تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

البيت المسيحي والافتقاد البيت المسحي كل ما بداخلة من حب ومشاكل وافتقاد واعمال منزلية وكيف يكون البيت المسيحي

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الا هو ليه

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:02 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gina nagy مشاهدة المشاركة
اولا احب اضيف واقول ان ده بيحصل فعلا بس لما يكونوا متجوزين كده وخلاص صالونات يعنى زى ما بيقولوا لكن لو بيحبوا بعض اكيد الزوجه هتعرف ازاى متعملش كده مع جوزها لان الاهتمام من طرف للطرف التانى دى حاجة مش محتاجه ترتيبات بيبقى تصرف لا ارادى من حد بيحب حد وعايز يسعده لكن لو جوازهم تقليدى اكيد لازم يحصل ملل وزهق وكل واحد يلعن اليوم اللى عرف التانى فيه
اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gina nagy مشاهدة المشاركة

"الحب هو اساس كل سعاده فى الدنيا"

ما انا منا لاول هرتبط بحد مش عاوزاه لييييييييييييييه مهو دا برضو راجع للبنت انتى حد مش عاوزاه ترتبطى بيه ليه محدش عاوز يعكنن على نفسه
يبقى انتى اللى هتتلامى مش هو وافقتى ليه من الاول علشان ايه
انا صحيح مش ناوية ارتبط عن حب بس لو مرتحتش مش هقبلة من الاول اول حاجة لازم ارتياح لانى لو ارتبط عن حب طبيعى مش هشوفة عيوبة ودى حاجة مطمنش انا لازم استفزه واغيظة واطلع عينه علشان اشوف كل ردود فعلة واشوف هقدر اتعامل معاها ولا لااء انما لو بحبه مش هشوف ولا عيب وهتغاضى عن كل حاجة بسبب الحب واجى بعدين واقول يريت اللى جرا مكان عقلى اولا ثم قلبى علشان مندمش
طالما ارتحت خلاص يعنى متقبلاة هعرفة وهحبة كفاية انى ربنا اللى بعتهولى انى هو اخترلى مش انا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:07 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nariman مشاهدة المشاركة
طالما أنت مُشاغب...
اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nariman مشاهدة المشاركة
إذن أنت لاتقول الحقيقة...
فالزوج والزوجة كلاهما مسؤولان عن سعادتهما...
يجب أن يُنسّقا معا كلّ أجزاء حياتهما...
هذا إن أرادا فعلا الإستمرار بهناء وكما يجب...
و...هذا مختصر الكلام الآن

طاب الزوجة طول اليوم فى البيت لا بتطلع فى شمس ولا قرف ولا عصبية ولا ضغط شغل قليلن اللى بيشتغلو البنات يعنى
يعنى تقدرى تقولى فى البيت رايقة من الاخر
دا بيطل ضغط شغل حرق دم من الناس والموظفين ولا العمال يجى البيت يلاقى واحدة كدا تخيلى اللى يجرا يدخل من برا يلاقى ايشرب ومريلة وكبشة فى ايدها انتا جيت شرفنت وتروح تحضر الاكل وبعدين تنام تصحى التلفزيون ودمتم
دى الست المصرية اهم حاجة عندها المطبخ بامانة مش بقلل منكم انا عارفة بتبقو مضغوطين بس ارجع واقول فى ايدك كل حاجة
بزمتكو لما راجل يرجع من الشغل يلاقى مراته مستنياه منغير ايشرب ولا مريلة وفى البلكون منتظراه زى واحد يدخل بيته يلاقى العكس تمام مهو بلعقل كدا لكل فعل رد فعل
هو دخل بيته يرتاح فيه مش يتعكنن فيه ويصدق ما يتغدى علشان ينزل تانى
وحتى لو رجع اتنرفز عليكى ايه المشكلة اعزرية استحملية شوية وهيهدى مش تضربى بوز ويومك مش فايت ازاى تزعقلى ويلهوى

