تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

hany1982 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-23-2011 - 12:08 AM ]

موضوع المناقشه جميل يا ايمى وكل الاراء اللى فاتت جميله وانا من رائى باختصار ان سبب عزوف الشباب عن حضور اجتماع الشباب والخدام هى حالة الفتور اللى سايده فى الزمن ده بس اكيد وسط التجارب الصعبه اكيد ف شهود لربنا ويوجد وسط الشباب الموجودين روحانية بس نادره بس فعلاً فيه قلوب بتحب ربنا وبتقرب منه جدااا وربنا دايماً بيستخرج من الجافى حلاوه .
عشان كده ياريت محدش ينتقد سلبيات واحانا فى خدمتنا مش بندور على اعداد المهم استفاده
بس ياريت فى نشاطنا ندور على اللى يناسب العصر الحالى ومنهملش تراث الكنيسة القبطيه ننوع من الانشطه ومن المحاضرين ونحاول نشارك الشباب عشان كل واحد يحس ان له دور
نقرب من الشباب البعاد عن الكنيسة نعملهم اجتماعات فى بيوتهم نشاركهم افراحهم واحزانهم نقف جنبهم فى ضيقتهم نعمل اجتماعات صلاه اسبوعيه ونشرك فيها خدام وشباب نعملهم خلوات ومؤتمرات ورحلات
وربنا قادر يلمس قلب كل واحد

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-23-2011 - 03:18 AM ]

سلام في الرب
أولاً يا اختي المحبوبة إيمي، هُناك فرق وبون شاسع ما بين اجتماع في الكنيسة بغرض الالتفاف حول الرب لنلمسه بالإيمان فنتغير حسب قصده، وما بين لقاء اجتماعي نتحاور أو نستمع فيه لموضوع علمي أو فكري ...الخ، أنا لا ألغي النشاط بعيداً عن الاجتماع الاسبوعي لسماع كلمة الله للتوبة أو البناء الروحي عموماً، ولكن هناك لكل شيء تحت السماء وقت والخلط في الأمور هو ما يُفسد الحياة ويسطح الأمور ويجعل الناس في حالة بعد لأنهم ليسوا في حالة من الارتواء من الله الحي لأن حضوره أصبح مخفي عن الأعين بسبب التركيز على الاجتماعيات والفلس من الروحيات، لأن الفلس يؤدي لهذه النتيجة هو عدم النطق بكلمة الله الحية كما سبق وقلنا وسبق وعلقتي ...

اليوم النت والتلفزيون والدش مملوء من البرامج العلمية والثقافية المكثفة ويوجد مؤتمرات واجتماعات تخص كل المعلومات والفقرات المتنوعة التي يحتاجا كل إنسان ولا مانع إطلاقاً من البحث عنها والمعرفة لأن كل معرفه تفيدنا وتجعلنا لسنا بعيدين عن المجتمع الذي نعيش فيه، ولكن لا يصح ابداً اليوم الوحيد اللي في الاسبوع الذي نحضر فيه اجتماع يخص لقاء الرب ويقفلب لفقرات اجتماعية وعلمية متنوعة بعيداً عن أن نستقي العظة التي تبني حياتنا لأن الرسول يقول: [ عظوا أنفسكم كل يوم ما دام الوقت يُدعى اليوم لكي لا يُقسى أحد منكم بغرور الخطية ] (عب 3 : 13)...

وبالنسبة لعدم القدرة لسماع المتكلم ده شيئ طبيعي جداً بعد طول فقرات هذه عددها وبعدها من ذا الذي يستطيع أن يركز مع متكلم !!!
وعلى فكرة أنا عمري ما دُعيت في اجتماع واتكلمت وكملت أكثر من ساعة إلا ربع بحد اقصى، وغالباً لا تتعدى النصف ساعة إلا لو كان اجتماع خدام فلا تزيد أو تقل عن الساعة ، وتكون كلمة دراسية ...

أما بالنسبة لكل اجتماع يخصني وحضرت فيه كان الوقت كالتالي :
صلاة النوم 10 دقائق، وترانيم 20 دقيقة، كلمة روحية أو دراسية في الكتاب المقدس لمدة ساعة ، ثم اجتماع صلاة يصلي فيه اثنين على الأكثر لمدة لا تزيد عن 5 دقائق وربما تصل إلى 10 دقائق لو كانت طويلة جداً ، وهذا هو الاجتماع بجملته، لم يزيد ولم ينقص عن هذا قط ...
غير لو كان فيه اجتماع آخر في الاسبوع لمدة ساعة واحدة وهو اجتماع صلاة ، هذه هي اجتماعاتي التي أشبع فيها روحياً، ومن جهة الثقافة والمعرفة فالقراءة أو السماع عن طريق النت وغيرها من الإمكانيات الأخرى التي بها استمعها من المتخصصين فيها وليس مجرد قُراء لها بدون تدقيق ووعي دراسي وذلك لكي أستفيد منها واعرف أن أُفيد غيري ... النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-23-2011 - 12:40 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم الخوري مشاهدة المشاركة
عاوزه يبقي فية روح وخبرة حياة
عاوزة يبقي فيه اسلوب
عايزها ميش تبقي فريسية المظهر
عايزها متبقاش هدف وغاية بحد ذاتها بقدر ما تكون وسيلة ايجابية توصل لطريق الرب وقتها لو اي حد تكلم او اي اجتماع حيبقي في سهولة اني استقبل منة لانه ميش يتكلم من فراغ لا بل روح الله اللى بترشدة ليوصل كلمة من خلاله دا طبعا اختبرة الاباء الرسل اولاَ لذلك كانو بياتو بثمر كثير لان روح الله تعمل فيهم ومن خلالهم

