تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المنتديات المسيحية العامه > الموضوعات الشبابية > كلام فى الممنوع

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل من حق الكنيسة أن تسوقنا كالقطيع (الأحزاب والأنتخابات)

كُتب : [ 11-20-2011 - 11:52 AM ]

السؤال ده بقى يتسأل للي بيحشروا نفسيهم في السياسة وهي ليست دورهم الحقيقي المنوط بهم من الرب يسوع، لأني انا عن نفسي مش لقيت جواب شافي روحي حسب الحق المُعلن في الإنجيل، غير كلام عايم مش مفهوم أصله من فصله حسب الإنجيل وما تسلمناه من إيمان حي واعي ومُدرك، حتى مرة رد عليا شخص ما ذو رتبه، أن المسيح كان له رأي سياسي لما قال: [ أعطوا ما لقيصر لقيصر وما لله لله ] ولا أعرف ما هي السياسة اللي في كلام الرب هنا، وكأن المسيح الرب بيجاري الكذب السياسي أو بيتملق الناس وهذا كان في منتهى الخطورة بأن يكون تعليم صادر عن شخص له شكل كهنوتي كنسي !!!
لأن الرب بيتكلم على عدم الخلط بين طريقين لا علاقة ببعضهما البعض، وكان بيرد على مكر اليهود اللي عايزين المسيا السياسي اللي يخلصهم من حكم الرومان الظالم، يعني لو طبقنا نفس ذات الصورة اليوم، فالمسيح الرب رأس الكنيسة ليس مسيح سياسي، ولا الأقباط المسيحيين يسعون للاتجاه السياسي العرقي والديني، كالقول الشهير يا مصر للمسيح ومش حد فاهم معنى الكلمة الروحي وليس السياسي الذي حتى فيها خلطوا ما بين العهد القديم وسفر إشعياء بما يحدث اليوم، وخرجوا في الشوارع يرفعون الصلبان ولم يفرقوا كثيراً عن القائلين إسلامية إسلامية، وبقت مسيحية مسيحية، والكل طرح صليبه وخرج يدافع عن الكنيسة يعلنوا أن ليس لهم إيمان بأن الرب يدافع عنهم، مع الخلط ما بين كلام الإنجيل والسياسة وخلطوا ما هو من الله بما هو من العالم ورئيسه، وظهر المفهوم المشوه للإنجيل عند الناس وعلى الفضائيات التي مزقت إنجيل المسيح بالسياسة معلنة العين بالعين والسن بالسن والبادي أظلم !!! وعجبي على شعب جهل كلمة الله وطرح عنه صليبه ليصبح شعار سياسي تحزبي، ويرفض التعليم الصحيح حسب الإنجيل وآباء الكنيسة، فتركهم الله لذهنهم المرفوض إلى أن يتوبوا ويرجعوا بعد لما طرحوا أنفسهم للهلاك والموت بلا سبب وسموه استشهاد وهم واقعين تحت غفلة عدو كل خير الذي ضحك عليهم وقلب فكرهم المستقيم لاتجاه آخر غير المسيح الرب، وحقاً ابن الإنسان سيأتي في مجده على سحب المجد لعله يجد الإيمان على الأرض ....

والمفروض أن لو حد مصري خرج لمظاهرة أو مطالبة بحقه، فيطلبها كمواطن وممكن يرفع علم مصر مش الصليب، لأن بالصليب الخلاص الأبدي، وليس السياسي الزمني، فيا ليت شعب المسيح لا يرخص الصليب وينزل به لمستوى التراب... النعمة معك

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 11-20-2011 الساعة 12:27 PM

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-20-2011 - 12:11 PM ]

ملحوظة هامة للغاية لكي لا يُفهم كلامنا كلنا خطأ

هناك بعض الكهنة والأساقفة بيفصلوا بدقة ما بين وظيفتهم ومجرد كلامهم عن رأي شخصي وبيأكدوا عليه أنه غير ملزم لأحد بل مجرد رأي يقولونه بسبب السؤال المطروح عليهم، مع التزامهم بالصلاة وقيادة شعب المسيح للمسيح، فأرجو عدم الخلط في الكلام ما بين من يسيء للكنيسة والإنجيل بدون وعي وما بين أحد قال رأي شخصي في مناسبة معينه وهو واعي ومدقق في كلامه بدون ان ينزلق في خطأ خلط السياسة بالدين، وهذا يختلف عن ذاك تمام الاختلاف

