدا من اطفال الملائكة ولكن عندما كنت اخدم فصل سنة خامسة اسئلتهم عفوية وجميلة وفى مرة سؤلت من احدهم سؤال صعب شوية بالنسبة لى وهو اذا كانت السماء مفيهاش شر ولا فكر للخطية فمن اين جاء الفكر الشرير للملاك حتى يتجرء ويتكبر على اللة ؟؟؟؟؟
وهنا حقيقى مش هتكسف انا معرفتش الاجابة من نفسى فى الاول ولكن ربنا ارشدنى بسرعة ان اقول لة بالضبط
اللة سؤال جميل جدا جدا ومهم كمان اية رأيكم يا اصحابى اللى هيقدر يجيب لى الاجابة الجمعة اللى جاية هيكون لية جايزة كبيرة ........
وبهذة الطريقة اعطيت نفسى فرصة للبحث عن الاجابة وايضا ان يبحثوا هم ايضا فى اجابة لهذا السؤال وبالفعل كلهم بذلوا مجهود كبير فى البحث عن اجابة السؤال والموضوع عدى على خير والحمد للة

حقيقى بشكرك يا ايمى على مواضيعك الجميلة ربنا يبارك حياتك ويفرح قلبك
طيب انا عاوز اعرف الاجابه اللى حضرتيهالهم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 10:40 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la tristeza y el dolor مشاهدة المشاركة
الحقيقه يا ايمى فى طفل و اسمه يوحنا كمان احرجنى بس بايمانه , كنت انا لجنه نظام فى الكنيسه يوم الجمعه العظيمه و هو كان كل شويه يطلع و يكون عاوز يشرب بس يرجع تانى فسالته بتطلع كتير ليه و تسيب القداس , قالى : انا يا مستر عطشان اوى و كل شويه اروح اشرب بس مرضاش علشان اتناول اعمل ايه ها قولى ؟ , المشكله بقى الكبيره انى مكنتش صايم , الحقيقه حسيت انى وحش اوى , و بعدين قعدت احكى مع الواد شويه و اقوله كل ماتحس انك عطشان اقعد كلم ربنا هتنسى انك عطشان و دخل كمل القداس , بس كدا

ههههههههههههه
انا بحييك يا بندق على صراحتك وصدقك وامانتك
وانك قدرت تحكى موقف زى دة - لان خدااام كتير هيخافوا يحكوا موقف زى دة علشان متتهزش صورتهم قدااام الناس
الطفل علمك درس رائع وبشكل مش مباشر - حقيقى موقف يستحق انة يكون من احلى المواقف اللى مرت عليك فى حياتك
بس فى ملحوظة :
الجمعة العظيمة مفيهاش تناول يا بندق

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 10:42 AM ]

اقتباس

وانا كمان عاوزة اعرف قولتلهم اية يا انستاسيا
ردى يا حبيبة قلبى - اين انتى ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
la tristeza y el dolor
SHEHAB

la tristeza y el dolor غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 03:06 PM ]

يعنى اللى موش هيصوم يوم الجمعه العظيمه اكيد موش هيكون عارف فيها تناول ولا لا ,
بتحرجينى يا ايمى :d

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 03:12 PM ]

لية بس انا مش بحرجك ولا حاجة يا بندق صدقنى بالعكس انا معجبة ببساطتك واعترافك يموقف زى دى - انت كبرت فى نظرى بجد
بس انت بتحكى الموقف ونسيت انة اكييييد محصلش يوم الجمعة العظيمة
ممكن يوم تانى وليكن خميس العهد مثلا انا بلفت نظرك للنسوة مش اكثر
كدة بردوا يا بندق !! ماااشى

رد مع إقتباس
بياناتي
اناستاسيا
ارثوذكسي صانع

اناستاسيا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 04:14 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
وانا كمان عاوزة اعرف قولتلهم اية يا انستاسيا
ردى يا حبيبة قلبى - اين انتى ؟؟
اقتباس
معلش انا أتأخرت عليكم بس اية رأيكم يا أصحابى يا حلوين اللى هيعرف يجيب لى الاجابة بسرعة هولع لة شمعة عند مار جرجس يلا يا حلوين عايزة اجابة بسرعة ما تتأخروش

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 04:24 PM ]

ههههههههههههههههههههههههه ه
هههههههههههههههههه
انتى عسل بأمانة ههههههههههههههه
اية دة بقى ان شاء اللة انتى بتهرجى يا انستاسيا
شكلك من ساعتها بتدورى على الاجابة يا ناصحة
انتى فاكرة نفسك واقفة فى مدارس الاحد مع اطفالك ولا اية ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
اناستاسيا
ارثوذكسي صانع