عايز مينعكس السلبيات اللى بالحياتة وتتنقل للاجتماعات لان دا حيخلى الهدف مبهم غير واصح للكثيرين هو اصلا بيروح لية وعلى شان اية هل الاجتماع بيدي درجة الاشباع ذاتها بالنسبة للمتغيرات
زي مثلا اروح اصلي ليه بشوف القداس على سين من المحطات او بحضر وعظة ابونا على التي في وهيككككككككك
لاحظي ان الاجتماع ايمي ميش هو هدفنا ولا غايتنا هو وسيلة لنقدر نقرب باردتنا نحو طريق الرب هو خلية از بدك وفينا نسميها من مجموعة خلايا تعمل معا كلها هدفها نوصل لطريق الرب بس ميش هي الهدف وسيلة ايمي
طريق الرب لا يحتاج لي مظهر فريسي يحتاج فقط لان نحي بروح الله بيحاتنا حينها سبتحول الاجتماع تلقائي لمكان لحضور الله فية وبتالى حنشعر بدرجة اهميتة ونواظب علية لاننا نلمس حضور الله فيه من خلال المتكلم ومن خلال شركة المحبةمع الاخر لا يستطيع اي شي ان ياخذ مكانة او اهمية
ونقطة مهمة ايمي ان الشاب والشابات لديهم فقر روحي وعوز وعطش لمعرفة الله ولكن للاسف يحاولون اشباع هذا الفقر ويعرفونة بحسب رغباتهم وطريقة اشباعهم المبنية على الكثر من متغيرات العصر لذلك تنعكس على طبيعة الاجتماعات وتاخذ ما تاخذه من مظاهر موضة وصدقات غير منضبطة وتمحور لموضوعات روحية وتحويرها بحسب فلسفات ومتغيرات وقتيه هي اشبة او هي معثرات بحد ذاتها لهذه الفيئات لذلك اي طريق او فكرة لاجتماعات ما لم تكن مسنوده بقوة عمل الله فيها وروحه حتنعكس سلبا على المتلقين لانة تعتمد على فكر بشري فكر يعتمد على قوة الذاتية وطبعا هذا من شانة ان يجرف الاجتماعات الى مظاهر حياتة طقسية وموسمية بحسب طبيعتها

طيب يا ريم دة اللى انتى عاوزاة
انا عاوزة اعرف بقى منك تانى انتوا بتعملى الاجتماع ازاى
فقراتى بتبقى اية ؟
واية افكارك اللى نفسك تحققيها فى الاجتماع واية اللى انتى شايفة انة ملوش لزوم ومش بيبنى بالعكس سواء فى اجتماعك او اى اجتماع تانى تعرفية ؟ وتسمعى عن فقراتة
منتظرة ردك يا قمر ومرسى لمشاركتك الحلوة والرائعة دى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-23-2011 - 12:58 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany1982 مشاهدة المشاركة
موضوع المناقشه جميل يا ايمى وكل الاراء اللى فاتت جميله وانا من رائى باختصار ان سبب عزوف الشباب عن حضور اجتماع الشباب والخدام هى حالة الفتور اللى سايده فى الزمن ده بس اكيد وسط التجارب الصعبه اكيد ف شهود لربنا ويوجد وسط الشباب الموجودين روحانية بس نادره بس فعلاً فيه قلوب بتحب ربنا وبتقرب منه جدااا وربنا دايماً بيستخرج من الجافى حلاوه .
عشان كده ياريت محدش ينتقد سلبيات واحانا فى خدمتنا مش بندور على اعداد المهم استفاده
بس ياريت فى نشاطنا ندور على اللى يناسب العصر الحالى ومنهملش تراث الكنيسة القبطيه ننوع من الانشطه ومن المحاضرين ونحاول نشارك الشباب عشان كل واحد يحس ان له دور
نقرب من الشباب البعاد عن الكنيسة نعملهم اجتماعات فى بيوتهم نشاركهم افراحهم واحزانهم نقف جنبهم فى ضيقتهم نعمل اجتماعات صلاه اسبوعيه ونشرك فيها خدام وشباب نعملهم خلوات ومؤتمرات ورحلات
وربنا قادر يلمس قلب كل واحد

وانا اقول المنتدى منور لية لية لية يا ترى ؟
اتارى هانى هنا هههههه منور يا هانى
قلى بقى ازاى ندور على النشاط اللى يناسب العصر الحالى من غير ما نهمل تراث الكنيسة القبطية ؟؟
من وجهة نطرك كشاب وخادم تفتكر اية انواع النشاطات دى يا ترى يا هل ترى ممكن تدكرهالى يا هانى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-23-2011 - 01:16 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
سلام في الرب

أولاً يا اختي المحبوبة إيمي، هُناك فرق وبون شاسع ما بين اجتماع في الكنيسة بغرض الالتفاف حول الرب لنلمسه بالإيمان فنتغير حسب قصده، وما بين لقاء اجتماعي نتحاور أو نستمع فيه لموضوع علمي أو فكري ...الخ، أنا لا ألغي النشاط بعيداً عن الاجتماع الاسبوعي لسماع كلمة الله للتوبة أو البناء الروحي عموماً، ولكن هناك لكل شيء تحت السماء وقت والخلط في الأمور هو ما يُفسد الحياة ويسطح الأمور ويجعل الناس في حالة بعد لأنهم ليسوا في حالة من الارتواء من الله الحي لأن حضوره أصبح مخفي عن الأعين بسبب التركيز على الاجتماعيات والفلس من الروحيات، لأن الفلس يؤدي لهذه النتيجة هو عدم النطق بكلمة الله الحية كما سبق وقلنا وسبق وعلقتي ...

