تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مشكله ومستنى حلها ياريت متبخلش بردك

أنا شخص أورثوذكسى وغير مقتنع بالعقيدة الاورثوذكسيه كلياً لكن اؤمن ببعض الطقوس مثل شفاعه القديسين والمحبه بين أعضاء الكنيسه ولا يعجبنى بها النمط الروتينى فى الطقوس ووضع الكهنه فى مكانه

اضافة رد

الصورة الرمزية hany1982
hany1982
ارثوذكسي بارع
hany1982 غير متواجد حالياً

Busted Red مشكله ومستنى حلها ياريت متبخلش بردك

كُتب : [ 03-27-2010 - 08:31 PM ]

أنا شخص أورثوذكسى وغير مقتنع بالعقيدة الاورثوذكسيه كلياً لكن اؤمن ببعض الطقوس مثل شفاعه القديسين والمحبه بين أعضاء الكنيسه ولا يعجبنى بها النمط الروتينى فى الطقوس ووضع الكهنه فى مكانه أعلى من من مكانتهم مما يدعى الكاهن بأن يستغلها بصورة غير محبوبة لبعض الناس لا يعجبنى الصلاة باللغة القبطيه لأنها لغة مندثرة وكثير ممن يقولوها ويرددوها لا يفهموها وأن بعض ألحانها مقتبصه من الحضاره الفرعونيه وهذا مخالف للتعاليم الكتابيه . ولا افرق بين الطوائف المسيحيه وممن الممكن ممارسة الشعائر فى اى كنيسه مسيحيه بدون الالتزام بطائفه مثل الصلاه والتناول والاعتراف ولى غالبية أصحابى من طوائف اخرى وانا مقتنع بفكرى اقتناع تام

"

"

"

"

"

"

لكل أخواتى فى منتدانا الجميل كلنا عارفين يعنى ايه كنيسه أورثوذكسيه وما تتميز به عن بقية الطوائف من ألحان جميله ولها معنى روحى ولغه قبطبه من انقى اللغات فى العالم وأقدمها دى مشكله انا معاصرها بنفسى وعايشها كمان يهمنى جداااااااااا رايك أخواتى خدام وخدامات معانا فى المنتدى اللى بعتبره كنيسه مستنى ردودكم وأكيد الشخص ده كمان مستنيها وياريت تكون مصحوبه بصلاه لأجل اى شخص أورثوذكسى بهذا المثل عشان تكون رد بفم الروح القدس
فلا تعتنوا من قبل بما تتكلمون و لا تهتموا بل مهما اعطيتم في تلك الساعة فبذلك تكلموا لان لستم انتم المتكلمين بل الروح القدس (مر 13 : 11)

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكله ومستنى حلها ياريت متبخلش بردك

كُتب : [ 03-27-2010 - 11:25 PM ]

أنا شخص أورثوذكسى وغير مقتنع بالعقيدة الاورثوذكسيه كلياً لكن اؤمن ببعض الطقوس مثل شفاعه القديسين والمحبه بين أعضاء الكنيسه
طيب ايه هي الحاجات الى مش مقتنع بيها دي
وهل سأل عن تفسير ليها وحاول يفهمها ولا هو سمع كلمتين من بره خلوه مش مقتنع بيها ؟!!

ولا يعجبنى بها النمط الروتينى فى الطقوس
النمط الروتينى او التقليدي هو اساس العقيده الارثوذكسيه لان لا تعديل في الدين
لان التعديل في الدين بيكون عن طريق الناس فتفقد العقيده معالمها
انما الكنيسه الارثوذكسيه تقبل التطوير لا التعديل
والتطوير موجود في الشكل الخارجي واستعمال اجهزه حديثه لكن حاجه غير كده خط احمر لان كل حاجه من دول ليها معني ورمز روحي حلو

ووضع الكهنه فى مكانه أعلى من من مكانتهم مما يدعى الكاهن بأن يستغلها بصورة غير محبوبة لبعض الناس
للكاهن دور تعليمى والسيد المسيح مديله سلطان الحل والربط لكل كل شي بحسب قوانين معينه
بعض الكهنه يستخدمون سلطان الحل والربط في غير مكانه الصحيح ولكن ده عيب في الكاهن مش في الارثوذكسيه