اناستاسيا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 05:05 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههههههههههههه ه
هههههههههههههههههه
انتى عسل بأمانة ههههههههههههههه
اية دة بقى ان شاء اللة انتى بتهرجى يا انستاسيا
شكلك من ساعتها بتدورى على الاجابة يا ناصحة
انتى فاكرة نفسك واقفة فى مدارس الاحد مع اطفالك ولا اية ؟؟
ههههههههه يا سلام بتستفزينى يعنى عشان اقول لك الاجابة
خلاص يا ستى بلاش منها الشمعة وهقول لك الاجابة وامرى للة
على فكرة الموضوع دة من فترة وساعتها انا لم اجد حل سوى ان اسأل قدس ابونا وقال لى بالضبط ان دى كانت فترة اختبار للملائكة ولكن للحق لم اقتنع ولكن فى اجتماع لقداسة البابا شنودة وجة لة نفس السؤال وكانت اجابتة مختصرة وهى ايضا ان هذة كانت مرحلة اختبار للملائكة يعنى ماكانتش مرحلة نهائية .....
اية رأيك يا ايمى

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 08:17 PM ]

شوفي بامانة ممكن اعمل عدة امورنتكلم فيها بعد التعليق واشوف ردك از في اي سؤال علية
اتسالت الاسبوع الماضي من فرتقي وهما بسن (الاطفال روضة اول تاني والسؤال من ولد بالصف التاني)سؤال حلو ولزيز بس مهم وبنفس الوقت زكي
انت لما تسمعية للوهلة الاولى تحسي انك حتضحكي او اي فكرة او اي نظرة وتحليل الطفل للامور بحياتة كيف بيفكر وكيف بحياول يكتشف الامور بطريقتة المحسوسة ودا طبيعي لانة بمرحلة نمو فكري وحسي
ودا خلاني اركز شوية وارد بثوابت بس شوية شوية يكتشف انها حقيقي ويبني علهيا امور كتيرة
السؤال يا قمر كان بالشكل دا(لان الموضوع ورد فيةسيرة الملاك والطفل براي انة ربط ما يحمل من معلومات روحية وفكرية وواقعيةمن حياتة هو اكتشفها بنفسة وحاول يبني عليها بما يخص الموضوع
حتقولي بترغي اوجزي ههههههههه المهم يا بطتي
اخت الملاك صح بينور وبيكون شكلة حلو كتير لدرجة ميش بنقدر نشوفة
صح ليث الولد اسمة ههه
طيب هو كيف بيصلة النور ومنين هاااااااااااااا ايمي تردي تقولية اي بيجيب النور من وين او بالاحري كبستة وين طبعا الطفل دا ايمي قال وكانة بيوضح سؤاله
ماما اخت ريم لما بتضوي البيت بتكبس على كبسة متل هاي واشر على كبسة النور طيب الملاك وين كبستة
فانا لو رديت وقتلة ملوش كبسة اكون بنفي واقع يبقي محتاج لتفسير اقوي ودا فوق مستواه هو سؤالة بسؤاله محتاج لاجابة ملموسة ايمي لانة طفل بيشغل لعبتة بتضوي بكبسة ,النور بيشتغل بكبسة طيب النور بحسب مفهومة واحد
لذلك اجابتي لية هي ان ربنااللى بيخلية ينور هو اللى خلق النور وكل حد بيقرب لربنا بيشعر بالنور دا والملاك هو قريب كتير من ربنا بيصلي وبيسبح لذلك نورة كتير قوي وكتير حلو
وتعرف كلنا ربنا بيحبنا عايزنا نكون زي الملاك هاد جنبة وفي حضنة لحتي نقدر ننور زي الملاك لانة بيحبنا وعايز يدينا من ورة زي ملايكتة ا
قالى كيف نخلية ينور فيناا اخت
قولتلة كل ما نصلي لربنا ونقولة انا بحبك كتير هو حينور لينا وكمان لما نساعد بعض ولما نسمع كلام بابا وماما ونقعد مؤدبين بالصلاة والاهم لما نتناول نتناول (ومقولتلوش دم وجسد ايمي لان ميش يستوعب بالعمر هاد اي دم واي جسد كفاية بالمرحلة هادي يعرف ان المناولة شيء حلو وبيدي حاجة حلوه وضرورية ) هو حينور فينا نور زي الملاك هاد بس يمكن نحنا ميش بنقدر نشوفة بنحس فيةبيدينا مع النور الفرح والفرح والنورو دا يبان اكتر للى حولين مننا يقدرو يشوفوه فينا بس احنا نحسة
قالى برده كيف (وهنا كان يقصد كيف اصلي)بس انا نوهت ل
قولتلةلان افتكرته مفهميش اللى بيقولة قالى لالالاكيف اصلي لحتي ربنا يعطيني نور قولتلة ممكن تكون كلمتين يا رب نور طريقي وباركني ويصلب كل يوم اول ما يفيق ولما يجي ينام ودا لانة مرحلة صغيرة ميقدريش لانة بدايتة انة يتعلم يصلي
قالى هو ربنا بيقدر يعمل كل شيء دخل بسؤال تاني تعرف سؤال حلو
مرة الجاي حقولك كيف ربنا بيقدر يعمل اشياء كتير حلوة وهنشوف كيف ربنا قدر يسكت المطر والريح والبحر ...............