اليوم النت والتلفزيون والدش مملوء من البرامج العلمية والثقافية المكثفة ويوجد مؤتمرات واجتماعات تخص كل المعلومات والفقرات المتنوعة التي يحتاجا كل إنسان ولا مانع إطلاقاً من البحث عنها والمعرفة لأن كل معرفه تفيدنا وتجعلنا لسنا بعيدين عن المجتمع الذي نعيش فيه، ولكن لا يصح ابداً اليوم الوحيد اللي في الاسبوع الذي نحضر فيه اجتماع يخص لقاء الرب ويقفلب لفقرات اجتماعية وعلمية متنوعة بعيداً عن أن نستقي العظة التي تبني حياتنا لأن الرسول يقول: [ عظوا أنفسكم كل يوم ما دام الوقت يُدعى اليوم لكي لا يُقسى أحد منكم بغرور الخطية ] (عب 3 : 13)...

وبالنسبة لعدم القدرة لسماع المتكلم ده شيئ طبيعي جداً بعد طول فقرات هذه عددها وبعدها من ذا الذي يستطيع أن يركز مع متكلم !!!
وعلى فكرة أنا عمري ما دُعيت في اجتماع واتكلمت وكملت أكثر من ساعة إلا ربع بحد اقصى، وغالباً لا تتعدى النصف ساعة إلا لو كان اجتماع خدام فلا تزيد أو تقل عن الساعة ، وتكون كلمة دراسية ...

أما بالنسبة لكل اجتماع يخصني وحضرت فيه كان الوقت كالتالي :
صلاة النوم 10 دقائق، وترانيم 20 دقيقة، كلمة روحية أو دراسية في الكتاب المقدس لمدة ساعة ، ثم اجتماع صلاة يصلي فيه اثنين على الأكثر لمدة لا تزيد عن 5 دقائق وربما تصل إلى 10 دقائق لو كانت طويلة جداً ، وهذا هو الاجتماع بجملته، لم يزيد ولم ينقص عن هذا قط ...
غير لو كان فيه اجتماع آخر في الاسبوع لمدة ساعة واحدة وهو اجتماع صلاة ، هذه هي اجتماعاتي التي أشبع فيها روحياً، ومن جهة الثقافة والمعرفة فالقراءة أو السماع عن طريق النت وغيرها من الإمكانيات الأخرى التي بها استمعها من المتخصصين فيها وليس مجرد قُراء لها بدون تدقيق ووعي دراسي وذلك لكي أستفيد منها واعرف أن أُفيد غيري ... النعمة معك

طيب انا كدة مفهمتش اوى بردوا معلش
انت عاوز الاجتماع يبقى كلة مختصر على الروحيات وبس
والمعلومات العلمية والثقافية وغيرها حتى لو كانت دينية ممكن نلاقيها فى النت والتلفيزيون والدش وغيرهم
والوقت اللى بنجتمع فية كل اسبوع الخدام او الشباب يبقى كلة صلاة وترانيم وعظة روحية او دراسة كتاب ؟؟
ودة يبقى لقاء مع شخص الرب يسوع بس ؟؟
ولو عازوين نعمل اجتماع للمعلومات ايا كان نوعها تبقى لوحدها بعيد عن الاجتماع الروحى كلقاء الخداام مع بعض للاستفادة من خبرات بعض وليس كلقاء مع شخص الرب يسوع
هو دة قصدك كدة صححح ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

Dr.PeRO غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-23-2011 - 03:06 PM ]

