الموضوع: مجروح منك
بياناتي
عماد حسنى
شاعر المنتدى

عماد حسنى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مجروح منك

كُتب : [ 06-29-2010 - 10:16 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmicheal مشاهدة المشاركة
مش عارفة هوة عندى اعتراض
ضميرى مش قادر يفوتة

ممكن يجرحك رايى بس هقولة للامانة

الحب الحقيقى لا يمكن ينتهى او يتحول لالم او جرح

ممكن غلالة شجن رقيق تغلف الحياة بمعنى اعمق واقوى

لكن اى حب يتحول للاساءة والاهانة والجرح
فى تقديرى الشخصى
انة لا يمكن يكون حب اكيد شهوة نزوة وتنتهى

وتترك ورائها فراغ وضباب وحيرة والم

مثلما احب امنون ثامار
ورذلها واذلها بعدما كان يحبها

احب دائما ان تنتهى العلاقات التى كانت يوما عميقة نهاية مملوءة بالاحترام وعند تذكرها تثرى الحياة الانسانية ولا تتحول لمشاعر عدائية غير سوية

شكرا ليك ا عماد حسنى

عمق صدقك وتدفق احساسك بقصائدك
تثير عميق تاملى

شكرا لك اشراكنا معك خواطرك الرقيقة
ما ظللتة بالتركواز تعبيرات رائعة مدهشة الاحساس
شكرا جدا جدا جدا
اسميشيل
وصدقينى رايك بيهمنى مهما كان صريح او جامد
انا بيشدنى النقد فى كتاباتى !!
لكن اعتقد الجرح اللى بيكون بالطريقه دى عمره مابيكون ناتج عن شهوه او نزوه .. واللا ماكنش له لزمه
لان الحب لمجرد النزوه او الشهوه اعتقد بيكون رخيص اوى اوى ومش بيدوم وقت طويل بالعكس بيروح بسرعه ومش بيسيب وراه اى اثر
اللى بيحب حب شهوانى مش بينجرح من عواقبه مهما كانت .. بيعديه ويدور على غيره
!!!!
لكن لما يكون حب حقيقى بيكون الجرح اعمق .. ومش شرط ابدا اى حب حقيقى ينتهى بالكنيسه والزواج .. كتير اوى اوى بيكون فى حب حقيقى وبيمنع اكتماله اشياء خارجه عن الاراده وبنرجع وبنقول اراده ربنا والدليل اننا بنكون مأيدين الحب ده اوى وكتير مأيده ويقف ويحاول يساعد عشان يتم ياترى بيكون حب مش حقيقى اعتقد لأه طبعا لكن اراده ربنا بيكون لها شان تانى ومش بيكون عيب من طرفى المحبين
؟؟؟؟
وكتير برضه بيكون زواج وبرضى الاهل وبيكون ظاهرياً حب حقيقى لكنه للاسف ماوصلش فى عمقه حتى لحب النزوه المؤقته .. انا مش بتكلم وخلاص انا بتكلم من سينما الحياه اللى عايشانها وشايفنها

الحب لو شهوانى ورخيص هايكون الجرح بسيط دا ان وجد جرح لحب من العينه دى
عشان الحب اللى من النوعيه دى مابيكونش وراه اى جرح بالعكس بيكون وراه ندم

انا قصدت فى القصيده حاجات كتير اوى اولها الجرح ومع الجرح ماقدرتش انسى الحب .. يبقى ماكنش نزوه واللا كنت بهدلت الحبيبه لكنى ماقدرتش ما اطمنش عليها ولا اترجاها تخلينى انساها

عاجبنى اوى اوى ردك انا كنت حران ومحتاج اخد شاور اخدته خلاص بس صدقينى وعن تجربه يمكن تجارب . الجرح بيكون اعمق مع الحب الاكبر ممكن اوى طرف من الاتنين يبيع ويدوس وينسى ويزل كمان لكن برضه الهدف الاساسى ماكنش شهوه او نزوه واللا يبقى خساره نسميه حب

شكرا يا اسمشيل على مشاركتك
انتى اللى أثارتى مشاركتى وبجد بستنى ردك
ربنا معاكى ويفرح كل ايامك

رد مع إقتباس