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:11 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy dody مشاهدة المشاركة
انا متزوجة منذ عام ونصف و طبعا الكلام دة فيه ظلم كبير جدا انا واحدة اتربيت فى بيت الراجل راجل و الست ست وكان نفسى جوزى يكون راجل بعد الجواز وانا اعيش علشان اسعده وبس لكن للاسف اتضح ان امة هى راجل البيت و احنا تقريبا انفصلنا وربنا يعوض على الرجالة اللى تخلى الست تحس بانوثتها فاتحافظ على مظهرها طول الوقت

انفصلتوا بامانة بسمع حاجات اليومين دول غريبة رغم انى مش كبيرة يعنى
انا عارفة الحموات مشكلة وكبيرة كمان بس هو سؤال واحد انتى متعرفيش من الاول انها هى اللى بتتحكم لو اه يبقى غلطانة انك وافقتى وساتحملى لحد الاخر لو لااء ازاى
دنا فى حد جه اتقدملى من اول قعدة بركز جامد انا بقعد ساكتنة وبتفرج المهم هو جاى يتكلم بابا بصلة بصة محدش خد باله غيرى قلت تمام مش عوزاه لازم تاخدى بالك من كل حاجة الصغيرة والكبيرة

رد مع إقتباس
بياناتي
سامى كونكورد
ارثوذكسي بداء يشتغل

سامى كونكورد غير متواجد حالياً

RG6 رد: الا هو ليه

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:12 PM ]

عايز أقولك كلمة بجد كلامك فى عنصرية ضد المرأة
أنتِ كلامك كله عن المرأة ونسيتى النصف الأخر ( الرجل ) ما فى رجالة قبل الإرتباط وأثناء فترة الخطوبة تلقيهم مفيش أحلى من كده الصوت ناعم ورقيق وتلقيه مبتسم أكتر الوقت ومهتم بشكله ولبسه وبيلبس طقم الصبح وطقم بالليل ( على فكرة الطقم مش طقم سنان ) وعامل لبس للشغل ولبس للخروج والدقن ناعمة على طول
يعنى من الأخر مهتم بنفسه جداً جداً جداً
أما بعد الجواز بفترة نشوف ونسمع الرجل الصوت بقى عالى الإبتسامة تختفى أول مايدخل البيت والوش البلاستيك يظهر ويبقى أعد فى البت قليل الكلام مش مهتم بنفسه لبسه مبهدل وشعره مش متسرح ودقنه سايبها وشكله مش ظريف بالمرة وأعد بالشكل ده فى البيت ويقول فى نفسه هو حد شايفنى
نسى أنه معاه شريكة فى البيت تريد أن تراه فى أجمل صورة له على طول داخل البيت وخارجه
المهم

احنا الابناء ليه اترسم عندنا الجواز بشكل دا ( سؤال جميل )
إحنا إتعودنا فى المجتمع بتاعنا على كده منهتمش بنفسنا الا لما يجلنا ضيف فى البيت نبقى حلوين قوى أو لما نخرج وكمان ياسلام لو راحين سهرة الشياكة تظهر والكلام الجميل يكتر
عايز أطمنك فى ناس (الزوج-الزوجة) كتيرمهتمه بنفسها وبفكرها وكلامها ولبسها داخل البيت وخارجه وفى أى مكان وزمان ومتجددين على طول ومبتسمين للحياة مع صعوبة المعيشة