اولا: بشكرك يا ايمى لأنك فتحتى موضوع جميل ومهم

ثانيا: قبل ما اقول رأيي أحب أعلق تعليقات بسيطة على بعض الردود الجميلة اللى اتقالت فى الموضوع:
  • اقتباس
    وانا من رائى باختصار ان سبب عزوف الشباب عن حضور اجتماع الشباب والخدام هى حالة الفتور اللى سايده فى الزمن ده
كلام سليم، فعلاً فى حالة فتور روحى سائد .. بس لما بيكون سائد ده يبقى فيه حاجة غلط فى تربيتنا المسيحية .. يعنى الغلط هنا يا هيبقى من البيت (أنه بيفصلنا عن حضن الكنيسة) يا إما هيبقى فى الكنيسة ذاتها (لأنها بتفصلنا عن المسيح) .. ومع كل احترامى لأى رأي ضدى .. فأنا مش منافق عشان اقول رأى تانى غير اللى بشعر بيه .. الكنيسة روحانيتها بتعلى او بتهبط حسب رُعاتها .. يعنى اذا كانوا كهنة روحانيين، هيقدروا بمعونة الروح القدس بعمل نهضة حقيقية لشعب الكنيسة .. مثال بسيط، أبونا مكارى يونان أو ابونا سمعان (دير المقطم) .. ليه هناك فى نهضات ونمو روحى جميل للشعب .. عشان فيه هناك ناس روحانيين.
  • اقتباس
    عاوزه يبقي فية روح وخبرة حياة
    عاوزة يبقي فيه اسلوب
    عايزها ميش تبقي فريسية المظهر
    عايزها متبقاش هدف وغاية بحد ذاتها بقدر ما تكون وسيلة ايجابية توصل لطريق الرب وقتها لو اي حد تكلم او اي اجتماع حيبقي في سهولة اني استقبل منة لانه ميش يتكلم من فراغ لا بل روح الله اللى بترشدة ليوصل كلمة من خلاله دا طبعا اختبرة الاباء الرسل اولاَ لذلك كانو بياتو بثمر كثير لان روح الله تعمل فيهم ومن خلالهم

طبعاً كل اللى قالته ريم ده من الصفات الطبيعية لأى اجتماع روحى .. لأن لو فيه اخلال بالصفات ديه يبقى اسمه اجتماع شباب، اجتماع خميس، اجتماع ثقافى، ندوة ... الخ
أقصد نقدر نسميه اى حاجة الا الاجتماع الروحى .. وكلمة روحى يعنى بيسلك حسب الروح وليس الجسد .. يعنى بيسلك حسب النفخة المقدسة اللى اعطاها لنا الله وبحسب صورته ومثاله لا بحسب صورة العالم وأموره .. حتى وإن بدت عادية لكنها ليست روحية.

• اقتباس
    لبس البنات اللى مش فاهمة ان جسدها دة وزنة وامانة هتتحاسب عليها امام اللة
مهو مش فاهمة ليه ... يا اما برضه محدش فهمها صح بطريقة مسيحية وكتابية (وده دور الكنيسة اولا ثم البيت)، يا اما فاهمة كويس وتمام بس مش مقتنعة او مش عاوزة تعمل الصح لأسباب عديدة منها الزواج او الاحساس بالجمال أو .. أو ... وده بقى يبقى موضوع تانى يخصها هى شخصياً ... بس بالمنطق ماظنش ابداً ان كل هذا الكم الهائل من البنات بيعندوا مع ربنا فى نقطة المظهر ديه !! بل اظن بالاولى انهم لم يقدروا ولم يعرفوا حقيقة الأمر من الكنيسة أولاً ثم البيت.
وده رأيي الشخصى بحسب المنطق.

• اقتباس
    يوجد فتور شديد جدا جدا بين الشابات والشباب واشعر فى الحضور بالمظهرية ولامكان للعمق أو جو روحى
وده سببه ايه .. سببه ان لا يمكن ان يكون القلب فاضى او فارغ .. وطالما المسيح مش فى القلب يبقى الثمر هيكون ثمر فاسد ... وعلى فكرة مفيش لون رومادى فى القلب، يا اما المسيح موجود او الشيطان موجود .. فالقلب لا يبقى فارغاً .. والشيطان اسرع من ينتهز فرصة غياب الله عن القلب .. فيسكن هو وتبدأ الثمار العفنة فى ان تنضج وتخرب فى التربة الصالحة التى شكلها الرب بيده .. الثمار الفاسدة كثيرة ومتنوعة مثل: الفتور الروحى، الهروب من مواجهة النفس بحقيقة أمرها وبعدها عن خالقها، المكابرة والاستمرار فى الخطية بل وتبريرها (بحجة ان كله بيعمل كده)، اللبس زى ما ذكرتوا (برضه بحجة ان بنات مصر والعالم كله ماشى كده، ومسموح فى الكنيسة بكده، ومسمعناش عن حد بالذات فى الافراح او المناسبات اتمنع من الدخول اذا كان لبسه غير لائق.. يبقى ليه هى تعمل عكس كده طالما الدنيا ماشية ) ..

أما رأيي الشخصى بخصوص الموضوع بصفة عامة .. هو ان ازاى اعكل اجتماع ناجح روحيا وهو لسه فيه اخطاء روحية .. انا هقول كلمة قالها البابا شنودة فى عظته الشهيرة عن الموت .. لما قال: ازاى تمشى فى حياة الفضيلة وانت لسه ماسبتش الرذيلة .. بمعنى انى لازم اعترف بالخطأ مهما كان حجمه كبير او صغير ، مهما كان يخصنى كا أمين خدمة او خادم او ميخصنيش .. وبعد الاعتراف والمصارحة يبقى كأنى بدعو الله ليمد يده من جديد ويبارك الاجتماع ويحل فيه .. بعديها (أى بعد الجهاد الحقيقي للتخلص من كل الثمار الفاسدة) يستطيع الرب تجديد الطبيعة البشرية وقلب الاجتماع رأساً على عقب ليصبح اجتماع روحى بالدرجة الاولى .. فيباركه بحضوره المقدس و يوجه خدامه بل وشعبه الى كل ماهو روحانى ..
الملخص: قيادة الاجتماع تشبه كثيراً قيادة النفس البشرية لله .. اول خطوة هى التوبة والاعتراف .. تانى خطوة الجهاد الروحى .. باقى الخطوات هى للرب يقودها حسب مسرته وحكمته ومحبته الغير محدودة .. وبحسب يده المدبرة .. التى دبرت وحولت من مقلب الزبالة (جبل المقطم) الى واحد من اقوى الاجتماعات الروحية فى مصر بل والعالم (دير القديس سمعان الخراز).