لا يعجبنى الصلاة باللغة القبطيه لأنها لغة مندثرة وكثير ممن يقولوها ويرددوها لا يفهموها وأن بعض ألحانها مقتبصه من الحضاره الفرعونيه وهذا مخالف للتعاليم الكتابيه .
انا مسمعتش عن اللحان من اصل فرعوني ابدا
ياريت لو يحدد اي اللحان فرعونيه ؟!!
والصلاه بالقبطيه ده ليه بعد ثقافي وعشان اللحان نفسها مش بتبقي بتتقال حلو غير بلغتها الاصليه
الكنيسه كمان فيها اللحان يوناني بتقولها باللحن اليوناني واللغه اليونانيه وده لاجل اللحان والنعم
والمفروض اننا تحاول نتعلم قبطي لان ده هيساعدنا كتير في المعرفه والتعليم و الالحان

ولا افرق بين الطوائف المسيحيه وممن الممكن ممارسة الشعائر فى اى كنيسه مسيحيه بدون الالتزام بطائفه مثل الصلاه والتناول والاعتراف ولى غالبية أصحابى من طوائف اخرى وانا مقتنع بفكرى اقتناع تام
للاسف في الطوائف احتلاف كبير ... لكن جميع الكنائس تشهد للكنيسه الارثوذكسيه انها كنيسه الرسل لم تتغير

بصراحه هنا الغلط ميقعش علي شخصه طبعا
العيب ع الخدام والكنيسه الى مقصره معاه في شرح جمال الارثوذكسيه والالحان ومعنيها وكذلك الطقوس
ياليتنا نصلي من اجلهم ومن اجل وحده الكنيسه

رد مع إقتباس
بياناتي
Manno2008_2010
ارثوذكسي بداء يشتغل

Manno2008_2010 غير متواجد حالياً

Rose رد: مشكله ومستنى حلها ياريت متبخلش بردك

كُتب : [ 03-28-2010 - 03:08 PM ]

بجد الفيلسوف ادالك الرد المناسب جدا مع احترامي معترض بس على نقطة انه ظهر الأسلوب كأنه هجوم وانا بعذر الفيلسوف علشان غيرته على الكنيسة

احب اضيف لو صاحب السؤال عنده سعة صدر
سلام لشخصك المحبوب ياحبيب ابوك السماوي احب اهنئك في البداية بعيد أحد الشعانين وأسبوع الألآم المقدس

أولاً
أنا شخص أورثوذكسى وغير مقتنع بالعقيدة الاورثوذكسيه كلياً لكن اؤمن ببعض الطقوس مثل شفاعه القديسين والمحبه بين أعضاء الكنيسه
اؤمن ببعض الطقوس مثل شفاعه القديسين والمحبه بين أعضاء الكنيسه
دا كويس جداً ربنا يزيدك ايمان
وغير مقتنع بالعقيدة الاورثوذكسيه كلياً!!!!! هنا احب اقولك
كنيستنا الباب عندها ضيق لأنها مدخل الآبدية والمسيح نفسه له كل المجد أكد كدا اما قال
(مت 7 : 13)"ادخلوا من الباب الضيق لأنه واسع الباب ورحب الطريق الذي يؤدي إلى الهلاك وكثيرون هم الذين يدخلون منه!

(مت 7 : 14)ما أضيق الباب وأكرب الطريق الذي يؤدي إلى الحياة وقليلون هم الذين يجدونه!
ثانياً

اما من جهة اسلوب العبادة اللي حكمت عليه انه روتيني جه يوم عليا حسيت زيك كدا مع اني شماس بس كله تحت الضعف فأحب أقولك ان ده ما تحاسبش الكنيسة عليه ولا اللي دخلوا الكلام ده في دماغك زي ماحصلي بالأولى تحاسب الرسل وعلى رأسهم القديس بولس اما اوصانا مخاطب تلميذه الأسقف تيموثلوس وقاله
(2تى 4 : 3)لأنه سيكون وقت لا يحتملون فيه التعليم الصحيح، بل حسب شهواتهم الخاصة يجمعون لهم معلمين مستحكة مسامعهم،
(2تى 4 : 4)فيصرفون مسامعهم عن الحق، وينحرفون إلى الخرافات.
(2تى 4 : 5)وأما أنت فاصح في كل شيء. احتمل المشقات. اعمل عمل المبشر. تمم خدمتك.

