بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

Dr.PeRO غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بضعة أيــــام فى الكــاتدرائية

كُتب : [ 03-26-2011 - 11:37 PM ]

أكيد يا إيمي اللى كتبته كان هزار وانا عارف ان نيتك سليمة وتقصدي الكلمة بمعناها وليس بمعنى آخر ... انا فاهم كل اللى تقصديه وعارف انه ده من خوفك على كنيستك وبرضه اللى انا بعمله هو مش خوفى على كنيستى بس خوفى على ولادها اللى ضايعين.
زى ماقلت ان الكنيسة ما هى الا حيطان مش هاتطلع معانا السما (اذا طلعنا احنا يعنى) بس الكنيسة الحقيقية هى جماعة المؤمنين .. ودول اللى يهمونى ..
انا بشكرك جداا على مشاعرك النبيلة وعلى خوفك على سمعة كنيستك واحب اقول ان كنيستنا مش الكاتدرائية ولا غيرها كنيستنا هى الكنيسة الأولي اللى اتبنت مش من حيطان لكن بدم شهدائها المصريين وأولهم القديس مارمرقص .. وأى أخطاء بتحصل مهما كبرت هى أخطاء فردية فى الآخر لأن فيه كتيير ناس كويسين وقديسين وخدام وأساقفة وكهنة بنفتخر بيهم ... وانا كنت كاتب فى الموضوع فى الأصل انى حزنت على اللى شوفته واتصدمت فى نفس الوقت لأنى كنت عاوز أشوف حاجة تانى.
وأخيرا ده وعد منى أنى مش هانتقد اى سلبيات تانى خالص تخص أى بنى آدم وده عشان أب اعترافى بيشد فى شعره مني (وهو صديق شخصي ليا وبنتكلم مع بعض كتير، هو مش مجرد كاهن وبس بالنسبالى) ونبه عليا جامد آخر مرة انى ابطل نقد عشان ماقعش فى الإدانة .. والعالم كده كده ماليان شر وفى كل حته زى ماقلتى انتى .. وانا بالنسبالى انتقدت حاجات كتير كفاية كده بقى أخلى غيري يكمل بلاش انا
ربنا معاكى

رد مع إقتباس