رد مع إقتباس
بياناتي
شنوده جرجس
ارثوذكسي متألق

شنوده جرجس غير متواجد حالياً

رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-23-2011 - 03:38 PM ]

أختى المباركة إيمى سلام ونعمة

أولا أنا ارسلت الرابط لأنى إفتكرتك أخذتى خدمة ما فى الكنيسة فحبيت أخدمك صدقينى هذا ما قصدته . أما أنك طرحتى الموضوع للنقاش العام فأنت طرحت الكثير من التساؤلات فسأحاول الرد بإيجاز قدر إستطاعتى وأسمحى لى أن أتناول هذه الأجزاء من موضوعك
الجزء الأول : كيف يكون نجاح الإجتماع ـ كل واحد فينا نفسه يلاقى اجتماع جميل يحضره ويشرب منة ويحس بشبع صححح ؟؟

لكى يكون الإجتماع ناجحاً وجب على الخادم :

ــ قبل أن يقدم على الخدمة أن تكون صلاته هى القوة الحقيقية التى يستمدها من الله بإمتلائه من الروح القدس بعد ان ينكر ذاته فتكون صلاته مقبولة ويهبه الرب قوة هذه الكلمة التى تمس القلوب ولا ترجع فارغة أبداً فطلب معونة الله هو ليس من أهم أسرار نجاح الخدمة فقط بل هو السبب الرئيسى . هنا يحس الناس بالشبع لأن الكلمة تخرج من فم الخادم الممتلئ من الروح القدس . وكما يقول الكتاب المقدس عن القديس برنابا الرسول ( لأنه كان رجل صالحاً وممتلئاً من الروح القدس والإيمان . فإنضم إلى الرب جمع غفير ) أع 11: 24 .

الجزء الثانى : اجتماع الشباب واجتماع الخدااام تحديدا ـ بس ليه كل يوم حالنا فى النازل ـ ليه كل يوم بنبعد بحجة الانشغال ـ لية كل ما بنكبر بتقل رغبتنا فى الحضور نفسى أعرف لية ؟

ــ كل يوم حالنا فى النازل لعدم إمتلاء الخادم بالروح القدس وتصرف بعض الخدام يثبت ذلك فمنهم من يعجبون بكلمات الثناء والمديح وفلان ده شاطر فى الخدمة وفلان نسبة الحضور عنده عالية وفلان ده لبق فى الكلام ...إلخ . فإذا أعجب الخادم بهذا فهو بذلك قد فقد أهم أسباب نجاح خدمته لأنه فقد معونة الله وفقد نفسه أيضاً وإتكل على ذاته وعلى المظاهر والمجد الباطل أليس هذا يجعل حالنا فى النازل كما قلتى . والنقطة الثانية تتوقف على الحضور كل واحد فينا يفحص نفسه هو رايح الخدمة ليه هل للإستفادة الروحية أم من أجل هدف آخر .

ــ أما البعد بحجة الإنشغال فهذا غير صحيح لأن هذه من بعض الحجج الواهية التى يحاول البعض إقناع انفسهم وإقناع الآخرين بها لعدم الذهاب للكنيسة . فمثلاً لو ظروف العمل تمنع الشخص من حضور الإجتماع الخاص .. طيب وفى باقى الإجتماعات برضه ظروف عمله تمنعه من كل هذا .. وحتى لو حصل وظروف عمله أو مشغولياته منعته أعتقد لا يمكن أن تمنعه عن جميع الأنشطة المتعددة .. ولو أى حد عاوز يتأكد من كلامى يقابل هذا الشخص المتحجج بالمشغولية الدائمة ويقول له انا جبت لك تذاكر مجانية لحضور حفلة فيها أغانى ورقص وخلافة وشوفوا رد فعله هيكون إيه ؟ هتلاقيه فضى نفسه من كل المشغوليات وعمل المستحيل لأجل حضور هذه الحفلة التى عندما يخرج منها سيكون محمل بالخطايا العديدة من مناظر الخلاعة التى شاهدها . فأيهما أولى الكنيسة أم الحفلة ؟ .

ــ وبالنسبة للنقطة اللى بتقولى فيها ليه كل ما بنكبر رغبتنا بتقل فى الحضور : طبعاً هذه ليست قاعدة مسلم بها فأنا شخصياً بأرى الكثير من الرجال والنساء كبار فى السن وعلى سبيل المثال يوجد صديق شخصى لى عمره يتجاوز 86 عاماً ودائم الحضور . ( المهم هنا هو إتجاه فكر الإنسان وكيفية إرتباطه بربنا ) .