وأيضاً
و ما تعلمتموه و تسلمتموه و سمعتموه و رايتموه في فهذا افعلوا و اله السلام يكون معكم.(في 4 : 9 )

دا انا متهيألي لو طلبنا رأيه هيقولنا
فامدحكم ايها الاخوة على انكم تذكرونني في كل شيء و تحفظون التعاليم كما سلمتها اليكم (1كو 11 : 2)

احب أعرفك اني لا اقصد ادانة احد بعينه بس شوف بنفسك روحانية كنيستنا واتمتع بيها لو حطيت نفسك في ادانة وبس هتخسر نفسك متسمعش ليا ولا للفيلسوف عيش بنفسك بس بعد ماتخلص من الأفكار المسيطرة عليه واطلب ارشاد الروح القدس
وبمحبة بولس الرسول اطلب منك
ثم نوصيكم ايها الاخوة باسم ربنا يسوع المسيح ان تتجنبوا كل اخ يسلك بلا ترتيب و ليس حسب التعليم الذي اخذه منا (2تس 3 : 6)

ثالثاً
ووضع الكهنه فى مكانه أعلى من من مكانتهم مما يدعى الكاهن بأن يستغلها بصورة غير محبوبة لبعض الناس

بما ان انت شايف ان الآباء الكهنة اخدوا كرامة اكبر من حقهم بجد دا مش كلامنا برضو شوف الرسول قال اي
اما الشيوخ المدبرون حسنا فليحسبوا اهلا لكرامة مضاعفة و لا سيما الذين يتعبون في الكلمة و التعليم (1تي 5 : 17)
بعد الكلام ده ما افتكرش ينفع تعليق مني

رابعاً
ولا افرق بين الطوائف المسيحيه وممن الممكن ممارسة الشعائر فى اى كنيسه مسيحيه بدون الالتزام بطائفه مثل الصلاه والتناول والاعتراف ولى غالبية أصحابى من طوائف اخرى وانا مقتنع بفكرى اقتناع تام
انا زيك بالظبط محبش افرق بينهم وبحب فيهم انهم بيشاركوني في المسيح حتى ولو اختلف أسلوب العبادة وبعض الأختلافات العقائدية هما في الآخر بيحبوا ربنا زيي ويمكن اكتر
بس حكاية نأخذ من كل بستان وردة دي طائفة خلاص النفوس بس خايف تقعد تجمع في الورد وتبص تلاقيه دبلان لأنك نسيت ان هدف ربنا هو نفسك والوسيلة العبادة الوردة وليست الهدف
والقديس بولس برضو رفض ده اما قال بالوحي
عن المعلمون الكذبة
ان كان احد يعلم تعليما اخر و لا يوافق كلمات ربنا يسوع المسيح الصحيحة و التعليم الذي هو حسب التقوى.
فقد تصلف و هو لا يفهم شيئا بل هو متعلل بمباحثات و مماحكات الكلام التي منها يحصل الحسد و الخصام و الافتراء و الظنون الردية.
و منازعات اناس فاسدي الذهن و عادمي الحق يظنون ان التقوى تجارة تجنب مثل هؤلاء.(1تي 6 : 3-5)

ختاماً
حبيبي ولا ربنا هيطلب كنت بتعبده ازاي ولا مع طائفة مين هيطلب
حبيته اد ايييييييه؟؟؟
لأنك لو حبيته بجد هتعرف منه شخصياً ازاي تعبده ومع ميييييين من الطوائف

اسف للأطله تقبل مني اعتذاري لو صدر مني اي حاجة تضايق مشاعرك
سلام ربنا معاك يحفظك ويرعاك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-28-2010 - 04:47 PM ]

بصراحة فيلو ومانو مخلوش حاجة اقولها ردهم كان رائع جدا وانا بضم صوتى ليهم وبحييهم على ابداعهم فى الرد

