تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوار مفتوح للجميع

كُتب : [ 09-18-2010 - 09:31 PM ]

أطلب من الله باسم ربنا يسوع خلاصنا الوحيد
أن يسكب روح توبه على هذا الجيل ويعطي خبرة الشركة معه في القلب
حتى أن الكل يخدم اسمه العظيم باتضاع ومحبة بالروح القدس وليس بالذات وكبرياء القلب
أقبلي مني كل تقدير ، ولنصلي لأجل الخدمة والخدام
النعمة معك ومع الجميع آمين

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-19-2010 - 11:52 AM ]

راي يا اخت ايمي ان المحبة صرح وبناء بيبنيه الشخص في حياتة هو مسؤول عن انة يبني هذه المحبة بتعب وجهاد شخصي بذاتة بنعمة وصلة واصوام لكي تعمل نعمة الروح القدس فية ومن خلالة بالاخر حينها يري الانسان اخية الانسان صورة الله المطبوعة فية بفعل المحبة لان زي ما بيقول القديس( ان محبة الله ومحبة القريب وجهان لصورة واحدة وهي محبة الله لان لان محبة القريب هي ذاتها محبة الله )
ولو قريتي سلم الفضائل للقديس يوحنا السلمي رح تعرفي كيف ان المحبة لحتي نصل االيهالازم يكون في تواضع وصبر ورجاء وايمان ومخافة لله حينها تتخطي حدود الانا ونري صورة الله في كل اللى معناسواء خدام او .... ونتعامل معهم ببذل وتواضع ونكران للانا التي فينا وكل ذلك لمجد الله والا لو كان عكس ذلك لما كانت المحبة هي اساس ميسحيتنا ولا كان الرب تواضع لاجل هذة المحبة ولما تربعت على كافة الفضايل
الرب معك ويحفظ حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-19-2010 - 10:21 PM ]

كود:
لام  ممكن جدا كتير ميقبلوش وهيفسروة تطفل منك وتدخل فى اللى ميخصشى  دا فى  حالة لو كنت مجرد خاد زميل ليهم يعنى مش شرط تضمن انهم يقبلوا تدخلك دة  برغم ان غرضك المصالحة والمحبة بس الشيطان هيصلطهم يقولولك كدة يا ماريو 
 اما فى حالة لو كنت امين خدمة وبتتدخل بصفتك امين الخدمة يبقى ممكن بس انت عملتها قبل كدة يا ترى ؟ وكام مرة وهل نجحت الطريقة دى
ايه التطفل في كده انا حاسس انك بتكلمي عن فصليه من خدام انا مقبلتوش قبل كده يا ايمي الخدام لازم يكون قلبك وصدر رحب للجميع
اما بالنسبه لكام مره حصلت مش كتير بصراحه بس الحمد لله بقو تمام مع بعض

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-20-2010 - 09:47 PM ]

[quote=ريم الخوري;729901]راي يا اخت ايمي ان المحبة صرح وبناء بيبنيه الشخص في حياتة هو مسؤول عن انة يبني هذه المحبة بتعب وجهاد شخصي بذاتة بنعمة وصلة واصوام لكي تعمل نعمة الروح القدس فية ومن خلالة بالاخر حينها يري الانسان اخية الانسان صورة الله المطبوعة فية بفعل المحبة لان زي ما بيقول القديس( ان محبة الله ومحبة القريب وجهان لصورة واحدة وهي محبة الله لان لان محبة القريب هي ذاتها محبة الله )
ولو قريتي سلم الفضائل للقديس يوحنا السلمي رح تعرفي كيف ان المحبة لحتي نصل االيهالازم يكون في تواضع وصبر ورجاء وايمان ومخافة لله حينها تتخطي حدود الانا ونري صورة الله في كل اللى معناسواء خدام او .... ونتعامل معهم ببذل وتواضع ونكران للانا التي فينا وكل ذلك لمجد الله والا لو كان عكس ذلك لما كانت المحبة هي اساس ميسحيتنا ولا كان الرب تواضع لاجل هذة المحبة ولما تربعت على كافة الفضايل
الرب معك ويحفظ حياتك

صح ياريم عندك حق اشكرك على حضورك الجميل ياقمر وحشتنى مناقشتك وكلامك ياريم ربنا معاكى يا حبى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-20-2010 - 09:51 PM ]

رد: حوار مفتوح للجميع

كود:
لام ممكن جدا كتير ميقبلوش وهيفسروة تطفل منك وتدخل فى اللى ميخصشى دا فى حالة لو كنت مجرد خاد زميل ليهم يعنى مش شرط تضمن انهم يقبلوا تدخلك دة برغم ان غرضك المصالحة والمحبة بس الشيطان هيصلطهم يقولولك كدة يا ماريو اما فى حالة لو كنت امين خدمة وبتتدخل بصفتك امين الخدمة يبقى ممكن بس انت عملتها قبل كدة يا ترى ؟ وكام مرة وهل نجحت الطريقة دى
ايه التطفل في كده انا حاسس انك بتكلمي عن فصليه من خدام انا مقبلتوش قبل كده يا ايمي الخدام لازم يكون قلبك وصدر رحب للجميع
اما بالنسبه لكام مره حصلت مش كتير بصراحه بس الحمد لله بقو تمام مع بعض

شكرا يا ماريو على حضورك ومناقشتك الجميلة ربنا يبارك خدمتك وتكون دايما محبوب من كل اخواتك وتكون سبب بركة للجميع

قولى صحيح انت عامل الاقتباس دة ازاى شكلة غريب مش زى بتاعنا خالص انت محسسنى انك من بلاد الغرب وجاى مصر

رد مع إقتباس

اضافة رد