تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تقدروا تميزوا الخادم المزيف

كُتب : [ 09-08-2011 - 11:42 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم الخوري مشاهدة المشاركة
ايمي شوفي الخادم ليخدم يلزمة اوي تلت امور ومهمين وغيابهم بيشكل فراغ كبير بحياتة وبتصرفاتة مهما بانت حلوه كلها بتبقي عايمة على السطح وغرسها ميش عميق وانت تعرفي لو الغرس بقي فوق السطح يموت ويتشلع باول هبتة رياح اليه
اول وحده المحبة والتانية الصبر والتالته التواضع دول هما اللى يخلو الخادم اللى بجد خادم فعلا والروح القدس تعمل فية ومن خلاله ويثمر ويدي ثمر حلو ويبان نتيجة الثمر فية اولا وبتصرفاتة وفي حياة ولادة المخدومين حتي ولو بعد زمن طويل لان ربنا هو اللى بيبارك ويكبر وينمي غرس الروح فية وفي المخدومين

حبيبتى ربم الثلاث صفات اللى ذكرتيهم دول اينعم مهمين جدا جدا جدا
بس فى صفات تانية بردوا لازم تكون موجودة فى الخادم ومهمة بردوا زى الحكمة والخبرات الروحية والعملية صفات كتير ياريم لازم تكون موجودة علشان الخادم يبقى متكامل ومشبة بسيدة رب المجد يسوع المسيح كونوا كاملين كما ان اباكم السماوى هو كامل
يعنى انتى اتكلمتى من وجهة نظرك الخاصة واحساسك الخاص ودة حلو مش وحش بس الصورة كانت ناقصة شوية

وبعدين راي ودا انا بكررة للكل وخاصة لنفسي ما نشغل بالنا ب مين خادم مزيف ومين هو اللى بجد خادم فعلا لسبب واحد ان صاحب الكرم هو فاحص القلوب وعارف ضعفات كل واحد فينا وبيحاسب كل واحد بحسيب وزنتة بالقد لا اكتر ولا اقل وهو برده اللى بينقي بيدره ايمي
كل خادم يبتدي بنفسة يصلح من عيوبة وسطيحيتة ويحاول يكون بجد خادم يمتلك التلت فضايل دوول واعظمها المحبة لانها ترفق تتاني وووو........ومفيش حد كامل او تقدري تقولي انة خادم بامتياز لان الكل اخطاء واعوزهم مجد الله لاننا كلنا بشر وتحت الضعف باي وقت وباي زمان
غير ان ربنا بس هو اللى بيقدر ييقوينا بنعمة الروح لنكون افضل ونكون فعلة بجد ناتي اليه ثمار حلوه ميش بقوتنا ولا بمعرفتنا بل بقوتة هو فينا

ومين بيعمل كدة ؟؟
دا انا احيانا بحس ان المخدوم والشعب بيتلكك للاباء والخدام علشان يشغلوا نفسهم عن نفسهم لما يشوفوا خطايا غيرهم واخطائهم وتبقى فرصة يلاقوا حاجة تعميهم عم اللى المفروض يشوفوة فلا --
ومع ذلك !!!
ياريم يا حبيبتى مينفعشى الخادم لازم يكون قدوة الى حد الما لازم المخدوم يشوف فية المسيح بصدق مع الفهم اننا كلنا تحت الضعف ومفيش حد معصوم ابدا
احنا مش بقول نمسك للخادم على كل غلطة ولازم يكون ملاك معصوم بس على الاقل فى تصرفات مش ممكن تليق بخادم على الاطلاق
طيب اية رايك فى خادم يشرب سجاير قدام المخدوم وفى حوش الكنيسة ؟؟
ولا اقولك اية رايك فى امين خدمة يعمل عقلة بعقل الخادم اللى من سن ابنة وميعرفشى يسايس الامور بالمحبة اللى بتتكلمى عنها
لا ياريم مينفعشى اسمع لخادم انا عارفة انة صنج بيرن على الفاضى واخد منة حاجة مش هيقدر يهزنى او يكون سبب بركة ليا
ربنا يكون مع الكل ويهب الكل نعمة وبركة من لدنه ويقوية لنكون بحق خدام للروح وليس للجسد ونكون فعلة يستحقون اجرة الملكوت السماوي في مجد الاب
امين يارب ياااربت - مرسى يا ريم على مداخلتك الحلوة ومشاركتك الجميلة
ومستنية رايك فى كلامى صلحى يا دكتورة لو فى حاجة غلط انا سمعاكى
وعاوزة اتعلم منك - ربنا معاكى

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-09-2011 - 11:25 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
امين يارب ياااربت - مرسى يا ريم على مداخلتك الحلوة ومشاركتك الجميلة
ومستنية رايك فى كلامى صلحى يا دكتورة لو فى حاجة غلط انا سمعاكى
وعاوزة اتعلم منك - ربنا معاكى
على سلامة قدرك يا حببتة قلبي اصلح اي يا بروف ........كلامك حلو هههههههههههه
بس راي برده كل الامور وكل اللى بتتكلمي علييها المفروض تكون بس ما بتجي من الا شيء ايمي يعني محتاجة شوية سعي روحي ومثابرة من الخادم لينمو بالروح ويتقدم بعدين ينعكس و يكون هو فاعل في كرم الله ثانيا يعني مثلاً خادم وما يكون له صلاة الخاصة وما يكون لدية وقت للمطالعة الروحية وووو كل هادي الامور اللى بتعطية كل الميزات اللى قولتي عليها ودي بتكون بقوة الروح العالمة بالمحبة ومتقدة وفاعلة بالصبر والتواضع دي هي اساس حياتة الروحية اللى حتخلية يعرف كيف يمتلك الميزات اللى زكرتها

هاد من جهة ومن جهة تانية
كيف بدي كون حكيم وامتلك ميزات الخادم الحقيقي اللى قولتهيا وانا روح الله اللى المفروض اعمل بقوتها حاطط بيني وبينها فاصل اسمة الذات تقدري تقولي كيف وعن اي صفات بتتكلمي عنها لو انا معنديش اساس لبنائي بيت الروحي

ايمي الخدمة روح وعلى قد ما تتتقد الروح فينا على قد ما بتنعكس بحياة الخادم وبيكون قادر يكون صورة ونموذج حلو للرب ميش محتاج صفات غير انة يكون حقيقي بيعيش بالرب وللرب ...............اطلبوا اولا ملكوت الله وبرة .و كل هذه تزاد لكم

ملاحظة برف دي يعني مختصر
بروفسوره هههههههههها
الرب يقويك ويكون معك

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 09-09-2011 الساعة 11:36 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 11:20 AM ]

هههههههه انا بروفسورة ماشى يا دكتورة
عموما صححح كلامك جميل وصححح ياريم
وانا على فكرة لما طرحت الموضوع دة كان قصدى منة ان كل واحد يتكلم بصفة خاصة عن نفسة بصدق ويقولى اااة اة اميز الخادم المزيف والفارغ من الداخل بكذا وكذا من الخادم الحقيقى المملؤء من عمل الروح داخلة بكذا وكذا
او حد تانى يقولى مش بتفرق معايا مش بأخد بالى بسمع منة كلمة ربنا ومليش دعوة بصفاتة هو كشخص
دة كان هدف الموضوع يارعصفورة المنتدى هههههههههه

رد مع إقتباس

اضافة رد