[SIZE="5"][LIST]
عزيزى واخى فى المسيح اسمح بتعليق محبة انت اورذكسى دى فى حد ذاتها كرامة ليك وكويس جدا مؤمن ببعض الطقوس والبعض التانى لا مش مشكلة بس دة مش معناة انة الطقوس اللى مش مقتنع بيها واللى انا مش عارفة زى اية تبقى غلط ولكن يبقى انت مش فاهماها ودة مش عيب وبدل ما تحكم على عقيدتك انك مش مقتنع بيها لا المفروض انك تسال وتحاول تفهم والكنيسة وضعت لينا اباء ومعلمين وخدام علشان يقوموا بالدور دة

ولا يعجبنى بها النمط الروتينى فى الطقوس ووضع الكهنه فى مكانه أعلى من من مكانتهم مما يدعى الكاهن بأن يستغلها بصورة غير محبوبة لبعض الناس

المشكلة هنا مش فى التعاليم الارثوذكسية بقى المشكلة فى الكاهن نفسة ومتنساش انة فى النهاية بشر انا معاك انة المفروض انة يبقى صورة المسيح على الارض بس لو ضعف بحكم الطبيعة البشرية يبقى منجبشى الذنب على التعاليم الارثوذكسية وفى امثلة كتيررررررر جدا جدا حلوة وقدوة لينا اسمائهم مكتوبة على صفحات التاريخ المقدس احنا منستهلشى نحل سيور حذائم
وبعدين انت بتقول لية بياخدوا مكانة اعلى مننا دة سلطان المسيح اعطاة ليهم علشان يبقى نظام وطاعة وادوار والا كل واحد هيعمل اللى هو عايزة ويبقى سيد نفسة وبكدة مش هيبقى فى اتضاع خالص وهتتوة تعاليمنا وعقيدتنا وايمانا فى وسط كل دة
وزى ما ليك عيون تشوف الكاهن اللى بيستغل كهنوتة بصورة مش محبوبة لبعض الناس يبقى المفروض يبقى ليك عيون تشوف بردوا امثلة حلوة تتعلم منها وتبقى قدوة ليك ولا انت مش بتشوف غير الوحش بس لازم تبقى نيتك حلوة علشان تشوف كل الناس حلوة بعيون الطاعة اخرح الخشبة من عنيك الاول

لا يعجبنى الصلاة باللغة القبطيه لأنها لغة مندثرة وكثير ممن يقولوها ويرددوها لا يفهموها وأن بعض ألحانها مقتبصه من الحضاره الفرعونيه وهذا مخالف للتعاليم الكتابيه .

مين قال ان الا لحان القبطية جاية من الحضارة الفرعونية الكلام دة مش صح خااالص
اللغة القبطية دى لغتنا الاصلية من الاول خالص بس للاسف تاهب تحت بطش الاضهاد ولما دخل الاسلام مصر منعوا استعمال اللغة القبطية واحنا علشان متمسكين باصلنا قلنا تجاوزا هتستعمل لغتنا داخل الكنيسة بس لان منقدرشى نلغيها خالص علشان انا وحضرتك مش فاهمينها انا برغم انى مش حافظة الحان قبطة كتير نادر جدا الا انى بعشق الالحان القبطية بحس انها بتمس القلب وانت لو عايز تفهما هتفهما

[SIZE="5"][COLOR="Navy"]

لا تفرق بين الطوائف دة جميل جدا بس دة يكون فى التعامل فى المحبة فى الود لو قابلتهم فى عمل او مدرسة او غيرة لكن لا تفرق بين طوائف بالنسبة للعقيدة لا طبعا الفروق بينا وبينهم كتير جدا جدا والكنيسة والمجامع المقدسة حرمت اللى كانوا السبب فى وضعهم وافكارهم اريوس واوطاخى ونيقودموس وغيرهم من الهراطقة

رد مع إقتباس
بياناتي
abn_Jesus
ارثوذكسي جديد

abn_Jesus غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-29-2010 - 04:37 PM ]

سلام المسيح +++سامحنى اخى وحبيبى فى المسيح سوألك يدل على انك تنظر للعقيدة بمنظور سطحى جداااااااااااااااااااااا ولابد ان تتعمق فى كل تعليق لك ستجد اشياء كثيرة جدا ممكن ان تكون مش واخد بالك منها وتعيد النظر فيها ويكفى تعليق اخوتى قبل منى عن كلامك ولا تنسوا جميعا أن تذكرونى فى صلاواتكم وكل عام وجميعكم بخير وسلام