رد مع إقتباس
بياناتي
Angil
ارثوذكسي جديد

Angil غير متواجد حالياً

بسم الثالوث الاقدس
فى البدايه انا سعيد جدا بالحوار فى الموضوع داه انا راجل وحاسس بالكلام داه كله لاكن صدقونى اغلب الاراء دى فيها جزء من الصح بس للاسف اغلبنا بيطلع العيب فى الشخص الاخر لاكن داه مش صح كل زوج بيحب زوجته والعكس كمان ممكن يخلى الشخص الاخر يتغير من غير ما هو يحس انه بيتغير بمعنى انا راجل ( الست الى قدامى طيبه بتخاف عليا بنتعلم نصلى مع بعض مهماحصل مينفعش ننام زعلنين نهائى انت الست الجميله الحنينه الرقيقه الصدر الحنين ذى ما بيقولوا مهما حصل من مشاكل حاولى تستحملى بالاخص فى الفتره الاولى من الجواز او الخطوبه استحملى بحنيه مش بذل او معايره لا بحب بحب بحب داه مهم جدا ) صدقينى لو البنت او المرأه عملت كده انت بتجبرى الراجل انه يتغير من غير ما يحس انه بيتغير لاكن المشكله الكبيره اننا فاكرين ان كل واحد فينا صح . والكلمه الشهيره المعروفه سبب العناد دايما ( انت لازم تتغير - انتى لازم تتغيرى ) .
والراجل اكيد عليه مسئوليه كمان انا عارف اننا اغلبنا الرجاله بنقابل مشاكل كتير سواء قبل الارتباط او بعد الزواج لاكن لازم نفهم ان المرأه دى مخلوقه جميله هى ملهاش ذنب فى المشاكل الخارجيه يا ريت نفصل فى حياتنا ( الشغل عن حياتنا الشخصيه )
فى فترة الخطوبه علشان نكسب حبها بنعمل اى حاجه تسعدها سواء هى او اهلها لاكن بعدين ايه الى بيحصل بننشغل طيب اذاى ننشغل عن بعض.
فكر فيها كده بالعقل الانسانه دى اختارتك انت من بين رجاله كتير يعنى المفرود الى يحصل العكس لازم احترمها واحبها وياريت كل فتره تعملوا ذى ما كنتم بتعملوا فى الخطوبه سواء خروج او اى طريقه غير عاديه عن الحياه الى انتم بتعشوها وانا مع رائى ميرنا يا ريت الزوجه تهتم شويه بنفسها يعنى افصلى شغل البيت عن حب حياتك الى المفروض انه زوجك خليك جميله وانيقه حتى فى بيتك وكمان الزوج مش علشان بقت بتاعتك ذى ما بيقول البعض انك تنسى نفسك وتنشغل بالحياه ومتهتمش بنفسك اكيد الطرفين سواء الزوج او الزوجه بيحبوا يتفاخروا ببعض وداه بيخليهم بيكملوا بعض وبكده حنحاول نقلل من المشاكل شويه وياريت يا جماعه كلمة الراجل راجل مطلوبه والست ست مطلوبه بس كله بأعتدال انا اسف انى طولت عليكم سمحونى بس الموضوع داه مهم جدا وشكرا ليكم سلام.

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

اقتباس
الراجل هو اللى بيخلى الست تحس انها ست فتعيش ست و هو اللى بيخلى الست لا تشعر بوجودة فتعيش بدون اهتمام لان سبب اهتمام المراة بنفسها هو الرجل ان احست بوجودة اهتمت او--------
عاوزين تفهمونى يا متجوزين انتو انك لو اهتميتى بنفسك ورعيتى ربنا فيه هو ملهوش اى رد فعل

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:14 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جيرم مشاهدة المشاركة
ياجماعه علي فكره انا شيفه ان البيت زوج وزوجه يعني كيان واحد يعني مينفعش اني اكون شايف حاج مش حببها في زوجه او الزوج لازم ان الطرف الاول يقول للطرف الثاني ان الحاجه ديه مش حببها فيك ونفس الكلام للطرف الثاني لاني شيفه ان مش الزوجه او الخطيبه هي الي بتتغير ده كمان الزوج او الخطيب كمان بيتغير بس المشكله ان كل واحد بيشوف التغير الي بيحصل للاخر مابيشوفش التغير الي بيحصله وعشان كده انا بقول ان كل واحد يصارح الطرف الاخر بكل التغيرات الي هو مش عايزه لكن بطريقه مش موجرحه او مستفذه لكن بطريقه الي تخلي الادامك يحس انه الازم يتغير علشانك انت