المهم انا ميش عارف يمكن ربنا بسؤال الطفل هاد خلااني ازرع بالولد دا ان ربنا يقدر على كل شيء ايمي

على فكرة كمان انا بدوري تاكدت من الاباء من ردي انه بمكانه ايمي لان لو في احتمالى انها تكون اكبر او اقلمن مستوي تفكير وذكاء الطفل يعني اكون اديت معلومة معومة بالنسبة للطفل ميش واضحة متوصلويش لاي حقيقية يقدر يبني عليها فقالى ابونا متخفيش ربنا بينيمي كلامك في الطفل لانك اديتة كمان اهمية انة يصلي ويعمل كلام ربنا ويحب الاخر بس بطريقتة فدا اكيد ربنا حيعمل من خلالة في الطفل وكمان
وقالى كملى في قصة ربنا لما هدي البحر والرياحححححححححح د ولو كانت قصة الخلق يكون افضل بس انا تعمدت قصة الاعجوبة هادي لانها ميش مخيفة فيها مغامرة وفيها تثبيت لمعلومة ربنا يقدر يعمل كل حاجة بس هو فعلا قصة الخلق حتكون حلو كمان وتوصل لنفس الهدف خاصة على خلق الشمس والقمر كمان وانه كل دا ربنا خلقة ونعمل الدرس على قصة الخلق بس مبسطة اوي يعني

على فكرة ايمي
التعليق هاد بكتبة للمرة الرابعة ويا رب هلا يزبط هههههههههههههههه
حيفرسني بقت خمسة ههههههههه

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 09-05-2011 الساعة 10:29 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-05-2011 - 08:56 PM ]

هادي الافكار طبعا بعضها زكره الاخوة مشكورين لتكون ميش سبب ليهرب الخادم من السؤال بطريقة زكية لا بالعكس ليحول السؤال لهدف بحد ذاتة من خلال تفعيل عدة افكارواساليب للحصول علية شخصيا واهم اسلوب هو الصلاة هو وبهيك يستفيدالخادم روحيا وبنفس الوقت يستفيد المخدوم
وانا شخصيا استفدت من فكرة استاز ايمن بحالة حد سال ومعرفتيش جاوب لان هيك ممكن اوي ان الطفل تتولد ليديه قناعة بان الصلاة عامل مهم بعلاقتنا بالرب وافتكر تدي بركة للخادم والمخدوم بجد اهم طريقة واكتر شيء ممكن يساعد الخادم ليصل لاجابة بفعل وقوة الروح ميش بعضلاتة وقوة ذكائة

ربنا يدينا وبركه جميعا لندرك ونميز ما هو من الروح

الافكار بقي اللى ممكن تساعد بطريقة حلوة
1- يعني زي ما قالو الاخوة ممكن اقول معنديش فكرةوميش اتكلم فيها هادي الفكرة الكل استفاض بشكل حلو بخصوصها

2- ممكن اوي الفكرة هادي ابعت بريد مستعجل لابونا (يعني نعمل كرت دعوة واحد بسيط يعملوه الاولاد ونبعت مع ولد لابونا وجوا منة عبارة الفرقة تدعوك الى فقرة الحوار الحر طبعا بنسق مع ابونا لان ممكن ابونا نفسة ميكون عندة معلومات ممكن يعني........ او مشغول وطبعا دي بتكون خلال عمل كرت الدعوه
لو مشغول نقول تؤجل للاسبوع الجاي وتبقي فرصة لي الخادم وممكن لابونا لو معلومات ميش اوي ليها ...............(فقرة الحوار الحر دي فقرة عاملها لتكون لمشاركة الاطفال اهتماماتهم يعني نتكلم بامورهم الحياتيه )
باليوم هاد ممكن نقول لابونا يتكلم وتبقي فرصة يتقرب برده ليهم كونهم اطفال )

3- ممكن وبنفس فكرة انساستاسيا بردة و بنفس فكرة الدعوات اللى بعتنها لابونا نبعت السؤال للاهل وكل ولد ياخد بطاقة الدعوة ونكتب السؤال علية دا للاهل يجاوبوا عليها المهم اكون انا خلاال الاسبوع دا بحثت وصممتة كدرس وتطرقت لسؤال المخدوم وبنفس الوقت الاهل شاركو بتوصيل المعلومةلابنهم وممكن ووارد اوي تكون غلط ليهك تكون هي عنوان الموضوع بتاع الاسبوع الروحي ولكن طبعا باسلوب مبسط اوي لانهم اطفال صغيرين بفرقتي لحتى انفي الغلط باجابات الاهل وثبت الصح طبعا برده باسلو ب جميل وصحيح بالنسبة للولد ووارد جدا اني ابعت الاجابة بنفس الكرت للاهل او ممكن اخلى الطفل نفسية ينقل المعلومة الصح بطريقتة العفوية للاهل وبهيك بتكون فائده روحية لكل الاطراف وفيها حركة
اتمني كون قدمت مفيد ولو في اي اضافة بخصوص سؤال الملاك اكون شاكرة

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 09-05-2011 الساعة 10:32 PM

رد مع إقتباس

اضافة رد