رد مع إقتباس
بياناتي
سابستيان
ارثوذكسي جديد

سابستيان غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-29-2010 - 07:03 PM ]

بابا يسووع لما شاف السامريه قالها مش مهم تصلي فين او ازاي المهم بتصلي لمين المهم يكون ربنا في قولبنا

رد مع إقتباس
بياناتي
mno-z
ارثوذكسي للعضم

mno-z غير متواجد حالياً

Love رد: مشكله ومستنى حلها ياريت متبخلش بردك

كُتب : [ 03-29-2010 - 08:33 PM ]

يسلم فمك elphilasouf ,
على فمو anno2008_2010 ,
على فمو emmmy,
على فم اللي خلفوكم

ما تركتو شي ينقال الله يقويكم ويزيدكم ....

ويا ريت صاحبنا يستفاد ...

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

كُتب : [ 03-31-2010 - 05:21 PM ]

اقتباس
طيب ايه هي الحاجات الى مش مقتنع بيها دي
وهل سأل عن تفسير ليها وحاول يفهمها ولا هو سمع كلمتين من بره خلوه مش مقتنع بيها ؟!!

ولا يعجبنى بها النمط الروتينى فى الطقوس
النمط الروتينى او التقليدي هو اساس العقيده الارثوذكسيه لان لا تعديل في الدين
لان التعديل في الدين بيكون عن طريق الناس فتفقد العقيده معالمها
انما الكنيسه الارثوذكسيه تقبل التطوير لا التعديل
والتطوير موجود في الشكل الخارجي واستعمال اجهزه حديثه لكن حاجه غير كده خط احمر لان كل حاجه من دول ليها معني ورمز روحي حلو

للكاهن دور تعليمى والسيد المسيح مديله سلطان الحل والربط لكل كل شي بحسب قوانين معينه
بعض الكهنه يستخدمون سلطان الحل والربط في غير مكانه الصحيح ولكن ده عيب في الكاهن مش في الارثوذكسيه

انا مسمعتش عن اللحان من اصل فرعوني ابدا
ياريت لو يحدد اي اللحان فرعونيه ؟!!
والصلاه بالقبطيه ده ليه بعد ثقافي وعشان اللحان نفسها مش بتبقي بتتقال حلو غير بلغتها الاصليه
الكنيسه كمان فيها اللحان يوناني بتقولها باللحن اليوناني واللغه اليونانيه وده لاجل اللحان والنعم
والمفروض اننا تحاول نتعلم قبطي لان ده هيساعدنا كتير في المعرفه والتعليم و الالحان

للاسف في الطوائف احتلاف كبير ... لكن جميع الكنائس تشهد للكنيسه الارثوذكسيه انها كنيسه الرسل لم تتغير

بصراحه هنا الغلط ميقعش علي شخصه طبعا
العيب ع الخدام والكنيسه الى مقصره معاه في شرح جمال الارثوذكسيه والالحان ومعنيها وكذلك الطقوس
ياليتنا نصلي من اجلهم ومن اجل وحده الكنيسه

جميل يا فيلو ردك ورايك بس كنت عاوز اوصلك معلومه ان فيه بعض نغم الالحان القبطيه من أصل فرعونى ذى لحن أبؤرو اللى بيتقال لأستقبال الاب البطريك أو الاسقف ميرسى جدااا يا جورج لمشاركتك معايا

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

كُتب : [ 03-31-2010 - 05:27 PM ]

اقتباس
بجد الفيلسوف ادالك الرد المناسب جدا مع احترامي معترض بس على نقطة انه ظهر الأسلوب كأنه هجوم وانا بعذر الفيلسوف علشان غيرته على الكنيسة

احب اضيف لو صاحب السؤال عنده سعة صدر
سلام لشخصك المحبوب ياحبيب ابوك السماوي احب اهنئك في البداية بعيد أحد الشعانين وأسبوع الألآم المقدس
اقتباس
أولاً
اؤمن ببعض الطقوس مثل شفاعه القديسين والمحبه بين أعضاء الكنيسه
دا كويس جداً ربنا يزيدك ايمان
وغير مقتنع بالعقيدة الاورثوذكسيه كلياً!!!!! هنا احب اقولك
كنيستنا الباب عندها ضيق لأنها مدخل الآبدية والمسيح نفسه له كل المجد أكد كدا اما قال
(مت 7 : 13)"ادخلوا من الباب الضيق لأنه واسع الباب ورحب الطريق الذي يؤدي إلى الهلاك وكثيرون هم الذين يدخلون منه!