الجزء الثالث : ياترى بنحس اننا خلاص كبرنا ومش محتاجين تعليم اكتفينا باللى اتعلمناة واحنا صغيرين ولا فى حاجات أنت نفسك تبقى فى الاجتماع ومش موجودة
ــ لا طبعاً محتاجين تعليم لآخر العمر فلو مثلاً تكلمنا عن الخدام .. يوجد خادم يتكلم عن عدة نقاط من إصحاح ما , ويشرح بطريقة معينة نستفيد منها الكثير . فلو أحضرنا خادم آخر ليتكلم فى نفس الموضوع سيصل لنفس الهدف ولكن بطريقة شرح أخرى نستفيد منها الكثير أيضأً لأنه شرحها بأمثلة مختلفة عن الأول مع ان الجوهر والهدف واحد .. طيب حتى الإنجيل نفسه عندما نقرأه عدة مرات فى كل مرة سنكتشف أشياء جديد وكأننا نقرأها لأول مرة وكأنها لم تمر علينا من قبل . يبقى محتاجين نتعلم فى كل وقت مهما كبرنا . وأنا حتى الآن بأتعلم من كل الأخوة فى المنتدى من الكبير والصغير أيضاً وإلا ما كنت موجود بهذا المنتدى .
أما بالنسبة للحاجات اللى نفسى تكون موجودة وطبعاً فى الإجتماعات هى :
ــ وجود الخادم المليئ بالروح القدس والذى يجعلنى أخرج من هذا الإجتماع متشبعاً بالغذاء الروحى .
ــ فتح باب النقاش للأسئلة التى قد تحير البعض خاصة التى تتعلق بحياتهم الروحية والتى يجب الرد عليها حتى لو كل أسبوع مرة وذلك لإراحة ضمائر الناس وأيضاً للفائدة العامة
ــ عدم إطالة وقت الإجتماع أكثرمن اللازم . كذا عدم إطالة العظة والتركيز على النقط الجوهرية فيها .
ــ عدم جمع العطاء ( النقود ) على الملأ بأى طريقة من الطرق لعدم إحراج إخوة الرب والإكتفاء بالصناديق الموجودة داخل الكنيسة .
ــ المساواة بين كل الحضور فقد لاحظت فى إجتماع المعاشات أنهم يقوموا بتسجيل بيانات كل شخص من إسم وتاريخ ميلاد وعنوان وأرقام تليفونات وفى أعياد الميلاد كانوا يقدمون الهدايا . ولما دخلت أنا المستشفى لإجراء عملية القلب . لم يأتينى أى أحد من الخدام لا فى المستشفى ولا فى المنزل ولا حتى بإتصال تليفونى !! مع العلم أنهم كثيروا التردد على أناس آخرين . ولم أعاتب أى أحد منهم .
ــ ولكن يعجبنى جداً إجتماع الأسرة الناجح جداً وطبعاً الفضل يرجع لربنا ولأبونا الكاهن المسئول عن هذا الإجتماع الذى يضم الغالبية العظمى من شعب المنطقة ويتناول هذا الإجتماع الصلوات والترانيم والعظة ومسابقات أسئلة من العهدين القديم والجديد توزع على الحضور ويتم جمعها فى الأسبوع التالى ثم تصحيحها لتوزع بعد ذلك الهدايا بناء على نتائج التصحيح ومن حلاوة هذا الإجتماع لا نشعر بمرور الوقت . فنجاح الخدمة يتوقف أيضاً على روحانية الكاهن المسئول عن هذه الخدمة .
طبعاً دى وجهة نظرى المتواضعة جداً وكفاية كدة علشان أنا طولت كتير
ربنا يبارك حياتك ويعوضك بكل الخير

التعديل الأخير تم بواسطة شنوده جرجس ; 08-23-2011 الساعة 03:51 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-23-2011 - 04:35 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله والقديسين
أولاً وقبل كل شيء، لو وجد خادم حقيقي له خبرة شركة حية مع الله وله موهبة الروح لن توجد مشكلة لأن كل شيء هايكون في اتجاهه الصحيح حسب عمل الله وليس الناس وفكرهم المنحصر في التغيير والتنويع لأنهم في حالة فلس روحي مروع قد ظهر في هذا الزمان وفي معظم الكنائس ( مع ملاحظة عدم التعميم لأنه كما يوجد ضعف في الغالبية العظمى، يوجد اقليه لهم الخبرة والحياة الحلوة وتقديم المسيح الرب للجميع )، وسيسير هذا الخادم أو أمين الخدمة أن وجد فعلاً ممتلئلاً من الروح وفق إرادة الله المعلنه في قلبه حسب رسالته بالروح ومكتوب : [ لأن كل الذين ينقادون بروح الله فأولئك هم أبناء الله ] (رو 8 : 14)...