رد مع إقتباس
بياناتي
YoUsSeF_JeSuS
ارثوذكسي صانع

YoUsSeF_JeSuS غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-23-2011 - 02:27 AM ]

ماروجرافيك ، سلام المسيح معاك
انا ملقتش وقت اقرا الردود لكن عارف انهم افادوك
اولا ده تصرف خادم واحد بس ولو الاب الكاهن اللى عمل القداس كان موجود فى الكنيسة وسمع كلام الخادم يبقى خادم وكاهن بس هما اللى مسئولين عن كده مش الكنيسة كلها
ثانيا هو ممكن يكون قصده انه يرشد من لا يعرف
وعلى فكرة رايى الشخصى ان حزب المصريين هو احسن حزب مش لان مؤسسه شخص مسيحى لكن فعلا الاعضاء اللى موجودة فيه ناس بتحب البلد بجد بخلاف باقى الاحزاب وطبعا انت ليك الحق تختار الحزب اللى تشاءه ويمكن يكون الخادم مكنش قصده انكم تنتخبوا الحزب الذى مؤسسه الشخص المسيحى يمكن هو كمان شايف ان ده هو الحزب الافضل
ثالثا وده الاهم هو هياخد البطاقات يعمل بيها ايه ؟!!!!
اولا مفيش انتخابات الايام دى - ثانيا لازم الشخص صاحب البطاقة يروح بنفسه ينتخب

فالبابا شنودة بيقول " يا تعاتب وتصفى - يا تسامح وتنسى "
يعنى يا تروح للخادم ده وتعاتبه وتفهم وجهة نظره وتفهمه وجهة نظرك يا اما تسامحه وتنسى والسيد المسيح بيقول " لا تدينوا لكى لا تدانوا "

سلام المسيح معاك ويرشدك

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-23-2011 - 10:39 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef_jesus مشاهدة المشاركة

هو يمكن يكون طرحي للموضوع لافادة الجميع وللنقاش

اولا ده تصرف خادم واحد بس ولو الاب الكاهن اللى عمل القداس كان موجود فى الكنيسة وسمع كلام الخادم يبقى خادم وكاهن بس هما اللى مسئولين عن كده مش الكنيسة كلها

هنا عندي ملحوظة وهي اني اكتشفت بعد ذالك ان هذا الامر يحدث في نفس المحافظة في كنيسة اخري واعتقد ان دي تعليمات من المطرانية لا اجزم بهذا بس مع تعدد المواقف المشابهه لكده يكون اعتقادي شبه مؤكد

لو كان عاوز يرشد يبقي يعمل موضوع توعية سياسية زي ما انا رديت في الموضوع علي بعض الاعضاء

وعلى فكرة رايى الشخصى ان حزب المصريين هو احسن حزب مش لان مؤسسه شخص مسيحى لكن فعلا الاعضاء اللى موجودة فيه ناس بتحب البلد بجد بخلاف باقى الاحزاب وطبعا انت ليك الحق تختار الحزب اللى تشاءه ويمكن يكون الخادم مكنش قصده انكم تنتخبوا الحزب الذى مؤسسه الشخص المسيحى يمكن هو كمان شايف ان ده هو الحزب الافضل

علي فكرة انا كمان هنتخب حزب المصرين الاحرار وحزب الكتلة لانهم بيعبيرو عن المصرين والفكر الحر

بس مش هي دي نقطة اعتراضي اعتراضي علي الطريقة نفسها مش من حق اي حد يفرد رايه زي ما كان بيحصل قبل كده االي المفروض يحصل انهم يعملوا اجتماعات توعيه سياسية للشباب والاكبار

يا غالي الموضوع ده معمول من فترة
واكد لك ان الخادم كان بيلم صور البطايق لكي يضم الناس االي حزب بعينة بدون ان يعرفهم وانا ذكرت في موضوع اني توجهت لاحد الاشخاص لكي اساله لي هذا الخام يقوم بهذا العمل قالي معرفش بس هومش هيضرنا وده اعتراضي
وياريت تراجع الموضوع والردود ودي الاهم

يعنى يا تروح للخادم ده وتعاتبه وتفهم وجهة نظره وتفهمه وجهة نظرك يا اما تسامحه وتنسى

حبيبي انا مش زعلان من هذا الخادم وليس لي اي عتاب علي ورفم هذا عاتبته فقل لي هما االي قالولي كده

والسيد المسيح بيقول " لا تدينوا لكى لا تدانوا "

