تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المنتديات المسيحية العامه > الموضوعات الشبابية > كلام فى الممنوع

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل من حق الكنيسة أن تسوقنا كالقطيع (الأحزاب والأنتخابات)

كُتب : [ 10-09-2011 - 06:25 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
أحب اقول حاجة خارج الموضوع
صعبان عليا قوي بهدلة المسيحيين اللي خرجوا رافعين راية الصليب وغيرهم اللي خرجوا في مظاهرة سلمية
واعتقدوا أن الأمور هاتعدي بسلام والعالم هايحميهم ، وشوفت رمي الطوب عليهم وضرب النار
ومش معقول فاكرين لما يتجمعوا مش هاتبقى فرصة يدوروا فيهم الضرب وتروح منهم أعداد غفيرة
وفي الآخر يقول البعض اننا بنستشهد مش بندي فرصة للآخر ان يصطادنا
ونفسي أسال مصر هويتها إيه
إسلامية والا قبطية والا وثنية والا فرعونية والا كفرة
كل يوم يطلع علينا واحد يقول مصر إسلامية
وآخر يقول لأ قبطية
وآخر يقول لأ فرعونية
ويا ترى مصر مين وبقت فين ورايحة فين
ولمتى سنقول بالروح والدم تفديك يا صليب والا أي شعار تاني
ربنا يرحمنا ويهدي الكل يا رب وينقذ هذه البلد لأنها اتقلبت وبقت على كف شيطان
شوف يا استاذ ايمن الواحد صدقني من خلال المتابعة في للاحداث الارهابية اللي كانت بتحصلنا، لقينا انه مينفعش انا ابقي قاعد في بيتي وواحد ارهابي مسلم يدخل ويعتدي علي بيتي وبنتي وزوجتي وفي الاخر تيجي الكنيسة او الحكومة وتعلمنا جلسة عرفية وقال ايه نراضي بعض ونبوس بعض ؟
انا اللي يقرب من بيتي انا هادخل في كرشه بدون تردد، وعلي رأي مارتن لوثر كنيج قال "لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك إلا إذا انحنيت"، احنا حررنا بلدنا من الاستبداديين الكبار بالدم، ولازم ناخد حقنا بالدم . احنا في القرن الـ 21 ولسه في مدارس بتمنع البنات المسيحية انها تدخ المدرسة الا اذا لبست حجاب (ده تخلف واستعباط) وبسبب أستنفاض المسيحيين بقينا بنعشق العبودية والقُبح.
الناس دي لازم تصحي وتفوق وتعرف انه لو مشاركش دلوقتي في انه يطالب بحقة،ويبقي علي اتم استعداد انه يدفع ثمن حقوقة بالدم ميجيش بعد كده ويقول انا عاوز حقي او يصرخ ويقول خطفوا بنتي ولا كسروا كنيستي .. طالما هو قاعد في بيتهم وبيبص للناس اللي بيعملوا تظاهر وبيطالبوا بحقهم ان دول عالم فاهمة الدين غلط وان دي شباب عندها وقت فراغ فبتقضية في المضاهرات وان هو اللي فاهم الدين صح (قال مال الله لله ومال قيصر لقيصر ده سياسه - هو مش الرومان كانوا محتلين فلسطين وكان الفلسطينيين هايدفعهوا يعني هايدفعهوا؟ ولا كانوا بيبقششوا على قيصر بالفلوس؟ مش فاهم انا، اهو ده اللي بتكلم عليه من الاول، مش لما يفهم دينيه الاول يروح يتكلم في السياسة).

رد مع إقتباس
Sponsored Links