ادى الكلام حد فتح نفسى اخيراااااااااااااا
بظبط بطريقة جنتل جداا لازم توضح اللى مش بتحبه مش بشخط ولا زعيق بطريقة لطيفة
وفعلا هما الاتنين واحد
لكن ازاى ميبقاش البيت المصرى اصلا لو محصلتش فى خناقة كل يوم والنعمة عقدتونا

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:16 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الراهب الصامت مشاهدة المشاركة
ياجماعه مش كده انا تفكيرى غيركم شويه انا اللى اسمعه فى الكنيسه والوصيه اللى بيقولها ابونا للعروسين دى مش اى كلام دى حقيقه بجد الزوج غصب عنه لسبب انه طول اليوم فى الشغل اى ان كان شغله خاص او عام ومن حقه يرجع البيت يلاقيه هادى ويلاقى مراته مستنياه ببشاشه زى الكنيسه ما بتقول لان ياحرام طول اليوم طالع عينه فى الشغل لما يرجع البيت يلاقيه غم وهم وهو مضايق غصب عنه لازم يتخانق تبقى الدور على الزوجه انها تهيئ البيت لحبيبها لما يجى مش اول ما يجى تقوله وتشكيله بكده البيت مش هيبقى هادئ بالعكس هيبقى نار ومشاكل على طول يعنى الزوجه فى ايديها ان كان البيت هادئ وكله حب او مولع نار على الفاضى وان كان فى حاجه عايزاها تختار الوقت المناسب وتقوله لكن مش اول ما يددخل من الباب تقوله هات وهات وهات وتخنق عليه فى حاجه اسمها لكل شئ تحت السماء وقت اختارى الوقت المناسب واتكلمى معاه وربنا معاكو

يجااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااامد
لا كدا احسدكو ردين يفتحو نفسى كتير والله
ادى البنات احيكى يا بنتى اثبتى على كداا

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:19 PM ]

اقتباس
الاستعداد للاستماع و تغيير مالا يحبة الاخر يتوقف على مدى الحب الحقيقى بين الاثنين و الحب هو ان تقبل الاخر كما هو فمن الواجب ان يظهر الانسان بحقيقتة من فترة الخطوبة حتى يكون الحب مبنى على الاقتناع بالحقيقة و ليس الانبهار بشخص مصطنع بمجرد كشف القناع يرحل الحب و تبقى كارثة الارتباط المغشوش بعقد لا يمكن فسخة

حتى لو هو كان كداب وبميت قناع يجماعة المراءة ليها زكاء خاص كداا الرجالة مش يعرفو
الاول اللى اعرفة قبل ارتباط او قبل محد يجى اصلا دايما بنصلى علشان ربنا اللى يختارلنا اللى هو شايفة لينا كويس واحنا كمان كويسين ليه
كمان اى حد بيكدب بيبان عليه جداا او حد بيوقعو او هو بيقع بنفسه ربنا بيكشف لينا مهو من الاول لو مفيش ربنا يبقى الدنيا باظت اصلا

رد مع إقتباس
بياناتي
أملى فيك يا يسوع
ارثوذكسي مكافح

أملى فيك يا يسوع غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-06-2009 - 05:25 PM ]

أولاً ميرسى ليكى على الموضوع الجميل ده لأنه فعلاً يستاهل المناقشه
بصى من رأيى ان كلامك ده بيحصل كتيييييييييييييييييير وليهم حق الرجاله انهم يلقوا اللوم علينا لأن فعلاً احنا علينا المسئوليه الأكبر فى هدوء البيت واحساس الرجل براحته جوه البيت وأهم شيئ هو حقه انه يشوف زوجته على أجمل وضع حتى هو لو ما قدرش اللى هى بتعمله علشانه ما تهملش فى نفسها ومسيره يحس بيها
انا عن نفسى متزوجه من سنتين م3 شهور والحمد لله كل شويه بأكون أحلى فى عين جوزى ده كمان بيقوللى زى ما كتير قالولى بنى بعد الجواز أحلى مما كنت فى الخطوبه
يا ريت نهتم بنفسنا وبيوتنا أكتر من كده
ربنا يباركك

رد مع إقتباس

اضافة رد