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
طيب انا كدة مفهمتش اوى بردوا معلش
انت عاوز الاجتماع يبقى كلة مختصر على الروحيات وبس
والمعلومات العلمية والثقافية وغيرها حتى لو كانت دينية ممكن نلاقيها فى النت والتلفيزيون والدش وغيرهم
والوقت اللى بنجتمع فية كل اسبوع الخدام او الشباب يبقى كلة صلاة وترانيم وعظة روحية او دراسة كتاب ؟؟
(( أنا لا اتكلم عن أي شيء ديني يُنير الإنسان إطلاقاً أنا فقط باتكلم عن المعلومات العلمية والثقافية اللي بتتعمل فقرات قبل الكلمة مما تجعل الناس في النهاية لا تركز على المتكلم ويضيع هدف الاجتماع في الآخر وطبعاً كل هذا بينشأ لأن من يمسك الاجتماع معذور فعلاً لأنه مش عارف ازاي يرضي الناس لتيجي وتحضر الاجتماع وبيحاول يجذبهم بأي شكل وبيستخدم ما في متناول يده لأنه هو نفسه لا يحمل رسالة واضحة من الله، ولا يعرف كيف يتصرف مع أن مفتاح الخدمة موجود في أعمال الرسل : [ صاموا وصلوا .... وقال الروح القدس ] ))
ودة يبقى لقاء مع شخص الرب يسوع بس ؟؟
ولو عازوين نعمل اجتماع للمعلومات ايا كان نوعها تبقى لوحدها بعيد عن الاجتماع الروحى كلقاء الخداام مع بعض للاستفادة من خبرات بعض وليس كلقاء مع شخص الرب يسوع
هو دة قصدك كدة صححح ؟؟
((وأيه المانع يكون هناك لقاء خاص لمن يحبوا أن يحضورا لمناقشة تخص شيء فكري أو علمي خاص وفي داخل الكنيسة برضو ويكون هدفه واضح، بعيداً عن الاجتماع اللي هدفة روحي لفائدة من يحضر للي يحب يتأصل في العلاقة الحية مع الله، وليس معنى أن يحضر أحد اجتماع آخر في يوم آخر لهدف علمي أو ثقافي أو فكري أو حتى نقاش خاص أو عام ما بين الناس واللي يحب يحضره يحضره، علشان بس يكون كل شيء بتركيز وللفائدة الحقيقية، لأن لكل شيء تحت السماء له وقت ونظام وترتيب وإلهنا ليس إله تشويش بل نظام وترتيب وخلط هذا بذاك يربك الحياة ويعطي نتيجة غير منضبطة والخسارة تعم على الجميع، والله له احترامه ويُريد قلب ينتبه إليه لأنه هو المركز والأهم من كل شيء آخر وواجب الاحترام له والتقوى أن نقدم له عبادة تليق بالمحبة بدون أن نخلط معه شيء آخر حسب فكرنا البشري الذي يحاول أن يجذب الناس مع أن الذي يجذب هو الله نفسه وليس نحن مهما ما وصلنا من مقدرة وتكتيك وعقل مدبر لأنه مكتوب : [ لا يقدر أحد أن يُقبل إلي إن لم يجتذبه الآب الذي أرسلني وأنا أُقيمه في اليوم الأخير ] (يو 6 : 44)، [ فقال لهذا قلت لكم أنه لا يقدر أحد أن يأتي إلي إن لم يُعط من أبي ] (يو 6 : 65)

عموماً يا أحلى أخت حلوة ده سبب رئيسي لا يدعني إطلاقاً أن أحضر اجتماعات على هذا الشكل المشوش والذي فيه لا ينال أحد فائدة روحية على مستوى اللمس من جهة كلمة الحياة إلا في أضيق الحدود لو كان إنسان متعطشاً لله بقلبه ويبحث عنه فعلاً، وطبعاً ليس معنى أني لا أوافق على هذه الصورة التي فيها خلط وفلس روحي عظيم وواضح أمام كل من يحمل رسالة الله القدوس الحي ويعرف طريق الله وتوجيهات الروح، أن لا يحضرها أحد لأن من الجائز أن يحضر إنسان مشتاق إلى الله بكل قلبه والله يتعامل معه لأنه يحب الإنسان وكل من يأتي إليه ويطلبه فيجده [ وتطلبونني فتجدونني إذ تطلبونني بكل قلبكم ] (أر 29: 13)، ولكن متى يجده سيوجهه الله لاجتماع روحي سليم يُبنى فيه، لأنه ليس معنى ان الله يتعامل مع كل واحد ويقبله يرضى بالتشويش وعدم الانقياد بروحه القدوس الحي، لأن التشويش معناه غياب سلام الله الحقيقي في القلب [ لأن الله ليس إله تشويش بل إله سلام كما في جميع كنائس القديسين ] (1كو 14 : 33)...

عموماً الإنجيل كله ينحصر في هذه الآية التي هي منهج الخادم الحقيقي الذي يُعلنه تاركاً الرب يشهد فيه أن سلم حياته فعلاً لله ونال منه دعوة حقيقية ورسالة يُقدمها :
[ والتفت إلى تلاميذه وقال كل شيء قد دُفع إلي من أبي وليس أحد يعرف من هو الابن إلا الآب ولا من هو الآب إلا الابن ، ومن أراد : الابن أن يُعلن له ] (لو 10 : 22)

عموماً أحب في النهاية أختم الكلام بكلمة الله لتوضح أنه ينبغي أن نسعى لله بكل قلوبنا بدون خلط أو تشويش:
+ وكلم صموئيل كل بيت إسرائيل قائلا أن كنتم بكل قلوبكم راجعين إلى الرب فانزعوا الآلهة الغريبة والعشتاروث من وسطكم وأعدوا قلوبكم للرب واعبدوه وحده فينقذكم من يد الفلسطينيين (1صم 7 : 3)
+ فقال صموئيل للشعب لا تخافوا أنكم قد فعلتم كل هذا الشر ولكن لا تحيدوا عن الرب بل اعبدوا الرب بكل قلوبكم (1صم 12 : 20)
+ فالآن سبحوا بكل قلوبكم وأفواهكم و باركوا اسم الرب (سيراخ 39 : 41)

