تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ارجو المساعده

كُتب : [ 04-02-2009 - 01:01 PM ]

فرح الله قلبك بغنى مجد حضوره المحيي
ولنصلي معاً أن يمد يده الله ويعطي قوة شفاء لنفس هذا الرجل المسكين
وأن يتعطف على الأم وأولادها حتى يرحمهم من هذا الضيق العظيم
النعمة معك يا محبوبة الله والقديسين

Sponsored Links
بياناتي
بنت الراعي
ارثوذكسي برونزى

بنت الراعي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-04-2009 - 03:22 PM ]

يا نهار ابيض دي مصيبه
اما الاب هو مصدر الامان للبنت يعمل كده
بصي طبعا بعد كلام مستر ايمن ونارمر وكل اللي ردو مفيش
بس انا من رايي مامتهم تخلق مشكله مع باباهم وتسيب له البيت
وتروح عند اهلها او حتي حد كويس من اهله المهم تسيب البيت
لحد اما تشوف متخصص او تلاقي حل
وصدقوني بقدر ما البنات صعبانين عليا هو صعبان عليا
لانه كده بيهد نفسه وبيدمرها
ربنا يهديه ويكون في عون الاسره دي
صلي لاجلي

بياناتي
samerco75
ارثوذكسي متألق

samerco75 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-05-2009 - 05:39 PM ]

تعرفوا سمعت الموضوع دة بتكرر مع ناس كتير
الاسبوع دة 3 حالات انا تعبت نفسيا
وهما دول كلهم محتاجين علاج ؟ واذا كانوا فاهمين انهم مش بيعملوا حاجة غلط؟
دى مصيبة
استاز ايمن : هو ممكن الواحد فجاة يصبح متخلف ومش عارف الصح ولا الغلط؟
زماااان ايام نوح كانوا .....
انا بجد اسف بس خايف على بيتى وبناتى من الايام اللى جاية ...
نفسى اهاجر وخايف برة يكون اصعب.. اعمل ايه؟
ارحمنى يا رب

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 04-06-2009 - 01:23 AM ]

سلام لنفسك يا محبوب الله ، الأمراض النفسية في كل مجتمع موجوده ولا تقصتر على المجتمع المصري فقط ، وهي متفاوتة ومختلفة من مجتمع لآخر ، لأن في الخارج يوجد ايضاً مشكلة الشذوذ الجنسي مع الأطفال وغيرها من الأشياء الصعبة جداً ...
ومعظم الحالات النفسية التي تخص مشكلة الجنس عموماً تبدأ منذ الطفولة والتربية غير السوية ، غير البعد عن الله والحرمان من الحنان الأبوي والأمومة السليمة ، أو عدم القدرة على عبور مرحلة المراهقة ...

ولكن طبعاً مثل هذه الأمراض النفسية صعب أنها تصيب أناس عدوا هذه المراحل بنجاح !!!
ومش تيأس أو تخاف يا جميل ، ثق في الله وربي أولادك في نوره الحلو وفي الطريق الصحيح ... النعمة معك كل حين

بياناتي
megomagamego
ارثوذكسي بداء يشتغل

megomagamego غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-07-2009 - 12:38 PM ]

