تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > أتكلم من قلبك † مفتوح للزوار † > حوار من الاعماق

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

واقعه تحت ضغط نفسى ارجوكوم ساعدونى

انا كنت حاكتلكو على انى كنت مخطوبه لشاب ابن امه انا دلوقتى واقعه فى كارثه هى انه اتصل بيا بعد مافسخنا بشهرين بيقولى انى انا بقول للناس فى الكنيسه اننا

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

الصورة الرمزية MARMORAM
MARMORAM
ارثوذكسي متقدم
MARMORAM غير متواجد حالياً

IC16 واقعه تحت ضغط نفسى ارجوكوم ساعدونى

كُتب : [ 03-07-2009 - 03:13 PM ]

انا كنت حاكتلكو على انى كنت مخطوبه لشاب ابن امه انا دلوقتى واقعه فى كارثه هى انه اتصل بيا بعد مافسخنا بشهرين بيقولى انى انا بقول للناس فى الكنيسه اننا فسخنا عشان حاول يعتدى عليا وانا رفضت عشان كده سبته بس بامانه ده مش صح ولا عمرى اقول كده وانا دلوقتى مش عارفه ازاى اتصرف وازاى واجه الكلام ده وقولتله واجهنى بالى قال الكلام ده لكن مارديش يقول وانا خايفه انه يحاول يسوء سمعتى ومش عارفه اعمل ايهواقعه نفسى ارجوكوم ساعدونى 10800.gif

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: واقعه تحت ضغط نفسى ارجوكوم ساعدونى

كُتب : [ 03-08-2009 - 01:56 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله
بالنسبة لهذا الكلام ... ولا تعملي حاجة أصلاً ولا تهتمي نهائي بكلامه ، فخلي ثقتك في الله كبيرة ، وثقي في نفسك ولا تلقي اهتمام لهذا الشخص طالما هو بهذه العقلية المريضة ، وفي الكنيسة قولي لأب اعترافك على هذا الكلام الفارغ اللي قاله ، أو لخادمة كبيرة في السن عندها الحكمة لتقدر أن تواجهه في الكنيسة لكلامة الخارج من فمه بلا وعي أو أي صفة لصفة الرجولة ، فواضح أنه طفولي في التفكير ، وإلى الآن في حالة من المراهقة المتأخرة ..

واجهي الأمور بشجاعة تامة وأعطي فرصة لأشخاص أكبر أن يتدخلوا ، لو أن هناك كلمة صدرت منه في حقك ، ولا تواجهيه أنتِ بأي حال أو تسألي فيه لأنه يريد أن يواجهك أنتِ ويتعبك نفسياً بسبب تركه ورفضك الارتباط به ، واحتمال كبير تكون والدته هي المؤثر الرئيسي لتحركة أن يفعل هذا وتظهر هي في مظهر البراءة ، فهي غالباً الدافع الأساسي لتصرفاته الغير معقوله ...

ربنا يوفقك في حياتك وتقدمي للأمام ولا تهتمتي بما يفعله نهائياً ، ولا تدعيه يشغل تفكيرك ... النعمة معك كل حين

بياناتي
ظريف
ارثوذكسي بارع

ظريف غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-08-2009 - 03:10 PM ]

اقتباس
انا بقول للناس فى الكنيسه اننا فسخنا عشان حاول يعتدى عليا وانا رفضت عشان كده سبته
بيخوفك بس عشان عاوز يرجعلك
مش ممكن فيه واحد عاقل يقول هذا الكلام فى الكنيسه المقدسه وحتى لو قاله حيلاقى 100 واحد يقف أمامه ويصده لأن أسوأ شئ التشهير بسمعة البنات
ويفضل إنك تغيرى الكنيسه اللى هو بيروحها
عشان الموضوع لايصل إلى أحد أقاربك ويتصاعد الموضوع

بياناتي
حنين سنين
ارثوذكسي برونزى

حنين سنين غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-08-2009 - 03:54 PM ]

ولا تقلقى خالص انسى الموضوع وبلاش تحسسيه انك خايفه كدا
انت قوه الرب يسوع جواكى لازم تثقى فيه لانه قادر يحمينا كلنا واكيد ربنا هيظهر الحق وهو ممكن فعلا يكون بيخوفك لانه عايز يرجعلك او عايز يخلق موضوع باى طريقه يتلكك انه يكلمك ارمى حمولك على ربنا

بياناتي
وردة حزينة
ارثوذكسي ذهبي

وردة حزينة غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-08-2009 - 04:06 PM ]

الاحسن تجاهلى حتى اتهامه ده
ده بيجر شكلك عشان تفتحوا كلام تانى مع بعض وترجعوا تانى
واسلوب تخويف وتهديد بيبنم على انه انسان ماكنش كويس
حاولى زى ماقال استاذ ظريف غيرى الكنيسه واى حته ممكن تشوفوا بعض فيها
ربنا معاكى ويحافظ عليكى