يا غالي انا ادين احد بشخصه بل ادين افعال وتصرفات الادانه هي ان تدين شخص بعينة وبصفتة الشخصيه

سلام المسيح معاك ويرشدك

الرب يبارك يا غالي ويعطينا روح الفهم والحكمة لنعرف مقصد الرب في حياتنا

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

رد: هل من حق الكنيسة أن تسوقنا كالقطيع (الأحزاب والأنتخابات)

كُتب : [ 11-23-2011 - 02:03 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef_jesus مشاهدة المشاركة

يعنى يا تروح للخادم ده وتعاتبه وتفهم وجهة نظره وتفهمه وجهة نظرك يا اما تسامحه وتنسى والسيد المسيح بيقول " لا تدينوا لكى لا تدانوا "

سلام المسيح معاك ويرشدك
سلام لشخصك المحبوب في الرب
بالطبع الأخ المحبوب مارو رد على كلامك فقرة بفقرتها، والموضوع لا يحمل أي خصومة وليس لموضوع المصالحة أي علاقة بالموضوع كله، وكنت أتمنى حقيقي تقرأ جميع الردود والحوار المطروح بالتفصيل مع التدقيق في الكلام كله لأنه كان سيوضح لشخصك الحلو أشياء كثيرة جداً تغني عن قول آية [ لا تدينوا لكي لا تدانوا ] التي هي بعيدة كل البعد عن هذا الموضوع على الإطلاق، فليس كل موضوع يُطرح للنقاش يدخل في إطار هذه الآية لأن ليس كل انتقاد لوضع هو إدانة، لئلا كل توبيخ لأي أحد في الكتاب المقدس أصبح إدانة ولا يصح ان يقال، وكل محاسبة لكل مُخطأ هو إدانة لا يوافق عليها الكتاب المقدس، وأي خلاف في الراي سيعتبر إدانة... الخ، فيا صديقي الحلو لا تدخل هذه اللآية إطلاقاً في إطار الحديث كله لا من قريب ولا من بعيد، وأشكرك على مناقشتك وحوارك الحلو، أقبل مني كل التقدر والاحترام لشخصك المحبوب في الرب؛ النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-27-2011 - 10:09 AM ]

اية يا جماعة هو الموضوع ده ملوش صاحب عاملين تكلموا ولا كاني هنا هههههههههه

بصراحة انا استمتعت بحواركم جدا
واحب ارد علي بعض النقاط

أنا رأيي إن لو الكنيسه عاوزه تشارك

يكون ليها دور توعيه للمصريين عموما من خلال ندوات عامه فقط وليس أكثر

وانا اؤيد كلامك يا جورج في موضوع التوعية ولكن في حدود بمعني انها توعي الشعب بما يجب ان يعرفوا ولا تنحاز لرأي معين لكي يتمكنوا من ان يشاركوا في هذه البلد كمواطنين مثلهم مثل أي شخص

لكي لا نخلط السياسه بالدين

والدوله القبطيه والدوله الإسلاميه و النص نص :

طبعا ده اكبر خطا ممكن نقع في وللاسف ده حصل ايام الاستفتاء وأخذ الموضوع موضوع ديني بحت والدفاع عن المسيحية بطريقة خاطئة جدا

موضوع يتعمل توعية للمصريين، إيه علاقة الكنيسة بتوعيتهم يا جميل
!!!
المفروض هذا دور المثقفين سياسياً والكتاب الواعيين يقوموا بحملة توعية

اسمحلي اختلف معاك يا استاذ ايمن
الكنيسة لازم تكون ليها دور ولكن ليس سياسي بل توعيه سياسية
بمعني يا استاذ ايمن انها توعي الشعب في المرحلة الحرجة دي ولكن ليس بمفهوم الدين بل بمفهوم المواطنه

اوضح اكتر ان الكنيسة لاتتدخل في السياسة في الدولة بس تفهم الشعب اذاي مثلا ينتخب ايه هي الحقوق والواجبات االي عليهم
وده لايتعارض مع الروحانيات االي هي اساس الكنيسة
ولو قلنا لي الكنسية عليها الواجب ده وبذات في الفترة دي
لان احنا بقالنا كتير اوي لا نعلم أي شئ عن السياسة او الحقوق او الواجبات والبلد بتمر بمرحلة صعبة جدا لازم الكل يشارك فيها سواء الكنيسة او الجامع او المعبد اليهودي
ولكن كيف تقوم الكنيسة بالتوعية
عمل ندوات او اجتماعات تعرف الناس وتوعيهم من خلال المثقفين والقانونين ومش لازم يكون داخل الكنيسة لا طبعا ممكن بالتنسيق مع الجمعيات االي موجوده في الدولة