الأب ده صعبان عليا جداً جداً جداً ...
أنا عندي إقتراح ليه يا جماعة مانعملش إجتماع صلاة مع بعض ... بمعني إننا نحدد كل يوم ساعة معينة ولو مثلاً الساعة 6 م من كل يوم وكل واحد يرفع قلبه لربنا لمدة خمس دقائق بس ، ونصلي إن ربنا يغير الأب ده ... إحنا فعلاً لازم نلجأ لطبيب نفسي أو خادم متخصص لكن أكيد لو رجعنا الأول لطبيب نفوسنا اللي هو أكبر الأطباء فهماً هو هيعطينا الحل بس إحنا نلجأ ليه أولاً ، يا جماعة دا ربنا هو اللي خلقنا وهو اللي خلق الأب ده وصنعة وهو عارف العيب عنده فين وهو اللي لازم يتدخل ويحل العيب ده ، وأنا متأكد إن ربنا ممكن يتنازل عن أي حاجة كان هيعملها مع الأب ده بسبب صلاتنا ، أكيد إنتم فاكرين قصص كثيرة جداً بتحكي عن تنازل ربنا عن غضبه بسبب صلاة أحد الأشخاص .
أرجوكم تعالو نصلي ولو خمس دقائق كل يوم بس مع بعض لأن ربنا لما يشوف إن ماجد وأ/ أيمن وأ/ سمير وأ/ جونير وأ/ فاتن و.... و... و... و... كلهم بيتجمعوا علشان يصلوا من أجل نفس مريضة أكيد أكيد ربنا هيتحنن ويسرع في تغيير قلبه وقد يكون من القديسين كمان " فالسماء تفرح بخاطي واحد يتوب ....... " .
أنا آسف إني بطول عليكم لكن أرجو قراءة القصة دي
كان أحد رجال الأعمال يسوق سيارته " الفورد " في طريق زراعي .. وتعطلت منه السيارة ووقف أمامها حائراً بعد أن فتح غطاء الموتور ليكتشف ما هو العيب ... وبينما هو في هذه الحالة مر عليه شخص يقود سيارته في الطريق المقابل وتوقف يسأله هل تريد مساعدة ؟ فأجاب لا شكراً إذ كان يعتقد أنه قادر علي إصلاح العيب ... وبعد مرور حوالي ثلاث ساعات تصادف أن عاد ذلك الشخص من نفس الطريق فوجد الحال علي ما هو عليه فسأله مرة أخري : هل أنت متأكد أنك لا تحتاج إلي أي مساعدة ؟ فأجاب الحقيقة أنا في أشد الإحتياج إلي المساعدة ... فنزل الشخص من سيارته .. وفي لمح البصر عرف أين العيب وأصلحة في خلال دقيقتين فقط !!!! فتعجب صاحب السيارة من المهارة الفائقة والأشبه بالمعجزة وسأله كيف إستطعت أن تصلح السيارة في دقيقتين ؟ هل لك خبرة في إصلاح السيارات ؟ أجاب الشخص لقد سألتك مرتين هل أنت محتاج إلي مساعدة ولو قبلت فما كنت قد وقفت كل هذه المدة ... أما عن إصلاحي للسيارة في مدة لا تتعدي الدقيقتين فهو أمر لا يدعو للدهشة فأنا فورد شخصياً مخترع السيارة التي تقودها وأعرف كل شيء عنها بكل التفاصيل وكل الروابط وكل الأسلاك وكيف تعمل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طبعاً أنا أصغر من إني أعطيكم تعليق علي هذه القصة ولكن أنا متأكد إن الهدف وصل إليكم
أخوكم في المسيح
ماجد

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 04-07-2009 - 06:04 PM ]

صديقي وأخي المحبوب في الرب ماجد
أولاً لا يوجد أمام الله ولا بيننا فرق ما بين صغير وكبير ، المهم أننا نحب الله ونحب بعضنا بعضاً بقلب طاهر وبشدة ، واعتقد أن الصلاة تحتاج الكل وهي توجيه سليم جداً ، وانا عن نفسي موافق ، وحقيقي كلنا بنتعلم من بعضنا البعض ، لأننا جسد واحد وإخوة أحباء لنا أن نخضع بالحب بعضنا لبعض ، ولعمل الله بالروح القدس فينا ، وحقيقي أشكرك جداً على كلماتك الحلوة ، أقبل مني كل حب وتقدير يا أجمل أخ رائع محبوب يسوع والقديسين ؛ كن مع الجميع معافاً باسم الثالوث القدوس

بياناتي
faten
ارثوذكسي جديد

faten غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-08-2009 - 09:33 AM ]

سلام ونعمه
اشكر كل من اهتم بالموضوع ، واتمنى من الجميع الصلاة من اجل هذا الانسان ومن اجل اهل بيته ومن اجل كل انسان يعاني من نفس المشكله.

اطفالنا في حماك يارب المجد.

موضوع مغلق