بياناتي
goneer
ارثوذكسي مكافح

goneer غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2009 - 02:05 AM ]

يسوع قوتة هتكون معاكى
انا مريت بنفس تجربتك
اسمعينى
انا كنت مخطوبة من سنةونصف لشخص ابن امه زيك يعنى لكنة يزيد فى انو كان كداب بارع وعلشان يفهمنى انو شخصيتة قوية وفىنفس الوقت علشان يفهم امه انه بينفذ كل اوامرها وانى زى الخاتم فى صباعة"انا مش ضد الطاعة" فكان يريح نفسة ويكدب علينا احنا الاتنين لغاية ما ربنا اراد انو ينكشف وبعد فسخ الخطوبة تفاجئت انهم بيقولوا فى الكنيسة ان انا كنت مقوياة ضد اهلة "مع العلم انهم خدام كبار اوى" .
اول شئ لجأت لآبونا المسئول عن الخدمة وهو اب اعترافى فى نفس الوقت وكنت خايفة كدة زيك لكنة قالى لاتشغلى بالك ولاتحطى الموضوع براسك وكونى قوية ولا تردى بشئ وقالى جملة حلوة اوى "ماتزرعة يدك الشمال تجمعة يدك اليمنى" وعملت زى ماقالى. وكنت دايما بصلى واقول حقى عندك يارب وقدرنى ع انى اسامح وفعلا بعد ست شهور صعبين جدااااااااااا نسيت الموضوع لكن صدقينى ربنا كان طول الوقت بيرد عنى ويخرس الالسنة لكن الصراع كان جوايا.
لكن حدث مالايخطر ع بال صدقينى اختى بعد مرور سنة فى القداس وقبل التناول أتفاجئ بيد تمسك بذراعى وأجد أنها أمه فقولت لها فى هدوء نعم
كان ردهاااااااااااااااااااااا اااااااا سامحينى انا اسفة يابنتى انا غلط بحقك "واكيد انت عارفة ان النوع دة من الامهات بتكون قد اية شخصيتهم قوية وصعبة جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااا ومش سهل عليها ابدا انها تعتذر"
رديت عليها وقلتلها انا سامحتك من زمان
يومها انا كنت سعيدة جدا مش باعتذارها ليا لكن كنت فرحانة قوى بوجود ربنا جنبى وانه مابينساش اولاده ابدا ولا حقهم لكن هو بيتئنى علينا.
انت ممكن تستطولى طول المدة "سنة" لكن انا كنت حقيقى بعيدة عنة ومكنتش سيبة فرصة لربنا انه يتمجد فى حياتى ولكن بمجرد رجوعى لية حب يفهمنى الفرق بين انى فعلا اترك لة كل امورى وبين انى دايما بعتمدل ع فكرى "اعتمد على الرب من كل قلبك وعلى فهمك لاتعتمد"
سامحينى انى طولت عليكى بس حبيت اقولك " الرب يدافع عنكم وانتم صامتون" لاتهتمى ولاتقلقى وتوخى الحذر فى اختيارك القادم وربنا يوفق الجميع .
اذكرينى فى صلواتك

بياناتي
Narmar
ارثوذكسي ذهبي

Narmar غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2009 - 10:04 AM ]

يا سلام على الناس
هقولك حاجة دة مش يسوء لسمعتك دة بالعكس هو غبي دة كدة بيوري للناس انك مبتحبيش الغلط حتي دة لو على حساب انه يسيبك
كدة بيوريلهم من غير ما يحس انك انضف من اي حد ولو انتي وحشة وطاوعتية مكنتش اتفسخت الخطوبة

شوفتي هو كان عاوز يعمل شر بانة قال الكلام دة لكن لو ركزتي في الكلام هتلاقية انه بيدافع عنك من غير ما يحس

كل الاشياء تعمل للخير للذين يحبون الله

ومش تعملي اي حاجة غير انك تصلي ربنا يسامحة .

قديم 03-25-2009, 11:23 AM
مريان نادى
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: التكرار
بياناتي
مريان نادى
ارثوذكسي جديد

مريان نادى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-25-2009 - 11:41 AM ]

لاتقلقى ولاتنزعجى ابدا لان صدقينى ربنا لايمكن ينسى اولاده الرب يدافع عنكم وانتم صامتون وصدقينى انا واثقة تمام الثقة انك هاتلاقى الشخص المناسب معاكى فى كل شىء فهى تجربة وهاتعدى بسلام صلى كتير واطلبى من ربنا لان القلب المنكسر والمتواضع لايرذله الله يعينك الله على ماانتى فية ويقويكى على ماهو قادم ربنا معاكى ويحفظك

بياناتي
megomagamego
ارثوذكسي بداء يشتغل

megomagamego غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-25-2009 - 04:07 PM ]

أنا متفق مع مريان نادي في كل اللي بتقولة

بياناتي
تونى كويك
ارثوذكسي مكافح

تونى كويك غير متواجد حالياً