زي ما لينا حقوق لازم يكون علينا واجبات

المفروض أن لو حد مصري خرج لمظاهرة أو مطالبة بحقه، فيطلبها كمواطن وممكن يرفع علم مصر مش الصليب، لأن بالصليب الخلاص الأبدي، وليس السياسي الزمني، فيا ليت شعب المسيح لا يرخص الصليب وينزل به لمستوى التراب... النعمة معك

انا معاك في النقطة دي يا استاذ ايمن ودي اكتر حاجة استأت ليها في ماسبيروا

الرب يمد ايده ويرسل لها من يقودها في هذه المرحلة الحرجة

التعديل الأخير تم بواسطة ماروجيرافك ; 11-27-2011 الساعة 10:24 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-27-2011 - 06:43 PM ]

هههههههههههههههههه، احنا قلنا نحشر نفسينا في الموضوع ومش عارفين نخرج، ابقى وسع الباب حبتين ههههههههههه...

هو طبعاً يا جميل مش قصدي أن الكنيسة مش ليها دور نهائي في التوعية، بس مش يوعي الناس الأساقفة ولا كهنة، بل أُناس متخصصه لها الوعي السياسي والقدرة على التوصيل والشرح والتبسيط لكل الناس، الكنيسة بس تساعد بالإعداد والدعوة للناس، ولا يقوم الأساقفة بمثابة أن على عاتقهم العلم السياسي لأن كثيراً عن دون قصد بيوصلوا معنى آخر يُفهم خطأ من الدور الذي اتخذوه في التوعية، وهذا خطير، بل عليهم أن يتركوا المجال للمتخصصين واعتقد أن هذا هو قصدنا كلنا....

أقبل مني كل حب وتقدير، يا اروع أخ حلو؛ النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-27-2011 - 06:55 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
هههههههههههههههههه، احنا قلنا نحشر نفسينا في الموضوع ومش عارفين نخرج، ابقى وسع الباب حبتين ههههههههههه...

هو طبعاً يا جميل مش قصدي أن الكنيسة مش ليها دور نهائي في التوعية، بس مش يوعي الناس الأساقفة ولا كهنة، بل أُناس متخصصه لها الوعي السياسي والقدرة على التوصيل والشرح والتبسيط لكل الناس، الكنيسة بس تساعد بالإعداد والدعوة للناس، ولا يقوم الأساقفة بمثابة أن على عاتقهم العلم السياسي لأن كثيراً عن دون قصد بيوصلوا معنى آخر يُفهم خطأ من الدور الذي اتخذوه في التوعية، وهذا خطير، بل عليهم أن يتركوا المجال للمتخصصين واعتقد أن هذا هو قصدنا كلنا....

أقبل مني كل حب وتقدير، يا اروع أخ حلو؛ النعمة معك كل حين
وهو ده بالفعل االي انا ذكرته بان يكون القائمين علي الندوات مثقفين وفاهمين

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-27-2011 - 07:07 PM ]

صح كده يا جميل، أنا قصدي بس أوضح قصدي وانا فاهم قصدك يا أجمل أخ حلو
وبجد باشكرك على متابعتك للموضوع وحوارك الجميل والهادئ كعادتك الحلوة
لك مني تحية محبة لشخصك الجميل؛ النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
YoUsSeF_JeSuS
ارثوذكسي صانع

YoUsSeF_JeSuS غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-28-2011 - 05:14 AM ]

سلام المسيح معكم جميعًا أيها الأخوة فى الرب يسوع المسيح
طبعًا كل اللى قاله مارو تعليقًا على ما قلته هو صحيح 100%
أما بالنسبة لآية " لا تدينوا لكى لا تدانوا " واللى اختلف معى فيها أخوتى الحلوين الأحباء
صدقونى هيجى وقت هتعرفوا أن الآيه دى ليها معنى وهدف كبير جدًا فى الموضوع ده
ومتنسوش أن كل كلمة وكل حرف لربنا يصلح فى كل وقت وكل مكان
وعلى فكرة ده مش دفاع عن علاقة الآيه بالموضوع بس دى أعتبروها ملاحظة
وحقيقى أنا سعدت جدًا بأهتمامكم بالرد والمناقشة التى للبنيان
سلام المسيح معكم جميعًا الرب يحفظكم إلى الأبد

رد مع إقتباس

اضافة رد