(مت 7 : 14)ما أضيق الباب وأكرب الطريق الذي يؤدي إلى الحياة وقليلون هم الذين يجدونه!
ثانياً

اما من جهة اسلوب العبادة اللي حكمت عليه انه روتيني جه يوم عليا حسيت زيك كدا مع اني شماس بس كله تحت الضعف فأحب أقولك ان ده ما تحاسبش الكنيسة عليه ولا اللي دخلوا الكلام ده في دماغك زي ماحصلي بالأولى تحاسب الرسل وعلى رأسهم القديس بولس اما اوصانا مخاطب تلميذه الأسقف تيموثلوس وقاله
(2تى 4 : 3)لأنه سيكون وقت لا يحتملون فيه التعليم الصحيح، بل حسب شهواتهم الخاصة يجمعون لهم معلمين مستحكة مسامعهم،
(2تى 4 : 4)فيصرفون مسامعهم عن الحق، وينحرفون إلى الخرافات.
(2تى 4 : 5)وأما أنت فاصح في كل شيء. احتمل المشقات. اعمل عمل المبشر. تمم خدمتك.

وأيضاً
و ما تعلمتموه و تسلمتموه و سمعتموه و رايتموه في فهذا افعلوا و اله السلام يكون معكم.(في 4 : 9 )

دا انا متهيألي لو طلبنا رأيه هيقولنا
فامدحكم ايها الاخوة على انكم تذكرونني في كل شيء و تحفظون التعاليم كما سلمتها اليكم (1كو 11 : 2)

احب أعرفك اني لا اقصد ادانة احد بعينه بس شوف بنفسك روحانية كنيستنا واتمتع بيها لو حطيت نفسك في ادانة وبس هتخسر نفسك متسمعش ليا ولا للفيلسوف عيش بنفسك بس بعد ماتخلص من الأفكار المسيطرة عليه واطلب ارشاد الروح القدس
وبمحبة بولس الرسول اطلب منك
ثم نوصيكم ايها الاخوة باسم ربنا يسوع المسيح ان تتجنبوا كل اخ يسلك بلا ترتيب و ليس حسب التعليم الذي اخذه منا (2تس 3 : 6)

ثالثاً

بما ان انت شايف ان الآباء الكهنة اخدوا كرامة اكبر من حقهم بجد دا مش كلامنا برضو شوف الرسول قال اي
اما الشيوخ المدبرون حسنا فليحسبوا اهلا لكرامة مضاعفة و لا سيما الذين يتعبون في الكلمة و التعليم (1تي 5 : 17)
بعد الكلام ده ما افتكرش ينفع تعليق مني

رابعاً

انا زيك بالظبط محبش افرق بينهم وبحب فيهم انهم بيشاركوني في المسيح حتى ولو اختلف أسلوب العبادة وبعض الأختلافات العقائدية هما في الآخر بيحبوا ربنا زيي ويمكن اكتر
بس حكاية نأخذ من كل بستان وردة دي طائفة خلاص النفوس بس خايف تقعد تجمع في الورد وتبص تلاقيه دبلان لأنك نسيت ان هدف ربنا هو نفسك والوسيلة العبادة الوردة وليست الهدف
والقديس بولس برضو رفض ده اما قال بالوحي
عن المعلمون الكذبة
ان كان احد يعلم تعليما اخر و لا يوافق كلمات ربنا يسوع المسيح الصحيحة و التعليم الذي هو حسب التقوى.
فقد تصلف و هو لا يفهم شيئا بل هو متعلل بمباحثات و مماحكات الكلام التي منها يحصل الحسد و الخصام و الافتراء و الظنون الردية.
و منازعات اناس فاسدي الذهن و عادمي الحق يظنون ان التقوى تجارة تجنب مثل هؤلاء.(1تي 6 : 3-5)

ختاماً
حبيبي ولا ربنا هيطلب كنت بتعبده ازاي ولا مع طائفة مين هيطلب
حبيته اد ايييييييه؟؟؟
لأنك لو حبيته بجد هتعرف منه شخصياً ازاي تعبده ومع ميييييين من الطوائف