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 08-23-2011 الساعة 05:30 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-23-2011 - 10:02 PM ]

شكرا يا بيتر على مشاركتك الجميلة والاكثر من رائعة واقتباسك بعض الاجزاء وردك عليها بمطنق وواقعية
انا متفقة معاك فى كل كلمة !!
برغم انى صدقنى يا بيتر انا لما كتبت الموضوع دة مكانشى فى نيتى كدة خالص ولا كنت اعرف ان الاراء كلها تقريبا هتكون موحدة كدة
ولا كنت متصورة ان حالنا ومرضنا وعيوبنا وضعفنا وبرودنا مكشوف اوى كدة - انا كان هدفى الحقيقى البحث عن فقرات جديدة تجذب الشباب والخدام لاجتماعاتهم البحث عن افكار وابداعات ننفذها كلنا ونتعلم من بعض علشان اجتماعنا يكون حلو وكلنا نحضرة ونستفيد منة علشان نفيد اولادنا ومخدومينا
لكن واضح ان محدش عاوز يزرع حاجة فى ارض كلها اشواك كلة بيحلم بأرض طيبة الاول كلة نفسة فى معالجة الجذور الاول
كلة بيدور على شئ مفقود ونفسة يلمسة بس مش عارف يوصفة او يحددة
وهو لقاء حقيقى مع شخص الرب يسوع
يعنى رجعنا لنقطة البداية تانى - طيب والحل طيب مفيش امل يعنى ؟؟

++++++++++++++++

استاذ شنودة انا بشكرك حقيقى على مشاركتك الحلوة ومتزعلش من عدم اهتمام الخدام بزيارتك صدقنى اؤكد لك انها نسوة مش اكثر من كدة واوعى تفتكر انى بهون عليك ابدا يعلم ربنا فعلا نسوة لانها بتحصل منى احيانا وبرجع ازعل من نفسى جدا واخجل من ولادى اللى اثرت معاهم انت لفت نظرى لنقطة مهمة جدا
على فكرة كلنا مملؤين من الروح القدس كلنا يا استاذ شنودة من لحظة المعمودية ورشم الميرون حصلنا على تلك الكرامة والمجد لكن مش كلنا بندى فرصة للروح القدس يعمل فينا مش كلنا الروح القدس مشتعل فينا
انا حبيت اوضح حاجة بسيطة بس سامحنى على التدقيق مش مقصود منة غير التوضيح اكثر لناس ممكن تفتكر انها محرومة من نعمة الروح القدس اصلك اكتر من مرة كذا مرة تقول انت وغيرك عاوزين خدام مملؤين من الروح القدس يا جماعة كلنا مملؤين من الروح القدس
بس مش كلنا الروح بيعمل فينا لمجد اسم اللة

+++++++++++++++++

استاذى العزيز كلامك جميل بس صعب تنفيذة
اننا نعمل اجتماع روحى ويكون خاص بلقاء الرب يسوع فقط ولو عاوزين نعمل اجتماع لاى هدف تانى يبقى بعيد عن الاجتماع الروحى
دة هيحتاج لاكثر من يوم ودة مش هيناسب ناس كتير جدا احنا معندناش غير يوم الجمعة وبالعافية بالنسبة للشباب والخدااام بالذت واللى هما محور الموضوع كلة
اية رايك انا عندى راقتراح ابسط احنا نعمل اجتماع ونبداة بالصلاة والترانيم وبعدين الكلمة الروحية مباشرة ولو الشباب حابيت يعملوا اى حاجة تانى تبقى فى الاخر بحيث اننا ندى بكور الوقت لربنا ويبقى الذهن لسة عندة استعداد يسمع اطول فترة ويستوعب ويفهم غير لما نأجل الكلمة الروحية للاخر خالص ونبقى تعبنا وزهقنا من الفقرات
ها ينفع الكلام دة ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

hany1982 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-23-2011 - 10:53 PM ]

اقتباس
وانا اقول المنتدى منور لية لية لية يا ترى ؟
اتارى هانى هنا هههههه منور يا هانى

قلى بقى ازاى ندور على النشاط اللى يناسب العصر الحالى من غير ما نهمل تراث الكنيسة القبطية ؟؟
من وجهة نطرك كشاب وخادم تفتكر اية انواع النشاطات دى يا ترى يا هل ترى ممكن تدكرهالى يا هانى

ههههههههههههههههه ميرسى يا ايمى على كلامك الجميل بس بجد انتى وكل الاعضاء الحلوين هما اللى منورين المنتدى
بالنسبة للأنشطه الحالية المفروض تكون فى الاجتماعات لازم تكون اساسها المشاركه والحوار ذى اسلوب المناقشات والحوار فيما يخص الشباب والمسابقات والكورالات والانشطه الفنيه والتمثيل بس ياريت يكون الاجتماع فى اماكن تانيه غير الكنيسة ذى حديقة الكنيسة أو النادى أو فوق مبانى الخدمات (الروف) الاشتراك فى المهرجانات والندوات اما الحفاظ على تراث الكنيسة فيكون بحفظ الالحان وعمل ايام روحية تبدأ بقداسات ويشترك فيها الجميع يجب ان يبدأ ااجتماع بالعشية وممكن ان ينتهى بالتسبحه أو اجتماع صلاة

رد مع إقتباس

اضافة رد