اسف للأطله تقبل مني اعتذاري لو صدر مني اي حاجة تضايق مشاعرك
سلام ربنا معاك يحفظك ويرعاك

ميرسى يا مانو نورت المناقشه بردك الجميل

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

كُتب : [ 03-31-2010 - 05:34 PM ]

[size=5][color=#ff0000]
اقتباس
بصراحة فيلو ومانو مخلوش حاجة اقولها ردهم كان رائع جدا وانا بضم صوتى ليهم وبحييهم على ابداعهم فى الرد

[size=4][list]
عزيزى واخى فى المسيح اسمح بتعليق محبة انت اورذكسى دى فى حد ذاتها كرامة ليك وكويس جدا مؤمن ببعض الطقوس والبعض التانى لا مش مشكلة بس دة مش معناة انة الطقوس اللى مش مقتنع بيها واللى انا مش عارفة زى اية تبقى غلط ولكن يبقى انت مش فاهماها ودة مش عيب وبدل ما تحكم على عقيدتك انك مش مقتنع بيها لا المفروض انك تسال وتحاول تفهم والكنيسة وضعت لينا اباء ومعلمين وخدام علشان يقوموا بالدور دة

ولا يعجبنى بها النمط الروتينى فى الطقوس ووضع الكهنه فى مكانه أعلى من من مكانتهم مما يدعى الكاهن بأن يستغلها بصورة غير محبوبة لبعض الناس

المشكلة هنا مش فى التعاليم الارثوذكسية بقى المشكلة فى الكاهن نفسة ومتنساش انة فى النهاية بشر انا معاك انة المفروض انة يبقى صورة المسيح على الارض بس لو ضعف بحكم الطبيعة البشرية يبقى منجبشى الذنب على التعاليم الارثوذكسية وفى امثلة كتيررررررر جدا جدا حلوة وقدوة لينا اسمائهم مكتوبة على صفحات التاريخ المقدس احنا منستهلشى نحل سيور حذائم
وبعدين انت بتقول لية بياخدوا مكانة اعلى مننا دة سلطان المسيح اعطاة ليهم علشان يبقى نظام وطاعة وادوار والا كل واحد هيعمل اللى هو عايزة ويبقى سيد نفسة وبكدة مش هيبقى فى اتضاع خالص وهتتوة تعاليمنا وعقيدتنا وايمانا فى وسط كل دة
وزى ما ليك عيون تشوف الكاهن اللى بيستغل كهنوتة بصورة مش محبوبة لبعض الناس يبقى المفروض يبقى ليك عيون تشوف بردوا امثلة حلوة تتعلم منها وتبقى قدوة ليك ولا انت مش بتشوف غير الوحش بس لازم تبقى نيتك حلوة علشان تشوف كل الناس حلوة بعيون الطاعة اخرح الخشبة من عنيك الاول

مين قال ان الا لحان القبطية جاية من الحضارة الفرعونية الكلام دة مش صح خااالص
اللغة القبطية دى لغتنا الاصلية من الاول خالص بس للاسف تاهب تحت بطش الاضهاد ولما دخل الاسلام مصر منعوا استعمال اللغة القبطية واحنا علشان متمسكين باصلنا قلنا تجاوزا هتستعمل لغتنا داخل الكنيسة بس لان منقدرشى نلغيها خالص علشان انا وحضرتك مش فاهمينها انا برغم انى مش حافظة الحان قبطة كتير نادر جدا الا انى بعشق الالحان القبطية بحس انها بتمس القلب وانت لو عايز تفهما هتفهما

لا تفرق بين الطوائف دة جميل جدا بس دة يكون فى التعامل فى المحبة فى الود لو قابلتهم فى عمل او مدرسة او غيرة لكن لا تفرق بين طوائف بالنسبة للعقيدة لا طبعا الفروق بينا وبينهم كتير جدا جدا والكنيسة والمجامع المقدسة حرمت اللى كانوا السبب فى وضعهم وافكارهم اريوس واوطاخى ونيقودموس وغيرهم من الهراطقة

ميرسى يا ايمى على ردك اللى استفدت منه كتير

رد مع إقتباس

اضافة رد